2020-04-14, 18:27
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Men AB säger ju att han aldrig var norr om bankomaten även om han nämner att han kunde ha varit 10m eller så därifrån för att se vart "eftersläntrarna" tagit vägen.
Då kan det väl vara AB som ljuger? Eller minns fel. Båda kanske minns fel. NF kanske såg någon annan än AB.
Citera
2020-04-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Jag har skrivit om LP i tråden.
Jag tror att OP blev skjuten av politiska skäl .GM ville inte ha några vittnen därför blev LP påskjuten.
Jag anser att GM bara hade två skott ,hade han haft flera skott hade hon ochså blivit skjuten.
Kan dock inget om vapen, om det är möjligt att bara ha två skott?

Att finna motiv i OP privat liv tror jag ej på.

Problemet med MOP är att många stirrar sig blinda på motivet och inte till den fakta som faktiskt finns.
Motivbilden är som bekant ,omfattande.

En del skriver om OP dagbok aldrig har återfunnits.Det kanske är så enkelt att han inte skrev dagbok utan endast noteringar på löspapper.Som han hade spritt lite överallt.Han känns i vissa sammanhang som en slarver.
Han verkade vara så som person att han hade huvudet som dagbok.
Skriva dagbok för att ha nytta av i hänseende av skrivande memoarer Nja OP tänkte inte på sånt. Han levde i nu och framtid.

Tänk om någon som kände honom kunde skriva i tråden och ge oss egenskaper om hur han var som människa.
Skulle vara intressant....mycket är skrivet och biografer har gjorts.Det känns som det är tillrätta lagt på något vis.

Jag tror att hade GM velat skjuta LP så hade han skjutet iväg ett skott till utöver det som gick parallellt med ryggen.

Han stog ju kvar några sekunder och hade koll på vad som hänt, han var väl nöjd med det han åstakommit
Citera
2020-04-14, 18:39
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du vilseleder medvetet, eftersom du har läst förhörsprotokollen.

Ingenstans påstår NF att han sett AB (som han givetvis inte har en aning om vem det är). Vad NF säger är att:
- han möter LOP och att bakom dem gick en man i blå jacka (FUP P-III s.93)
- efter skotten såg han en man i en port som ”måste varit samma man som gått bakom makarna Palme”, ”han stödjer sig främst på jackan och dess färg” (ibid. s93, 92)

NF gör en logisk koppling mellan de två personerna i blå jacka, men det är ju inget som säger att det är korrekt. Han baserar det såvitt vi vet enbart kopplar ihop de två från jackans färg och detta på långt avstånd. Det är vi andra som efteråt kopplar ihop mannen som NF ser med AB, med det finns inget som hindrar att mer än person hade blå jacka vid MP.

Det är inte bara "blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M" (FUP 91) som bekräftar att han ser Björkman. ( https://ibb.co/nc2C1g0 )

Anders B säger om paret Palme: "de går fortare än vad jag gör" (Tingsrätten s. 8)
Nicola F säger att mannen: "gick något saktare än paret Palme" (FUP 93)

Anders B säger att han var på trottoarkanten för att se söderut och gick derefter söderut.
Nicola F säger att han såg en mann på trottoarkanten som gick söderut ( https://ibb.co/pWzBfrF )

Anders B säger att han gick 5-7 meter efter makarna Palme. (FUP 110)
Nicola F säger att han såg en mann gående 5-10 meter efter makarna Palme (FUP 91)
Citera
2020-04-14, 18:41
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Hela den här mordutredningen är så illa skött att den borde bli polisanmäld! eller vart man vänder sig.
En tanke jag har fått om det är fler vittnen som ej har hört av sig polisen.Borde vara fler människor ute den här fredagkvällen, löningshelg och allt.

LP är en gåta för mig.Hon fick makt över den här situationen från minut ett.Tyvärr blev hennes vittnesmål styrande från första början.
Hon hade inte bara makt över polis utan även över rättsstaten.
Hennes söner hävdade precis som hon att CP var mördaren och alla socialdemokratiska höjdare på den tiden och hävdar det fortfarande.
LP är en gåta för mig!
Hon borde få en egen tråd.
Jag känner ändå sympati för henne det måste ha varit en fruktansvärd upplevelse.Krävs inte mycket fantasi för att förstå.
Vi medborgare som var med-86 vi blev blåsta och vi kommer att vara ovetande om detta drama.

Dock tillhör jag inte denna skara som tror att hon ligger bakom detta drama men jag är konfunderad över att hon var så respektingivande!
Partiet trogen och first lady i Sverige.
Socialtjänsten har ju även tentakler in lite härodär.
Fråga Enerström till exempel.
Radiointervjun som klippo länkade till berättar hon en del som kanske inte pekar så tydligt på CP..
Lyssna gärna.
Senast redigerad av Gothus 2020-04-14 kl. 18:49.
Citera
2020-04-14, 18:50
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSelwyn
Ja, så kan det vara. Ursäkta, men man måste väl kunna begära mer än så av polisen? Men jag är helt säker på att NF inte sa hela "sanningen" om vad han gjorde den där kvällen. Jag hoppas att han kommer att nämnas när KP avlägger lösningen framåt sommaren.
Mitt intryck är att de ger upp eller tappar tråden alldeles för lätt. Hoppas att KP är av en annan kaliber.
Citera
2020-04-14, 18:52
Medlem
Kn Kroks avatar
En förmodad magnumrevolver som avlossas två gånger. Ingen rapporterar det öronbedövande dån ett dylikt vapen ger ifrån sig. Tvärtom rapporteras smällare.

Två relativt välbehållna kulor hittas dagarna efteråt, inom en radie från mordplatsen som bara kan innebära att kulorna måste ha slagit i något och bromsats. Om de avlossades från en Magnum i korsningen Tunnelgatan Sveavägen och passerade en manskropp längs vägen.

Jag har sett en del rikoschetter i mina där och om dessa kulor skulle ha stannat inom 100 meter från avlossandet hade de varit rejält deformerade.

Dessutom skulle ett rudimentär undersökningsjobb från polisen förstås ha kunnat fastställa träffarna i de byggnader där kulorna har träffat på sina vägar mot de platser där de upphittades.

Var läser jag om dessa analyser och resultat?

Låt oss börja på brottsplatsen så att säga.
Senast redigerad av Kn Krok 2020-04-14 kl. 18:55. Anledning: felstavning
Citera
2020-04-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
En förmodad magnumrevolver som avlossas två gånger. Ingen rapporterar det öronbedövande dån ett dylikt vapen ger ifrån sig. Tvärtom rapporteras smällare.

Två relativt välbehållna kulor hittas dagarna efteråt, inom en radie från mordplatsen som bara kan innebära att kulorna måste ha slagit i något och bromsats. Om de avlossades från en Magnum i korsningen Tunnelgatan Sveavägen och passerade en manskropp längs vägen.

Jag har sett en del rikoschetter i mina där och om dessa kulor skulle ha stannat inom 100 meter från avlossandet hade de varit rejält deformerade.

Dessutom skulle ett rudimentär undersökningsjobb från polisen förstås ha kunnat fastställa träffarna i de byggnader där kulorna har träffat på sina vägar mot de platser där de upphittades.

Var läser jag om dessa analyser och resultat?

Låt oss börja på brottsplatsen så att säga.
Kan ingenting om vapen...Anser du med dina kunskaper att det ej är en magnum?
Citera
2020-04-14, 19:10
Medlem
Sobrilbils avatar
Hur såg typiska Tenson-jackor ut på 80-talet?
Citera
2020-04-14, 19:17
Medlem
JSelwyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Ja det verkar inte bättre än att Kling (Ström) och Klang (Hamrén) inbillade sig att NF skulle kunna få syn på en årsdagsfirande GM där i krokarna. Snacka om att ha läst för många dåliga agentromaner.

"Fauzzi betonade att han aldrig såg ansiktet på den person som gick efter paret Palme /.../ 'Vallningen' pågick till klockan 15. Under tiden reagerade inte Fauzzi för någon person."

Fy fan, stackars grabb som måste bli runtsläpad där i fyra timmar för att ett par trötta bylingar fått feeling. Ett uttömmande förhör istället hade ju varit nåt ...
O vem skulle han ha reagerat på? Som jag har förstått så gjordes inte vallningarna med alla kända vittnen från den kvällen. Men jag kan ju ha fel.

I vilket fall, om det hade gjorts så kunde man ha fått fram vilka NF kände igen, men än mer signifikativt, de som inte kände igen NF alls från den kvällen. Än en gång...NF hade en väldigt utmärkande ryggsäck. Var såg han paret som han nämner?

Det jag också funderat på när det gäller SE och NF är detta. Det finns dom som tror (kan ju inte säga vet, om nu inte KP gör det?), att SE först gick norr ut och sen vände när han fick syn på paret Palme och det är SE som då står något bakom reklampelaren och som NF noterar samtidigt som han ser Palme. Isf kan man undra om/varför det inte väcktes några minnesbilder hos NF efter att SE uppträdde både i Rapport och tidningarna dagarna efter? Hade ju räckt om NF sagt att den mannen påminde om SE. Men NF kanske har nämnt det till PU/KP nu?
Citera
2020-04-14, 19:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är inte bara "blå jacka, i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M" (FUP 91) som bekräftar att han ser Björkman. ( https://ibb.co/nc2C1g0 )

Anders B säger om paret Palme: "de går fortare än vad jag gör" (Tingsrätten s. 8)
Nicola F säger att mannen: "gick något saktare än paret Palme" (FUP 93)

Anders B säger att han var på trottoarkanten för att se söderut och gick derefter söderut.
Nicola F säger att han såg en mann på trottoarkanten som gick söderut ( https://ibb.co/pWzBfrF )

Anders B säger att han gick 5-7 meter efter makarna Palme. (FUP 110)
Nicola F säger att han såg en mann gående 5-10 meter efter makarna Palme (FUP 91)

Det är möjligt för två olika personer att gå några meter bakom Palme. Speciellt när det är på två skilda ställen.
Citera
2020-04-14, 19:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jag har skrivit om LP i tråden.
Jag tror att OP blev skjuten av politiska skäl .GM ville inte ha några vittnen därför blev LP påskjuten.
Jag anser att GM bara hade två skott ,hade han haft flera skott hade hon ochså blivit skjuten.
Kan dock inget om vapen, om det är möjligt att bara ha två skott?

Att finna motiv i OP privat liv tror jag ej på.

Problemet med MOP är att många stirrar sig blinda på motivet och inte till den fakta som faktiskt finns.
Motivbilden är som bekant ,omfattande.

En del skriver om OP dagbok aldrig har återfunnits.Det kanske är så enkelt att han inte skrev dagbok utan endast noteringar på löspapper.Som han hade spritt lite överallt.Han känns i vissa sammanhang som en slarver.
Han verkade vara så som person att han hade huvudet som dagbok.
Skriva dagbok för att ha nytta av i hänseende av skrivande memoarer Nja OP tänkte inte på sånt. Han levde i nu och framtid.

Tänk om någon som kände honom kunde skriva i tråden och ge oss egenskaper om hur han var som människa.
Skulle vara intressant....mycket är skrivet och biografer har gjorts.Det känns som det är tillrätta lagt på något vis.

Det där med den hemliga dagboken och i vilken form den existerade är en bra fråga.

Läser man här http://olofpalme.org/wp-content/dokument/andersson_stellan_olof_palmes_arkiv.pdf får man uppfattningen att de existerade en sådan dagbok i form av små svarta anteckningsböcker som Olof Palme fått i present av sonen Mattias där Olof Palme skrev ned lite av varje.
Citera
2020-04-14, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Då kan det väl vara AB som ljuger? Eller minns fel. Båda kanske minns fel. NF kanske såg någon annan än AB.
Ja, man kan absolut inte utesluta möjligheten att AB har fel, men jackan han har på sig på rekonstruktionsfotot var inte så lång som den tensonjacka NF beskriver.
Tillverkade Tenson ens jackor av den modellen.
Om man inom utredningen suttit och funderat över detta borde ju någon normalbegåvad utredare ha kläckt idén att NF skulle göra en skiss av jackan alternativt titta på AB:s jacka för att ge sitt utlåtande om saken.
Det tycks inte ha gjorts, och en annan mycket mer angelägen identifiering av AB hade ju varit om Lisbeth fått titta på honom för att reda ut om det egentligen var honom hon sett.
Men det tycks inte heller ha gjorts.
Varför fanns inte intresset kan man undra?
De två nästan i särklass viktigaste observationerna på brottsplatsen som skulle kunna handlat om gärningsmannen, som dessutom hade varit så lättkontrollerade kollades inte.
Kan mordutredarna verkligen ha varit så förståndssvaga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in