2020-04-13, 21:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ordföranden till EU-kommissionen, Ursula von der Leyen, föreslår att man borde fortsätta karantänen för riskgrupper ända tills man hade vaccin mot viruset -vilket uppskattas äga rum i slutet av detta år.

Om nu besöksförbudet i äldreomsorgen fortsätter tills dess då undrar jag om inte åldringarna föredrar att dö i Corona istället för att dö i tristess i sin ensamhet?

I dessa tider är det inte helt fel att använda mobil, dator eller läsplatta till att videostreama med varandra. För övrigt brukar åldringar sällan få besök av sina släktingar och barn så det är ingen biggie för de.
Citera
Medlem
Zvennees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Budbarare
Ja men sötnos, ett gäng av oss hade dessa bilder och videoklipp färska redan i januari och februari innan massmedia rapporterade om detta virus. Jag vet att dörrar, portar och hus svetsades igen, det är det jag sa. Men idioten snackar om att folk inte var inomhus utan att det var virus i lägenheterna.
Folk svetsades INHOMHUS. Redan bevisat med bilderna.

Ok gullet, skulle citera honom, fel av mej
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, jag menade Stockholm. Såg nu att det inte framgick så tydligt i mitt ursprungsinlägg.

Stockholm ligger före övriga Sverige. Därför är Stockholm intressant. Smittspridningen börjar nu öka även i övriga Sverige, och senare i april bör vi kunna se effekten av detta.

Avseende dödsfall i Sverige nu, över tid och historiskt oavsett det är av Covid19 eller något annat är Stockholm inte särskilt intressant.

Gällande smittspridningen i antalet fall, etc. är det intressant men det är inte en diskussion jag för nu.
Citera
2020-04-13, 21:40
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ok, jag tolkar ”kritiskt läge” som i respirator. Har väldigt svårt att se att han forfarande styr landet därifrån..
Det blir väl vår allas hjältinna Isabella Lövin som tar det beslutet i så fall va?

Nej, Morgon Johansson är backupen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sluta felcitera mig, jag har påstått att minst 900 fler har dött den senaste månaden än normalt vilket är 40% över normalt. Även om ett antal av dem antagligen skulle dött i år iaf är man efterbliven om man antar att alla skulle göra det och dessutom räknar dem bland de normala dödsfallen.

Insinuerar varken det ena eller det andra nu, men vad är normalt?
Vad jag sett hos SCB så dör det runt 7,500 Svenskar av diverse åkommor varje månad. Vilken kategori jämför du de som avlider i covid med för att få siffrorna till onormala?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Exakt! Instämmer helt.

T.o.m. i USA har man gått ut med prognoser om dödstal, som varit tillgängliga för allmänheten. Dödstal med åtgärder, respektive utan åtgärder, t.o.m. De har även försökt justera prognosen under tidens gång. Jag gillar inte ens USAs politik alls i vanliga fall men i detta avseendet säger jag: all heder till dem.

I Sverige har vi inte fått ngn prognos för antalet döda, vilket gör att folk inte får saklig information och då kan de heller inte göra ett medvetet och informerat val ifall de ställer upp på den förda politiken eller ej.

Fhm har garanterat räknat på det. Varför de inte visar det är det intressanta. Man har nog visat det för regeringen dock och de har varit väldigt försiktiga med restriktioner, så förmodligen har FHMs modeller underskattat.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Nu kommer jag ihåg. Det har gjorts ett antikroppstest i Kina tror jag det var där en del hade väldigt lite antikroppar i blodet. De som hade lite antikroppar hade varit lindrigt sjuka och var yngre. Men man visste inte riktigt vad det innebar. Var de immuna eller inte?

Jag tror att det enda sättet vi säkert kommer att få veta är om de som varit sjuka och har haft antikroppar blir sjuka igen om några månader.
Nej jag tror inte att de var immuna eftersom de blev smittade igen.
Jag tror att de hade testat runt 90 personer och 60 av dem hade smittan igen.
Då är man väl inte immun och har väl inga antikroppar heller tycker jag.

Man säger ju om vattkoppor tex att får du bara en, två stycken, ett fåtal alltså så kan du få vattkoppor igen.
Kanske är så med det här viruset också.
Inga symtom och lindiga symtom och du kan få det igen, men de som varit riktigt sjuka har utvecklat antikroppar.

Jävligt rädd att det då kan bli ännu farligare till hösten i sådanafall.
Att viruset blir starkare och dödar allt och alla. Alltså inte enbart riskgrupper.
Barn kanske stryker med istället.
Livrädd för att det skall bli så.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Flockimmunitet förnekas som strategi ja, men de har aldrig förnekat att det slutliga målet för alla är att uppnå en flockimmunitet. Det har tom. Tegnell sagt öppet i TV flera gånger.
Om denna immunitet kommer att uppnås via normal smittspridning eller via vaccin, det vet ingen idag
Jag fattar inte varför man säger flockimmunitet är målet samtidigt som man förnekar det? Är det bara för att vara konsekventa i sin otydlighet? Någon slags gaslightning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
När man försöker vara rationell och komma med faktabaserade åsikter, att då bli kallad förnekare så känns det verkligen som man debatterar med vänstermänniskor.

Som förra veckan te.x.när man försökte förklara för folk att det inte dött 130st på en dag utan snarare 60-70st så fick man en jävla massa skit på sig och blev kallad både det ena och det andra. Nu verkar alla fatta och vara överens om det men det var lika enkelt att se då om man öppnade ögonen.

Något liknande har jag bara varit med om när man försöker förklara för vänsterfolk hur jävla fel de har om invandringen på en rad olika sätt.

Ja man är lika efterbliven om man tror 20 pers dog idag som det dött 300 imorrn(om det blir så)

Var får du tag i hur många som dör om dagen EGENTLIGEN- för det går ju inte att följa??
Citera
2020-04-13, 21:41
Medlem
Haloumis avatar
Frankrike öppnar skolorna

"– Då startar nästa fas. Det kommer att vara ett pågående arbete därifrån. Vårt främsta fokus är alla fransmäns hälsa. Vi kommer gradvis att öppna skolor, säger han enligt France Info.

– Våra barn måste hitta tillbaka till skolorna.

Men äldre med underliggande hälsoproblem kommer att hållas i karantän även efter 11 maj."

Fler och fler länder verkar fatta att stängda skolor bara har negativ effekt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Lilla vän.
Du har ett osunt behov att använda ordet efterbliven.

Kan du vänligen, innan du ställer dina korkade frågor, besvara din egen fråga.
Varför ska man inte prata om hela Sverige avseende dödsfallen nu i relation till andra månader och år?
Exakt vad är irrelevant i det?

Att övriga Sverige inte drabbats lika hårt som Sthlm är vi nog alla överens om. Det skiter dock pandemin i.

Vi ska se om du kvalificerar för lågstadiet.
Lombardiet är en stor region i Italien.
Lombardiet belv först drabbad av covid-19.
I Lombardiet finns typ 80% av alla smittade och alla avlidna.

Vad säger du nu då?

I Lombardiet finns typ 4 gånger så många döda som under samma period 2019.
Lombardiet är i övrigt en väldigt fin region. Ska du dit nån gång kan du besöka Milano och gardasjön.

Är du redo nu?

Ok. Italien har många regioner.
Vi tar en random region.
Vi tar tex Apulien (där staden Bari finns).
Vet du vad de har för överdödlighet?
Har inte lust att hämnta källor, men det står lite var som helst.
Överdödlighet är troligtvis försumbar.

Va??? hur kommer det sej??

Jo. För Apulien blev inte drabbad på samma sätt?
Eventuellt (men ta det med en stooor nypa salt) kan det bero på att landet (inklusive Apulien) har varit i lockdown i över en månad nu.

Så, vi kan återgå till vårt ursprungliga exempel.
När man säger att Stockholm har dubbel överdödlighet beror det på att Stockholm, precis som Lombardiet, har drabbats först. Och värst hittills. Resten är inte lika drabbat. Hittills förstås. Vi behöver inte ta upp detta med åtgärder. Vi fokusera på huvudämnet vi skulle prata om.

Huvudämnet var: Vi ska prata om hela Sverige?
Och varför ska vi det?
Vi ska prata om Stockholm. För Stockholm är mest drabbat. Annars för man en helt orättvis jämförelse.
Du kan inte ta resten av Sverige eftersom det inte är lika drabbat.
Observera att det vi pratar nu om är att försöka avgöra om covid-19 håller på att skörda fler döda än vanligt.

Så ja. Vi ska fokusera på Stockholm. För att få en rättvis bild. Vi behöver bara ta hänsyn till Stockholm för att få en rättvis bild över vad Covid-19 kan åstadkomma.

Var det klarare nu?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ordföranden till EU-kommissionen, Ursula von der Leyen, föreslår att man borde fortsätta karantänen för riskgrupper ända tills man hade vaccin mot viruset -vilket uppskattas äga rum i slutet av detta år.

Om nu besöksförbudet i äldreomsorgen fortsätter tills dess då undrar jag om inte åldringarna föredrar att dö i Corona istället för att dö i tristess i sin ensamhet?

Många besöks nog ändå inte särskilt ofta och släpps smittan in är alla i riskzonen, även de som inte ville ha in den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in