Citat:
Ursprungligen postat av
Refraktor
Vad du svamlar. Ta nu och ange en precis hänvisning till den lagparagraf du menar ändrades 2018 (vilket inte kommer att hända).
Dold fotografering av en person i en bostad har varit förbjuden sedan 2013 oberoende av var fotografen befinner sig. Och oberoende av var kameran befinner sig.
Att olovligen ge sig in i någon annans trädgård har väl aldrig varit tillåtet. Men det har inte något med fotografering att göra.
Jag fick alldeles nyss ett svar från chefredaktören i den tidskrift jag citerat ur,
att jag inte gjort något fel, vilket jag visste ändå.
Bläddra bakåt så ser du att fotolagen inte är så enkel som du tror.
Man får fota in i andras hem om man står på allmän plats och fotar, både då och nu.
Förut kvittade det om den avfotade sagt OK, nu ska den avfotade vara medveten om
fotograferingen.
Det fetade, där har du fel.
Jag tänker inte leta reda på paragrafen, men överbevisa om du tror dig kunna det.
Red gärna ut vad du menar med "dold fotografering" också.
Det är inte kränkande att titta på någon på gatan som man inte känner.
Det är inte kränkande att ta en bild på personen heller!
Nej i trädgårdar får man ju inte springa om man inte känner ägaren till trädgården, där har du rätt, och ägaren ska förstås vara med på det.
I detta fall var det OK för LW att bli fotad av SD mestadels, hon fick fotot tillsänt till sig
och därefter öppnade hon dörren. Det var något de brukade roa sig med -
men tydligen hände något när SD fotade mär LW hade besök ...kan varit besökaren som
insisterade på anmälan.
Vid den tidpunkten, dock, fick man fota folk ovetandes.
Förmodar att SD fick gå i henens trädgård.
Han stod vi det aktuella (tillfället för anmälan) fullt synlig i fasadbelysningen och dolde sig inte.