2020-04-17, 06:31
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ok vi benar upp detta.

Några kvinnliga politiker/myndighetspersoner har sagt/påstått saker som du inte håller med om och som gör dig upprörd.

Jag sökte på "kvinnor drabbas värst av corona" och fick upp artiklar som avhandlar olika konsekvenser coronakrisen får på samhället. I detta fallet specifikt för kvinnor. Många av artiklarna på "förstasidan" avhandlar också varför män drabbas värst, skillnaderna på hur män och kvinnor drabbas, effekten på kvinnodominerade arbetsplatser, vilka riskgrupperna är. En av artiklarna kritiserar dessa uttalandena, men den är låst. Det verkar inte vara så många som samtidigt förnekar att män också "drabbas värst".

För dig bevisar tydligen dessa "kvinnor drabbas värst"- uttalandena hur galen feminismen är och hur galna "feministerna" är.

Sen knyter du samman säcken genom att skriva:"Detta är inte kritik mot kvinnor utan mot de feminister som kvinnor kan tänka sig stödja genom att hålla dem om ryggen."

Det fetade: då ska kvinnor återigen hållas till svars för vad andra säger och gör, för det kan ju tänkas att de stödjer dessa synpunkter och "feministerna" som uttalat dem.

Hur tänker du dig att kvinnor eventuellt håller dessa feminister "om ryggen"? Hur kan jag som kvinna tänkas hålla dessa om ryggen? Vad är din föreställning om det?

Kan du också kanske börja förstå en aning hur oerhört tröttsamt det är att ständigt och jämt behöva svara för vad "feministerna" eller vad andra kvinnor säger och gör? Speciellt när det enda, det absolut enda man har gemensamt med dem är att man har en fitta mellan benen.

Detta är ett intressant fenomen jag har lagt märke till här på forumet, jag pratar rent allmänt nu, det är hur oerhört svårt män överlag verkar ha med att se kvinnor som individer. Det är så fruktansvärt sällan jag ser någon kvinna här ställa män till svars för vad andra män säger och gör, alla dessa batshit crazy saker som manliga politiker/myndighetspersoner/beslutsfattare uttalar/påstår/säger/gör. Varför tror du det är såhär? Varför verkar män ha så svårt för att se kvinnor som individer? Varför har du så svårt för det? Vi kanske ska börja där.

Varför måste jag som kvinna varenda gång jag skriver något här gå i försvarsställning: "Nej jag knullar inte med arabnegrer, nej jag hatar inte män, nej jag är inte fet/gammal/ful/ratad/har huset fullt med katter, nej jag vill inte bli våldtagen, men jag har ju inte ens läst 50 shades of grey, nej jag vill inte bli styrd, nej jag hatar inte vita män, nej jag samarbetar inte med judarna för att utrota vita män, nej jag hatar inte små pojkar och ger dem dåliga betyg, nej jag mördar inte bebisar, nej jag har inte monterat ner välfärden, nej jag är inte för massinvandring, nej jag välkomnar inte refugees osv osv osv."

Varför blir jag så ofta tilltalad med "ni" här på forumet tror du? Varför verkar män här tro att jag representerar "feministerna" eller kvinnor överlag?

O.b.s. personligen går jag och röstar vart 4:e år, that's it. Jag stödjer inte någon enskild politiker, varken inhemsk, inom FN eller EU varken via penningbidrag eller på annat sätt. Jag röstar definitivt inte efter kön utan efter ideologi. (Där hade vi det igen, försvaret).

Jag måste skicka ett tack för att du orkat författa ett välskrivet, klokt och spot on inlägg.
Detta skulle behöva kopieras och återanvändas vid flertalet tillfälle, så att varje gång männen här antar att det är alla kvinnor behöver tänka ett varv till.

Jag hoppas verkligen att du får ett vettigt svar från Lorden.
Citera
2020-04-17, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Se mitt svar till Jenny8,5.
Du gör ett allvarligt syftningsfel här.

Ett syftningsfel är ett grammatiskt skrivfel och något sådant ser jag inte.

Men påpeka gärna vad det är i så fall.
Citera
2020-04-17, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
I verkligheten så testas kvinnor i högre utsträckning än män, och män är smittade i högre utsträckning än kvinnor.

tror du verkligheten skiljer sig mycket mellan usa och sverige?
Jag vet att det inte testas i Sverige på de som söker läkarvård för luftvägssyntom om de inte är så påverkade att de behöver läggas in på sjukhus eller jobbar med människor som tillhör riskgrupper
Citera
2020-04-17, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mosquitoseven
Hur skyddar jämlikhet och jämställdhet människor i en pandemi?

Titta på USA, eller andra länder där stora grupper ( pga ojämlikhet) inte har möjligheter att isolera sig ex. eller uppsöka sjukvård Pga fattigdom, dålig välfärdstat, trångbodhet.

Och titta på obalansen mellan män och kvinnor gällande insjuknande och dödsfall, som man har lite teorier om ex.

- Män sköter sin hälsa sämre.
- Män uppsöker inte sjukvården i tid
- Män skiter i föreskrifterna från folkhhälsomyndigheterna, för det är inte "manligt" att lyssna på myndigheter, man kan själv och vet bäst själv.....typiskt inlärda machonormer som kommer från ojämställdhet.
Citera
2020-04-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Titta på USA, eller andra länder där stora grupper ( pga ojämlikhet) inte har möjligheter att isolera sig ex. eller uppsöka sjukvård Pga fattigdom, dålig välfärdstat, trångbodhet.

Och titta på obalansen mellan män och kvinnor gällande insjuknande och dödsfall, som man har lite teorier om ex.

- Män skiter i föreskrifterna från folkhhälsomyndigheterna, för det är inte "manligt" att lyssna på myndigheter, man kan själv och vet bäst själv.....typiskt inlärda machonormer som kommer från ojämställdhet.
I USA där de stängt ned skolorna stannar fler kvinnor hemma med barnen och männen som har arbeten att gå till fortsätter så klart att jobba eftersom det är det eller noll i inkomst som gäller. Man måste dessutom ta hänsyn till att mängder med familjer i USA bara har en försörjare eftersom det inte lönar sig för de med låg lön att ha sina barn i den dyra barnomsorgen
Citera
2020-04-17, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
I USA där de stängt ned skolorna stannar fler kvinnor hemma med barnen och männen som har arbeten att gå till fortsätter så klart att jobba eftersom det är det eller noll i inkomst som gäller. Man måste dessutom ta hänsyn till att mängder med familjer i USA bara har en försörjare eftersom det inte lönar sig för de med låg lön att ha sina barn i den dyra barnomsorgen
Precis, eller så är det mormor eller farmor som tar hand om barnen, för även kvinnans låglöneinkomst är absolut nödvändigt för överlevnaden, och just dessa omständigheter gör det svårare för dessa människor att skydda sig från corona.
utöver att de även har en idiot till president, mer upptagen med sitt känsliga bebis-ego än med sitt lands säkerhet.
Senast redigerad av Merapi 2020-04-17 kl. 09:48.
Citera
2020-04-17, 10:16
Avstängd
Citat:
Precis, eller så är det mormor eller farmor som tar hand om barnen, för även kvinnans låglöneinkomst är absolut nödvändigt för överlevnaden, och just dessa omständigheter gör det svårare för dessa människor att skydda sig från corona.
utöver att de även har en idiot till president, mer upptagen med sitt känsliga bebis-ego än med sitt lands säkerhet.

Hahahaha,
så vi pratar om en minioritet som norm?

Usa tillskillnad från sverige mörkar inte heller misstänkt (eller för den delen uppenbara) dösdfall kopllade till cowid, med det kommer mer info om det när krisen är över
Senast redigerad av slö 2020-04-17 kl. 10:19.
Citera
2020-04-17, 10:25
Medlem
Citat:
Hahahaha,
så vi pratar om en minioritet som norm?
Du har uppenbarligen missat att Trump arbetat för att utöka barnomsorgen och se till att den blir så pass billig att även de med låg inkomst kan utnyttja den så att fler kvinnor kan komma ut i arbete
Det är inte så bra för befolkningen att familjens försörjning vilar på mannens axlar och som gör att han behöver jobba 70- 80 timmar i veckan för att klara av att försörja fru och barn och som gör att en familj snabbt kan hamna i fattigdom när han blir sjuk av att aldrig hinna vila.
Citera
2020-04-17, 10:26
Avstängd
Citat:

Japp, mycket biologi och evulution som jobbar mot män. otrligt vad Män åstadkommit trots (eller snarare tackvare) korten vi tilldelats,

tror du vi kommer se kvinnor någon gång i framtiden gör nått litet i den riktningen?
Citera
2020-04-17, 10:28
Avstängd
Citat:
Du har uppenbarligen missat att Trump arbetat för att utöka barnomsorgen och se till att den blir så pass billig att även de med låg inkomst kan utnyttja den så att fler kvinnor kan komma ut i arbete
Det är inte så bra för befolkningen att familjens försörjning vilar på mannens axlar och som gör att han behöver jobba 70- 80 timmar i veckan för att klara av att försörja fru och barn och som gör att en familj snabbt kan hamna i fattigdom när han blir sjuk av att aldrig hinna vila.

Jag utgår ifrån att du aldrig satt din fot i nordamerika, pratat med en amerikan eller för den deln tittat på inkomststatestik eller fördelningen i befolkningen?

men visst vi kan prata om minioriteter om du vill, men inte som norm (för det är aldrig en minioritet)
Citera
2020-04-17, 11:36
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån att du aldrig satt din fot i nordamerika, pratat med en amerikan eller för den deln tittat på inkomststatestik eller fördelningen i befolkningen?

men visst vi kan prata om minioriteter om du vill, men inte som norm (för det är aldrig en minioritet)
Det är bara 57 %av kvinnorna i USA som jobbar vilket självfallet betyder att män får jobba mer än heltid för att försörja familjen . Kvinnor tom. skryter med att de har så duktiga män som tar hand om familjen eftersom de jobbar 80-90 timmar i veckan.
Du kanske tycker att det är ok att män sliter ut sig i förtid och i princip arbeta hela sin vakna tid och inte har fritid med sina barn
Citera
2020-04-17, 12:20
Avstängd
Citat:
Det är bara 57 %av kvinnorna i USA som jobbar vilket självfallet betyder att män får jobba mer än heltid för att försörja familjen . Kvinnor tom. skryter med att de har så duktiga män som tar hand om familjen eftersom de jobbar 80-90 timmar i veckan.
Du kanske tycker att det är ok att män sliter ut sig i förtid och i princip arbeta hela sin vakna tid och inte har fritid med sina barn

Uhm. i sverige så tar det i snitt 13år innan en innvandrare lyckas tjäna 13`000brutto/månaden.
ska vi räkna på den gruppen? för det är vad du gjort ovan.

tror du på riktigt att USA ser ut som du beskrev det ovan? I sånna fall vill jag ha tillbaks alla skatt jag betalar in.

så ser inte genomsnittet ut, varför pratar du om yterligheter istället för om de 80%-90% i mitten?
De kvinnorna (och männen) som skryter (med rätta) utgör mindre 20% av hushållen.

https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/09/24/stay-at-home-moms-and-dads-account-for-about-one-in-five-u-s-parents/

(där har du förövrigt en supersite när det kommer till statistic och fakta, www.pewresearch.org )

Men ja fler kvinnor % jobbar i sverige , men det är ju för att det inte går att klara sig på 1 lön här, (skatten du vet)

i usa är snitt inkomsten/hushåll ca 567`000skr (inkomstskatten är ett par procent under OCD-snittet)
i sverige är snitt inkomsten/hushåll ca 335`000skr (inkomstskatten är ett par procent över OCD-snittet)

Sen så jobbar de anstälda naturligtvis fler timmar i veckan än i sverige ca 45h/v i snitt (det är inte ovanligt att jobba halva fredag och halva lördag i NA), men det är inte så att de gör det oavlönat (se ovan)

Visst de betalar ju för vissa tjänster som vi får på skattesedeln. men när en american betalar (med sinna högre inkomster dessutom) så är det med MINST 20%-25% rabatt (momsen).

Det kan även vara bra att ha med att NGOs i usa fångar upp extrema volymer med fattiga, utslagna och marginaliserade, så det är inte så att ensamstående kvinnor med barn, innvandrare, mfl marginaliserade grupper inte kan ta sig ur/up sin situation utanhjälp, tvärtom snarare,

Du borde jobba ihop en slant och besöka USA när coronakrisen är över, det är sannerligen ett fantastiskt land (med sina problem givetvis, precis som sverige), man förstår snabbt varför de är så framgångsrika och producerar nobelpristagare på rullande band.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in