2020-04-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Varför detta är ett problem har vi sett i Italien och andra länder som varit tvungna att ta till drastiska åtgärder.

När antalet sjuka och döda skenar iväg så tar det 3-4 veckor av obehagligt strikta åtgärder innan det börjar plana ut.

(Du kunde ju också ha tittat litet på det jag svarade på, där det underförstått lät som att "nu när folk har fattat att inte resa i påsk så kan vi ju andas ut och slappna av" )

Jag har försökt titta tillbaka bakåt, men hittar inget sånt inlägg. Vet alltså inte vad du menar.

Jag vill även påpeka att NÄR andra länder släpper sina restriktioner, då blir det precis samma fördröjning. Och sen ska de hålla på att stänga ner och öppna igen och i båda fallen ser de resultatet först efter några veckor.

Vi får helt enkelt nöja oss med att sväva i ovisshet tills vi vet det slutgiltiga resultatet - om ett eller ett par år..
Citera
Medlem
Dscims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
https://www.svd.se/lofven-nu-ar-det-en-fraga-om-folkvett

Folksamlingar över 50 personer förbjuds.
Jo det vet jag men vad har det att göra med att jag gissade på 200-300 döda idag?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Reaktionen är väl allmänmänsklig. Blir det för stora perspektiv stänger de flesta bara av. Tog man Covid19 på allvar från början blev man ju utskrattad av vissa. Det funkade ungefär likadant med HIV. "Äsch, bara bögar", sa man, och det var ju bara början. Jag tror att de flesta inte greppat processen. Vi är troligen precis i början av katastrofen. Det är nog 90% kvar.

Yes, upplever det på samma sätt. Tror vi också bara är i den första fasen och att det här kommer ta bra mycket längre tid än vad egentligen alla förutspår. Det är lite som att vi inte vill förstå vidden av det hela och därav inte riktigt kan greppa konsekvensen. Jag kan ha fel, det vore skönt men oavsett krävs det en större attitydförändring till ett reellt och stort problem.
Citera
2020-04-14, 11:42
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hur kommer det sig att Sverige har 10 ggr så högt dödstal i Corona per capita som Finland?
Kan det verkligen stämma? Det är ju lite som att vi har två olika sjukdomar som härjar i våra länder.
Få smittade initialt-> initial lyckosam smittspårning-> lyckad karantän för positiva o riskgrupper->låg tillväxthastighet.
Någon eller flera av dessa parametrar skiljde sig rejält mot Sverige.

Alla dessa faktorer stämmer (åtminstone till en del, med den initialt lyckosamma smittspårningen var det litet si och så - nu låter det mycket mycket bra från resten av landet utanför Helsingfors).

Sedan lade man också locket på väldigt snabbt med skolstängningar/distansarbete m.m.
Där kan man antagligen ifrågasätta hur effektiva åtgärderna i sig är, men det som jag absolut tror att var effektivt var informationen och den allmänna medvetenheten. Att sedan avskärma ett helt landskap för tre veckor var också ganska effektivt ur PR-synvinkel, det höll medvetenhet om att detta är allvarligt uppe i ett läge när det ännu fanns väldigt få allvarligt insjuknade.

Sjuåringar vet att man håller avstånd när man leker utomhus. Folk börjar mer och mer använda halsduk eller munskydd när de måste vistas bland folk.

Den allmänna medvetenheten har gått så långt att Helsingfors/Nylands sjukvårdsdistrikt (det mest drabbade med mer än hälften av alla landets fall) igen idag går ut och påpekar att man bör söka vård i tid för andra saker och att rutin labb och röntgen fungerar och man inte skall undvika sånt annat än om man är aktivt luftvägs-sjuk.

En annan viktig faktor är att man mycket tidigt från regeringen sade till på skarpen till kommunerna m.fl. aktörer inom hem- och åldringsvård. Relativt snabbt fick man också upp organisation (ofta frivillig-kommunal i samarbete) för att hjälpa riskgrupper med att få mat m.m. levererat hem. Helsingfors stad tog också som projekt att ta kontakt med alla invånare som är 80+ för att se om de behöver hjälp med något.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Alla är inte heller testade för coronaviruset. Har du dött på ett äldreboende senaste tiden så har man inte blivit testad även om symtom fanns innan döden inträffade.
Nej, de testar bara de som kommer till sjukhusvård - hur som helst bårhusen fulla i stockholm och krematorium körs för fulla muggar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Då får butikspersonalen säga till dem. Det är väl deras jobb att regler följs. De säger ju till direkt om en unge sitter på packningshyllan. Då blir det ett jävla liv.
Det gör dom inte tyvärr.
Citera
2020-04-14, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ja precis. Varför började han med eftersläpningsrapportering just när det började bli kritiskt dåliga siffror. Varför var inte detta viktigt 2-3 veckor innan dess?

Nu är jag normalt inte så konspiratoriskt lagd att jag tror att 'han' har bestämt hur det korrigerade datat ska hanteras...
Kanske för att inrapporteringen inte fungerade bra? Med mycket eftersläp under helgerna.
Även andra länder har eftersläp under helger.
Gissar att när det har gått några månader och mer data kommer in från olika källor, så kommer man se helt andra siffror från andra länder också.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag fattar inte varför detta inte är en sak för försvarsmakten. Jag säger inte att corona handlar om biologisk krigföring, men oavsett så blir resultatet detsamma och åtgärderna borde bli desamma.

Finns väl mycket som talar för att det är någon form av biologisk krigföring - om man vill ta på foliehatten. Är väl egentligen inte heller relevant men ja, kan hålla med. Ogillar polisstaten och därav försvarsmaktens ingripande men i just detta fall kan jag på något konstigt sätt känna att det är liksom läge nu - märkliga tider.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
5 istället för 4.
Ring Tegnell!

(eller så hade folk bytt operatör)

Du påstår att de inte rensat för operatörsbytare? Det är ju möjligt, svagt i så fall. Telia tappar förmodligen till de billigaste konkurrenterna.
Citera
2020-04-14, 11:44
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Tror inte att somliga riktigt förstår. Det kanske är så att dessa tror att pengar växer på träd, att människor och samhälle påverkas särskilt nämnvärt av en ekonomi i fritt fall.

Det är klart att vissa saker måste få kosta men hur mycket? Hur länge kan staten hålla oss under armarna ekonomiskt? Hur klarar vi enorma statsskulden på sikt - särskilt om skatteinflödet minskar drastiskt?

S

Håller med dig. Förstår inte riktigt det här snacket om att regering, riksdag och ansvariga myndigheter lämpar över hela ansvaret på allmänheten. Vi alla är samhället, ser det som självklart att alla måste bidra och ta sitt ansvar. Det kommer inte att skyllas på oss, ansvaret kommer inte att läggas på den enskilde (i grupp) även om en några beter sig både själviskt och oansvarigt.

Fick en mini-chock idag - kanske är jag för dramatisk - men en person jag känner mycket väl som bor i Stockholm har varit hemma från jobbet i två veckor i vad hon själv starkt misstänker är Covid-19. Hon har feber som ligger på 38 grader lite drygt, envis hosta, huvudvärk och lite värk i kroppen och jag håller med, det låter väldigt misstänkt Covid-19 och enligt henne kommer det och går lite. Hon är fortfarande inte bra så hon får fortsätta vara hemma. Lär ha massor att göra på jobbet sedan, hon kan inte jobba hemifrån och ingen annan gör jobbet åt henne.

Problemet är att hon säger att hon har gått till affären och handlat. Hållit sig så långt ifrån andra som hon har kunnat. Men ändå - blev uppriktigt förvånad för något sådant trodde jag faktiskt inte om henne.

Hon ska försöka få testa sig nu i veckan.

Någon mer som känner någon som gått ut och gått och handlat som är misstänkt smittad av Covid-19? Inte konstigt att det sprider sig.

Hennes ansvar är att testa sig. Du borde framföra detta. Jag har släkt som varit dåliga och som för säkerhets skull testat sig för covid-19. Testen har varit negativa. Så din vän borde testa sig asap.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det blir verkligen intresssnt när/om Dr. Tegnell presenterar nya siffror på presskonfetrnsen idag. De bör väl vara tämligen exskta efter helgen. Kan det ha planat ut nu?

Räkna inte med någon större volym av döda i FHM:s rapportering idag. De bryter kl 11:30, dvs administrativ personal som kommit tillbaka efter helgen har bara några timmar idag på sig att få in uppgifterna till FHM

De stora volymerna från helgen kommer onsdag, torsdag och fredag.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja du kunde utveckla det jag skrev på ett tydligare sätt.

Man har regler vad gäller spritförsäljning.
Polis ingriper om någon köper ut till minderåriga.
Man har förbjudit affärer att ha alkohol i affärer men har öl tex med svag styrka men ändå en åldersgräns.
Man säljer inte snus och cigaretter till människor under 18 år.

Sådana liknande regler kan man införa vad gäller viruset också .
Restauranger stängs under krisen.Regeringen kan hälpa restauranger efteråt. Det finns pengar. Regeringen satsar pengar i massor på folk utifrån av " medmänsklighet" . Var då också medmänsklig mot folket.

Bussar och tåg kan ha stenhårda regler. Endast de som kan bevisa att de skall till jobbet får åka. Inte för många åt gången.
Det skall finnas avstånd mellan passagerare.
Sätt in fler buss och tågtider för att kunna genomföra det.

Finns säkert mer att finna lösningar på.
Precis.
Lägg därtill att vi normalt har - eller utger oss för att ha - ett högt säkerhetstänk.
Så pass högt så att psykiatikern och debattören David Eberhard kände sig tvungen att skrivs boken ”I trygghetsnarkomanernas land”. En läsvärd och underhållande bok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in