2020-04-15, 14:17
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Jag ska göra detta extra enkelt för dig och låta denna fråga och diskussion utgöra bas. Så du kan behålla trosorna på tills du åtminstone hunnit tänka till lite.

Jag har ingenstans ändrat mig på en enda punkt.
Om du inte förstår eller anser att mitt budskap är otydligt, kanske du ska läsa det igen och om det fortfarande är oklart, fråga vad jag menar?
Män har alltid varit "ganska" okej med att offra sig för kvinnor och släppa fram dem, men när ni slutar se det eller utnyttjar det för att gynna er själva eller skapa en överhöghet, som nu skett i snart 40 år, kommer det naturliga bakslaget som ett brev på posten.
Det finns en naturlig fördröjning på sånt.
Se negrerna som släpptes fria för över hundra år sen, men som fortfarande kräver ersättning för slaveriet. , se judarna som fortfarande kräver respekt för utrotningen. Se indianerna som fortfarande kräver upprättelse för folkmorden, osv.
Om feminister som grupp sätter i system att trycka ner män och gynna sig själva och sin grupp på deras bekostnad på orättvisa grunder kommer såren av det ta lång tid att läka.

Nu kan du fråga dig om min analys är sann eller har en poäng och om den möjligheten finns att män och kvinnor för lång tid kommer vara som hund och katt nu, eller om du fortfarande anser att du har mer att kräva av "manligheten" eller att de fortfarande är skyldiga dig nånting.

Du kan göra ett snabbtest på detta.
Nämn en sak du fortfarande anser att "män" är skyldiga att dela med sig till dig eller "er" som grupp.

Du kan göra ett snabbtest till: Vad är det feminismen vill åstadkomma? Jämlikhet har vi enligt lag sen slutet av sjuttiotalet.

Att vi är olika kan ingen lag "rätta till". Vi är alla olika.

Vill du att jag ska försöka svara för alla kvinnor, för "feministerna" eller bara för mig själv? Eller för alla tre?
Senast redigerad av Jenny9 2020-04-15 kl. 14:20.
Citera
2020-04-15, 14:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De får betalt för sin produktivitet baserat på en handel efter tillgång och efterfrågan. Huruvida de är kuvade är tveksamt. Vi hade levt bättre i vår del av världen om även de hade högre produktivitet.

Långt ifrån. De får några öre för sitt arbete, medan jeansen, skorna, väskan osv säljs för mycket mycket mer. "Högre produktivitet"? Du menar att de skulle jobba ännu längre pass och haft ännu färre reglerade arbetsvillkor? Dessutom är "kuvade" fel ord, jag borde skrivit utnyttjade.

Citat:
Många vita lever i fattigdom och 100-tals miljoner "gula" är rika. Mängder av "bruna" är rika utan att arbeta nämnvärt.

Hur förklarar du det? Är du säker på att hudfärg är en väsentlig förklaringsmodell??

Vilken kategori tillhör araberna? Japanerna? Är även de föremål för "Vit Skuld"-teorin?

Jag vet.

Jag bemötte "GaylordYanker's" uttalande om att "vita män är den nya niggern". Jag har inte dragit upp hudfärg överhuvudtaget. Om du nu blir så upprörd över pratet om hudfärg varför tilltalar du då inte "GaylordYanker" direkt?
Senast redigerad av Jenny9 2020-04-15 kl. 14:50.
Citera
2020-04-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Långt ifrån. De får några öre för sitt arbete, medan jeansen, skorna, väskan osv säljs för mycket mycket mer. "Högre produktivitet"? Du menar att de skulle jobbat ännu längre pass och haft ännu färre reglerade arbetsvillkor? Dessutom är "kuvade" fel ord, jag borde skrivit utnyttjade.

Det är låg produktivitet i teko-industrin. Och tillgången på arbetskraften är hög, så blir lönen därefter.

Vad skulle de annars jobba med tycker du?? Slita på risåkern??

Har du kollat vad bonden får för sin sockerbeta?? Är du säker på att bondens andel av kakan du äter är så mycket större? Nej, det är den inte! Du köper en bakelse på kondis för 50 spänn. Hur mycket fick bonden?? Ännu en sak att få ångest för, vilken orättvisA!!

Produktivitet är per definition skapat värde per arbetad timma.
Citera
2020-04-15, 14:49
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Fast det där är ju inte sant.

Avvecklingen av beredskapslagren har inte med det att göra utan sammanfaller med avvecklingen av invasionsförsvaret.

Vad är extremkapitalistiskt i Sverige?

Citat:
Har detta med den feministiska regeringen att göra och att "miljarders miljarder" har lagts på genus och hbtq istället enligt dig? Frågar av ren nyfikenhet.

Citat:
Nej.

Vad anser du att det beror på då att invasionsförsvaret är mer eller mindre avvecklat och att det finns ont om personal inom vården och att de nu får använda vanliga plastfickor som ansiktsskydd?
Citera
2020-04-15, 14:54
Medlem
Citat:
Vad anser du att det beror på då att invasionsförsvaret är mer eller mindre avvecklat och att det finns ont om personal inom vården och att de nu får använda vanliga plastfickor som ansiktsskydd?

Det finns inget egentligt samband. Invasionsförsvaret var illa rustat för en pandemi, väl rustat för kemiska stridsvapen.

Finland gjorde om sitt beredskapslager, moderniserade och anpassade det till nutid.

Det gamla beredskapslagret skulle läggas ner, det mesta var gammalt och otjänligt. Men visst, hade Ryssland anfallit med C-stridsmedel på bred front så... hellre ett gammalt filter än inget alls.

Men jag kan tycka det är lite underligt att vi inte gjort som Finland. Det gäller ju skogsbränder, pandemier, och jag vet inte vad.

Vår beredskap är undermålig, den brukar bli det när det är fred. Vi har gjort denne tabben förr på 20-30-talet.

PS.

Jag kan tillägga att beredskap är en konservativ paradgren, så att vi står illa rustade kan bero på att det är för lite konservativt tänkande i politiken.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-04-15 kl. 14:56.
Citera
2020-04-15, 14:56
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det är låg produktivitet i teko-industrin. Och tillgången på arbetskraften är hög, så blir lönen därefter.

Vad skulle de annars jobba med tycker du?? Slita på risåkern??

Har du kollat vad bonden får för sin sockerbeta?? Är du säker på att bondens andel av kakan du äter är så mycket större? Nej, det är den inte! Du köper en bakelse på kondis för 50 spänn. Hur mycket fick bonden?? Ännu en sak att få ångest för, vilken orättvisA!!

Produktivitet är per definition skapat värde per arbetad timma.

Gör dig inte dummare än vad du är.

Du vet förfan lika väl som jag varför bolagen lägger sin produktion i låglöneländerna.
Citera
2020-04-15, 14:58
Medlem
Citat:
Gör dig inte dummare än vad du är.

Du vet förfan lika väl som jag varför bolagen lägger sin produktion i låglöneländerna.

Hur tänker du nu?

Vill du starta teko-fabrik i Sverige?? Då får du satsa på mode och nisch med höga priser.

Annars går det inte runt, för du blir sönderkonkurrerad av Asien.
Citera
2020-04-15, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Aldrig slagit dig att ”samhällsskydd” inbegriper jämställdhet och jämlikhet mellan olika grupper?

Det är inte MSB:s uppgift.
Har aldrig varit och kommer aldrig att vara det heller.
Citera
2020-04-15, 15:00
Medlem
Citat:
Jag förklarade precis varför jag inte ser något samband. Vilka större risker tar män i pensionsåldern menar du?

Precis.

Fast i undersökningen som du länkade till hade de inte tittat specifikt på vården.

Nej det håller jag inte med om, det är inte heller det jag har bemött. Jag har ingen aning om hur mycket eller lite folk har isolerat sig nu i coronakrisen. För äldre som bor på äldreboenden är det nog svårt att isolera sig 100%.

Okej. Fast du verkar fantisera ihop någon irrelvant berättelse (som inte heller går ihop)

Om fler män dör i sverige pga av corona, så måste ju män i högre utrsträckning bli smittade av corona och rimligtvis blir fler smittade om de utsätts för mer risker att smittas, om 20% av alla arbetande kvinnor inte va på jobbet på säg onsdagar. I jan, feb och mars månad. Medans alla arbetande män va det, så bör män ha utsatts mer än kvinnor (iafall om man ska tro myndighterna som ber folk stanna hemma/jobba hemifrån osv)
Citera
2020-04-15, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Okej. Fast du verkar fantisera ihop någon irrelvant berättelse (som inte heller går ihop)

Om fler män dör i sverige pga av corona, så måste ju män i högre utrsträckning bli smittade av corona och rimligtvis blir fler smittade om de utsätts för mer risker att smittas, om 20% av alla arbetande kvinnor inte va på jobbet på säg onsdagar. I jan, feb och mars månad. Medans alla arbetande män va det, så bör män ha utsatts mer än kvinnor (iafall om man ska tro myndighterna som ber folk stanna hemma/jobba hemifrån osv)

Dödligheten är högre för män än för kvinnor.

Risken för smitta är hög även om man fikar med kompisarna nere på staden, det är ju inte bara på jobbet man smittas.
Citera
2020-04-15, 15:11
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Det finns inget egentligt samband. Invasionsförsvaret var illa rustat för en pandemi, väl rustat för kemiska stridsvapen.

Finland gjorde om sitt beredskapslager, moderniserade och anpassade det till nutid.

Det gamla beredskapslagret skulle läggas ner, det mesta var gammalt och otjänligt. Men visst, hade Ryssland anfallit med C-stridsmedel på bred front så... hellre ett gammalt filter än inget alls.

Men jag kan tycka det är lite underligt att vi inte gjort som Finland. Det gäller ju skogsbränder, pandemier, och jag vet inte vad.

Vår beredskap är undermålig, den brukar bli det när det är fred. Vi har gjort denne tabben förr på 20-30-talet.

PS.

Jag kan tillägga att beredskap är en konservativ paradgren, så att vi står illa rustade kan bero på att det är för lite konservativt tänkande i politiken.

Jag håller i stort sett med dig om detta, vi skyller bara på lite olika orsaker. Jag skyller på ett alldeles för kapitalistiskt tillvägagångssätt i hanteringen av vården. Som pågått under många år, där man drar ner på personal in absurdum och sängplatser, där man lägger omänskliga sparkrav på sjukhus med mera.

Men sen är det ju inte heller jag som suttit och "skrikit" om genus, hbtq och "miljarders miljarder". Varför valde du att inte ifrågasätta deras påståenden i denna tråden? Du håller ju uppenbarligen inte med dem? Rädd för att bli kallad "feminiserad" och "cuck" av andra män?

Citat:
Hur tänker du nu?

Vill du starta teko-fabrik i Sverige?? Då får du satsa på mode och nisch med höga priser.

Annars går det inte runt, för du blir sönderkonkurrerad av Asien.

Precis.
Citera
2020-04-15, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Det är inte MSB:s uppgift.
Har aldrig varit och kommer aldrig att vara det heller.
Föärhindar inte att jämlikhet och jämställdhet skyddar samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in