2020-04-15, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Advokaten kan inte veta, men däremot kan han tro att han vet.

SD har väl med sin psykopatiska (!) förmåga lyckats övertyga advokaten om att det är HD som är mördaren och också gett en mycket trovärdig men lögnaktig förklaring. Advokaten tror helt på SD:s historia.

Eftersom SD enligt sin egen historia inte på något sätt är inblandad i mordet eller förberedelserna till det så kan han berätta allt för advokaten. Om SD hade erkänt mord eller medhjälp till mord hade advokaten varit tvungen att avsäga sig målet eftersom han inte får ljuga.

Sedan medger SD för advokaten att han har hjälpt HD att dölja mordet efter att det har skett.
Eftersom det inte är skyddande av brottsling han är åtalad för så är det riskfritt att berätta det för advokaten som då inte behöver avsäga sig målet.
Advokaten har tystnadsplikt om SD berättar om brott som inte åtalet gäller (tror jag).
Det här är förstås spekulationer.
Vilda sådana
Citera
2020-04-15, 18:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, kan inte tänka mig att Backman får tiga om en sån sak.
Jag kan tänka mig att Backman får tiga om allt som inte rör exakt det som SD är åtalad för.
Citera
2020-04-15, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Är det någon som minns det med att åklagaren ville byta ut Li*ndén från start? Och att han tidigare anställt någon som misshandlat en kvinna? Någon som minns bättre?

MISSNÖJESANMÄLAN/ÖVERKLAGANDE
Jag anmäler missnöje och överklagar tingsrättens beslut av den 18 februari
2020 i mål B 2705-18 i fråga om jäv.
Jag delar bedömningen att det inte föreligger jäv utifrån 4 kap 13 § p 8
rättegångsbalken.
Det har vid domstolens prövning av hemliga tvångsmedel lämnats information
dels avseende SD dels avseende tidigare medmisstänkt som i och
för sig har influtit i förundersökningen men som, såvitt nu kan överblickas, inte
kommer att belysas vid den kommande huvudförhandlingen. Det har också
vid domstolens prövning av de hemliga tvångsmedlen lämnats information som
inte har kommit att flyta in i förundersökningen mot SD.
Försvaret, som inte är part i ärendet avseende hemliga tvångsmedel vare sig
beträffande SD eller tidigare medmisstänkt, har inte i sin helhet
tillgång till den information som lämnats.
Det är åklagarens uppfattning att Björn Lindén i sin egenskap av beslutsfattare
kan anses ha överskottsinformation. Detta är särskilt tydligt i aktuellt fall där
åtal bara väckts mot en av de två dåvarande misstänkta och då Björn Lindén
har fattat beslut om hemliga tvångsmedel som riktat sig mot såväl SD som tidigare medmisstänkt. Jag önskar därför få prövat om det
föreligger jäv enligt 4 kap 13 § p 10 rättegångsbalken.
Åklagaren menar att det är av vikt att beslutet får överklagas särskilt och att
prövning sker innan huvudförhandling påbörjas. Om detta inte tillåts och
hovrätten senare gör en annan bedömning av frågan så måste hela
huvudförhandlingen som är planerad till 20 dagar tas om, vilket skulle innebära
betydande olägenheter för alla parter.
/Åsa Hiding
Citera
2020-04-15, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Intressant. Du anser alltså nu att SD är oskyldig. När ändrade du uppfattning, och varför?

Jag tror inte han är oskyldig. Ooops! Uttryckte mig fel förut, men menar alltså att jag ff tror han är skyldig.
Möjligen hade en medhjälpare (HD?)

Har ändrat det fatala misstaget.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-15 kl. 18:40.
Citera
2020-04-15, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Du behöver inte vara ledsen, det har dryftats i flera omgångar i tråden, men alla
förslag på vad mordvapnet månne vara är välkommet!

Många olika förslag har diskuterats, hantel har varit uppe och det är väl inte alls
ett långsökt vapen. Men under rättegångsdagarna sade man att tillhygget som
Lena dödades med var cylinderformat och med skarp kant.

Inte lätt att lista ut vilket föremål det kan vara som både är cylinderformat och
har en skarp kant
...

Något sådant här kanske, hållet som en isdubb.

https://www.garderoben.se/taktisk-utrustning-1/ficklampor/klarus-xt12gt-ficklampa-1600-lumen
Citera
2020-04-15, 18:38
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Efter långt samtal med Krmkr har vi kommit fram till följande (rätt eller fel): Efter en kvarts överläggning i onsdags beslutade tingsrätten att SD skall kvarsitta i häkte i väntan på dom. Ett häktesbeslut som pekade på att det skulle bli en fällande dom. Sen blev det torsd och därefter röda dagar t o m måndag. I går tisdag är det en arbetsdag, och idag släpps SD. Efter så kort tid?

Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?

Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?

Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?

Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?

Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....

Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.

Då vill jag utgå från att polisen skulle ha tagit in HD innan dom släppte SD. Men HD kanske sitter i polisens förvar.
Citera
2020-04-15, 18:40
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Haha, jadu. Har själv varit inne på hammare.
Men tänk om det var 2 personer som tillsammans slog ihjäl Lena? Två olika vapen.

Det vet vi inte.

Så du menar att alla värdelösa exempel på mordvapen bör exponeras med två?
Från Rubars' lista med 20 mordvapen;
Citat:
slagträ (som ev skulle ha funnits hemma hos LW)
armeringsjärn
cykelstyre
ficklampa
taktisk ficklampa
baseballficklampa
UV- lampa
hammare
isyxa
stolsben
kolsyrepatroner (??)
sadelstång (vad nu det är?)
knytnävar
metallrör/rör till byggnadsställning
snöskyffel
spärrskaft

och icke att förglömma:
mikrofonstativ
foten till en torkställning
dotterns sadel

Så får vi 400 olika kombinationer av mordvapen (20 ** 2)
Citat:
  • knytnävar + snöskyffel
  • knytnävar + ficklampa
  • mikrofonstativ + dotterns sadel
  • osv.osv 400 gånger

Men det underbara resonemanget, så tror jag personligen att Professor Plommon är mördaren, med revolvern i danssalongen.
Citera
2020-04-15, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Kan man tolka det som att försvarsadvokaten inte bara VET att det inte är SD som begått mordet utan även VET VEM det är? Vilka skyldigheter skulle han ha om han vet vet vem det är? Ska man tolka det som att Backman vet vem GM är och fått detta så trovärdigt förklarat att han köpt det rakt av men att hans klient vägrar att detta ska användas i hans försvar. Alltså att SD skyddar någon och därför är så självsäker om att gå fri? Han vet att han inte kan fällas för ett mord han inte begått men han vet å andra sidan vem GM är? Skulle det åtminstone iaf inte bli skyddande av brottsling? Och kan Backman tiga med allt han vet? Antagligen?

Jag undrar det samma! Vilka skyldigheter har IB att genom sin vetskap förtälja vem det i så fall är som är GM?
Enligt mig så finns det inget annat scenario att IB skulle säga VET.
Jag har så svårt att tro att båda åklagarna och målsägarbiträdet har gjort någon sorts gemensam katastrofal miss i framställan.
För mig är enda förklaringen att IB, av någon anledning, VET vem den skyldige är. Hur IB har fått det till sig är en annan fråga.

Jag har aldrig hört en försvarare sagt just VET att min klient är oskyldig. Har någon annan varit med om det?
Citera
2020-04-15, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Sedan medger SD för advokaten att han har hjälpt HD att dölja mordet efter att det har skett.
Eftersom det inte är skyddande av brottsling han är åtalad för så är det riskfritt att berätta det för advokaten som då inte behöver avsäga sig målet.
Advokaten har tystnadsplikt om SD berättar om brott som inte åtalet gäller (tror jag).
Det här är förstås spekulationer.

Men om advokaten VET vem som utfört ett brott, har inte denne en skyldighet att meddela polisen om det i så fall?
Han kanske är förhindrad att på något viss peka mot sin klient men..
Citera
2020-04-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskbackare
Det känns snarare som att det är bättre att SD fälls för mord fast han är oskyldig, än vise versa när man läser tråden. Jag säger varken bu eller bä men jag tycker att det är bättre att fria om man inte har tillräckliga bevis än att fälla pga att man tror att denne är skyldig.

SD kanske inte har mördat LW och då ska han inte sitta för det heller, fast att han är ett svin.

På det sätt han har betett sig i rätten och alla indicier som pekar rakt mot honom så är det väldigt märkligt om han är oskyldig. Men ja, är han oskyldig ska han givetvis släppas.

Jag tror att man kanske har kommit fram till att det finns orsak att kolla även andra (HD?). Eller nån i norgegänget.

Inget säger däremot att SD var ensam GM även om det mesta tyder på det.
Citera
2020-04-15, 18:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
He he.
Så med andra ord fick han sitta 5 hela dagar helt i onödan.

Efter att ha lyssnat och sett allt i 20 dagar så hade dom ingen mag-känsla alls åt vilket håll det lutade. Dom kunde enkelt ha tagit hela den eftermiddagen till att överlägga, om nu beslutet var så enkelt. Men istället tog dom en kvart och konstaterade att det blir nog bäst att du sitter kvar i häktet hela Påsken. Troligtvis kommer vi att släppa dej, men det kommer vi att kolla på om 5 dagar.... Så du får helt enkelt sitta där.

Nu raljerar du lite grann men det är helt ok

MGM fick fem dagar extra det är helt korrekt men det berodde ju på det omfattande åtalet som skulle bedömas, jag personligen skulle inte velat haft mitt öde avgjort på en kvart eller en eftermiddag i all hast så Björn Lindén,s beslut är för mig i alla fall helt korrekt, ska någon dömas för mord så får man inte ta lätt på saken utan det måste få ta tid och då kan ju fem dagar mer eller mindre inte spela någon roll för den tilltalade.

Nu vet vi ju att det har åtgått minst en och en halv dag för beslutet och det kan ju ha varit skype eller telefonkonferens i helgen också, det lär vi aldrig få veta.
Citera
2020-04-15, 18:53
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du har genomgående smusslat och i absurdum vridit på ord, misstolkat och fultolkat varenda uppgift om Lena du inte gillar. Du borde skämmas för att vilseleda tråden om vad Lena gjort.

Du försöker med genomskinliga bluffar om bakdaterade bloggar för dölja hur illa det var med barnen när hon var ute och knullade på nätterna med sina älskare. Hur i helsike kan du gå så långt till att försöka lura i tråden sånt trams. Hur kan du ens försöka lura i någon sånt trams.

När det framkommer att Lena skickat det sjukt vidriga messet till Hanna om att hon och Stefan knullat i Theas säng så sätter du igång din jäkla mörkäggningsmaskin att tjata om att hon kanske inte skickade det. Hur kan du försöka med sån löjligt genomskinlig bluff.

Så där har du hållit på i snart två år uppenbarligen utan att vara medvetenom det för annars skulle du sluta med falsarierna bums.

Det var ett missag att läsa ditt inlägg..Du behöver inte svara då jag inte är intresserad av dina lögner mer.

Du är åter min scrollprio no 1.

Ett typiskt inlägg från dej - med totalt fokus på LW:s agerande.
Ja, det ledde till att hon nu är död - enligt dej.
Ja, hon bad om det - enligt dej.
Ja, hon grävde sin egen grav - enligt dej.

Jag frågar - än en gång: menar du att hon de facto begick självmord?
Eller håller du med om att hon blev mördad?

Nu är SD frisläppt. Vill du se GM fälld? Hur kan du i så fall hjälpa till? Genom att i ytterligare ett par år spy galla över en mördad människa?

Jag misstänker starkt att även detta inlägg antingen
a) plockas bort - medan dina vidriga utbrott mot en mördad får ligga kvar
b) besvaras med en talande tystnad, på det sätt du besvarat mina tidigare inlägg med ungefär samma frågor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in