2020-04-15, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Politik är ofrånkomligt eftersom vård och beredskap är eftersatt pga marknadsliberala reformer och smitta spridits pga öppna gränser.

Varför tjafsar ni om politik när ni verkar vara på samma not? Folk alltså...!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja dåså. Du är ärlig iaf, det ska du ha cred för.

Inskränkt frihet ett år> liv.

Går inte med båda i en pandemi vettu, få inte för dig något annat.

Så du menar att efter sommaren är det 50 år av ofrihet som väntar?
Okej.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Hur går det med de där antikroppstesterna?

Helvete vilken tid allting tar. De har sagt ”det kommer nån gång i veckan eller nästa vecka” i tre veckor nu.

Ja så har jag också uppfattat det. Det är så förvirrande med dessa om några veckor så man vet inte ens knappt vad som ska hända om några veckor.

De skulle ju testa upp till 200 000 tusen i veckan iallafall. Skulle vara önskvärt nu nu nu.
Citera
2020-04-15, 13:33
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Så fruktansvärt roligt, folk förstår inte detta (eller låtsas att inte förstå - för att det blir för jobbigt värdegrundsmässigt om man erkänner hur det ligger till).

Sverige stänger inte ned för att Sverige inte har råd att stänga ned pg.a den totalt ansvarslösa invandringspolitiken man har fört. Man är beroende av arbetare och skattebetalare för att ens komma i närheten av att kunna försörja invandringspolitiken man fört. Ni kan väl inte på riktigt tro (ni som är över 12 år gamla dvs) att detta skulle vara en uttänkt strategi från myndigheten - att inte stänga ner?

Därför är Sverige det enda landet i princip som inte stänger ned, inte för att vi skulle vara speciellt "smarta" och veta något som inga andra länder vet.

Det är så himla gulligt med barn här i tråden som tror att det är alarmistiskt att stänga ned/gå i lockdown, eller tycker att sverige agerar helt rätt, att tegnell vet vad han sysslar med osv.

Regeringen har liksom målat in sig i ett hörn med invandringspolitiken och ekonomin, även om detta skulle kosta hundratusentals svenska liv så är det något som måste offras p.ga invandringspolitiken som förts, annars har man inte råd med den och då kraschar allt ännu mer.

Jag fnittrar som en skolflicka när jag läser kommentarer här inne om hur bra det är att man inte stänger ner landet/går i lockdown, och deras resonemang kring varför man inte gör det eller kring varför det vore en dålig idé.

Det handlar liksom inte om att det är en "strategi som Sverige har valt" utan för att det helt enkelt är det enda alternativet - på grund av förd invandringspolitik så man har helt enkelt inte råd att stänga ner någonting, då blir det total krash, andra länder har inte varit lika sjuka i huvudet som Sverige gällande det, så dom kan rädda sin befolkning.

Jag tror inte ens vänstertrollen i tråden på riktigt tycker att Tegnell är duktig / att Sverige har en bra "strategi" - utan de har helt enkelt märkt att många flashbackmedlemmar ogillar skarpt Tegnell och hans/regerings "strategi", så därför måste de helt enkelt ta dessa i försvar för att flashbackmedlemmar generellt är överrepresenterade gällande höger/SD

Ja, Sveriges skattkista är tom. Att vi inte ens sätter Stockholm i karantän tyder på detta.

Om Sverige stänger ner så skulle blattar och negrer bränna ner Stockholm, Göteborg och Malmö. Detta är givetvis makthavarna medvetna om.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ändå så tycker 60% av Sveriges befolkning att regeringen sköter det här på ett bra sätt (enligt Aftonbladets undersökning igår).

Är dagens svenskar bara ett gäng dumknullade Netflixzombies?
Man kan också vända på det: 40 %, dvs inte långt från hälften är tveksamma till det som görs.
Sverige verkar vara delat, vilket i sig är ett stort misslyckande.

Misstänker också att det bland dessa 60 % finns de som tycker det är bekvämast att lalla på, eller att de mer tänker på närmaste månadsslut då räkningar ska betalas ...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teren
15%?

Kul...
Så mycket för flockimmunitet.

Ännu värre att de som smittats milt kan ha det liggandes latent i kroppen. Dvs inte riktigt bli friska under lång tid...
Citera
2020-04-15, 13:34
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
Nej inte på något sätt. Vad jag menar är att den uträkning du presenterar kan vara felaktig då det kan finnas fler variabler att ta hänsyn till. Jag önskar att alla får vård.

Min beräkning utgår från de siffror som presenterats kring överlevnadsratio på svensk IVA (80% mot 50% i andra länder med mindre ansträngd och bättre vård), interna dokument från Karolinska som avslöjar att just det jag hänvisar till sker, dokumenterade direktiv och öppna uttalanden från Socialstyrelsen om triagering, samt vittnesmål från anhöriga och personal. Kan hålla med om att i ett vakuum hade uträkningarna inte varit så relevanta, men nu är det ju som så att de inte existerar i ett vakuum...
Citera
2020-04-15, 13:34
Moderator
-Info-s avatar
Enligt Finlands Anders Tegnell, Mika Salminen, direktör på Institutet för hälsa och välfärd i Finland, så beror de låga dödstalen i Finland på Finlands restriktioner. Inte på att Finland befinner sig i en annan fas av coronapandemin. Finland befinner sig bara en vecka efter Sverige, enligt Mika Salminen, och det är ganska irrelevant.

Citat:
I Finland har färre personer dött i covid-19 än i något annat nordiskt land, sett till befolkningen. Enligt Mika Salminen, direktör på Institutet för hälsa och välfärd, beror det på restriktionerna. Inte på att Finland befinner sig i en annan fas än Sverige.

Anders Tegnell har flera gånger sagt att Finlands låga dödstal beror på att man befinner sig i en tidigare fas av epidemin. Det håller Salminen inte med om.

– Det är snarare en tolkning. Visst var vi ungefär en vecka efter Sverige i början, men därefter har våra kurvor separerat ganska tydligt. Vår bedömning är nog att vi har lägre dödstal därför att vi har lyckats bromsa epidemin. Restriktionerna har fungerat. Och det bekräftas också av en studie i Imperial College nyligen.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/fa-doda-i-covid-19-i-finland-restriktionerna-har-fungerat/
Citera
2020-04-15, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Ett nystartat propagandakonto från psyops har talat!

Fick varning av Malwarebytes när jag klickade på propaganda trollets länk. Var försiktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag tycker det är skandal att personal på äldreboenden och vårdinrättningar går förkylda till jobbet och hostar på patienterna även när det är vanlig influensa. Att jag tycker det är ännu värre nu beror på att detta virus än så länge är nytt och ganska okänt. Vi vet inte med säkerhet hur detta slutar och FHM:s slappa "det går nog bra"-attityd stör mig. De litar uppenbarligen (oavsett förnekanden) på "flockimmuniteten" trots att vi ännu inte vet i vilken omfattning folk verkligen blir immuna. Kort sagt - de chansar, och det tycker jag är upprörande.

Det finns mycket att ha synpunkter på när det gäller brister inom omsorgen. Hur tycker du att de ska göra när de inte har personal som räcker till för att möta omsorgsbehovet exempelvis vid sjukfrånvaro?

Det är knappast FHM:s fel att omsorgen har problem med att bistå de äldre med en trygg och säker miljö. Uppenbarligen hörsammade flera boenden i landet inte uppmaningen om att skydda de äldre och lät anhöriga komma på besök trots att det klart och tydligt framgick att detta var olämpligt.

Citat:
Nej, men jag anser att det var en överdödlighet i april. Har du en stor puckel av döda i april och sedan låga dödstal resten av året, som "kompenserar" puckeln, så har ändå ett antal människoliv kortats med ett antal månader.

Absolut, men då bör man inte kalla det överdödlighet. Dock tror jag att de flesta som dog gjorde det för att äldreboendena hade bristande rutiner och helt enkelt struntade i uppmaningen att skydda de äldre.

Citat:
Det största felet med det sättet att resonera är att vi inte gärna kan sitta till april 2021 och göra ingenting i väntan på statistik. Vi är i ett läge där man behöver fatta snabba beslut baserat på ofullständiga data och på information som är både knapphändig och motstridig. Att i det läget göra så lite som möjligt och hoppas på det bästa, baserat på optimistiska prognoser och välvilligast möjlig tolkning, det förefaller mig dumdristigt. Men vi får väl hoppas att det i slutänden visar sig att Tegnell & co hade rätt och jag fel. Jag är villig att ödmjukt be om ursäkt för pessimism och felaktiga prognoser i utbyte mot att tusentals människor slipper kvävas till döds. Mitt debattego är såklart rätt betydelöst i jämförelse med människoliv.

Fast grundregeln måste väl ändå vara att alla alltid gör så gott de kan? Problemet blir ju om det exempelvis saknas vårdplatser för att sjukvården nedmonterats under lång tid. Jag tycker att det har försökts ganska bra med att upprätta tillfälliga vårdplatser så snabbt som möjligt för att uppväga detta.

Sedan är det ju en annan sak, som väl inte förbigått dig, att en hel del beskriver katastrofscenarier med extremt höga kommande dödstal. De har ingen egen roll i arbetet och gör det bara här i tråden för att få utlopp för sin avsky över Sverige. Det är dessa som ska bemötas med att en överdödlighet inte kan mätas förrän året är slut.
Senast redigerad av HerrGickhan 2020-04-15 kl. 13:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Men i tider av kris så måste landets ledning vara synlig och givetvis måste de lyssna på myndigheter och experter men de måste också lyssna på vad WHO och utländska experter säger och ta in andra länders bedömningar.

Den tyske journalisten ställer samma fråga på alla presskonferenser men får inget svar.

Om vi ska välja en annan väg än andra europeiska länder så måste regeringen förklara varför vår väg är rätt väg.
Psykopater har alltid rätt. Att acceptera sitt fel är dödsdom för en psykopat. Det är tyvärr
många psykopater inblandad i Sveriges strategi i FHM. Läs FHM med sin herdimmunitet strategi.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
För lite nyansering, från Hufvudstadsbladet som vi alla kan läsa:

”Hon understryker att öppnandet av Nylands gränser inte betyder att man nu kan strunta i de andra restriktionerna och rekommendationerna som regeringen satt upp.

-Vi måste komma ihåg att vi fortfarande har flera restriktioner, såsom begränsningar i folksamlingar, rekommendationen att stanna hemma, stängda skolor, uppmaning till distansarbete och att restauranger, kaféer och barer är stängda. Våra gränser är också så gott som stängda.”
Det här är ett problem med bromsa-öppna strategin.

Risken finns att folk tolkar lättnader som att faran är över, och slutar bry sig lika mycket. Det blir en psykologisk förstärkningseffekt varje gång man minskar på rådande restriktioner.

Så den här visan kan vi få höra några tusen gånger det kommande året, varje gång ett land lättar på något. ”Kom ihåg våra andra restriktioner”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in