2020-04-14, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Dom är helt oseriösa, hur kan människor som har detta som sitt jobb (antar jag) vara så jävla dåliga.
Synd att man inte kan spela på detta, skulle lägga allt jag äger på att vi inte har över 18.000st döda 7e juni som är deras prognos.

De verkar ju helt ha missuppfattat vilka åtgärder som implementerats i Sverige. Därav den höga prognosen antar jag.
Citera
Medlem
Samuel332s avatar
Verkar som Tegnell & Co har rätt verkar inte bli någon form av lockdown i framtiden. Ska jobba som fritidsledare med ett 20-30 tal ungdomar på helgen!
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppartand
Min gissning är att för 3 veckor sedan hade läkare och annan sjukvårdspersonal inte lika fullt upp med att ta hand om de som fortfarande var i livet, och kunde ägna mer tid åt administrativa uppgifter som detta. För 3 veckor sedan, så var det totalt 40 som hade dött, och det var 7 om dagen då i hela landet. Betydligt mindre arbetsbörda att adminisistrera och rapportera in, runt om på äldreboendena och sjukhusen, stor skillnad mot nu när det nog är över 1000 döda och över 100 om dagen.

Då får han väl kommunicera ut detta. Ska vi gissa oss till det som du gör?
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
1000 avlidna på bårhusen i stockholm....

Och Stockholms krematorier arbetar för högtryck. Väldigt många lik att bränna upp:

Citat:
När antalet döda i Covid-19 stiger ökar också trycket på landets 60-talet krematorier. I Stockholmsområdet är situationen ansträngd, det säger Svenska kyrkan till SVT. De har nästan dubbelt så många kremeringar nu, och krematorieföreståndare Thomas Kvarnström utesluter inte att man kan tvingas börja arbeta i tvåskift vid behov.
Citat:
Det är hård press på krematorier i Stockholmsområdet på grund av det ökande antalet avlidna i Covid-19. På St Botvids kapell i Huddinge arbetar man nu i skiftlag och kanslipersonalen har snabbutbildats och tvingas också gå ner och arbeta i krematoriet.

(källa)
Citera
2020-04-14, 11:39
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Kan vara nåt i det. Jag har ju varit sjuk och har självmedicinerat med bland annat C och D vitamin, zink och ja, kinin. Tyckte kinin hjälpte rätt bra, faktiskt.

Bra för dig! Och bra för mig att veta faktiskt, borde också vara något som lyfts mer.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Menar du att ekomin inte har något med folkhälsan och dödligheten att göra?
Tror inte att somliga riktigt förstår. Det kanske är så att dessa tror att pengar växer på träd, att människor och samhälle påverkas särskilt nämnvärt av en ekonomi i fritt fall.

Det är klart att vissa saker måste få kosta men hur mycket? Hur länge kan staten hålla oss under armarna ekonomiskt? Hur klarar vi enorma statsskulden på sikt - särskilt om skatteinflödet minskar drastiskt?

S
Citat:
Vi lever inte i en polisstat - tack gode Gud för det. Alla vuxna individer bär ett ansvar över sitt liv (och sina barns). Något annat vore ju konstigt.

Man kan handla på Systembolaget, men inte dricka för ofta och för mycket. Det finns ingen motsättning mellan dessa två ting.
Håller med dig. Förstår inte riktigt det här snacket om att regering, riksdag och ansvariga myndigheter lämpar över hela ansvaret på allmänheten. Vi alla är samhället, ser det som självklart att alla måste bidra och ta sitt ansvar. Det kommer inte att skyllas på oss, ansvaret kommer inte att läggas på den enskilde (i grupp) även om en några beter sig både själviskt och oansvarigt.

Fick en mini-chock idag - kanske är jag för dramatisk - men en person jag känner mycket väl som bor i Stockholm har varit hemma från jobbet i två veckor i vad hon själv starkt misstänker är Covid-19. Hon har feber som ligger på 38 grader lite drygt, envis hosta, huvudvärk och lite värk i kroppen och jag håller med, det låter väldigt misstänkt Covid-19 och enligt henne kommer det och går lite. Hon är fortfarande inte bra så hon får fortsätta vara hemma. Lär ha massor att göra på jobbet sedan, hon kan inte jobba hemifrån och ingen annan gör jobbet åt henne.

Problemet är att hon säger att hon har gått till affären och handlat. Hållit sig så långt ifrån andra som hon har kunnat. Men ändå - blev uppriktigt förvånad för något sådant trodde jag faktiskt inte om henne.

Hon ska försöka få testa sig nu i veckan.

Någon mer som känner någon som gått ut och gått och handlat som är misstänkt smittad av Covid-19? Inte konstigt att det sprider sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
1000 avlidna på bårhusen i stockholm....de pratar på tv nu
(alla är inte coronafallsäger de, folk väntar tydligen)

Alla är inte heller testade för coronaviruset. Har du dött på ett äldreboende senaste tiden så har man inte blivit testad även om symtom fanns innan döden inträffade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Vi har redan passerat Sveriges siffra från den säsongen. Som betecknas som en SVÅR influensa. Vad är drivkraften bakom detta ständiga förminskandet?
Gissar på svåra fond o aktietap 😂

Nejdå
Det har vi inte riktigt gjort ännu.
Här är totala dödsstatistiken från SCB.
De uppdaterar den löpande.
Finns en excelfil

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Om man jämför totalt antal döda i Sverige mellan 1/3-6/4 så var det fortfarande fler under 2018. (2018 som var ett år där många dog)

Men börjar man jämföra från 31/3 (när dödstalen från corona började öka mer)så är det fler i år än 2018.
Och om man jämför med genomsnittet så är det 16,6% ökat antal döda under perioden 31/3-6/4 i år.

Det kommer naturligtvis bli en markant ökning av döda i april-juni dag för dag i år jämfört med genomsnittet.

Men istället för att sitta och gissa så finns det svart på vitt i denna excelfil från SCB som uppdaterad löpande. (Just nu är vi ca 1 vecka efter i rapporteringen.)
Ska bli intressant att följa detta framöver.
Citera
2020-04-14, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Det blir verkligen intresssnt när/om Dr. Tegnell presenterar nya siffror på presskonfetrnsen idag. De bör väl vara tämligen exskta efter helgen. Kan det ha planat ut nu?

Jag gissar på ca 400 döda under helgen
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Svenskar har genom åren hållit ryssar, danskar, polacker och tyskar stången. Alltid respekterad av övermäktiga fiender - till skillnad från ditt hemland som alltid körs över på två röda i stundens hetta. Jag är rätt säker på att denna motståndare - det osynliga kräket kommer möta samma öde. Mot svenskarnas mod, kyla, hjärna och rationalitet står corona tämligen chanslös.

Jag har absolut inget emot ditt hemland, faktum är att jag älskar det men vid skarpa lägen så åker lillbrorsan i baksätet. Som vanligt. Att du vill hävda dig är fullt förväntat. Se & lär.

Sverige leder med exempel.

Problemet är vel vad den kommer göra med era lungor. Tror inte den svenska stoisismen hjälper så mycket mot pest faktiskt.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag har helt slutat läsa kommentarer från folk som håller på med jämförelser med influensan.
Likaså från folk som säger att 200.000 kommer dö.
Vad är så svårt att förstå att detta för det första inte är någon influensa, inte ens samma typ av virus.

Precis, är inte ens päron o äpplen. Jag gick i fällan, brukar precis som du att ignorera dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Tegnell har ju försökt svara på den frågan flera ggr men folk lyssnar inte.

Han har sagt att a) vi befinner oss i olika stadier av smittan b) i Sverige fick vi in smittan på våra äldreboenden och därmed ökade dödstalen c) Järvafältet finns överrepresenterat i statistiken pga analfabeter som inte kan ta till sig informationen d) när Finland släpper restriktionerna igen då kommer vi kanske att se en ökad smittspridning och ökade dödstal e) finnarna kanske inte åkte skidor i Italienska alperna f) det kanske inte finns så många finnar/finska kineser som kom tillbaka från Kina och smittade ner sina närmaste.

Finland och Sverige är ingalunda identiska när det gäller folkkonstellationen, vanor, förorter etc .
Ja vem vet, men spekulationer även från FHM.

a) Vad beror det på att vi ligger i olika stadier?

b) Vad beror det på att vi fått in smittan på äldreboenden?

c) Inte oväntat alls att utanförområden blir drabbade först.

d) Klar att det blir ökad smittspridning i alla länder då man släpper på restriktioner, även fler döda då naturligtvis och det är fullständigt logiskt ända tills vaccin kommer. Antalet döda kommer dock alltid att vara mindre än slappa länders åtgärder.

e) Finnarna reser lika mycket som övriga Européer vad jag vet men du får gärna komma med en källa till ditt påstående även om det var ett "kanske".

f) "Kanske" här med, men varför skulle inte finländarna ha kontakt med världens största verkstad?

Finnarna är mer lika svenskar än det flesta andra i världen. Det som skiljer oss är den stora massinvandringen och en naiv tro på "öppna gränser" och "en spelad godhet". Nu är det inte invandrarnas fel att vi har covid-19 utan det kommer från Kina och FHM brydde sig inte tidigt att förhindra stor smittspridning i landet utan att vi först byggt upp beredskap för det (som finnarna nu kan göra). FHM sa att det inte kommer hit, att det är i sin ordning att åka till Italien, att tester inte är viktigt och andra sa att vi hade god beredskap. Nu fick du också de mest troliga svaren på de flesta punkter du angav. Allt detta har många här i tråden betat av redan i februari-mars då man såg FHM märkliga taktik.

Tegnell försöker inte svara klart och tydligt på frågor utan glider med sanningen och anpassar historien dag för dag, inget att lyssna på längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in