2020-04-15, 18:12
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det finns inget som får mig att tro att en oskyldig människa sitter och ljuger i förhör efter förhör.
Jag har aldrig fattat varför det är ens lagligt att ljuga i förhör!

Att inte lämna t sina passwords för att hjälpa tll i utredningen, radera den allra sista konversationen och inte berätta för utredningen att man inte fick några svar....
Förutom att han inte minns ett skvatt vad han gjorde mordkvällen.

N*a trodde att det är nämndemännen som tagit beslutet.
Jag tänker tvärtom. Att domaren som har den juridska utbildningen många gånger har ett övertag och att nämndemännen kanske har svårt att hävda sin röst.

Som sagt, jag får dåliga vibbar av domaren i det här fallet.
Kan ha helt fel.
En oskyldig beter sig inte som han gjorde.

Jag tror att det är domaren som har övertalat nämndemännen.
Det var väl den här domaren som tyckte det var helt ok att anställa en annan domare, trots att denne hade dömts för kvinnomisshandel eller liknande. Domaren verkar inte ta det här med kvinnomisshandel så allvarligt.
Citera
2020-04-15, 18:14
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Nej. Ett sånt namn skulle ha kommit fram tidigare

Det enda möjliga vore nog om det var ngt av LWs egna barn, men den tanken har nog slagit åkl. Och SD, och försvaret. Det förefaller utomordentligt otroligt.

Förvisso kan väl bevis ha flutit upp som pekar i annan riktning, och som föranleder omtag i HR. Men det betyder inte att denna riktning är sann. Troligare att bevisen fabricerats då. (Av SD, eller nån som försöker ”hjälpa till” att sätta dit SD).

Den korta fristen mellan rättens beslut, med helg emellan, tycker jag i så fall snarast tyder på att nån som verkligen har haft tiden att tänka, har beslutat sig för att justera ”bilden” av fallet så pass mycket att en nyformulering inför HR är motiverad. Närmast till hands ligger väl SD...

Så känns det nu. Men vad vet jag. Inget, uppriktigt sagt.
Hur menar du att SD under helgen skulle ha kunnat frisera bilden?
Citera
2020-04-15, 18:16
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det gjorde jag med.
Jag anser att indiciekedjan håller och att den är stark, fast det skiter ju Björn Lindén i såklart.

Jag tror att rätten är feg. Jag tror inte dom "vågar" döma Stefan på dessa indicier, utan hoppas på att Hovrätten löser det problemet istället.

Jag tror att ÅSA, Tette, Björn, alla nämndemän och till o med Backman VET att Stefan är mördaren.
Åsa o Tette har gjort vad dom kan med det som finns i bevis o indicier.
Backman har inte gjort ett skit, utan man kunde ha satt en sten på hans stol.
Björn o Nämndemännen fegar.... Dom vågar inte döma i ett 50/50 mål.

Är det någon som minns det med att åklagaren ville byta ut Li*ndén från start? Och att han tidigare anställt någon som misshandlat en kvinna? Någon som minns bättre?
Citera
2020-04-15, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Såklart!

Åklagaren säger att hon först måste läsa domen innan hon beslutar om en ev överklagan, vad skulle det kunna stå i den som gör att åklagaren inte överklagar?
Om en friande dom är välskriven med bra motivering till varför bevisningen inte anses hålla så är det inte konstigt om åklagaren inte överklagar. målsägarbiträdena kan dock överklaga men då riskerar Wasströms anhöriga att få pynta rättegångskostnaderna om S frikänns i hovrätten
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nope, inget har hänt

Varför tror du att Backman uttalade sig så förnöjt direkt efter rättegången om hur det skulle bli med skuldfrågan?

Det fanns inte tid för att fatta beslutet om skuldfrågan direkt efter rättegången, de tog beslutet den första arbetsdagen efter helgen, dvs. igår, möjligen kan de haft en telefonkonferens under helgen också men jag tror inte det.

Hur ska man kunna sammanfatta 20 dagar i rätten efter på kvart, då måste man ju ha tagit ställning i skuldfrågan redan innan slutpläderingen framförs.
Hur kan man göra det på en arbetsdag?
Det känns också som lite kort om tid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Nu ska han umgås med sina barn

AB:
https://www.aftonbladet.se/a/LAEGxp

Undrar om någon har frågat barnen vad de tycker...
Citera
2020-04-15, 18:22
Medlem
Flaskbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Är det någon som minns det med att åklagaren ville byta ut Li*ndén från start? Och att han tidigare anställt någon som misshandlat en kvinna? Någon som minns bättre?

Du glömde: #TeamÅsaHiding

Jag undrar samma sak gällande Linden och varför han skulle vara jävig?
Citera
2020-04-15, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det jag svarade på var ”om åklagaren har ett ess rockärmen” som de drar upp i Hovrätten, och det har de inte. Om det skulle komma upp nya omständigheter och ny bevisning som inte var kända tidigare så är det givetvis. Du talar mot bättre vetande.

Du har faktiskt ingen aning, inte jag heller....så tala mot bättre vetande, det vete fan. Jag antar att de har en plan...dvs. ny bevisning, inte omöjligt. De kanske luskar i saker som varit diffusa innan och får fram något intressant...
Citera
2020-04-15, 18:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Det som försvarsadvokaten IB säger i sitt slutanförande: Jag VET att SD inte begått mordet.

Vad föranleder en försvarare att säga VET?
Måste inte försvararen i så fall lägga fram fakta som frikänner hans klient? Och är det det som hänt nu?
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kanske har SD pekat ut HD eller någon annan nu när det är skarpt läge?
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan man tolka det som att försvarsadvokaten inte bara VET att det inte är SD som begått mordet utan även VET VEM det är? Vilka skyldigheter skulle han ha om han vet vet vem det är? Ska man tolka det som att Backman vet vem GM är och fått detta så trovärdigt förklarat att han köpt det rakt av men att hans klient vägrar att detta ska användas i hans försvar. Alltså att SD skyddar någon och därför är så självsäker om att gå fri? Han vet att han inte kan fällas för ett mord han inte begått men han vet å andra sidan vem GM är? Skulle det åtminstone iaf inte bli skyddande av brottsling? Och kan Backman tiga med allt han vet? Antagligen?
Advokaten kan inte veta, men däremot kan han tro att han vet.

SD har väl med sin psykopatiska (!) förmåga lyckats övertyga advokaten om att det är HD som är mördaren och också gett en mycket trovärdig men lögnaktig förklaring. Advokaten tror helt på SD:s historia.

Eftersom SD enligt sin egen historia inte på något sätt är inblandad i mordet eller förberedelserna till det så kan han berätta allt för advokaten. Om SD hade erkänt mord eller medhjälp till mord hade advokaten varit tvungen att avsäga sig målet eftersom han inte får ljuga.

Sedan medger SD för advokaten att han har hjälpt HD att dölja mordet efter att det har skett.
Eftersom det inte är skyddande av brottsling han är åtalad för så är det riskfritt att berätta det för advokaten som då inte behöver avsäga sig målet.
Advokaten har tystnadsplikt om SD berättar om brott som inte åtalet gäller (tror jag).
Det här är förstås spekulationer.
Citera
2020-04-15, 18:30
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hur menar du att SD under helgen skulle ha kunnat frisera bilden?

Jag tvivlar väl själv på det nu med tanke på att SD framstår som näranog fullblodsnarcissist.

Ett löfte om att producera bevis som friar exv HD från misstanke?

Spekulation förstås. Andra kan kanske avgöra.

Jag är konfunderad över vändningen men förlitar mig på rättvisan.
Citera
2020-04-15, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja hantel har varit uppe några gånger som förslag på mordvapen.

Även några andra varianter (utan inbördes rangordning) har dryftats:

slagträ (som ev skulle ha funnits hemma hos LW)
armeringsjärn
cykelstyre
ficklampa
taktisk ficklampa
baseballficklampa
UV- lampa
hammare
isyxa
stolsben
kolsyrepatroner (??)
sadelstång (vad nu det är?)
knytnävar
metallrör/rör till byggnadsställning
snöskyffel
spärrskaft

och icke att förglömma:
mikrofonstativ
foten till en torkställning
dotterns sadel

Har säkert missat flera förslag. Frågan verkar nog mer vara vad som inte har föreslagits som mordvapen.
Har själv inget mordvapensförslag att komma med. Nog lika så bra.

Haha, jadu. Har själv varit inne på hammare.
Men tänk om det var 2 personer som tillsammans slog ihjäl Lena? Två olika vapen.

Det vet vi inte.
Citera
2020-04-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Om en friande dom är välskriven med bra motivering till varför bevisningen inte anses hålla så är det inte konstigt om åklagaren inte överklagar. målsägarbiträdena kan dock överklaga men då riskerar Wasströms anhöriga att få pynta rättegångskostnaderna om S frikänns i hovrätten

Så är min tanke också, ÅK måste tro på fällande dom
för att gå vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in