2020-04-13, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Läs gärna på om det där, regimens lakej.
Ett tips. En nedstängning ska inte vara för evigt.
Ja det är trams

Kolla Norges kurvor här, de har fixat detta bra:
https://imgur.com/O6SW3zO
  • På sjukhus - går ner!
  • På sjukhus/karantän - går ner!
  • På intensiven - går ner!
  • Respirator - går ner!
Döda går upp lite men sakta, +6 idag
Citera
2020-04-13, 22:08
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej vi har inte statistik för april än, vi har bara statistik för mars. Men det är inte speciellt svårt att räkna ut vad 250 personer per dag blir på en månad och räkna hur stor del 900 är av 250 x 4, tror det hörde till allmän matte i högstadiet.

Då kan du ju inte spekulera i den senaste månaden, så vad är statistiken för mars?

Ja du verkar lite trög, som jag skrev det dör ca 250 personer i snitt i Sverige om dagen. I allt från cancer till knivmord och ålderdom.

Visa mig statistik på att det dött 40% mer som du skrev.

Jag vill minnas att Sverige drabbades hårt av säsongsinfluensan 2017-2018, och då dog dom gamla som flugor men inget vart så uppblåst som detta.

Man får ju kolla statistik för dom senaste 5 till 10 åren för att få en bred bild.
Citera
2020-04-13, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom varnade för att det skulle teoretiskt kunna hända längre fram om logistiken slutar fungera runt om i världen. Det är nog inte bara Sverige som i så fall skulle råka illa ut.
Vi ligger nog bra till i jämförelse med många andra länder. Många här har egna brunnar samt att en del kommuner använder sig av djupa borror, som alltså inte behöver renas.
I de fattigaste länderna är nog vattnet redan ett problem..
Vad det gäller materiel, så verkar alla länder sitta i samma båt. Kolla på norge, där personalen hann jobba ett bra tag med piratkopierade masker, varav minst en är misstänkt smittad nu.

Håller däremot med om att det är absurt att hela jävla västvärlden står med byxorna nere vid anklarna inför detta. Ingen jävla regering har fattat detta med att förbereda sig på det värsta. Förutom möjligtvis Finland då. Men dom har ju också Vladimir som närmsta granne..
Jag förstår hur du tänker. Men deras kanske huvudsakliga uppgift är att planera för en eventuella kris i framtiden och att se till att det finns en god beredskap. Vilket innefattar (bl a) skyddsutrustning, kemikalier för vatten, mediciner etc. De senaste dagarna har vi hört nästant enbart gnäll om att det här och det där saknas. Vilket de hade kunna införskaffa goda mängder utav och lagra det, så vi är förberedda. Jag anser fortfarande att många ska gå ifrån deras positioner (under och efter att denna kris, förhoppningsvis, är över). Om svensken även denna gång accepterar glatt all denna smörja och köper alla deras ursäkter i stil med "vi såg det inte komma", ja, då är det kanske ingen ide att bo kvar längre i det här landet...
Citera
2020-04-13, 22:09
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Av det som finns att tillgå och se av Svenska siffror, så dör inte procentuellt fler människor i Sverige än i andra länder.
Fast det där är ju helt fel. Skojar du?
Många länder har färre döda per capita än Sverige. T.ex Norge, Finland och Tyskland.
Citera
2020-04-13, 22:10
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Till skillnad mot alliansens värdegrund?
There can only be one värdegrund. Du vet värdegrunden. Den som allt värde grundar sig på. Den är värderat till grunden.
Citera
2020-04-13, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Jag har sett dessa studier och det tog hus i helvetet när jag nämnde det på Flashback för första gången.

Finns det nån uppföljning till detta? Vi vet fortfarande för lite om corona, ny kunskap uppdateras nästan varje dag.

WHO har en artikel och finns artikel om att sjömän på amerikanska fartyget insjuknat igen utöver Kinas rapporter. Blir så med konsesuskulturen i Sverige där några empatilösa kapitalister gärna trycker ner allt som inte är till nytta för de och de vill presentera Sverige som bästa av det bästa och ofelbar. Väldigt cynisk sociopatisk tänk men det rimmar bra med vilka som styr landet och dess propaganda troll. :-/
Senast redigerad av TegnellsBoys 2020-04-13 kl. 22:12.
Citera
2020-04-13, 22:11
Medlem
Karlxgustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TegnellsBoys
I dessa tider är det inte helt fel att använda mobil, dator eller läsplatta till att videostreama med varandra. För övrigt brukar åldringar sällan få besök av sina släktingar och barn så det är ingen biggie för de.

Lite komiskt när vissa skribenter som värnar om våra äldre tycker att de kan isoleras i all oändlighet eftersom de ändå aldrig får något besök.
Citera
2020-04-13, 22:12
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Här är artikeln om antikroppstestet. De hade inte insjuknat igen.

A team from Fudan University analysed blood samples from 175 patients discharged from the Shanghai Public Health Clinical Centre and found that nearly a third had unexpectedly low levels of antibodies.
In some cases, antibodies could not be detected at all.
Whether these patients were at high risk of rebound or reinfection should be explored in further studies,” the team wrote in preliminary research released on Monday on Medrxiv.org, an online platform for preprint papers.

De som hade återinsjuknat i Kina och Sydkorea var en annan grupp. Man visste inte vad det berodde på. Dålig testkvalite? Men man var inne på att de inte smittats igen utan att de återinsjuknat. Det är möjligt att viruset är som vattkoppor eller herpes och ligger latent i kroppen och sen blossar upp igen.

Det är mycket vi inte vet om viruset än.
Ok ! Tack.
Ja jag funderar också på något ditåt men då mer som med vattkoppor. Förhoppningsvis inte som herpes Brukar inte herpes blomma upp lite då och då har jag förstått.

Om man inte får vattkoppor som barn kan man bli jättesjuk som vuxen.

Jag är rädd att det här viruset kan mutera eller vad det heter och bli tvärtom till hösten. Ger sig på barnen istället.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TegnellsBoys
WHO har en artikel och finns artikel om att sjömän på amerikanska fartyget insjuknat igen utöver Kinas rapporter.

Då är det ett litet framsteg att WHO gick ut med det. Sydkorea ligger före i sin tid eftersom de gick ut med detta först.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Om detta hade varit en farlig pandemi så hade vi varit illa ute pga vanstyret de senaste decennierna.

Nu verkar det ju som tur är inte vara så allvarligt så den här gången är det lugnt.
Men nu gäller det att sparka idioterna och satsa på sånt som är viktigt som egenförsörjning, beredskapslager och försvar och liknande grundläggande verksamheter så att vi klarar en riktig kris när den kommer.

Jag tror att det kommer att bli en hel del förändringar efter detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Frankrike fortsätter
Italien fortsätter
Grekland fortsätter

De som nu öppnar upp, sakta sakta har vunnit tid, byggt upp kapaciteten i vården och genomfört stora informationskampanjer.

En annan aspekt i detta:

Det absolut drastiska du kan ta till i en sån här situation är en lockdown, det är det största och sista verktyget du har i verktygslådan.

Detta verktyg är nu förbrukad av alla dessa länder. Börjar de lätta på restriktioner nu successivt, och olyckligtvis kanske får en jävla spike i spridningen om en månad. Vad gör de då?
Att människor återigen lydigt skulle gå hem och låsa sig inne ser jag inte som realistiskt.

Hela grejen med Corona har redan börjat tendera att bli avdramatiserat (vi människor fungerar så).
Du kommer ha en mängd människor som är överlyckliga att få återgå lite till något som liknar en normalitet, och detta under en månad då vår och sommar börjar göra entré.
ALDRIG att du kan få dessa människor att låsa sig inne igen, jag är övertygad om att det inte kommer att ske
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Hahaha och Turkmenistan har noll döda
Och varför kan de inte ha det? Det är ett ganska isolerat land och ytterst få turkmener åker på sportlovsresor till Italien. De var väldigt snabba med att begränsa resor och införde väldigt strikta karantänregler för alla anländande. Det är inte alls omöjligt att de på det viset lyckades stoppa spridningen.

Varför inte jobba på att stoppa den galopperande smittspridningen i Sverige istället för att försöka sprida propaganda om att det minsann är sämre i andra länder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in