2020-04-15, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur ska man kunna få fram någon ytterligare bevisning när mgm varit fri i 1,5 år och utredningen inte kunnat få fram tillräckligt ens för fortsatt frihetsberövande?

Jag säger att jag inte gillade domarens ton. Redan när han sa "nu ska vi göra juridik av det här" blev jag lite orolig.

Självklart är det det som de ska göra.
Men jag tyckte att det lät som att (underförstått) det hade man ju inte gjort tidigare. Åklagaren jobbar ju faktiskt efter juridiska lagar.

Fruktansvärt negativt att han släpps redan nu, vilket betyder att han med stor sannolikhet kommer att få friande dom.

När jag lyssnade på del tre i morse av förhören med SD tänkte jag att nu hörs det ju hur han ljuger och undanhåller. Mindes inte en enda viktig detalj, bara exakt vilka mail och sökningar (barnspärrar) som gjordes på kvällen. Det gick han in i detalj och förklarade.

Har lyssnat vidare på förhören med honom och hans förklaringar och svar blir bara konstigare och det är helt uppenbart att han ljuger ju längre man kommer.
Citera
2020-04-15, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Tror nog snarare att rätten beslutade om fortsatt häktning för att de ville gå igenom materialet efter helgen nu är helgen över och de har gått igenom allt och kommit fram till att bevisen inte räcker. Därför frisläppandet
Du tror alltså att de offrar fyra röda dagar, med alla statliga övertidstimmar, för att gå igenom material som de egentligen har flera veckor på sig att titta på? Ja kanske. Jag tvivlar dock. De sa ju dessutom att dom meddelas om fyra veckor och att SD skall kvarstanna häkte. Sånt ändrar man väl inte på så lätt bara för att? Du kan ha helt rätt, men jag tvivlar på det.
Citera
2020-04-15, 15:46
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Efter långt samtal med Krmkr har vi kommit fram till följande (rätt eller fel): Efter en kvarts överläggning i onsdags beslutade tingsrätten att SD skall kvarsitta i häkte i väntan på dom. Ett häktesbeslut som pekade på att det skulle bli en fällande dom. Sen blev det torsd och därefter röda dagar t o m måndag. I går tisdag är det en arbetsdag, och idag släpps SD. Efter så kort tid?

Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?

Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?

Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?

Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?

Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....

Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.

Min förhoppning är såklart att ni har rätt. Men tyvärr säger mig min magkänsla att han blir friad. Inte bara det utan att han får ett fett skadestånd. "allt ska bli så bra nu". Hoppas att karma tar honom nån dag. Han kanske mördar igen.
Citera
2020-04-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Klokt skrivet.

Då har man förstått föga av åt vilket håll en stor mängd indicier pekar åt.

Du lider av konfirmationsbias, rätta mig gärna om du tycker att jag har fel.

Du ser SD som absolut rättfärdig, det vill säga, SD som alltid gör det rätta och är fri från all synd.

Du ser SD som rättsinnad, det vill säga, din lille polare som alltid tänker rätt och som alltid har riktiga åsikter.

Du ser SD som en rättskaffens person, det vill säga, SD är mycket rättrådig och väldigt laglydig ... mycket etisk och framförallt väldigt ärlig som person.

Jag skulle skämmas om jag vore i dina kläder

Mvh / JokerMannen
Citera
2020-04-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har lyssnat vidare på förhören med honom och hans förklaringar och svar blir bara konstigare och det är helt uppenbart att han ljuger ju längre man kommer.
Kan HAN skydda HD istället för tvärtom tro?

Eller nej, jag tror fortfarande han är skyldig. Men detta frisläppande satte myror i huvudet på mig åtminstone.
Citera
2020-04-15, 15:48
Medlem
Allmänhetens dom kan vara väl så hård som rättsväsendets så länge SD och hans närstående
väljer att avsiktligt obstruera under förhör. Det kanske inte berör SD men för hans närstående kommer det att bli en jävligt tung ryggsäck att bära för resten av deras liv. Detta kommer att gälla så länge fallet kommer att vara olöst.
Citera
2020-04-15, 15:48
Medlem
Citat:
Du tror alltså att de offrar fyra röda dagar, med alla statliga övertidstimmar, för att gå igenom material som de egentligen har flera veckor på sig att titta på? Ja kanske. Jag tvivlar dock. De sa ju dessutom att dom meddelas om fyra veckor och att SD skall kvarstanna häkte. Sånt ändrar man väl inte på så lätt bara för att? Du kan ha helt rätt, men jag tvivlar på det.
Det är inte direkt ovanligt att rätten efter avslutad rättegång beslutar om att den misstänkte ska stanna i häkte och sedan efter några dagar när de haft överläggningar beslutar om att släppa på fri fot i väntan på dom
Citera
2020-04-15, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, stämmer knappast. Krim-vård/polis har ingen skyldighet att agera taxi.
Nä, man traskar helt enkelt bara ut genom dörren.... That it's
Citera
2020-04-15, 15:51
Medlem
Citat:
Nu kanske du ska hejda dig. Domen har inte kommit än. Han kommer definitivt inte bli friad såsom oskyldig. Han kommer med all sannolikhet bli friad "i brist på bevis". Och DET är något helt annat.

En mördare som går fri är fortfarande en mördare.

Snoris: Om TR resonerat på samma sätt som du, då bli jag mörkrädd
Citera
2020-04-15, 15:53
Medlem
Citat:
Tror nog snarare att rätten beslutade om fortsatt häktning för att de ville gå igenom materialet efter helgen nu är helgen över och de har gått igenom allt och kommit fram till att bevisen inte räcker. Därför frisläppandet

Ja nog inte mer komplicerat än så.
Att spekulera kring nya uppgifter om annan MGM och om att mordvapnet nu hittats det är nog att krångla till bilden lite.

Rätten har gjort vad rätten sa att de skulle göra, alltså ”göra juridik” av den framlagda bevisningen.
Citera
2020-04-15, 15:53
Medlem
Citat:
Det är inte direkt ovanligt att rätten efter avslutad rättegång beslutar om att den misstänkte ska stanna i häkte och sedan efter några dagar när de haft överläggningar beslutar om att släppa på fri fot i väntan på dom
Jag har nog inte sett något sånt här i ett mål av den här digniteten. Vi får väl vänta och se. Blir intressant att läsa domen dock. Känns så där att lyssna på resten av vittnesmålen nu.

Lite nyfiken är man ju hur SD kommer mottas av samhället och grannarna nu efter det här. Stora famnen? Misstänksamhet? Totalt avståndstagande? Blir nog inte lätt för SD.
Citera
2020-04-15, 15:54
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Efter långt samtal med Krmkr har vi kommit fram till följande (rätt eller fel): Efter en kvarts överläggning i onsdags beslutade tingsrätten att SD skall kvarsitta i häkte i väntan på dom. Ett häktesbeslut som pekade på att det skulle bli en fällande dom. Sen blev det torsd och därefter röda dagar t o m måndag. I går tisdag är det en arbetsdag, och idag släpps SD. Efter så kort tid?

Kan det vara så att polisen helt enkelt i skymundan fortsatt under höst och vår att sikta in sig på en annan mördare? Kan man ha gjort en liten husrannsakan hos någon och där hittat bevis på att SD INTE har varit själva mördaren - dvs varit den som slagit ihjäl Lena? Varför släpps han så plötsligt? Skulle den sittande rätten - dvs domare och nämndemän - kommit fram till att det inte finns bevis nog för fällande dom? Under ett par dagar? När man i onsdags beslutat att han skulle sitta häktad i väntan på dom?

Vad har hänt under de här dagarna som gjort att SD släppts och med så kort varsel, när tingsrätten beslutade något helt annat förra veckan? Är det brist på bevis eller har man hittat en annan gärningsman?

Kan man i helgen ha hittat mordvapnet, överlämnat denna personligen till NFC som tog i förtur och nu hittat fingeravtryck och annat som INTE tillhör SD?

Kan det vara HD som är den faktiska mördaren? Eller nån annan?

Det här tål att tänka på. Jag börjar tro att SD är involverad på något sätt - men undrar om det inte är omvänt: HD slog ihjäl Lena, och SD vet om det. Eller.... elller…. eller....

Krmkr har börjat få mig att tvivla lite här. Inte mycket... men lite.

Har tänkt i samma banor.

Ni som är mer insatta juridiskt eller har mer erfarenhet av att följa brottsfall, kan ni förklara vilka olika scenarios vi skulle kunna förvänta oss nu om man t ex hittat bevis på att en annan i samma gäng är skyldig? Om vi helt hypotetiskt tänker oss att man funnit bevis på att HD och JG är GMs och SD "bara" varit behjälplig med undanröjande eller skyddande av brottsling... Vad är då den rättsliga processen framåt sett från idag, givet den historik som finns av tidigare utredning?

Fortsätter Hiding eller påbörjas en ny utredning? Kvarstår Hiding som åklagare eller finns det en risk att det blir en ny åklagare? På vilket sätt kan tidigare bevismaterial återanvändas eller finns det någon risk att dessa blir "förbrukade" på något vis?

Det känns som att det finns många frågor hos oss som följt tråden men inte är så välbevandrade i juridik eller brottsmål. Till exempel, i väntan på dom, vilka befogenheter har polisen gällande SD nu då han inte längre är häktad? Kan LWs anhöriga anmäla SD för mordhotet mor A*ron? Har familjen W rätt till någon form av stöd och t o m beskydd? De bor ju så nära Ds och han har ju enligt LW uttalat mordhot mot barnen. När HD enligt Hiding (utifrån svar till Krmkr) är helt friad från alla misstankar om delaktighet, har Hiding haft någon rätt att ha henne under uppsikt alls? Måste inte det finnas en viss grad av misstanke om delaktighet för att kunna använda t ex tvångsmedel.

Jag famlar efter halmstrån nu att det ska gå att få fast GM(s) men börjar känna mig oroad. Hoppas att det är som du Picasso2 och Krmkr kommit fram till är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in