2020-03-29, 09:56
Medlem
Jag skulle vilja fråga er hur ni tror att feminism och jämställdhet påverkat Sveriges förmåga att hantera coronakrisen. Tror ni att det har någon betydelse att det är många känslostyrda naiva kvinnor, varav många är feministbimbosar, vid maktpositioner? Har uppskrämda, lättstyrda kvinnor med mindre hjärnor samma förmåga att styra upp en beredskap och agera i samhällets intresse som rationella logiskt tänkande handlingskraftiga vita män i en kris som denna?
Citera
2020-03-29, 10:11
Medlem
Nicke08s avatar
Det är i kristider ledarskap blir som allra tydligast.

Man kan cyniskt hoppas på att denna farsot får oss att aldrig mer rösta fram detta oöverträffade inkompetenta ledarskap.
Citera
2020-03-29, 11:51
Medlem
Henssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abominative
Jag skulle vilja fråga er hur ni tror att feminism och jämställdhet påverkat Sveriges förmåga att hantera coronakrisen. Tror ni att det har någon betydelse att det är många känslostyrda naiva kvinnor, varav många är feministbimbosar, vid maktpositioner? Har uppskrämda, lättstyrda kvinnor med mindre hjärnor samma förmåga att styra upp en beredskap och agera i samhällets intresse som rationella logiskt tänkande handlingskraftiga vita män i en kris som denna?

Påverkat oss på bästa sätt, kvinnorna styr mycket mycket bättre i krissituationer. När det är kris för landet är det en kvinna som ska leda och männen utföra.
Citera
2020-03-29, 13:25
Medlem
eyeeyeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Påverkat oss på bästa sätt, kvinnorna styr mycket mycket bättre i krissituationer. När det är kris för landet är det en kvinna som ska leda och männen utföra.
Vad grundar du detta argument på?
Citera
2020-03-29, 13:30
Medlem
Denoms avatar
Vad har förändrats?
Citera
2020-03-30, 02:16
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abominative

Jag väntar fortfarande på att världens män med sina superskarpa analysförmågor, övernaturliga logiska tankeförmågor, mycket känslokalla matematiska vinnarskallar ska styra upp det här och utrota viuset en gång för alla. Jimmy Åkesson med sina flyers till viruset: "ni e ente velkomna här, Svärje e fullt."

Meeneeee än sålänge verkar våra sanna hjältar vara de som jobbar inom den kvinnodominerade sjukvården.

Håller med om att våra folkvalda politiker är minst sagt vaga och otydliga som vanligt, rädda för att sticka ut hakan. Men där ingår ju både män och kvinnor.
Citera
2020-03-30, 02:18
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson

Ja vill man ha något gjort ska man be en kvinna.
Citera
2020-03-30, 03:58
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja vill man ha något gjort ska man be en kvinna.

https://www.returnofkings.com/32053/this-accidental-experiment-shows-the-superiority-of-patriarchy
Citera
2020-03-30, 06:39
Medlem
RedXs avatar
Jag tror inte att könet på personer i ledande positioner påverkar nämnvärt (eller alls).

Däremot såg jag en tweet för några dagar sedan om innehållet på MSB’s hemsida, där ord som ”jämställdhet”, ”genus” och ”mångfald” förekom avsevärt oftare än ord som ”virus” och ”pandemi” etc.

Nu behöver det inte betyda annat än att man försökt sminka grisen för att framstå som en god och progressiv myndighet, men man kan ju misstänka att där har funnits en hel del direktiv som gått ut till samtliga myndigheter om att aktivt arbeta med frågor som genus och HBTQ.

Man undrar stillsamt om det nästan inte hade varit bättre för Sverige om MSB i stället hade fått använda hela sin tid och budget för att säkerställa att samhället var adekvat rustade för en kris?
Citera
2020-03-30, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Jag tror inte att könet på personer i ledande positioner påverkar nämnvärt (eller alls).

Däremot såg jag en tweet för några dagar sedan om innehållet på MSB’s hemsida, där ord som ”jämställdhet”, ”genus” och ”mångfald” förekom avsevärt oftare än ord som ”virus” och ”pandemi” etc.

Nu behöver det inte betyda annat än att man försökt sminka grisen för att framstå som en god och progressiv myndighet, men man kan ju misstänka att där har funnits en hel del direktiv som gått ut till samtliga myndigheter om att aktivt arbeta med frågor som genus och HBTQ.

Man undrar stillsamt om det nästan inte hade varit bättre för Sverige om MSB i stället hade fått använda hela sin tid och budget för att säkerställa att samhället var adekvat rustade för en kris?

Aldrig slagit dig att ”samhällsskydd” inbegriper jämställdhet och jämlikhet mellan olika grupper?
Citera
2020-03-30, 10:08
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Aldrig slagit dig att ”samhällsskydd” inbegriper jämställdhet och jämlikhet mellan olika grupper?

Nja, i viss mån möjligtvis. Men för en myndighet som MSB borde det väl vara prioritering nummer 1 730 615 i ideologineutralt samhälle. Varje minut och varje krona som spenderats på jämställdhetsfrågor är resurser som i stället hade kunnat spenderats på andra saker. Och jag har en smygande misstanke om att vi skulle ha haft mer nytta av de sakerna i dagens situation.

MSB’s arbetsbeskrivning:

Citat:
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ansvarar för frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret.

Det finns andra myndigheter som arbetar med jämställdhetsfrågor och därmed torde de frågorna bara vara distraktionsmoment från MSB’s verkliga kärnverksamhet.
Senast redigerad av RedX 2020-03-30 kl. 10:12.
Citera
2020-03-30, 10:14
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX

Att tro att det kostar att påpeka dessa önskemål i direktiven lär inte kosta speciellt mycket.
Några har introducerat justintimefilosofin även i sjukvården i syfte att rationalisera, nu biter den kortsynta vinsten oss i arslet.

Det kommer nog att ändras nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in