2020-04-14, 11:48
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag svarade på din fråga:

Citat:
Ursprungligen postat av Dscim
Inte varit i tråden på ett tag nu, vad menar du med max 50 på samma ställe?
Jaha ja tack, nej han som skrev det först skrev det jättekonstigt.. så det var därför jag inte förstod.
Citera
2020-04-14, 11:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Undrar hur det kommer att fungets på Valborg i Uppssla och Lund och andra ställen?

Det är bara att ställa in skiten.
Citera
2020-04-14, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akryl10
Vill tipsa folk att titta på laowhy86 och SerpentZA som är en av få "västerländska" källor med bra insyn i kinesiska systemet. SerpentZAs fru är läkare och har därför många kontakter.

I detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=bpQFCcSI0pU går laowhy86 igenon tydliga indikationer på att viruset kan ha skapats på ett labb i Wuhan då de i tidigare sökte forskare som skulle forska om just coronavirus. Känns liiite väl orimligt att det inte skulle ha någon som helst koppling.

Skulle absolute inte lita på de två, ute bara efter klick.. Och tjäna pengar..

Framtiden får avvisa vad som händer, men vi i väst sov ju när Kina hade lockdown 20200124.
Vi hade nästan två månader på oss utan att göra nåt, nåt är det som det är..
Som många av mina vänner kommentarerde e bara som infulnesa..
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Här kommer nästa slag mot FHM:
https://www.svd.se/bortse-inte-fran-de-basta-forskarnas-modeller

Bortse inte från de bästa forskarnas modeller”

Citat:
Sveriges egenartade strategi för att hantera coronakrisen förkastas av allt fler internationella rapporter. Den grupp vid Imperial College i London, ledd av professor Neil Ferguson, som låg bakom den forskning som fick Storbritannien att överge en liknande strategi, visade att 250 000 människor fler skulle dö om Storbritannien fortsatt på det spår som Sverige ännu följer. Rapporten var noga med att påpeka att resultaten även är tillämpliga på andra industrinationer, inte bara Storbritannien. Denna studie var baserad på simuleringar av sociala beteendemönster.

Är det Ryska troll i farten? Eller är det domedagsprofeterna denna gången?
Varför skulle dessa forskare som det hänvisas till veta mera än Södermalms-Bob och Regeringen?

Det skall bli riktigt kul när AT bemöter rolettforskarna i dagens presskonferens.

Det verkar ju inte gå så bra för UK, USA, Frankrike, Italien, Spanien, Belgien, m.fl. som kört deras linje. Dock kan jag ändå förstå de länder som stängde ner i ren panik. Men även detta kan inte stoppa viruset, utan bara bromsa smittspridningen Norge och Danmark, som låg tre veckor före oss i smittspridning ligger nu nära det svenska läget, så där vann man lite tid.

Finland och Tyskland är de länder som lyckats bäst. Men i Tyskland råder ungen total lockdown. Däremot får endast 2 personer utanför familjen träffas. Merkel har sagt att man gjorde det för att vinna tid, samt att hon tror 60 miljoner tyskar kommer att bli smittade i slutänden.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-04-14 kl. 12:17.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Problemet är vel vad den kommer göra med era lungor. Tror inte den svenska stoisismen hjälper så mycket mot pest faktiskt.

Våra lungor kommer att se ut ungefär som era, men här kommer inte polisen jaga småföretagare som Josef Stalin. Ert kommunistsamhälle är inget för oss. Vi bestämmer över coronan, inte tvärtom. Det är där striden ligger.
Citera
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
I Spanien övergavs ett äldreboende och militären fann äldre döda i sina sängar https://www.bbc.com/news/world-europe-52014023
Jag vet ju inte om jag bara haft otur med nyhetsbevakningen. Jag såg en mängd allvarliga reportage om situationen i Italien. Har efter det inte alls sett motsvarande från spanien trotts uppgifter som dessa om tex helt övergivna äldreboenden (som det länkats till även tidigare i tråden). Equador verkar också ha en fruktansvärd situation.
Det har mest handlat om hur kassa USA är (dom gjorde inget, och senast har dom gjort för mycket (med tomma IVA-avdelningar), det har handlat om Boris mm mm.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Även om Anders Tegnell kan verka lite flummig ibland (han är inte mediatränad) så tycker jag nog direktiven i allmänhet är ganska klara och det känns som de flesta följer de. Däremot kunde de varit tydligare till kommunerna och äldreboendena. Därmed inte sagt att det finns de som inte bryr sig. Den kategorin av människor finns alltid.

Resandet under påsken har ju iaf minskat brutalt https://www.svt.se/nyheter/se-hur-resandet-minskade-under-paskhelgen
Efter många om och men. Bl a har läkare gått ut och desperat vädjat om att folk inte ska komma till Åre och orsaka överbelastning i vården. Det är inte en läkares jobb, hen har ett annat att sköta ...

Jo, Tegnell har uppvisat lite eftertänksamhet. I samband med anstormningen till Orust inför helgen konstaterade han att folk verkar ta råden till sig men att de tröttnar efter en stund - det är knappast ”rocket science”.
Egentligen är det inte hans fel, felet ligger hos dem som skickat fram honom och själva gömt sig i kulisserna.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Kommer Sverige verkligen att backa?
Jag blir mer och mer osäker för varje dag.
Tiden rinner iväg. Läget blir värre för varje dag. Trots allt fiffel för att sopa under mattan som gör att alla får upplever som att det är mindre allvarligt än det verkligen är.

Grejen är den att flera länder av alla dem som stängt ner börjar gå eller planera för nästa fas. När man gradvis försöker öppna upp. Så världen försöker lite i taget öppna upp för att se om det går att ett steg i taget återgå till normalitet. Medan Sverige är mitt i ingenting.

Hur kan man stänga ner landet när runt om i världen går man vidare till öppning?
Det är minst sagt bisarrt. Å andra sidan är det lika bisarrt att när alla stängde ner så var folk på uteserveringar å drack latte.

Man har åkt snålskjuts. Ungefär som att det räcker att resten av världen gör jobbet åt oss. Vafan ska det betyda??
Ingen gör jobbet åt Sverige. Det går bättre för andra länder eftersom de har kämpat så in i helvete för att minska spridningen. Det har noll att göra med situationen i Sverige som i sin tur inte gjort ett skit.

Att backa skulle tex betyda att stänga ner skolor, restauranger, butiker. Och till och med gå i lockdown.
Göra det när resten av världen börjar leva igen? vad är det för idioti? Visst att man själv skapat ett idiotiskt läge, men ändå.

Folk börjar snart bada i Italien och här i Sverige är man mitt i en lockdown? Det känns lite surrealistiskt.
Men visst, säger statistiken att det finns 400 döda per dag har jag samtidigt väldigt svårt att se att massmördaren kan fortfarande säga till media att "Vår strategi är väldigt bra".
Han som lever får se.
Jag ger det till slutet av denna vecka. Nu börjar nämligen dödstalen att skena.
Citera
2020-04-14, 11:50
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Varför skulle de inte hålla med Flashback?

Hela grundidén med flockimmunitet är fullständigt galen.

Så galen att t.o.m. förnekarna Trump och Boris Johnson hoppade av för flera veckor sedan.

Håller med, men de finns fortfarande flera förnekare i tråden som vägrar inse allvaret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Undrar hur det kommer att fungets på Valborg i Uppssla och Lund och andra ställen?

Valborgsfirande om du menar mösspåtagning, forsränning och sånt ställdes in för flera veckor sen. Studenterna har väl i stora delar gissningsvis åkt hem dit dom kom ifrån. Dom får väl sitta hemma och supa helt enkelt.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Nejdå
Det har vi inte riktigt gjort ännu.
Här är totala dödsstatistiken från SCB.
De uppdaterar den löpande.
Finns en excelfil

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Om man jämför totalt antal döda i Sverige mellan 1/3-6/4 så var det fortfarande fler under 2018. (2018 som var ett år där många dog)

Men börjar man jämföra från 31/3 (när dödstalen från corona började öka mer)så är det fler i år än 2018.
Och om man jämför med genomsnittet så är det 16,6% ökat antal döda under perioden 31/3-6/4 i år.

Det kommer naturligtvis bli en markant ökning av döda i april-juni dag för dag i år jämfört med genomsnittet.

Men istället för att sitta och gissa så finns det svart på vitt i denna excelfil från SCB som uppdaterad löpande. (Just nu är vi ca 1 vecka efter i rapporteringen.)
Ska bli intressant att följa detta framöver.

Suck, det dog 1013 eller 1018 i den säsonginfluensan, och den siffran har vi redan passerat med råge. Jag förstår verkligen inte ditt datum trixande. Eller jag förstår ju det, du vill förminska denna pandemin. Faktum kvarstår, det har redan dött flera än i den säsongsinfluensan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av room6527
Säg hej då till flock-immunitet i Sverige, Anders, och du har vetat om detta i snart 2 veckor nu !

Källa: https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Kan vi nu lägga ideer om flock-immunitet åt sidan och i stället se på om det finns alternativ inom medicinering för att stoppa skiten. De som hamnar i respirator verkar uteslutande ha utvecklat en sjukdom som är identisk med höghöjds-sjuka (HAPE), vilket det finns både teknik och mediciner emot.
Finns separata trådar i dessa ämnen här på fb.

Det är ju väldigt intressant att äldre verkar utveckla mer antikroppar än unga. Man får en känsla av att unga människors immunförsvar inte är färdigutvecklat och att det på något sätt inte reagerar på viruset. Därför blir många asymptomatiska. Men troligen bär de ändå på viruset på något sätt. Äldre människor utvecklar antikroppar och blir därför rejält sjuka, men kanske blir de också av med viruset helt när de tillfrisknar, mer som en vanlig förkylning eller influensa. Hur länge de är immuna återstår att se.

Unga människor kommer att gå omkring som tickande bomber för en dag kan sjukdomen bryta ut. Dessutom kan de förmodligen smitta andra när de är virusbärare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in