2020-04-14, 11:23
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag undrar hur sådana som du resonerar när ni "kräver" av någon annan att stoppa viruset och helst av allt oskadliggöra det.

Det är någon sorts barnslig tro att farbror Tegnell har ett trollspö - som har vägrar att använda för att han är så "elak".
Jag kräver inte. Jag tänker till och funderar på olika alternativ man skulle kunna genomföra.

Ingen tror att Tegnell har ett trollspö. Jo de som ser på honom med glittrande ögon och avgudar honom.
Citera
2020-04-14, 11:23
Medlem
Citat:
I Nordkorea och i Kina behöver inte individer ta sitt ansvar. Och i sådant samhälle vill jag inte leva.

I Sverige kan 99.9% av individerna läsa och ta till sig informationen. Eller åtminstone lyssna när de informeras i tv/radio. Kvar blir en liten minoritet individer som är importerade och som inte klarar av detta, men de borde informeras av sina landsmän.

Man förutsätter att individer i Sverige tar sitt ansar även i vanliga fall – så även i detta. Säger experterna att det bästa vore att inte belasta sjukvården i onödan, då fattar majoriteten.

Ja detta skulle man ju kunna överföra på alla områden. Vi behöver inte ha något samhälle alls när individen själv skall ta ansvar. Det blir ett ultraliberalt samhälle där individen får ta ansvar för barnomsorg, utbildning, jobb och pension själv. Vi behöver varken polis eller brandkår. Folk får själva ta ansvar och betala för att skydda sig ur egen ficka.

Men då skall vi heller inte betala ett öre i skatt. Politikerna får söka ett annat jobb än att leva på andra människors arbete.
Citera
2020-04-14, 11:24
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
Om man bara räknar på en linjär trend, utan minskning i growth rate, så får man dessa värden utgående från nuvarande kurva över dödsfall i Sverige.
Growth rate på de okorrigerade dödfall/dag i Sverige är faktiskt inte positivt alls...vi ligger på 5-dagars medel på 1.2-1.3. Vilket är hutlöst mycket. I samma klass som Belgien.
Intressant är dock att korrigerade dödfall/dag data ger en growth rate under 1.
Men stör mig mycket på vår 'eftersläpsrapportering'...ser alltså väldigt dåligt ut om man tittar på dagliga rapporterade datat men ser ganska bra ut om man tittar på det korrigerade datat.
Var är vi egentligen?
Ja precis. Varför började han med eftersläpningsrapportering just när det började bli kritiskt dåliga siffror. Varför var inte detta viktigt 2-3 veckor innan dess?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Vänta ett år och sedan kan vi jämföra dagens siffror är enbart intressanta för hobbyepidemiologer

Vi ligger otvivelaktigt högst i norden när det gäller antalet döda per capita.
Inte minst 3 gånger högre än Norge som hade en likartad utveckling av antalet fall.

Kan det möjligen bero på att norrmän aldrig går ut och äter lunch på jobbet?
Man brukar väl mest spisa medhavd macka vad jag kan minnas.

#BackaMackanMotCorona
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Vi har redan passerat Sveriges siffra från den säsongen. Som betecknas som en SVÅR influensa. Vad är drivkraften bakom detta ständiga förminskandet?
Gissar på svåra fond o aktietap 😂

Jag har helt slutat läsa kommentarer från folk som håller på med jämförelser med influensan.
Likaså från folk som säger att 200.000 kommer dö.
Vad är så svårt att förstå att detta för det första inte är någon influensa, inte ens samma typ av virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Om man skall spekulera så finns det mycket som talar för det. Men jag håller med dig, givet våran okunskap uppträder vi oerhört nonchalant.

Reaktionen är väl allmänmänsklig. Blir det för stora perspektiv stänger de flesta bara av. Tog man Covid19 på allvar från början blev man ju utskrattad av vissa. Det funkade ungefär likadant med HIV. "Äsch, bara bögar", sa man, och det var ju bara början. Jag tror att de flesta inte greppat processen. Vi är troligen precis i början av katastrofen. Det är nog 90% kvar.
Citera
2020-04-14, 11:25
Medlem
neuron-drones avatar
Klart Sverige har en hög dödsstatistik i jämförelse med de som har covid. Kanske har Sverige 1400 dödsfall inkluderat de som inte anmäls. Man testar ju inte för covid så vi har ingen aning om hur många i landet som är smittade. Då blir siffran på smittade missvisande, eftersom de som vårdar sig själva hemma sällan bli testade.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Pajassidan covid19 har nu höjt prognosen till 560döda/dag i Sverige i början på Maj och över 18000st döda i början av juni (fler än Spanien). Hur kan man vara så oseriösa ? Är det en propagandasida?

https://covid19.healthdata.org/sweden
Bill och Melinda Gates finansierar dem (IHME).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanis
Det är en sak om det enbart är politiker som sitter och godkänner detta, men mardrömmen blir värre utav att det även sitter ärthjärnor både här på forumet och runtom i Sverige, som sitter och hyllar detta beslut.
Vi har inte bara den mest inkompetenta regeringen någonsin, vår befolkning har dessutom aldrig varit mer inkompetent än vad den är idag. Saknar helt förmåga att vara källkritiska. Saknar helt förmåga att ställa krav gentemot dess ledare.
Jag bor i utlandet och det är två saker just nu man skakar på huvudet åt och undrar vad de är för idioter. Det är de amerikanska ungdomarna på Spring break som vägrar att avbryta festandet och de är bilderna från Stockholm på de Svenskar som vägrar avbryta festandet och fyller uteserveringarna mitt under COVID-19.

Något jag skakar på huvudet åt är hur du kan sitta i denna tråd och prata källkritik.
Det länkas till okända Kinesiska ”forskare”, mobilfilmer på ”coronasmittade” personer iförda munskydd liggandes på ryggen på gator och det pratas c-vitamin som något sorts botemedel.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Som upplagt för godtycklig mobbning.

För att det ska fungera ”bra” med ”social stigmatisering” krävs tydliga direktiv, inte ”lev som vanligt, men gör helst inte det och det om det inte är nödvändigt och inte kan undvikas”.

Och när det gällde Åre-partandet så ledde ju den ”sociala stigmatiseringen” åt fel håll: eftersom ”alla” ändå åkte dit, så kan ju ”alla” åka dit ...
Det finns en filmad intervju (Expressen eller AB) där en stockholmskvinna på skidsemester säger att eftersom gamlingarna håller sig hemma kan ju hon och hennes familj åka skidor i backarna ...

Även om Anders Tegnell kan verka lite flummig ibland (han är inte mediatränad) så tycker jag nog direktiven i allmänhet är ganska klara och det känns som de flesta följer de. Däremot kunde de varit tydligare till kommunerna och äldreboendena. Därmed inte sagt att det finns de som inte bryr sig. Den kategorin av människor finns alltid.

Resandet under påsken har ju iaf minskat brutalt https://www.svt.se/nyheter/se-hur-resandet-minskade-under-paskhelgen
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Problemet är att resultatet av att folk höll sig hemma i påsk börjar synas i avmattning av smittade (om man alltså testar) om ca 10-14 dagar, och i minskat antal döda om ca 20 dagar (tidigast).
Varför är det ett problem?

Varför detta är ett problem har vi sett i Italien och andra länder som varit tvungna att ta till drastiska åtgärder.

När antalet sjuka och döda skenar iväg så tar det 3-4 veckor av obehagligt strikta åtgärder innan det börjar plana ut.

(Du kunde ju också ha tittat litet på det jag svarade på, där det underförstått lät som att "nu när folk har fattat att inte resa i påsk så kan vi ju andas ut och slappna av" )
Citera
2020-04-14, 11:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Om man skall spekulera så finns det mycket som talar för det. Men jag håller med dig, givet våran okunskap uppträder vi oerhört nonchalant.
Jag fattar inte varför detta inte är en sak för försvarsmakten. Jag säger inte att corona handlar om biologisk krigföring, men oavsett så blir resultatet detsamma och åtgärderna borde bli desamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in