2020-04-13, 16:33
Medlem
Rövhål också. Tar rejält med stryk idag. Frågan är om man ska gå ur och invänta vidare dipp eller om man ska tanka mer. Jag sitter i lite Delta bland annat som är nere sisådär 8% idag och Carnival cruises. Även Wells Fargo som presenterar earnings imorgon.. Har även lite AMEX och där fyllde jag på med ytterligare idag då det känns som ett riktigt kvalitetsbolag.
Citera
2020-04-13, 16:35
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Rövhål också. Tar rejält med stryk idag. Frågan är om man ska gå ur och invänta vidare dipp eller om man ska tanka mer. Jag sitter i lite Delta bland annat som är nere sisådär 8% idag och Carnival cruises. Även Wells Fargo som presenterar earnings imorgon.. Har även lite AMEX och där fyllde jag på med ytterligare idag då det känns som ett riktigt kvalitetsbolag.

Tanka på mer du och "sitt still i båten"! Det är bara halva jordklotet som är i karantän än så länge. .
Citera
2020-04-13, 17:06
Medlem
Jag är glad att jag fortfarande är likvid utom mitt innehav i Investor som jag tankat på, främst när den var nere på 375kr har också kvar EQT som jag tecknade innan den noterades. Den ångrar jag att jag inte tankade på ytterligare när den sjönk ner en bra bit under 100kr.

I övrigt sitter jag lugnt och väntar på ytterligare nergång från senaste veckans / veckornas tjurrusning. Den saknar enligt mig grund.

MSB har idag gått ut med att detta kan få konsekvenser på Sveriges infrastruktur, det beskedet lär göra att småspararna hoppar av tåget. Sedan ser vi nedgångar på USA-börsen idag vilket också lär ge effekt i morgon.
Citera
2020-04-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
Jag är glad att jag fortfarande är likvid utom mitt innehav i Investor som jag tankat på, främst när den var nere på 375kr har också kvar EQT som jag tecknade innan den noterades. Den ångrar jag att jag inte tankade på ytterligare när den sjönk ner en bra bit under 100kr.

I övrigt sitter jag lugnt och väntar på ytterligare nergång från senaste veckans / veckornas tjurrusning. Den saknar enligt mig grund.

MSB har idag gått ut med att detta kan få konsekvenser på Sveriges infrastruktur, det beskedet lär göra att småspararna hoppar av tåget. Sedan ser vi nedgångar på USA-börsen idag vilket också lär ge effekt i morgon.

Gick in på börsen igen för några veckor sedan, ligger ca +29%. Hade tänkt gå in stegvis och har ca 2/3 kvar att gå in med men helvete vad snabbt det har gått uppåt. Pga. detta tvekar jag nu mellan att fullfölja planen eller sälja allt och avvakta ev. rejäl dipp för att sedan börja om igen. Den kraftiga uppgången känns omotiverad.
Citera
2020-04-13, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Gick in på börsen igen för några veckor sedan, ligger ca +29%. Hade tänkt gå in stegvis och har ca 2/3 kvar att gå in med men helvete vad snabbt det har gått uppåt. Pga. detta tvekar jag nu mellan att fullfölja planen eller sälja allt och avvakta ev. rejäl dipp för att sedan börja om igen. Den kraftiga uppgången känns omotiverad.

På lång sikt tror jag du har en riktigt fin position just nu.

Självfallet förstår jag att det lockar att sälja med vinst och invänta nergång, något jag själv antagligen hade gjort men stressen och pressen som följer med att försöka pricka botten är fruktansvärd
Citera
2020-04-13, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81

Du ligger bra där... fortsätt att våga köpa bara om det går ner.

Felet man gör ibland är att man "vet" hur börsen skall gå i en nära framtid. Det vet man aldrig.

Själv har jag tagit för mycket risk, det märker jag på att jag går och oroar mig för hur börsen skall gå... det är inte bra. Men det har med mitt eget välbefinnande att göra, inte att jag "vet" något.
Citera
2020-04-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Du ligger bra där... fortsätt att våga köpa bara om det går ner.

Felet man gör ibland är att man "vet" hur börsen skall gå i en nära framtid. Det vet man aldrig.

Själv har jag tagit för mycket risk, det märker jag på att jag går och oroar mig för hur börsen skall gå... det är inte bra. Men det har med mitt eget välbefinnande att göra, inte att jag "vet" något.

Börsen kommer vara volatil ett bra tag framöver, frågan är inte om det går ner utan hur mycket. Tror botten kommer ligga strax under den som var 23/3 när USA blir drabbat som hårdast. Spännande oavsett, många eventuella köplägen framöver om man är långsiktig.
Citera
2020-04-13, 19:16
Medlem
Jag vet att jag tjatar om Delta men vad fan. Den står alltså i 22 dollar, ner från 60 dollar för ett par månader sedan. Såvida de inte går i konkurs så måste den ju dubblas inom två år när Corona är ett minne blott. Samma sak med Hyatt. Och kolla in Boeing... stod i över 400 dollar för ett år sedan, nu 140. När de får ordning på sitt 737 Airmax eller vad det heter och flyget tar fart igen så kommer ju aktien gå som ett flygplan.

Just Boeing kanske är risky men i övrigt. Det verkar nästan för lätt att tjäna pengar de närmaste två åren.

Det påminner mig väldigt mycket om 2010, efter finanskrisen, när jag kollade lägenheter i Miami. Jag minns ett penthouse på 350kvm på Miami Beach som låg till försäljning för $500k. Glasväggar, egen takterrass, marmorbadkar, you name it. Jag minns hur jag tänkte - den där borde jag ju faktiskt köpa, nån gång kommer den vara värd minst dubbelt. Tyvärr stannade det vid en tanke bara men i efterhand så borde jag slagit till så att handen gått av. Skulle säkert kosta $2.5M USD nu. Det är säkert samma sak med Delta nu. Eller Carnival Cruises. Om två år sitter vivoch gråtrunkar framför vår vanliga teenporr och ångrar att vi inte slog till.
Citera
2020-04-13, 19:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Jag vet att jag tjatar om Delta men vad fan. Den står alltså i 22 dollar, ner från 60 dollar för ett par månader sedan. Såvida de inte går i konkurs så måste den ju dubblas inom två år när Corona är ett minne blott.

Vad tror du om risken för att ett amerikanskt flygbolag skulle konka? I Europa tror jag det är mer eller mindre omöjligt att någon av de större bolagen skulle gå omkull eftersom alla är så pass knutna till ett land så tror jag dom kommer bailas ut. Tveksamt att de olika ländernas regeringar skulle låta KLM/AirFrance, Lufthansa, BA, SAS, Finair, Turkish, Aeroflot gå omkull, det finns för mycket nationell stolthet och det är inte omöjligt att staten kan argumentera för att det är nödvändigt för ett land att ha ett inhemskt stort flygbolag.

I USA tycker jag inte det vore helt osannolikt ifall man låter ett av de stora gå omkull (och/eller köpas upp av de andra). Behövs verkligen Delta, AA och United? Med behövs menar jag givetvis huruvida staten anser att dom är värda att räddas.
Citera
2020-04-13, 19:37
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Jag vet att jag tjatar om Delta men vad fan. Den står alltså i 22 dollar, ner från 60 dollar för ett par månader sedan. Såvida de inte går i konkurs så måste den ju dubblas inom två år när Corona är ett minne blott. Samma sak med Hyatt. Och kolla in Boeing... stod i över 400 dollar för ett år sedan, nu 140. När de får ordning på sitt 737 Airmax eller vad det heter och flyget tar fart igen så kommer ju aktien gå som ett flygplan.

Just Boeing kanske är risky men i övrigt. Det verkar nästan för lätt att tjäna pengar de närmaste två åren.

Det påminner mig väldigt mycket om 2010, efter finanskrisen, när jag kollade lägenheter i Miami. Jag minns ett penthouse på 350kvm på Miami Beach som låg till försäljning för $500k. Glasväggar, egen takterrass, marmorbadkar, you name it. Jag minns hur jag tänkte - den där borde jag ju faktiskt köpa, nån gång kommer den vara värd minst dubbelt. Tyvärr stannade det vid en tanke bara men i efterhand så borde jag slagit till så att handen gått av. Skulle säkert kosta $2.5M USD nu. Det är säkert samma sak med Delta nu. Eller Carnival Cruises. Om två år sitter vivoch gråtrunkar framför vår vanliga teenporr och ångrar att vi inte slog till.
Det finns bättre flygbolag än Delta. Delta verkar vara en av de som står sämst till enligt balansräkningarna så jag hade tagit någon av de andra.
Citera
2020-04-13, 19:39
Medlem
AoE3#1s avatar
Guldet bröt precis igenom motståndet och står på högsta för tillfället. Bara efter inflationen 2009-2011 stod det högre än dessa nivåer. Bullish som fan just nu

Silvret hakar på litegrann.

Dow Jones -2%

Trodde förre veckan skulle bli blodröd på börsen men på nåt jävla sätt gick indexen upp. Kan bli ras den här veckan och ser ingenting förutom tomma pengar från fed som håller börserna vid liv.

Bearar OMX och DJIA imorgon när det öppnar, bullar guld och silver. Olja kan bli bearish igen och gå mot 15 dollar, kan bli bear på den också.

Som vanligt ser jag ingen anledning att köpa på svenska börsen. De enda jag hade köpt nu är Prebona, Double Bond och iApotek pga efterfrågan på deras produkter just nu.

Siktar man långsiktigt ser jag Lundin Gold som en jäkla bra investering. Underprisad just nu och världens bästa gruva har just satt i kommersiellt bruk. De har guld att ta fram i minst 15 år och de prospekterar områdena runtomkring.
Citera
2020-04-13, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det finns bättre flygbolag än Delta. Delta verkar vara en av de som står sämst till enligt balansräkningarna så jag hade tagit någon av de andra.

Ok, vilket skulle du rekommendera? Jag läste en analys av JP Morgan (eller kanske var Morgan Stanley) där de sade att Delta och United löpte minst risk att gå i konkurs och att man borde satsa på dessa om man ville investera i flygbolag. American Airlines däremot låg risigt till.

Varför jag väljer Delta är rätt ovetenskapligt däremot. Det är bästa produkten helt enkelt. Som kund är jag alltid nöjd när jag flyger med Delta, alltifrån servicen, maten, punktligheten lämnar inget övrigt att önska. Varje gång jag flyger AA däremot blir jag förbannad och svär att jag aldrig ska flyga med dem igen. Även United är skit om ön inte lika illa som AA. Men Delta är kanske lite dyrare än de andra och många tittar ju bara på biljettpriset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in