2020-04-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
I vissa brottmål krävs prövningstillstånd, det är HR som ska lämna prövningstillstånd, , lämnar HR prövningstillstånd kommer HR pröva målet på nytt i de delar som tingsrättens dom överklagats.

Hovrätten kan också begränsa prövningstillståndet till en del av målet
Det behövs inte något prövningstillstånd i mål som gäller mord. Det ges per automatik. Och det handlar inte om att jag försöker vara nån översittare - jag försöker bara få det rätt.
Citera
2020-04-15, 14:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Verkligen hjärtskärande, han är rädd nu när dåren är släppt och det kan jag förstå.
Han vill även få hjälp att sprida denna hemska berättelse (IG-storyn) och uppmanar till att läsa FU.
Måste säga att jag är riktigt upprörd och ledsen för hela familjen W*rsströms och andra anhörigas skull och önskar att det fanns något jag kunde göra för att hjälpa.
Fy fan för detta fall
Den sluge jäveln STEFAN DAVIDSSON har gäckat och lurat hela sin omgivning och rättssystemet. Och HANNA DAVIDSSON är inblandad, det finns liksom ingen annan förklaring till hennes agerande.
Skiter faktiskt i att maska deras namn då jag hoppas att alla får ta del av deras smutsiga beteende

Det är helt chockeranade!
Jag tyckte att bevisningen var tunn, men till en indiciekedja kändes det väldigt mycket starkare.

Det känns ju som friande i TR och då anser nog åklagaren att det inte är meningsfullt att riva det hela vidare om inte det kommer fram mer bevis?

Nu kommer det att finnas många som känner starkt obehag för att inte säga rädsla.

Fruktansvärt för familjen!!!!
Sämsta tänkbara utgångsläge.

Nu ska jag inte säga något egentligen, men gör det ändå.
Jag tyckte att domaren verkade lätt irriterad å åklagarna, suckade och lät irriterad när de ville visa på diskrepanser mellan vad som sagts i förhör och vad som sades i rättegången.

Denne man är livsfarlig och nu får han säkert en känsla av storhetsvansinne. Han har lyckats komma undan med allt, t o m mord!!!!
Citera
2020-04-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Hur fungerar det generellt sett när någon släpps ur häktet - är det bara "hejdå" eller får personen skjuts till tex bostaden? Känns ju som att hans bostad kanske inte är bästa platsen för honom att befinna sig på nu.
Personen får skjuts av kriminalvård/polis till det ställe han önskar åka till. Antingen hem eller ja vart han nu vill åka
Citera
2020-04-15, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Tycker synd om äldsta sonen, hans insta story är hjärtskärande

Jag har inte instagram. Kan du citera lite därifrån?
Citera
2020-04-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Du har ju varit verksam som nämndeman, hade du röstat för fällande av vad som framkommit i tingsrätten?

Troligen inte. Hade nog reserverat mig.
Men då hade jag säkert vetat mer än vad vi här vet. Bland annat hans kroppsspråk.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-15 kl. 15:08.
Citera
2020-04-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Har dock dugt gott i andra rättegångar. Hyste visst hopp om att indicieberget skulle räcka men men...

Ett "berg" av indicier är ju tyvärr inte att likställa med en kedja. Uttrycket du använder här är ju väldigt passande faktiskt, det är ju enorma mängder indicier, men inget av det hänger ihop. Åklagaren lyckas inte förmedla ett sammanhängande förlopp, och ännu mindre ett förlopp som skett utan att det ska finnas nåt rimligt tvivel. Jag tycker, efter att ha läst hela FUP, och nu lyssnat på delar av rättegången, att det känns ganska solklart att han släpps fri. I viss mån känner jag mig tveksam till varför det här ens gick upp i rätten.

Jämför t.ex. med Christine Schürrer, där hade man en oerhört tydlig kedja, tågtider, övervakningsbilder, skoavtryck på mordplatsen, vittnesuppgifter om utseende och kläder, samt ett oerhört tydligt motiv.
Citera
2020-04-15, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Försök inte gömma dig bakom barnen istället för att du om ursäkt drevat och baktalat och smutskastat en oskyldigt man på det värsta sätt i åratal. Usch att smyga bort det fruktansvärda du utsatt en oskyldig för och fegt ta beteckning bakom barnen.
Nu kanske du ska hejda dig. Domen har inte kommit än. Han kommer definitivt inte bli friad såsom oskyldig. Han kommer med all sannolikhet bli friad "i brist på bevis". Och DET är något helt annat.

En mördare som går fri är fortfarande en mördare.
Citera
2020-04-15, 14:23
Medlem
Tingsrättens frisläppande kan ge en fingervisning av hur det kommer gå i Hovrätten.
Citera
2020-04-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan skicka bilder privat
Citera
2020-04-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Inte jag heller. Men N*as instagramkonto (eller delar av det) är öppet. Bara att klicka på hans bild så kommer hans texter upp. Uff, lider verkligen med honom.
Citera
2020-04-15, 14:26
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo, det finns alltså tvivel i så pass hög grad att TR nu beslutat att frisläppa SD. Vilket är en mkt klar indikation på en friande dom.
Och det går väl inte riktigt ihop med att det samtidigt föreligger sannolika skäl?

Sedan kan ju bilden/bedömningen komma att ändras av högre instans, givetvis.

Precis det finns tvivel just nu av TR, om bedömningen kommer att ändras i HR kommer att visa sig.
Citera
2020-04-15, 14:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
STORT TACK själv! Du och de dina gjorde det verkliga grovjobbet.

Nonada, T34Panzer, Puttenot, Picasso och några fler slet bra hårt, de med.

Vi andra är ödmjukt tacksamma och mycket glada att i alla fall ha kunnat bidra med en slant!

Stora delar av FUP:et är ännu oläst, så man har att göra ända fram till HR.

Och #TeamÅsaHiding har gjort ett osannolikt bra jobb! Man blir otroligt imponerad!

Imponerad av att hon misslyckades trots att hon serverades önskemördaren på ett silverfat redan innan brottet upptäckts.

UW pekar ut SD redan i telefon

Aktbilaga 158 inspelade samtal (4) sid 305-306
U: Hörs det bättre nu?
LKC: Nu .. nu hörs det mycket tydligare .. det försvinn .. försvann liksom ..
U: Ah precis ..
LKC: Eh ..
U: Näe men de är inte min känsla utan att det finns en sån .. det.. det som jag blir orolig över..
LKC:Mm.
U: Det är att hon har haft eh .. strul med nåra relationer .. eh .. eh .. ah .. ja antar att du ser nåra av
sakerna i era system .. eh .. men det.. ah ja har ingen .. ingen uppfattning om det liksom nånting
skulle kunna .. leda till nånting annat..
LKC:Näe ..
U: Men eh ..
LKC: Äru .. tänker du om det är nån av dom som skulle ha kunnat varit på plats .. har hon varit
hotad av någon då?
U:Ah.
LKC: Från dom här gamla ..
U: Ah .. en .. en relation där det har .. ah .. ja vet inte ju inte detaljerna men jag fattar för att det
finns .. att det har funnits en polisanmälan och möjligen att det är nedlagt o så men ..
LKC: Ah okej ..
U: En gammal relation men det..
LKC: När var det då vet du det eller? Är det nyligen eller?
U: Ah det är relativt nyligen .. för de har vatt ..
LKC: Ahaa!
U: De har vart lite pågående ..
LKC: Ah.
U: Men eh .. å det.. är en person som .. som vi känner igen alla både jag å barnen också ..
U: Eh .. men det.. det är väldigt långsökt i mitt huvud men det är liksom det enda som jag ser
som ..
LKC: Mm .. va .. va handla det om då var det liksom att han?
U: Det handla om en otrohetsaffär .. där har va otrogen mot eh .. mot sin fru .. med barnens
mor ..
LKC: Mm-hmm.
U: Eh .. och eh .. ah .. det var .. lite .. om ja .. ja har förstått det rätt jag kan inte detaljerna men ..
LKC: Näe ..
U: Om jag förstått rätt så fanns det nått.nått fysiskt med där nånstans också.
LKC: Att han slog Lena eller?
U: Ah .. inte slog .. men nånting .. nånting som föranledde att hon gjorde polisanmälan.
LKC: Ah okej .. lite oklart vad?
U: Ja .. jag kan inte detaljerna ..
LKC: Näe ..
U: Ja .. ah .. försökte hitta nått slags lagom avstånd i och med att vi .. har gemensamma barn ..
U: Så sitter man ju alltid ihop liksom ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in