2020-04-15, 13:25
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karmaman
Nonchalans, för att din uträkning blir kritiserad? Sjukt beteende.

Okej, jag kanske missförstod. Du skiter alltså inte i att våra äldre dör som flugor utan adekvat vård och försöker inte förminska det faktumet? Förstår jag dig rätt då?
Citera
2020-04-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Nu är det inte liberaler som stått vid rodret vid denna katastrof, utan röda männsikor.

Istället för att stänga ner Sverige, så skulle ju de köra sitt gränslösa och öppna samhälle in i kaklet. Valboskaps handlingar vid nedstängning skrämde väl.

Men what comes around, goes around. Nu är valboskapen arga på sossarna, vilket är nästan galghumor för mig. De får titta på när alla runt dem blir sjuka och ilskan emot de röda bara växer. Det är inte SD are som är erat största problem, det är era allierade som är arga på er.

Vi får stänga ner Sverige och återgå till konservativa värden. Karantän, beredskap och sunt förnuft. Så långt ifrån den röda mardrömmen som möjligt.

"Röda människor"? Som centern, mp och liberalerna? Och sossarna har inte varit "röda" sedan mitten av förre seklet, om ens då.

Tror du öppna gränser är nån "röd" idé?

https://www.hd.se/2009-05-27/gunnar-hokmark-vill-oppna-granserna
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Upplever inte ens som vi har ett politiskt styre i detta. De syns ju knappt och de verkar inte kunna ta till sig fakta.

Känner samma.
De kommer att försöka ta åt sig äran om det går bra. FHM blir lätt utsatta om det går som jag tror.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag har hela tiden trott att den här svenska "strategin" som de styrande antagligen har valt p.g.a. ekonomiska hänsynstaganden kommer att bli betydligt dyrare för landet i längden.

En tids nedstängning kostar mindre, ger färre döda och är bättre.

Ja, så borde det väl vara? Om man skulle ha en restaurang t.ex.. Det måste väl vara bättre att stänga den helt i sex-sju veckor, permittera alla anställda så man slapp betala löner, ställa in alla leveranser av råvaror o.s.v.. Slumpa ut det som finns i frys och kyl, så man kan stänga av elen.

Än att dra ut på det i flera månader, med personalen kvar, elräkningen kvar, massa mat som blir gammal och måste kastas - och nästan inga gäster?
Citera
2020-04-15, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är emot precis allt du räknande upp. Vi är såklart inte helt fria här heller och mycket kan bli bättre. Men nu när världen brinner ser man ju vilka stater som inte tvekar en sekund med att köra över alla former av mänskliga fri- och rättigheter. Jag är stolt över att leva i ett relativt fritt land.
Man vill försöka rädda liv, precis som tanken är med hastighetsbegränsningar och förbud mot droger.
Nedstängningarna är för att kunna öppna upp snabbare, högst tillfälliga.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag kom precis från läkaren. Ett mindre ingrepp. Konstigt nog hade sjuksköterskan full mundering - men läkaren hade ingenting (självklart hade han handskar - men exempelvis inget munskydd).

Vet ej om läkaren hade "offrat sig" till förmån av sköterskan. Eller varför detta.

Jag är ändå inte orolig.

Men hade dom det som skydd mot att själva inte bli smittade lr för inte riskera smitta patienten?
I mitt fall så är jag garanterat smittfri då jag inte träffat nån på snart 5 veckor.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Håller helt med dig.

Oavsett vilken sida man väljer att tro på i denna sorgliga soppa tycker jag Sverige och då framförallt Sveriges regering har misslyckats stort med en sak. Den saken är att hålla landet samman och att ha folket med sig och att dessa människor känner en trygghet i hur detta sköts.

Det råder splittring överallt just nu. På arbetsplatser, hur man skall hantera denna pandemi och vad man skall tro. Inom grundskolan där lärare och föräldrar bara suckar och inte vet vilket ben man skall stå på då FHM's rekommendationer inte går att följa med 300 dregglande småbarn. Inom hemmen där det uppstår konflikter kontinuerligt om man skall våga lämna sina barn till barnomsorg, gå till jobbet etc.
Är det något regeringen faktiskt har lyckats med så är det att splittra landet i denna frågan. Det märks inte minst i mikroperspektivet i denna tråd. Och detta om något måste väl ses som en form av misslyckande?
Absolut. Har själv påpekat detta flera gånger. Det verkar banne mig också som att man har delegerat ut själva diskussionen till folket. Visst ska folk diskutera, söka fakta och förstå, men det är ju inte frågan om att åka iväg en helg med jobbet och diskutera värdegrund, utan det är ett virus som drabbar hela samhället.

Kommer detta att orsaka samma splittring som invandringsdebatten gjorde för några år sen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jahah. Nu avslutar man karantänen av Nyland i Finland och konstaterar att toppen av kurvan kommer att drabba Finland någon gång i maj kanske t o m i juni. Men att det är "jätte svårt att kontrollera en smittande sjukdom"..

Den finska social- och hälsoministeriet strategiska ledare Liisa-Maria Voipio-Pulkki ifrågasätter idén om att öppna och stänga olika kommuner/län för att förhindra smittspridningen.

Fler och fler tycks ha liknande tankegångar som Tegnell - även mer "radikala" som nu i detta fall.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000006475280.html
Finland kan vara helt lugna. Amerikanarna som förutspått att det ska dö 20,000 svenskar innan midsommar har kommit fram till att Finland peakar redan om en vecka:

https://covid19.healthdata.org/finland

..med totalt 229 dödsfall innan den här pandemin är över, för Finlands del, i mitten av maj. Så det finns ingen anledning till oro.

Eller så är jänkarnas prognos totalt värdelös, vilket är mer sannolikt.
Senast redigerad av aw 2020-04-15 kl. 13:50.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
US military chief: 'Weight of evidence' that Covid-19 did not originate in a lab

Chair of joints chiefs says ‘natural’ origin more likely

Tue 14 Apr 2020
US military chief says ‘weight of evidence' shows Covid-19 is natural and not from a lab – video
The Pentagon’s top general has said that US intelligence has looked into the possibility that the coronavirus outbreak could have started in a Chinese laboratory, but that the “weight of evidence” so far pointed towards “natural” origins.

The chairman of the joint chiefs of staff, Gen Mark Milley, was speaking on the day of a Washington Post report about state department cables in 2018 in which US diplomats raised safety concerns about the Wuhan Institute of Virology (WIV) which was conducting studies of coronavirus from bats.

KÄLLA.The guardian.(Se länk)
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/14/covid-19-origin-lab-general-mark-milley

Intressant artikel med tanke på frågeställningen som måste ha funnits innan dom gjorde en utredning om detta. Kan det vara så att foliehattarna åkt på och sen har det mynnat ut i en utredning, eller är det så att man inte köper den Kinesiska storyn om att en hund har ätit en fladdermus som har haft Corona, sedan fört över viruset till hunden i magen. Det andra alternativet var att viruset var framställt i ett laboratorium och sedan på något sätt hittat ut till allmänheten, med eller oavsiktligt. hmm jag undrar vad som verkar mest troligt, vad ska jag svara? hm får jag ringa en kompis?

Intressant. Tack.
Citera
2020-04-15, 13:28
Medlem
Så fruktansvärt roligt, folk förstår inte detta (eller låtsas att inte förstå - för att det blir för jobbigt värdegrundsmässigt om man erkänner hur det ligger till).

Sverige stänger inte ned för att Sverige inte har råd att stänga ned pg.a den totalt ansvarslösa invandringspolitiken man har fört. Man är beroende av arbetare och skattebetalare för att ens komma i närheten av att kunna försörja invandringspolitiken man fört. Ni kan väl inte på riktigt tro (ni som är över 12 år gamla dvs) att detta skulle vara en uttänkt strategi från myndigheten - att inte stänga ner?

Därför är Sverige det enda landet i princip som inte stänger ned, inte för att vi skulle vara speciellt "smarta" och veta något som inga andra länder vet.

Det är så himla gulligt med barn här i tråden som tror att det är alarmistiskt att stänga ned/gå i lockdown, eller tycker att sverige agerar helt rätt, att tegnell vet vad han sysslar med osv.

Regeringen har liksom målat in sig i ett hörn med invandringspolitiken och ekonomin, även om detta skulle kosta hundratusentals svenska liv så är det något som måste offras p.ga invandringspolitiken som förts, annars har man inte råd med den och då kraschar allt ännu mer.

Jag fnittrar som en skolflicka när jag läser kommentarer här inne om hur bra det är att man inte stänger ner landet/går i lockdown, och deras resonemang kring varför man inte gör det eller kring varför det vore en dålig idé.

Det handlar liksom inte om att det är en "strategi som Sverige har valt" utan för att det helt enkelt är det enda alternativet - på grund av förd invandringspolitik så man har helt enkelt inte råd att stänga ner någonting, då blir det total krash, andra länder har inte varit lika sjuka i huvudet som Sverige gällande det, så dom kan rädda sin befolkning.

Jag tror inte ens vänstertrollen i tråden på riktigt tycker att Tegnell är duktig / att Sverige har en bra "strategi" - utan de har helt enkelt märkt att många flashbackmedlemmar ogillar skarpt Tegnell och hans/regerings "strategi", så därför måste de helt enkelt ta dessa i försvar för att flashbackmedlemmar generellt är överrepresenterade gällande höger/SD
Citera
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapisterna
Hur stor chansen att jag blir smittad om jag vet att jag kommer träffa två symtomfria, en läkare och en sjuksköterska i full mundering med visir och allt, som ändå ska in och rota i ett öppet sår?
Har nämeligen bokat tid för det.
29,56 procent. Exakt...

Nä, men visst det är ju alltid en risk eftersom dem ska stå nära dig. Men inget jag hade oroat mig för. Folk går på mottagningar som vanligt. Tänk om Stomi eller Diabetesmottagningen hade behövt använda masker och skydd. Herrejävlar vad det hade gått åt masker varje dag.
Citera
Medlem
Hur går det med de där antikroppstesterna?

Helvete vilken tid allting tar. De har sagt ”det kommer nån gång i veckan eller nästa vecka” i tre veckor nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in