Japp. Blev väl jobbigt för Gerald Jerry Gray när N*a skrev det där sjukt dräpande meddelandet, men istället för att ta åt sig och rycka upp sig, körde han hälarna i backen och fortsatte stötta Stefan, för det är ju så man gör i Järngänget!?
Bl.a. T34Panzer har skrivit om detta och jag ser ingen anledning att tvivla på hens uppgifter i denna tråd.
Ojdå jag har helt missat för dräpande meddelande N.a skickat men jag antar att det var till JG.
Får kolla T34Panzer s inlägg om detta. Tack
Nu är jag själv inte geocachingkretsarna (vilket faktiskt verkar trevligt om man tar bort SD ur leken), så det kanske verkar orimligt för någon som känner L*ena och är geocachare.
Nu har jag glömt hur det var om SD hade barnen hemma? Det var väl HD som hade dom?
Det rimliga hade väl varit om de hade setts hos SD?
Men jag tänker att L*ena inte hade velat lämna A*ron ensam.
Mest tänker jag ändå på de rejäla skorna och fleecen som hon t o m hade stuckit in tummarna i. Det för mig signalerar mer än en snabbis bakom planket.
Konstigt är det att hon gick dit med honom.
Jag håller fast vid min tro att han smörat med henne till tusen...hursom
Jag var nog otydlig - jag menar inte att mötet där är orimligt, utan tvärtom. SDs krystade försvar att LW skulle aldrig gå med på att träffa honom där eftersom hon planerade en cash där känns orimligt. För mig blir det bara ett stort frågetecken när han säger det. OCH? Skulle hon inte kunna vara på den platsen utan att berätta om en framtida cash? För mig är det självklart att de har träffats där. Och jag tror inte hon har behövt så mycket övertalning eftersom allt pekar på att de brukade träffas där. Hon har ju bevisligen gått dit och hon har gjort det frivilligt. Om hon bara hade gått för att snacka så hade det räckt att stanna till precis bak hörnet, men nu har hon gått ända in till "vägs ände". Det kan man tolka som att hon trodde på en liten herdestund.
Jag får den uppfattningen (hör prassel när SD vänder bladet) att han har suttit och skrivit ett manus, ett manus som ska visa vilken rekorderlig och hyvens kille han är. Han är Svenssons Svensson, tävlingssimmare och pilot, gymnasieteknisk ingenjör, träffade sin fru genom simningen där båda var simlärare. Han karriär som pilot hindrades av 9/11 och på den vägen är han nu på Tyréns. Osv, osv...
Perfekt familjefader som "råkar" få en fru som blir som ett skal...
Jag lägger märker till hur han berättar om att han tar hand om barnen, frukost, klär på dom till dagis, lämnar dom där, jobbar en HEL arbetsdag, hämtar på dagis och där sitter H*anna på samma stol som han lämnade henne på.
Mitt intryck blir att fokus ligger på vilken hyvens kille han är (tar hand om allt). Det lidande H*anna har känns som att han beskriver med några få ord "fruktansvärt".
Jag saknar ord som beskriver hur han känner inför att hans fru och mamman till barnen mår så fruktansvärt dåligt. Själv skulle man ju gå sönder i bitar av att se någon på botten, även om jag också kan förstå att man i den situationen måste bita ihop och kanske stänga av till en del för att själv orka.
Men hur han pratar om hennes som ett skal, det låter som att han pratar om en tvättmaskin som gjort sitt, som är utbytbar.
Alla kan förstå att situationen är förskräcklig, och kanske också att det kan leda till otrohet för att man tappar bort sig själv.
Men i SDs beskrivning får han det att låta som att jag köpte en ny tvättmaskin när den andra verkade ge upp. Men sen när jag testade den på nytt, så verkade den gå igång igen. Så nu har jag två...
Klockrent formulerat.
SD verkar sakna att grundläggande känsloregister. Han kanske upplever människor precis på detta sätt "Oj, den funkar inte, jag får testa en annan" - "Oj, den funkade väl visst, kan jag lämna tillbaks den nya med tillgodokvittot" - "Nähä, det gick inte, funkar öppet köp då?" - "Aha, har det gått ut, ja men jag behåller väl den då"
Om vi utgår ifrån att SD inte kan känna djupa känslor, så är relationer ngt som är oerhört knepigt för honom. Eftersom han inte kan spegla sig i andra människor reaktioner. Allting är bara på ytan. Han behärskar i huvudsak grundläggande socialt spel men hela tiden kommer hans sociala inkompetens och tondövhet fram. Och han kan inte dölja den heller, för han vet ju inte att / vad han gjort som upplevts som konstigt. Tycker det är förvånande att LW kunde utveckla så pass starka band till en så trög person. Men det handlar väl förmodligen om hennes separationsångest och "behov" av att knyta an till ngn som inte är känslomässigt tillgänglig.
Du gör så många antaganden ut i luften som inte har med varken fup eller rättegång att göra. Och då avser jag trappan - inte besiktningen. Jag avstår att svara nått mer.
Ja, det enda som är väsentligt i den här frågan är ju om SD varit där, hur länge och varför, eftersom det handlar om timmarna före mordet. Om man nu tror att SD är gm.
Och det verkar ju som att det hade bestämts tidigare att SD skulle titta förbi någon dag för att kolla, det för att de skulle ta upp frågan med bostadsrättsföreningen senare, då hon/de inte var nöjda med arbetet.
Det var ett kort möte, bara ett snabbutlåtande och SD verkar ju ha varit där.
Aktbil 150, sid 390:
"Anledningen att han skulle komma var att arbetet var dåligt utfört och Jerry ville att Stefan
skulle titta på den för ett utlåtande innan de tog kontakt med styrelsen. De bad inte om ett
skriftligt utlåtande, vilket Stefan heller aldrig skrev. Stefan sa att det var "inte det bästa
arbetat han sett.
Lena vet att Stefan var hos dem den 14:e maj då hon hörde Stefan och Jerry utanför dörren.
Hon tror att han var där mellan 22-23, det var ganska sent. Hennes uppfattning var att Stefan
inte var där så länge, det var en snabbtitt"
Personligen misstänker jag att SD försökte fylla dagen så mycket det bara gick med måsten och verifierad "skärmtid "för att ha alibi nästan varenda minut. Kanske han sparade kollen till sista dagen för att ha ytterligare en post i sin "to do list".
Lyssnat igenom del 1-3 av rättegångarna. SDs röst är så otroligt tröttsam att lyssna på. när han berättar för åklagaren om saker och ting så låter han raljant - ungefär som "det har väl ingen betydelse". Men det är kanske bara jag som tycker det. Nu är det UW som berättar (del 4), och det är en vila för öronen att lyssna på en normal röst.
Han är raljant. Och jag får inte ihop hans berättelse riktigt. Allt känns konstlat och inövat tycker jag och när hon "kommer på honom" så hör man irritationen. Han låter oehört känslokall. Irritation och förakt är den enda känsla jag hör honom uttrycka. Någon beskrev att han pratade om HD som om hon var en tvättmaskin och den funkade inte så jag skaffade en till - men oj nu funkar båda två. Lite så känns det. Han pratar inte speciellt fint om HD tycker jag - det känns ju inte vidare kärleksfullt. Vid något tillfälle låter det som att det är han som övertalat henne att ta ut skilsmässa. "jaja hon lämnade in den men jag skrev ju ut den och hade tjatat i ett år". Jag får en obehaglig känsla att om LW hade varit lite lättare att ha att göra med så hade HD varit offret.
UW berättar i rätten att Lena sagt att Hanna konfronterat henne och att Lena mer eller mindre triumferande sagt att ja, jag och Stefan har en relation. Därefter hade Hanna krävt full tillgång till SDs telefon. Därför föreslog Stefan att han och LW skulle kommunicera på andra sätt (- typ telegram). UW säger att Lena, som hade en hög moralisk kompass, förändrades väldigt under relationen med Stefan. Stefan kunde ha tillgång till en visningslägenhet och ville att han och LW skulle träffas där.
Han bekräftar att Lena kunde låsa sig på saker. Hon kunde vara väldigt påstridig. Hon ger sig in i saker med frenesi. Magkänslan UW har är att LW "jagade livet ur Stefan". "Lena ger sig inte", hon "accepterade inte att bli bortvald". UW ger en fantastisk inblick i vem LW egentligen var.
Jag var nog otydlig - jag menar inte att mötet där är orimligt, utan tvärtom. SDs krystade försvar att LW skulle aldrig gå med på att träffa honom där eftersom hon planerade en cash där känns orimligt. För mig blir det bara ett stort frågetecken när han säger det. OCH? Skulle hon inte kunna vara på den platsen utan att berätta om en framtida cash? För mig är det självklart att de har träffats där. Och jag tror inte hon har behövt så mycket övertalning eftersom allt pekar på att de brukade träffas där. Hon har ju bevisligen gått dit och hon har gjort det frivilligt. Om hon bara hade gått för att snacka så hade det räckt att stanna till precis bak hörnet, men nu har hon gått ända in till "vägs ände". Det kan man tolka som att hon trodde på en liten herdestund.
Ja, jag håller med att jag tror att hon har gått dit frivilligt.
Jag tänker mest på att för att ta en snabbis behövs varken rejäla skor eller ha tummarna instuckna i fleecen. Filten kanske ha varit med istället?
Egentligen känns inget riktigt logiskt, vi har diskuterat frågan sedan start. Men likväl är hon där, och på något sätt har hon ju lurats dit.
Vad tänker du om logremsan, vilken betydelse kan den ha haft?
Nu tror jag att det har rensats en hel del konversation, så sammanhanget kan ha blivit skevt.
Ja, det gjorde hon verkligen. Hon mördade sig själv. Och troligen ringde hon kanske innan också till LAs flygplats eller nåt och såg till att de inte kom in i landet. Eller....?
Tänk att det ska vara så svårt att ha två tankar i huvudet samtidigt?
Du gör det vanliga misstaget att inte skilja på anledningen till att Lena mördades med att hon mördades.
Konsekvensen gör dig oförmögen att förstå motivet
Ingen kan påstå annat än att det svåraste av brott är att beröva en annan människa livet. Det är allas vår absoluta skyldighet att dra lärdom av detta. Kunskapen får och ska inte obstrueras av några oärliga medlemmar som tummar på sin heder med att lägga ut dimridåer av rädsla för att ge offret skulden till sitt eget mord.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-13 kl. 15:20.
UW berättar att SD stalkade LW, enligt Lena själv. Han hade skickat sms att "jag vet vad du gör, jag vet vem du fikar med" osv. UW beskriver som att SD slog med ena handen och klappade med andra (inte de orden direkt). UW hade heller ingen aning om Norge-resan. Mycket märkligt enligt honom att han inte visste.
Hon verkade piggare och gladare under den tiden tydligen. Hon verkade inte jäktad längre, lättare till sinnet. Men känslan var att hon mådde bättre de sista två, tre veckorna.