2020-04-15, 12:52
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Men HR kan ju både åklagare och försvarare överklaga till utan hinder. Det är HD som bara tar upp prejudicerande fall

Absolut det vet jag.
Citera
2020-04-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det känns bra tomt nu.
Upp med hakan. Han är fortfarande misstänkt. Det TYDER på en friande dom, men den är inte skriven än. Dessutom så kommer domen, om den blir friande, överklagas av åklagaren och Hovrätten kan mycket väl sy in mördaren igen. Det är därför vi har en Hovrätt, just för att få en second opinion.

Jag misstänker också att åklagaren just nu filar på ett överklagande vad gäller friandet från häktet. Kanske hon stillar sig och låter honom springa lös, hon förlorar ju inget på det egentligen. Men en friande dom kommer överklagas och tas upp i Hovrätten.
Citera
2020-04-15, 12:54
Medlem
Fyfan, känns så jäklar äckligt att ha en sådan person fri på våra gator. Hoppas någon tar hand om avskummet och ger honom vad han förtjänar.
Citera
2020-04-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
2020-03-31, 19:45

Hyenorna som dömt honom på sånt som pipig röst

Ja, sånt är ovidkommande. Du, Reimer Champagne och mr Barnaby m.fl. hade rätt om att det inte bär i juridisk bemärkelse och det är väl därför det svenska rättsväsendet i någon mening är mer rättssäkert än många andra länders system? Även om det svenska rättsväsendet vid ett par tillfällen visat sig inte hålla måttet.

Själv har jag hela tiden gett uttryck för starkt tvivel angående att han fälls slutgiltigt fastän jag saknar juridisk kompetens och förstår att han är den skyldige. Men när jag lyssnade på rättegången när Stefan utfrågas av Therese och Hiding framstod det smärtsamt klart att han hade övertaget.

Han svarade passivt, hellre för lite än tvärtom och dessutom bad han dem om förtydliganden pågående och lämnade inget åt slumpen, eller rycktes med av någon hänryckning. Försiktig, varsam, balanserad, tassande och precis med orden och förklarade varför han hade sagt si och så.

Han var väl inläst på Fup och förstod hela tiden vad Åsa och Therese försökte locka in honom i för fälla. Vart de vill komma och han förklarar hela tiden varför motivet inte kan vara varken svartsjuka eller hållhakar, eftersom han och Hanna separerade innan Lena hann avslöja något. Han hävdar att mot slutet vill ingen av dem ha varandra. Utan L låg med ett gäng andra och sökte vidare efter något seriöst. Han hävdade också att det bekräftas av fup att han från 2015 och framåt inte längre fanns något intresse för en seriös relation med L från hans håll osv.

Inte heller var det en försoningsresa med Hanna utan det var en ht 2017 idé som pendlade fram och tillbaka innan den slutgiltigt fastställdes på ht 2018. Alltså försökte han inte återförenas med Hanna heller, som var på G med Sillen, utan han var glad för deras skull och inte svartsjuk.

Åklagarna lyckas inte fastställa motiv, och i ett fall som detta kan det bli desto viktigare då hårda fakta saknas.

Sedan att de inte kan binda honom till brottsplats underlättar inte heller.

Han hade inte ens behövt Backman, han löste det på egen hand. Nu växer hans självtillit då han överlistar motståndet och får sin självbild bekräftad som smart.
Senast redigerad av Mirandamirage 2020-04-15 kl. 12:59.
Citera
2020-04-15, 12:57
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En morddom, friande eller ej, är HR tvungen att ta upp om åklagare eller advokat begär det i ett överklagande. Vi pratar inte Högsta Domstolen, utan Hovrätten. I mindre mål krävs prövningstillstånd, men inte i mordmål.

Ja precis, sen hur utfallet blir i HR blir intressant, det är HR jag diskuterar inte HD.
Citera
2020-04-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vad du svamlar. Ta nu och ange en precis hänvisning till den lagparagraf du menar ändrades 2018 (vilket inte kommer att hända).

Dold fotografering av en person i en bostad har varit förbjuden sedan 2013 oberoende av var fotografen befinner sig. Och oberoende av var kameran befinner sig.

Att olovligen ge sig in i någon annans trädgård har väl aldrig varit tillåtet. Men det har inte något med fotografering att göra.

Jag fick alldeles nyss ett svar från chefredaktören i den tidskrift jag citerat ur,
att jag inte gjort något fel, vilket jag visste ändå.

Bläddra bakåt så ser du att fotolagen inte är så enkel som du tror.
Man får fota in i andras hem om man står på allmän plats och fotar, både då och nu.
Förut kvittade det om den avfotade sagt OK, nu ska den avfotade vara medveten om
fotograferingen.

Det fetade, där har du fel.
Jag tänker inte leta reda på paragrafen, men överbevisa om du tror dig kunna det.
Red gärna ut vad du menar med "dold fotografering" också.

Det är inte kränkande att titta på någon på gatan som man inte känner.
Det är inte kränkande att ta en bild på personen heller!
Nej i trädgårdar får man ju inte springa om man inte känner ägaren till trädgården, där har du rätt, och ägaren ska förstås vara med på det.

I detta fall var det OK för LW att bli fotad av SD mestadels, hon fick fotot tillsänt till sig
och därefter öppnade hon dörren. Det var något de brukade roa sig med -
men tydligen hände något när SD fotade mär LW hade besök ...kan varit besökaren som
insisterade på anmälan.
Vid den tidpunkten, dock, fick man fota folk ovetandes.
Förmodar att SD fick gå i henens trädgård.
Han stod vi det aktuella (tillfället för anmälan) fullt synlig i fasadbelysningen och dolde sig inte.
Citera
2020-04-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Varför tror du inte det??. Det behövs inga nya bevis för att överklaga till HR räcker gott och väl att åklagaren är missnöjd med domen. Däremot i HD så måste nya omständigheter framkomma för att HD ska ta upp fallet.

Jaha.
Jag menade självklart så.
Ju högre instans ett mål tas upp i, desto tyngre ska bevisen väga.
HR och HD har högsta ansvar.
I en del fall är TR:s dom bara en fingervisning ...
men här saknas ju täckande bevisföring helt klart.
Senast redigerad av Moschata 2020-04-15 kl. 13:05.
Citera
2020-04-15, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Det tog alltså bara en dag för att konstatera att fallet inte höll, det var ju snabbt jobbat av Tingsrätten trots allt och inte helt oväntat.

Misstänker att en viss "krukväxtindian" sitter med persiennerna nere just nu.

Hugin och Munin hade rätt i sina farhågor.

Krax krax.

Se där ja, inte helt oväntat.
Så gick det när domstolen "gjorde juridik av det hela".

Det är inte alls säkert att det går upp till HovR, det beror på hur
domen formuleras.
Citera
2020-04-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Det vore intressant att veta om TR var enig eller om några hade avvikande åsikt i skuldfrågan

Det mest intressanta i detta fallet är att den som bringade livet om L*na Wesstr*m skall straffas med kännbara påföljder och sättas bakom fängelsemurarna.

SD är fortfarande misstänkt på sannolika skäl för att tidigare ha bragt livet om L*na Wesstr*m antingen du vill eller inte.

Några inom TR kanske tyckte att fnitter-putte var en härlig kille full av sanning i vart enda ord som föll från hans läppar

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2020-04-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Absolut det vet jag.

Blir nog inget i HD heller!
Tvärtom. Där krävs bevis , mer än i TR om man säger så.
Citera
2020-04-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Se där ja, inte helt oväntat.
Så gick det när domstolen "gjorde juridik av det hela".

Det är inte alls säkert att det går upp till HovR, det beror på hur
domen formuleras.

Ja, du har också tillhört tvivlarna. Om jag var Hiding skulle jag lägga mig ner och gråta efter 14000 försök, och lika många i slasket. Var det inte just de 14000 sidorna som var bekymrande och en aning osannolikt? Reaktionen blev något i stil med att det var en slags penisförlängare, när substans saknades eller något ditåt?
Citera
2020-04-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
En morddom, friande eller ej, är HR tvungen att ta upp om åklagare eller advokat begär det i ett överklagande. Vi pratar inte Högsta Domstolen, utan Hovrätten. I mindre mål krävs prövningstillstånd, men inte i mordmål.

Det som gäller är att ÅK måste tro på fällande dom, det är inte
självklart att hon gör det när hon har läst domen.

Mats Alm-fallet överklagades aldrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in