2020-04-13, 22:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Navy sailor tests positive for coronavirus again after full recovery

Defense 11:33 March 31, 2020
SHARE LIKE SAVE PRINT
FONT SIZE
SEOUL, March 31 (Yonhap) -- A Navy sailor has tested positive again for the new coronavirus after having fully recovered from the disease, the defense ministry said Tuesday.

The sailor stationed on the southern island of Jeju was released from a hospital last week after recovering fully from the COVID-19 virus following monthlong treatment.

But he redeveloped symptoms while in preventive quarantine, and tested positive again Tuesday, officials said, adding that he was immediately sent to a hospital.

Last week, two other military personnel -- an Army officer and an Air Force contractor -- were found to have contracted the virus again after making full recoveries...https://en.yna.co.kr/view/AEN2020033...tional/defense

Det är för många fall som "återinfekteras" för att bara skylla på tester. Vi vet för lite om viruset och om vår flock-immunitets-metod kommer fungera. Vår regering borde tänka om!! Tänk om de som bara smittas lite grann inte bildar antikroppar och det kommer en andra våg. Tänk om de smittas idag blir sjuka om åtta veckor igen!!

Ännu fler rapporter. Bådar inte gott. :-(
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siljaeuropa94
Man behöver endast vara smittad och andas ut för att kontaminera luften i ens omgivning enligt forskare.
Dom säger så mycket. Jag tror inte alla håller med. Framför allt har jag inte sett någon kvantitativ jämförelse med hur mycket bara andningen smittar jämfört med att ha en sjuk, hostande, nysande person i närheten.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej jag tror inte att de var immuna eftersom de blev smittade igen.
Jag tror att de hade testat runt 90 personer och 60 av dem hade smittan igen.
Då är man väl inte immun och har väl inga antikroppar heller tycker jag.

Man säger ju om vattkoppor tex att får du bara en, två stycken, ett fåtal alltså så kan du få vattkoppor igen.
Kanske är så med det här viruset också.
Inga symtom och lindiga symtom och du kan få det igen, men de som varit riktigt sjuka har utvecklat antikroppar.

Jävligt rädd att det då kan bli ännu farligare till hösten i sådanafall.
Att viruset blir starkare och dödar allt och alla. Alltså inte enbart riskgrupper.
Barn kanske stryker med istället.
Livrädd för att det skall bli så.

https://www.scmp.com/news/china/science/article/3078840/coronavirus-low-antibody-levels-raise-questions-about

Här är artikeln om antikroppstestet. De hade inte insjuknat igen.

A team from Fudan University analysed blood samples from 175 patients discharged from the Shanghai Public Health Clinical Centre and found that nearly a third had unexpectedly low levels of antibodies.
In some cases, antibodies could not be detected at all.
Whether these patients were at high risk of rebound or reinfection should be explored in further studies,” the team wrote in preliminary research released on Monday on Medrxiv.org, an online platform for preprint papers.

De som hade återinsjuknat i Kina och Sydkorea var en annan grupp. Man visste inte vad det berodde på. Dålig testkvalite? Men man var inne på att de inte smittats igen utan att de återinsjuknat. Det är möjligt att viruset är som vattkoppor eller herpes och ligger latent i kroppen och sen blossar upp igen.

Det är mycket vi inte vet om viruset än.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du tittar på USA.... De har angett 134 som prognos för S. i dag......

Det är USA i länken ja, men titta på deras totala antal för idag i Sverige (längst ner på sidan när du har bytt till Sverige)
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men det kommer inte länderna göra, de kommer öppna upp efter några få veckor. För det håller inte

De kommer inte öppna upp hela samhällena på en gång nej. Utan gradvis det som är nödvändigt.
Citera
2020-04-13, 22:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Och då förstår du säkert också att man mycket väl kan hitta verksamma sådana på mycket kort tid, särskilt när hela världens forskare inom området jobbar med frågan.

Som med hiv
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Så länge dom inte blir sjuka med symptom igen och inte sprider smittan så borde det vara lugnt att några har fragment kvar av viruset efter dom friskförklarats.

""It's more likely that the people in South Korea still had fragments of the coronavirus in their bodies after they recovered. Such fragments don't mean the patients are still infectious or sick, but they can still show up in a nucleic acid test, Dr. Keiji Fukuda""
Lungt att ha fragment kvar ? Vad är det du tror här egentligen.
Hur ska man kunna vara frisk med fragment kvar?
Vadå för fragment, döda viruspartiklar eller vad menad du med fragment.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vad är det för djvla uppskjutarbeteende? Varför göra i morgon det du kan göra idag? Sådan benägenhet för prokrastinering finns det väl kognitiv beteendeterapi för!

Risken finns väl att man får vänta på godot och att det kan vara lika bra att låta det rulla på, under någorlunda kontrollerade former. Utan kristallkula kan man inte säkert veta vad som är bäst. Stänger man och väntar så är det ju inte alls säkert att det dyker upp en lösning, kanske drar man bara ut på processen i onödan. Det kanske kan sägas vara under kontroll just nu?
För att vi var extremt dåligt förberedda och för att all fördröjning, rent medicinskt, är bra eftersom man lär sig hur man skall behandla detta vartefter. Såklart.
Citera
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Om detta hade varit en farlig pandemi så hade vi varit illa ute pga vanstyret de senaste decennierna.

Nu verkar det ju som tur är inte vara så allvarligt så den här gången är det lugnt.
Men nu gäller det att sparka idioterna och satsa på sånt som är viktigt som egenförsörjning, beredskapslager och försvar och liknande grundläggande verksamheter så att vi klarar en riktig kris när den kommer.

Varför tror du inte att den är farlig? Det verkar ju som om att folk inte blir immuna. Dör du inte förstå gången så kanske du dör andra eller tredje gången, vem vet. Finns det ingen immunitet kan vi glömma det där med vaccin, allt vi då har att hoppas på är att skiten muterar till nån lindrigare variant.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Frankrike fortsätter
Italien fortsätter
Grekland fortsätter

De som nu öppnar upp, sakta sakta har vunnit tid, byggt upp kapaciteten i vården och genomfört stora informationskampanjer.

Okej. Så du menar att vi inte byggt upp kapacitet i vården utan lockdown? Vi har gått från 500 till drygt 1000 IVA-platser. Verkar gå utmärkt att göra det utan lockdown.
Citera
2020-04-13, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Någon gång onsdag eller torsdag kväll kan jag tänka mig att svetsaren och kungen går ut i gemensam presskonferens att stänga ner landet hårt. Endast gå ut en gång per dygn för att handla basala livsmedel. Militär patrullerar gatorna och skjuter varje person som bryter mot detta.

Efter att FHM tvingats rapportera 300 döda på tisdag och 400 döda på onsdag.

Har jag rätt?

Tror inte det.
För att landet ska stängas ner krävs att det droppar in 300-400 avlidna per dag.
Men jag pratar om 300-400 i den publika statistiken.
För att det ska redovisas 300-400 per dag är det mycket som ska till.
Staten och myndigheterna gör och kommer göra allt som är i deras makt för att hålla ner dessa siffror (oavsett vad troll/avskum/mysantroper på FB som betalas av myndigheterna säger).
Siffror är idag värda som gulden. Siffror kan i dessa coronatider användas för att påverka allmänheten på ett eller annat sätt.

Staten kommer göra ALLT för att statistiken ser så lugnande som möjligt ut.
Svenska staten är enda landet i världen som är tvungen att kämpa hårt och täppa alla hål och se till att så lite sanning som möjligt kommer ut. I dessa coronatider menar jag.

Jag tror att det kommer redovisas 300-400 per dag när det i verkligheten finns över tusen döda per dag.
Staten kan säkert mörka en del. Men vi är inte i Nord Korea. Än.
Citera
2020-04-13, 22:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Du är ju inte på riktigt om du tror att du kan få in 500 lik i 20-fotare, som dessutom har aggregat. Det kan du ju inte på allvar tro om du ser sådana i jobbet varje dag, det är fan helt omöjligt. Så antingen hittar du på eller så har du uppskattningsförmåga och ögonmått sämre än nån jag mött.
Prova på jobbet imorgon, när du är där inne, och tänk dig om du tror du får in 499 st till...

För ett par veckor sedan var det ok, nu går det ju inte eftersom man får vistas max 50 personer på samma plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in