Citat:
Ursprungligen postat av
GaretheGOLFERbale
De flesta bettar i tomma intet. Finns inga framtida vinster som berättigar dagens nivåer.
När tror ni att vi testar mars-botten? Första veckan i maj? Mer befogad fråga: tror ni marsbotten kommer att hålla?
Det stora orosmolnet är inflation. Det var ett hot innan C-19 o är idag ett faktum. Det går inte att sätta in alla dessa stödprogram o slå av på konsumtionen utan att det får följdverkningar på valutornas värden.
Vi ser det i priserna på guld.
Vi ser det i aktiekurserna.
Flertalet personer i västvärlden har ingen relation till hyperinflation. Det är sånt som inträffar i obskyra länder i Afrika o Sydamerika tror majoriteten. Men jag mins att jag som barn hade några finska frimärken där man stämplat på nollor på valörena i hyperinflationens tid. Hyperinflation liksom pandemi år nygamla fenomen som för sex månader sedan såg ut att vara förpassat till historieböckerna. Nu står vi här.
Befolkningen är skuldsatt över öronen. Valutan tappar sitt värde. Räntan är än så länge rekordlåg.
Aktier i bolag som kommer överleva är en strategi att placera sina tillgångar.
Aktier i bolag som kan överleva o kanske vara tillbaka på tidigare nivåer en spekulationsstrategi.
Det är den förklaring jag har nu på att kurserna inte har fallit mer.
Sedan får vi se om folk i höst blir tvingade att sälja av sina innehav för att rädda sitt boende o klara sina lån.
Räntan är det som man måste ha koll på.
Stater kan inte låna i dessa tider om de inte garanterar minst ett inflationsskydd. Kan de inte förnya sina lån så har de bara 3 val: trycka än mer pengar. Sälja ut tillgångar. Dra ned på kostnaderna o ställa in betalningar.
Höjd ränta kommer vara förödande mot privatekonomin o kommunerna i Sverige.
Hög inflation utan höjd ränta är ett intressant scenario som skulle erodera banksektorn ordentligt.