2020-04-13, 22:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kommer inte ha hittat vaccin eller medicin på några få veckor.

Nu finns det andra läkemedel än vaccin som kan vara verksamma för att behandla sjukdomen förstår du.
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Någon gång onsdag eller torsdag kväll kan jag tänka mig att svetsaren och kungen går ut i gemensam presskonferens att stänga ner landet hårt. Endast gå ut en gång per dygn för att handla basala livsmedel. Militär patrullerar gatorna och skjuter varje person som bryter mot detta.

Efter att FHM tvingats rapportera 300 döda på tisdag och 400 döda på onsdag.

Har jag rätt?
Definitivt inte såklart, lock down kommer sitta väldigt långt inne. Att tappa ansiktet nu ser inte bra ut och Sverige kommer köra på den väg de valt oavsett vad.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Ja jag vet inte, och problemet är väl att just ingen vet.

Resten av världen har en större tradition att låta politiker styra i alla situationer.
Sverige har en ganska säregen (i mina ögon positiv) tradition att låta expertmyndigheter vara den del som indirekt bestämmer hur man operativt ska gå tillväga. Det är nog den största anledningen till att vi agerar som vi gör
Väldigt många här som påstår detta hela tiden.
Men är det verkligen sant? Eller är det bara något vi vill tro på i Sverige?!

Kan du ge några bra exempel?

Som motsats kan jag t.ex. ge svensk narkotikapolitik, som är helt ideologisk/politisk och noll forskningsbaserad. Även immigrationspolitiken tycker jag kan ifrågasättas. Även om den till stor del ÄR ideologisk i sin natur så är argumenten som anförs för invandring ofta mycket tveksamma.
Senast redigerad av DikT 2020-04-13 kl. 22:05.
Citera
2020-04-13, 22:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Det står väl att Frankrike förlänger karantän till 11 maj, och därefter startar nästa fas = man börjar öppna skolorna gradvis. Förmodar beroende hur läget är då.

Trodde du skolorna skulle vara stängda för evigt i Frankrike?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPGJR1/frankrike-forlanger-karantanen-till-11-maj

Nej. Men jag har läst minst tusen inlägg här inne med fet text om hur dumma i huvudet Sverige är som inte stänger skolorna för barn. Och jag har försökt förklara att det är för att det har liten effekt och stor konsekvens. Men blivit påhoppad för det.

Då kan man läsa detta
https://www.theguardian.com/education/2020/apr/06/school-closures-have-little-impact-on-spread-of-coronavirus-study
Citera
Medlem
orrtupps avatar
Om detta hade varit en farlig pandemi så hade vi varit illa ute pga vanstyret de senaste decennierna.

Nu verkar det ju som tur är inte vara så allvarligt så den här gången är det lugnt.
Men nu gäller det att sparka idioterna och satsa på sånt som är viktigt som egenförsörjning, beredskapslager och försvar och liknande grundläggande verksamheter så att vi klarar en riktig kris när den kommer.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Man kommer inte ha hittat vaccin eller medicin på några få veckor.

Därför får man hålla det stängt längre än några få veckor.
Citera
2020-04-13, 22:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag är inte alls säker på att skolstängning är avgörande.
Min poäng är att vi borde ha gjort allt för att stoppa spridningen initialt för att försöka vinna tid och för få kontroll på läget, särskilt med tanke på vårt dåliga utgångsläge.
Sedan kunde man öppna skolor igen om/när man är säker på att de inte är drivande alls.
Men du tycker att detta låter helt galet antar jag?
Vad är det för djvla uppskjutarbeteende? Varför göra i morgon det du kan göra idag? Sådan benägenhet för prokrastinering finns det väl kognitiv beteendeterapi för!

Risken finns väl att man får vänta på godot och att det kan vara lika bra att låta det rulla på, under någorlunda kontrollerade former. Utan kristallkula kan man inte säkert veta vad som är bäst. Stänger man och väntar så är det ju inte alls säkert att det dyker upp en lösning, kanske drar man bara ut på processen i onödan. Det kanske kan sägas vara under kontroll just nu?
Citera
Medlem
England får hård kritik. Källa CNN
//In the early stages of the pandemic, the UK was something of an outlier compared to its European counterparts, especially in the areas of testing and social distancing measures. Unlike some other states, the UK appeared slow to increase its testing capacity, and reluctant to impose the kind of social distancing measures that were swiftly put in place elsewhere. "I find it amazing that testing, contact tracing and isolation was not part of any of the scenarios that any of the expert advisers on this group discussed," Scally says.//
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Say what?
Det där får du nog formulera om...

Av det som finns att tillgå och se av Svenska siffror, så dör inte procentuellt fler människor i Sverige än i andra länder. Vi har snarare en högre överlevnadsfrekvens av de som ex. hamnar på IVA.

Viruset skiter i vad du har för nationalitet, dödligheten kommer endast styras av den underliggande hälsan och ett lands sjukvårdskapacitet.

Förutsatt att Sveriges sjukvård inte kollapsar så kommer i stort samma procentuella andel människor i Sverige att dö av detta, som i övriga jämförbara länder i väst med liknade folkhälsa.
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Ja man är lika efterbliven om man tror 20 pers dog idag som det dött 300 imorrn(om det blir så)

Var får du tag i hur många som dör om dagen EGENTLIGEN- för det går ju inte att följa??

Här, med normalt 2-3 dagars fördjörning, nu i påsk lite mer.

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Nu finns det andra läkemedel än vaccin som kan vara verksamma för att behandla sjukdomen förstår du.

Ja, pappa, det förstår jag. Därav finns ordet "medicin" i mitt inlägg.

Men man kommer inte komma på nåt på några få veckor
Citera
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TegnellsBoys
Det handlar om vad som visas till folket. Som bevis så läser de flesta vänstertrollen här endast rubrikerna hur förväntar du dig då att en passiv människa ska ta fram räknaren?
Fast att folk i allmänhet är korkade är ju inte ett bevis för mörkläggning. Bara att människor är korkade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in