Citat:
Ursprungligen postat av
User30
I fallet med 3 dörrar så går du från 1 av 3 till 1 av 2 sannolikhet. Matematiken blir bättre oavsett ökade antal.
Det är 1 på 3 att jag valde bilen ursprungligen medan det är 1 på 2 om jag byter dörr.. är det så jag ska förstå det?
Nej om du byter så är det 2 på 3 att du vinner bilen.
Om man istället sa så här: först väljer du en dörr. Sedan ger programledaren dig två alternativ: öppna den dörr du valt eller att öppna de två andra. I så fall fattar alla att man ska byta dörr för då fördubblas dina chanser.
Men det är ingen skillnad på det exemplet och monty hall problemet, det gör ju ingen skillnad att programledaren öppnar en dörr istället för att du gör det. I praktiken behåller du dörren du valt med 1 på 3 att du hade rätt från början eller så väljer du att öppna de två andra och då har du 2 på 3 att vinna.
Grundproblemet tror jag är att när man får se vad som fanns bakom dörr 2 så tror folk att de fått bättre odds att vinna, att det plötsligt blivit 50-50 att de valde rätt från början. Men det finns alltid en dörr som man inte valt bakom vilken det finns en get, så öppnandet av geta-dörren ger ingen info om huruvida det ursprungliga valet var korrekt, det är fortfarande 1 på 3 att det ursprungliga valet var korrekt.