2020-04-14, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Visst är det så men tillslut kanske det inte finns något alternativ, ekonomin är redan ansträngd och företag går omkull trots att vi inte har haft en nedstängning.
Kan du utveckla "total lockdown skulle försämra folkhälsan och även öka dödligheten"
Ekonomin blir drabbad vad du än väljer, nu har vi ingen nedstängning och hur tycker du att det fungerar sett till viruset och smittspridningen och antalet avlidna, och en avstannad ekonomi med mängder av konkurser? Tycker du att denna strategi är bättre eller sämre än vid en nedstängning?.

Jag anser att denna strategi är bättre än lockdown. För du måste väl också kunna se skillnad på "dålig ekonomi" och "konkurs"?

Redan nu är det så att på vissa branscher är arbetslösheten skyhög (hotell och restaurang). Gränserna är stängda och folk kommer inte in i Sverige. Inga turister = inga jobb inom turismen.

Sen ska man inte vara fler än 50 på en plats = många restauranger är på väg till konkurs. Andra har redan gjort det.

Hade vi haft total lockdown då skulle konkurserna ha ökat på alla branscher - inte bara inom turism och restaurang.

Det är jätte svårt att "komma igen" efter ett sådant läge. Ekonomin blir dålig under en lång period.

Har vi inga pengar kan vi inte ens ta hand om de sjuka..
Citera
2020-04-14, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Folkhälsomyndigheterna har misslyckats och måste stoppas! Politikerna måste ta över kontrollen!

tycker 22 forskare:

Skönt att se att det finns lite människor med civilkurage och empati och som verkligen står upp för människolivs värde. Man blir lite hoppfull igen.

Än är inte kriget förlorat om det finns människor som faktiskt vill bekämpa Coronan istället för att ge upp. "Alla uppgifter om att motståndet skall upphöra är att anse som falska... " Man minns de fina orden, kanske är de ännu giltiga....
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är bara att ställa in skiten.
Både socialpsykologer och ungdomar beklagar sig över att (de meningslöst tramsiga) studentflakspartyna riskeras att ställas in i vår.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nej, de testar bara de som kommer till sjukhusvård - hur som helst bårhusen fulla i stockholm och krematorium körs för fulla muggar.

Fast det där stämmer ju inte, varje dag rapporteras det om smittade på äldreboenden. Senast nu i Östersund. Och de är kvar på boendet, ej på sjukhus.
Citera
2020-04-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Alla dessa faktorer stämmer (åtminstone till en del, med den initialt lyckosamma smittspårningen var det litet si och så - nu låter det mycket mycket bra från resten av landet utanför Helsingfors).

Sedan lade man också locket på väldigt snabbt med skolstängningar/distansarbete m.m.
Där kan man antagligen ifrågasätta hur effektiva åtgärderna i sig är, men det som jag absolut tror att var effektivt var informationen och den allmänna medvetenheten. Att sedan avskärma ett helt landskap för tre veckor var också ganska effektivt ur PR-synvinkel, det höll medvetenhet om att detta är allvarligt uppe i ett läge när det ännu fanns väldigt få allvarligt insjuknade.

Sjuåringar vet att man håller avstånd när man leker utomhus. Folk börjar mer och mer använda halsduk eller munskydd när de måste vistas bland folk.

Den allmänna medvetenheten har gått så långt att Helsingfors/Nylands sjukvårdsdistrikt (det mest drabbade med mer än hälften av alla landets fall) igen idag går ut och påpekar att man bör söka vård i tid för andra saker och att rutin labb och röntgen fungerar och man inte skall undvika sånt annat än om man är aktivt luftvägs-sjuk.

En annan viktig faktor är att man mycket tidigt från regeringen sade till på skarpen till kommunerna m.fl. aktörer inom hem- och åldringsvård. Relativt snabbt fick man också upp organisation (ofta frivillig-kommunal i samarbete) för att hjälpa riskgrupper med att få mat m.m. levererat hem. Helsingfors stad tog också som projekt att ta kontakt med alla invånare som är 80+ för att se om de behöver hjälp med något.

Låter faktiskt som Finland kommer att bli ett skolexempel för framtida forskning på hur man agerar och Sverige skräckexemplet.
Citera
2020-04-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Undrar hur det kommer att fungets på Valborg i Uppssla och Lund och andra ställen?

Valborg är inställt.
Citera
2020-04-14, 11:53
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det blir verkligen intresssnt när/om Dr. Tegnell presenterar nya siffror på presskonfetrnsen idag. De bör väl vara tämligen exskta efter helgen. Kan det ha planat ut nu?
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Räkna inte med någon större volym av döda i FHM:s rapportering idag. De bryter kl 11:30, dvs administrativ personal som kommit tillbaka efter helgen har bara några timmar idag på sig att få in uppgifterna till FHM

De stora volymerna från helgen kommer onsdag, torsdag och fredag.

Ja, förra veckan var det på tisdagen, inte måndagen, som rekordsiffran 114 presenterades:

Citat:
tis 7 april

Ytterligare 114 döda i Sverige

Dagens uppdatering från Folkhälsomyndigheten visar att totalt 591 personer avlidit efter att ha konstaterats smittade av coronaviruset. Det är en ökning med 114 personer jämfört med i går.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/ytterligare-114-doda-i-sverige-1

Dagen innan, på måndagen, så var siffran "bara" 76:

Citat:
mån 6 april

76 nya dödsfall i corona

Totalt 477 personer i Sverge har avlidit efter att smittats av covid-19. Det är 76 fler dödsfall i corona sedan i går, enligt Folkhälsomyndigheten.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/76-nya-dodsfall-i-corona
Citera
2020-04-14, 11:53
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Här kommer nästa slag mot FHM:
https://www.svd.se/bortse-inte-fran-de-basta-forskarnas-modeller

Bortse inte från de bästa forskarnas modeller”

Citat:
Sveriges egenartade strategi för att hantera coronakrisen förkastas av allt fler internationella rapporter. Den grupp vid Imperial College i London, ledd av professor Neil Ferguson, som låg bakom den forskning som fick Storbritannien att överge en liknande strategi, visade att 250 000 människor fler skulle dö om Storbritannien fortsatt på det spår som Sverige ännu följer. Rapporten var noga med att påpeka att resultaten även är tillämpliga på andra industrinationer, inte bara Storbritannien. Denna studie var baserad på simuleringar av sociala beteendemönster.

Är det Ryska troll i farten? Eller är det domedagsprofeterna denna gången?

Varför skulle dessa forskare som det hänvisas till veta mera än Södermalms-Bob och Regeringen?

Man kan ju bara hoppas att någon pollett trillar ned den här gången. Men jag tror inte det. Auktoritetsdyrkan och idioti går hand i hand.
Citera
2020-04-14, 11:54
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Underskatta inte heller människans förmåga att anpassa sig.

Om isoleringens långvarighet kommuniceras ut väl och nödvändiga omställningar görs så klarar vi förstås av att vara isolerade betydligt längre än förr, tack vara alla våra möjligheter till kommunikation med omvärlden.

Missta inte påfrestning, uttråkning och ansträngning med vår förmågas gräns.

Vi lever i ett samhälle där människors känslor höjts upp till helgd och ingen får bli klappad mothårs.

Det, om något, behöver ändras.

Folk klarar mer än vad DN:s kultursida av idag tror.
Det har du helt rätt i. Dock tror jag att milda men långvariga restriktioner är lättare att acceptera än hårda men övergående, men det är ju bara jag som gissar. Sen tror jag i all min fördomsfullhet att just dns kultursida och dess målgrupp är de som är sämst på att uthärda en isolering, och där är ju lite problemet, det funkar inte om nittio procent följer beskeden, det bör ju helst inte finnas några vildar alls.

Personligen har jag inga problem med att begränsa min sommarsemester till en radie av fem mil från min bostad eller så om det betyder att jag kan gå ut och springa när jag vill, och leva ett någorlunda normalt liv, jämfört med alternativet. Men vi är ju alla olika såklart
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det skall bli riktigt kul när AT bemöter rolettforskarna i dagens presskonferens.

Det verkar ju inte få så bra för UK, USA, Frankrike, Italien, Spanien, Belgien, m.fl. som kört deas linje. Dock kan jag ändå förstå de länder som stängde ner i ren panik. Men även detta kan inte stoppa viruset, utan bara bromsa smittspridningen Norge och Danmark, som låg tre veckor före oss i smittspridning ligger nu nära det svenska läget, så där vann man lite tid.

Finland och Tyskland är de länder som lyckats bäst. Men i Tyskland råder ungen total lockdown. Däremot får endast 2 personer utanför familjen träffas. Merkel har sagt att man gjorde det för att vinna tid, samt att hon tror 60 miljoner tyskar kommer att bli smittade i slutänden.

Om man vill begränsa smittspridningen så är det exakt det man ska göra.
Det gör inte Sverige.

När man inför karantän ger detta fördröjning.

Sverige har i princip fria spjäll. Därför sker fortsatt smittspridning.
Vad Sveriges agerande baseras på när världen agerar tvärtom är inte transparent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Haha nej..dom var kvar därinne.

Ok för att dom inte ska kunna bryta isoleringen.
Undrar hur dom gjorde med fönstren.
Citera
2020-04-14, 11:55
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag anser att denna strategi är bättre än lockdown. För du måste väl också kunna se skillnad på "dålig ekonomi" och "konkurs"?

Redan nu är det så att på vissa branscher är arbetslösheten skyhög (hotell och restaurang). Gränserna är stängda och folk kommer inte in i Sverige. Inga turister = inga jobb inom turismen.

Sen ska man inte vara fler än 50 på en plats = många restauranger är på väg till konkurs. Andra har redan gjort det.

Hade vi haft total lockdown då skulle konkurserna ha ökat på alla branscher - inte bara inom turism och restaurang.

Det är jätte svårt att "komma igen" efter ett sådant läge. Ekonomin blir dålig under en lång period.

Har vi inga pengar kan vi inte ens ta hand om de sjuka..
Vår strategi kan likaväl leda till en långsammare men mer plågsam väg till ett brantare och högre stup ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in