2020-04-15, 13:40
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Har du räknat på flockimmuniteten?

60% smittade behövs
Av dem får 80% mild sjukdom, 20% svårare där många av dem behöver sjukhusvård, 1-2% dör.

6 000 000 behöver alltså bli smittade. Resten lämnar jag till dig att räkna ut.
Vi kommer inte nå flockimmunitet ens det här året.

Flockimmunitet kommer börja ha inverkan långt tidigare kring 20%
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Enligt Finlands Anders Tegnell, Mika Salminen, direktör på Institutet för hälsa och välfärd i Finland, så beror de låga dödstalen i Finland på Finlands restriktioner. Inte på att Finland befinner sig i en annan fas av coronapandemin. Finland befinner sig bara en vecka efter Sverige, enligt Mika Salminen, och det är ganska irrelevant.

Lockdown är det enda som fungerar, löjligt att tro någon annat.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Observera "rekommendationer". Man vädjar alltså till det finska folkets sunda förnuft att de inte åker till sina sommarställen för att smitta folk på mindre ställen. Men man straffar inte, ger inte böter, sätter inte polisen efter en etc.

Det är dock förbjudet att besöka äldreboenden - precis som i Sverige. Och det finns restriktioner angående folksamlingar - precis som här.

Fler och fler upptäcker att förbud funkar dåligt i det långa loppet. Man måste förankra istället.

Japp, alltfler följer Sveriges icke-auktoritära öppna linje.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ingen aning. Har man ett visir för att skydda patienten - eller sig själv eller båda?

Jag anser inte att du borde vara orolig såtillvida du inte tillhör någon jätteriskgrupp.

Jag gör ju det, annars skulle jag inte fråga allt detta.
Dessutom verkar det vara en plågsam sjukdom att dö av.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Absolut. Har själv påpekat detta flera gånger. Det verkar banne mig också som att man har delegerat ut själva diskussionen till folket. Visst ska folk diskutera, söka fakta och förstå, men det är ju inte frågan om att åka iväg en helg med jobbet och diskutera värdegrund, utan det är ett virus som drabbar hela samhället.

Kommer detta att orsaka samma splittring som invandringsdebatten gjorde för några år sen?

Det tror jag säkert det kan komma att göra. Kanske med skillnaden att detta ämne faktiskt kan diskuteras ut olika perspektiv utan att någon åker på en munkavle eller blir svartmålad direkt dock.

Det intressanta är dock att människor inte verkar riktigt kunna se denna situation ur ett makroperspektiv. Regeringen misslyckas kapitalt med att inge det förtroende som krävs i en krissituation till folket. Detta är inget annat än ett totalt misslyckande och ett kapitalt underbetyg till sittande regering. Löfven visar sig knappt medans allt fler människor dör. Svenska folket är splittrat, forskarkommuniteten är splittrad och han är i det närmsta osynlig.

Katastrof bara där tycker jag.
Citera
2020-04-15, 13:41
Medlem
Citat:
Finnarna tycks inte lyssna på amerikanarna utan gör sina egna uppskattningar. Maj eller juni har de själva kommit fram till. Sen planar kurvan av.

Vi får se vem som hade rätt.
Och bra är det. Min poäng var snarare (lite sarkastiskt) att den där prognosen verkar vara hopplöst dåligt.
Citera
2020-04-15, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Att Finland ”bromsat” epidemin kan man också tolka som att Sverige har dragit ifrån, och är mer än en vecka före Finland numera.

Det är nog också vad FHM menar, inte att skillnaden beror på att Sverige hade ett försprång.

Exakt så. Jag tycker synd om Tegnell & co som knappt har tid med något annat än korrigera alla missförstånd. Inte minst hos alla självutnämnda experter..
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Flockimmunitet kommer börja ha inverkan långt tidigare kring 20%

"Flockimmunter" fungerar inte och är folkmord på sin egen befolkning.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/30/catastrophe-sweden-coronavirus-stoicism-lockdown-europe

The prime minister, Stefan Löfven, has urged Swedes to behave “as adults” and not to spread “panic or rumours”.

Panic, though, is exactly what many within Sweden’s scientific and medical community are starting to feel. A petition signed by more than 2,000 doctors, scientists, and professors last week – including the chairman of the Nobel Foundation, Prof Carl-Henrik Heldin – called on the government to introduce more stringent containment measures. “We’re not testing enough, we’re not tracking, we’re not isolating enough – we have let the virus loose,” said Prof Cecilia Söderberg-Nauclér, a virus immunology researcher at the Karolinska Institute. “They are leading us to catastrophe.”

Varför tror du inte resten av världen hade kört på flockimmuniter annars? För att data visar det inte fungerar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/

"Professorn: Sluta med handsprit"

Agnes Wold är helt galen..
Fattar ingenting ...

Ska man, eller ska man inte använda handsprit? Man har väl propagerat för det här och i andra länder..?

Det här är tecken på en dåligt fungerande media, de basunerar ut olika besked och placerar ”experter” som ibland tycker samma, ibland olika på samma piedestal. Det blir ju svårt för folk att själva agera när det blir frågan om en massa löst tyckande.
Som gjort för familjegräl ...

Samtidigt har man ju okritiskt beslutat sig för att i vått och torrt följa FHMs linje (som i sig är luddig).
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jag kom precis från läkaren. Ett mindre ingrepp. Konstigt nog hade sjuksköterskan full mundering - men läkaren hade ingenting (självklart hade han handskar - men exempelvis inget munskydd).

Vet ej om läkaren hade "offrat sig" till förmån av sköterskan. Eller varför detta.

Jag är ändå inte orolig.

Samma på vår covidavdelning, där det inte handlar om övrig sjukvård. Utan faktiskt om covid. Rondande läkare har ingen skyddsutrustning. Det är lite märkligt.
Citera
2020-04-15, 13:43
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein

Haha okej, ”medicinforskaren”.
Citera
2020-04-15, 13:43
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Ända till du släpper på din lock-down. Då börjar det öka igen.
--> Lockdown
--> repeat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in