2020-03-28, 19:31
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Hubbard pratar om Xemu eller Exnu 1968 på klass 8 kursen, bandföreläsningen heter Assist och finns på Youtube med hans röst och text! Tony Ortega har en Artikel här om saken med länk till Youtube Xenu! Föreläsningen är konfidentiell för Hubbard påstår att det är farligt att ta del av den om man inte är preparerad för det med allt tidigare material! Jag har hört bandföreläsningen och är inte preparerad för det men märker ingen skillnad så här har vi bevis på att Hubbard ljuger!

Det stämmer helt klart att en hel del bandinspelningar innehåller material som relaterar till, och som skulle kunna sägas vara en fördjupning till OT-materialet...även grundläggande böcker som Scientology: 8-8008, Creation of Human Ability, Scientology: 8-80 och History of Man innehåller material som delvis skulle kunna sägas vara på OT-nivå, och de böckerna är inte ens konfidentiella...

När det gäller grejen att inte vara preparerad, så skulle det kunna vara så att det finns en viss relevans, men att det inte verkligen är så allvarligt som det påstås, samt att riskerna minskar för varje person som går igenom motsvarande händelser (oavsett om de bokstavligen är som de presenteras eller om detta symboliserar någonting annat)...jag har åtminstone själv fått riktigt rejäl huvudvärk av att köra en viss händelse, och jag har själv blivit relativt sömnlös under ett par nätters tid av att läsa visst OT-material, så att det att ta del av material av detta slag inte skulle riskera att åtminstone ge upphov till några obehagliga följdresulat, det kan jag knappast åtminstone själv hävda som någon självklarhet...
Citera
2020-03-28, 19:33
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
Scientologi som metod, fungerar, och är en sannare metod än psykologi för att handskas med psyket/sinnet. Rörelsen däremot, är, numera fullständigt galen. På Kammakargatan fanns det hopp och framtidsvision, där "peakade" de i Sverige, sedan, 84-85, gick det bara utför.

Kul att höra att du upplever att Scientologin som metod fungerar, och jag håller med om att Scientologi-kyrkan är galen. Det finns s.k. "Free Zone"-Scientologi/"Independent Scientologi", även om man kan behöva sålla lite där också.

Citat:
Martin Schultz är en av dessa "efterscientologer" som fortfarande prisar ALLT som har med scientologi att göra. Detta trots att han fanns där innan det gick utför. Han fattade och fattar fortfarande, m.a.o, ingenting om den negativa utvecklingen. Maniskt positiv likt Tom Cruise. Farlig person m.a.o då han dessutom blivit clear, sedan dess.

Jag har träffat Martin Schultz en enstaka gång (runt 2007 någon gång borde det ha varit)...han framstod mest som ganska formell (i Scientologi-tappning) och övertygad om Scientologins och Scientologi-kyrkans giltighet.

Citat:
Vad gäller Xenu och hela den berättelsen, så är den sann. Men hans makt i denna vår upplevelse är numera desarmerad. Så det finns hopp!

Intressant kommentar...jag hör inte så många personer som har gjort nivån uttala sig särskilt mycket om innehållet...själv har jag läst OT III-innehåll som finns på internet (mer vad jag uppfattar vara faktiskt källmaterial än referat/synopser). Att det finns hopp håller jag helt klart med om!
Citera
2020-03-28, 19:34
Medlem
isasos avatar
Jag känner i övrigt till Panoussis, och det är mycket möjligt att stora delar av det OT-material som jag har tagit del av kommer genom denna incident som det länkats till i inläggen ovan, även om vissa delar även kan komma ifrån andra källor...jämfört med att Scientologi-kyrkan skulle ha monopol på materialet och ta hutlösa priser för det så är det bättre att materialet har kommit ut på internet, men det får ju samtidigt den i sin tur beklagliga följden att fokus ofta hamnar på OT III och att tonen ofta kan vara förlöjligande, vilket riskerar att ta bort uppmärksamheten ifrån massa annat Scientologi-material som sannolikt skulle vara mycket lättare att ta till sig för många, och som faktiskt skulle kunna hjälpa många människor.
Citera
2020-03-28, 19:35
Medlem
isasos avatar
När det gäller innehåll som förlöjigar Scientologikyrkan eller får den att framstå i dålig dager, så tycker jag väl att rimliga mängder sådant inte är särskilt fel (även om jag inte ägnar så värst mycket uppmärksamhet i den riktningen), och jag då främst föreslår i sammanhang där sådant förekommer är att även överväga att det då finns s.k. "Free Zone"-Scientologer eller "Independent"-Scientologer och överväga att dessa åtminstone skulle kunna vara mer sansade i sin praktik.
Citera
2020-04-04, 17:05
Medlem
Citat:
Här är det antagligen Scientologi-perspektivet av att "om det är sant för dig, så är det sant, annars har du all rätt att förkasta det" som får åberopas, och Faktorerna kan också relateras till andra Scientologi-data som Scientologi-axiomen.

Det finns Scientolog principer jag samtycker till!
Det vore konstigt annars för mycket är ju hämtad eller inspirerat från andra system!
Den princip (Just den här principen säger mig inte så mycket!) du omnämner här kommer från Kommendörkapten Thompson mer känd som snake Thompson.
Kommendörkapten Thompson var Ortodox Freudian, och Buddist, och det är Buddismen principen har sitt ursprung i!

Hederskodexens principer?
8. Ge eller mottag inte kommunikation om du inte själv önskar det.

Ja det är svårt att hitta fel på punkt åtta då den sammanfaller
Helt och hållet med vad man vill själv!
Dessutom så är påtvingad kommunikation (när man sagt ifrån) brottet ofredande och man får inte yttra sig hur som helst heller så att det blir förtal eller ärekränkning!
På diskussionsforum får man ta ut svängarna mer än i vardagslivet!

2. Säg aldrig upp tro och lydnad som en gång lovats.
3. Överge aldrig en grupp som du är skyldig ditt stöd.

Så länge man anser att man är skyldig någonting sitt stöd så har jag svårt att se varför någon skulle komma på iden att svika?

11. Ångra aldrig gårdagen. Livet finns inom dig idag och du skapar din morgondag.

I scientologin finns ju principen; ”make upp the damage” är ju part av Liability
Condition! Man måste väll ångra det man gjorde för att bli motiverad att gottgöra skadan? Man kan väll dra lärdom av sina misstag så att man inte upprepar dom igen!
Men för den sakens skull inte hålla på och älta, man måste dra en gräns någonstans!

12. Frukta aldrig att skada någon annan i en rättvis sak.

Det verkar som Hubbard vill att man tar lagen i egna händer!
Vilket jag starkt avråder ifrån!

För att gå vidare med kommendörkapten ”Snake Thompson” princip!

Hubbard var 12 år 1923, då hans mor och han gick på skeppet i San Diego och skulle resa till Washington via Panama Kanalen då hans mor råkade få syn på (eller viste på förhand) Kommendörkapten Thomson som var Kollega med Hubbars far i Flottan steg på skeppet!

Jag påstår att jag 2008 viste mer om Hubbards vänskap med Sanke Thompson än någon annan person i värden inklusive Arkiverare EX-Scientolog Gerry Armstrong!
Stora ord? Visst! Men kan någon träda fram och vissa att han eller hon viste mer än mig då vid tiden? Jag har helt enkelt lagt ner mycket tid på att efterforska saken!
Jag fick ta emot en del kritik från andra ex-scientologer i tråden för att jag stod upp och sa att det är orimligt att anta att Hubbard inte kände Snake Thompson, för Hubbard har för mycket personkännedom om sin påstådda mentor som var tämligen en okänd person i tiden! för att han ska far med osanning om saken!
Indiciekedjorna är helt enkelt för starka!

Gerry Armstrong hittade ingenting vilket inte är konstigt med tanke på dom möjligheter som fanns då i början på åttitalet, men hans fru Caroline Letkeman via internet har hittat massor men inte dom 3 böcker som jag hittade om Snake Thompson!
https://www.forum.exscn.net/threads/commander-snake-thompson.5390/

Det är problematiskt för den saken och annat har varit uppe i rättegång i USA sommaren 1984! David Miscavige gav Robert Vaughn Young order att sätta ihop ett team för att jobba på heltid för att motbevisa Armstrong men hittade inte det! Men han fann en del till Hubbards fördel bland annat en del om Snake Thompson och passagerarlistan som visar att Hubbard och Hans mor och Snake Thompson fanns med på listan!

Det är Hubbard Arkivet 10 tusen dokument om L. Ron Hubbards liv som Huvudförhandling handlade om! Domen var på 6 tusen sidor och jag har läst ungefär 3000 sidor samt domslutet där domaren avkunnar följande; ”Bevisningen i Målet beskriver en människa som bokstavligen har varit en sjuklig lögnare när det kommer till hans historia, bakgrund och prestationer! (mot den bakgrunden så blir det svårt att visa att Hubbard inte ljuger om allt möjligt och får svårt att övertyga kritiker att Hubbard kände Thompson!)

Hubbard kunde inte vara där under rättegångarna och försvara sig för han hade gått under jorden för att undanhålla sig från diverse lagsökningar i USA, men hans fru Mary Sure Hubbard som satt i fängelse tillsammans med 11 andra ledare för kyrkan hade frigång på dagarna och var part (Intervenor) i rättegången och var där och svarade på frågor!
Här nedan finns det en länk till Kyrkans motpart Gerry Armstrongs juridiska dokument om saken på sin hemsida!

Citat:
SUPERIOR COURT OF THE STATE OF CALIFORNIA FOR THE COUNTY OF LOS ANGELES MEMORANDUM OF INTENDED DECISION
In addition to violating and abusing its own members civil rights, the organization over the years with its "Fair Game" doctrine has harassed and abused those persons not in the Church whom it perceives as enemies. The organization clearly is schizophrenic and paranoid, and this bizarre combination seems to be a reflection of its founder LRH. The evidence portrays a man who has been
virtually a pathological liar when it comes to his history, background, and achievements.

The writings and documents in evidence additionally reflect his egoism, greed, avarice, lust for power, and vindictiveness and aggressiveness against
persons perceived by him to be disloyal or hostile. At the same time it appears that he is charismatic and highly capable of motivating, organizing, controlling, manipulating, and inspiring his adherents. He has been referred to during the trial as a "genius," a "revered person," a man who was "viewed
by his followers in awe." Obviously, he is and has been a very complex person, and that complexity is further reflected in his alter ego, the Church of Scientology.

Notwithstanding protestations to the contrary, this court is satisfied that LRH
runs the Church in all ways through the Sea Organization, his role of Commodore, and the Commodore's Messengers. He has, of course, chosen to go into "seclusion," but he maintains contact
and control through the top messengers. Seclusion has its light and dark side too. It adds to his mystique, and yet shields him from accountability and subpoena or service of
summons.
http://www.gerryarmstrong.org/50grand/legal/a1/breckenridge-decision.html

Det är väll inte så svårt att förstå domarens slutsatser bland annat om han har tillgång till häftet vägen till lycka som beskriver ett socialt och gott beteende som skrevs i början på åttitalet när hans fru satt i fängelse tillsammans med 11 ledare från GO Gardian Office och L. Ron Hubbard gömmer sig för lagsökningen samt alla
lagbrott som dom hållit på med på Hubbards order att han då säger att; ”Kyrkan är klart schizofren, det verkar vara en reflektion av grundaren, han verkar vara en komplex person vilket är vidare reflekterad i hans andra jag Scientologikyrkan!” ?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-04-04 kl. 17:25.
Citera
2020-04-04, 17:08
Medlem
Citat:
I övrigt så är jag mycket öppen för att Hubbard mycket väl kan ha använt vetenskaplig metodik i sin forskning, men resultaten är nog snarare publicerade inom de egna organisationerna (nämns i t.ex. Scientologi: Tankens Grunder) och inte i akademiska vetenskapliga sammanhang, vilket i sådant fall gör att dessa resultat sannolikt inte har särskilt mycket trovärdighet i dessa sammanhang, och då blir infallsvinkeln i praktiken mer "testa själv och se om det funkar".

Det här har jag starka invändningar emot!
Det ska se bra ut när man ser det innan man prövar!
Eller med andra ord det ska verka funka när man sitter vid skrivbordet innan man tar ut det till verkstaden för prövning! Hur ska Hubbard kunna använda vetenskaplig metodik när han vart underkänd på Universitetet i Washington? Han gick 3 terminer och gick ut med Bokstaven D i genomsnitt i en betyg skala som sträcker sig från A till F! Han fick F i kärnfysik!
Här på sidan 3407 – 3408 håller rätten förhör med Gerry Armstrong där det framgår att Hubbard fick F i kärnfysik, men det hindrar inte Hubbard från att utge sig för att vara både kärnfysiker och ingenjör!
http://www.gerryarmstrong.org/50k/legal/related/5185.php

Kyrkan på åttiotalet ingav till strålskyddsmyndigheten hans bok ”Allt om Radioaktiv Strålning” och hörde av sig till dom igen och undrade om dom ville ta del av hans övriga forskning i ärendet? Då fick dom till svars att om författarens övriga forskning håller samma standard som boken så är institutets intresse obefintligt, mycket konstigt har vi läst om joniserad strålning men det här tar priset!
Vad kan man förvänta sig för svar när författaren har F i kärnfysik? Deras svar speglar att han fick F i kärnfysik!
I Sverige så heter Dianetikboken ”Hur tanken påverkar kroppen”
För det finns ett beslut någonstans att kyrkan får inte marknadsföra den boken med ordet vetenskap på framsidan! ”Den moderna Vetenskapen om Mental hälsa” är inte tillåtligt! Kyrkan ändrar inte sånt lättvindigt!
https://www.vof.se/pdf/folkvett/1985-3-s16-17.pdf

Citat:
Jag anser själv att Ethics Conditions helt klart kan bidraga till en lösning, men det funkar ofta inte att vara så fyrkantig och bokstavlig i sin tillämpning som många Scientologer historiskt sett varit, och en hel del säkert också är i dagsläget.

1987 så gjorde jag kursen Introduktion till Scientologi Etik!
Jag har även läst boken! Jag kan idag inte se något användbart med Etik Tillstånden!
Etik Tillstånden är väll till för allt som man kan föra upp på en statistik!
Företag borde vara intresserad att komma upp till tillståndet överflöd för att inte säga power som är det högsta tillståndet! för då expanderar dom och tjäna mer pengar och behöver anställa fler och större lokaler Men det har väll inte sprits ditt i någon större omfattning vilket pekar på att det stämmer det jag sa att det inte finns någon användbarhet i dom! Har du provat att tillämpa tillstånden och sen jämfört resultatet med hur det skulle bli om du löste tillståndet efter eget huvud?

Jag kommer med mer svar inom kort!
Citera
2020-04-04, 20:50
Medlem
Citat:
Jag har själv attesterat till Grad I, och har inte haft några problem med låneskulder. Det betyder inte att jag är helt fri ifrån skulder (det som jag har är CSN-lån), men så länge som jag kan betala av detta i rimlig takt är detta inget problem för mig.

Du är problem release ser jag angående lån! Det borde betyda att dina inkomster täcker dina utgifter!
Jag är också problem release i den bemärkelsen men jag är ingen Scientolog! Jag har tillgångar men inga lån! Hubbard pratar om att komma ur tillståndet att vara mänsklig
Konstnärer, artister och musiker är kommunikations releaser naturligt!

Jag har sett detta i Kyrkans Tidskrift START, och att problem release är det första tillståndet ovanför det för när människor försöker lösa problem så blir det bara värre men när en problem release tittar på ett problem så förvinner det!
Det är inget jag sett någonstans inte heller ger han några exempel på det så att man kan se att det blir värre när homosapier försöker lösa något medans homonovis tittar på problemet så försvinner det! Det finns inget sånt!
Det är därför Hubbard inte ger några exempel på det han pratar om!

Citat:
Mina egna erfarenheter ligger ju senare i tiden än dina, och jag skulle nog säga att sedan 2009 och framåt har det kommit in lite nytt folk då och då både inom Scientologi-kyrkan och Free Zone, men det har ju verkligen inte varit ens i närheten av "den stora expansionen" som det brukar kunna talas om på Scientologi-kyrke-event.

Det kan säkert fluktuera, folk kommer och går!
Jag har åttitalet i åtanke då såg jag att kyrkan hade runt 40 staff på kammakargatan 46, och minst 4 auditörer- Peter Anstrin-Per Ola Lindberg-Manfred Reuthal - Oti Hattari som var C/S.
Jag kommer ihåg att man måste vara tyst på övervåningen där dom höll till för det var alltid någon i session! I akademin var det alltid minst 10 stycken på kvällar och helger!
Jag hörde av andra som var med på sjuttiotalet när kyrkan låg i korsningen Drottninggatan-Mäster Samuelsgatan utanför Åhléns så var det 120 Staf och akademin var full!

Bo Simonsson som har varit med sen 1979 – 2011 skrev i sina Artiklar hos Stefan Tunedal att kyrkan har gett upp det där med att få in nytt folk! Stefan Tunedal berättade under en tid på sin hemsida som numera är nerlagd att 3 – 4 personer i veckan lämnade kyrkan och om dom jobbade hårt så kunde dom få ihop 12 stycken som kom på eventen, och ingen svarar i telefonen när man ringer dit!
(Jag har spekulerat i varför dom inte svarar och föreslagit att det beror på att dom inte är GAT tränade vilket gör att dom inte har Staf som är certifierade att leverera service!)
Sen berättade han att dom höll på att bli vräkt för obetalda hyror men Tomas Björlund räddade dom genom att gå in och betala så nu är dom kvar!

Jag träffade Björlund då vid tiden när han tog över som verksamhetsansvarig CO.
Typ 2012 – 2013. Jag pratade med honom även för lite över ett år sen!
Och fick intrycket att det går bättre för dom för han kör lite mjukare stil!
Jag fick tidningen START, 5 nummer 2015 – 2017 och såg att Jan och Karin Hansson-Larsson son Joakim är GAT tränad kursledare där!
Och 15 – 30 personer hade avslutat DIV 6 kurser och 2- 3 personer hade avslutat Student Hatt, men inga Akademi eller level eller grad auditerings avslutningar!

Sen såg jag i START att det var 82 stycken på ett event!
Inget av detta är mer än det var på åttiotalet, det verkar som han håller igång det för personer som kom in förr. Majoriteten är gamla medlemmar och deras barn!
För att nå upp till det som var för så måste Body Routare få in folk på
personlighetstester varenda dag som det var förr men det finns inte kvar längre vad jag vet!

Citat:
Det stämmer ju helt klart att verkliga övernaturliga förmågor lyser med sin frånvaro för mig även bland Scientologer som skall ha uppnått Clear och OT...det närmsta jag kommer är att det inte är helt ovanligt att vissa Scientologer kan se vad man har gjort även i deras frånvaro, men får jag i ärlighetens namn säga att jag har upplevt andra människor också kunna göra, oftast religiösa/andligt engagerade människor av något slag.

Ja förmågorna lyser verkligen med sin frånvaro!

Citat:
Däremot tycker jag inte själv att vinster med Scientologin borde behöva mätas som "superkrafter eller inget"...den lägre bron innefattar förbättrad förmåga att kommunicera, lättnad från problem (Grad I, som du själv nämnde i en tidigare post), lättnad från lidande och fientlighet, lättnad från upprördheter från det förflutna och frihet ifrån fixa tillstånd...

Medan jag inte riktigt kommer att kunna hävda i vilken utsträckning enskilda Scientologer uppnår detta, så skulle jag däremot vilja påstå att en hel del Scientologer uppnår åtminstone delar av detta i åtminstone någon utsträckning...sedan om resultaten får sägas vara värda det i förhållande till investerad tid/investerade pengar, det kommer det att behöva göras individuella bedömningar av...
Här skiljer vi oss åt för jag har inte sett några gradvisa förbättringar!
Bo Simonsson säger i sina memoarer att han inte heller sett några resultat!
Han såg redan andra dagen i Scientologikyrkan att den här organisationen är galen men har haft det nertryckt under alla år!

Citat:
Det stämmer helt klart att en hel del bandinspelningar innehåller material som relaterar till, och som skulle kunna sägas vara en fördjupning till OT-materialet...även grundläggande böcker som Scientology: 8-8008, Creation of Human Ability, Scientology: 8-80 och History of Man innehåller material som delvis skulle kunna sägas vara på OT-nivå, och de böckerna är inte ens konfidentiella...
Det verkar väll stämma!
Citat:
När det gäller grejen att inte vara preparerad, så skulle det kunna vara så att det finns en viss relevans, men att det inte verkligen är så allvarligt som det påstås, samt att riskerna minskar för varje person som går igenom motsvarande händelser (oavsett om de bokstavligen är som de presenteras eller om detta symboliserar någonting annat)...jag har åtminstone själv fått riktigt rejäl huvudvärk av att köra en viss händelse, och jag har själv blivit relativt sömnlös under ett par nätters tid av att läsa visst OT-material, så att det att ta del av material av detta slag inte skulle riskera att åtminstone ge upphov till några obehagliga följdresultat, det kan jag knappast åtminstone själv hävda som någon självklarhet...

Jag känner i övrigt till Panoussis, och det är mycket möjligt att stora delar av det OT-material som jag har tagit del av kommer genom denna incident som det länkats till i inläggen ovan, även om vissa delar även kan komma ifrån andra källor...jämfört med att Scientologi-kyrkan skulle ha monopol på materialet och ta hutlösa priser för det så är det bättre att materialet har kommit ut på internet, men det får ju samtidigt den i sin tur beklagliga följden att fokus ofta hamnar på OT III och att tonen ofta kan vara förlöjligande, vilket riskerar att ta bort uppmärksamheten ifrån massa annat

Ja att några känner av OT materialet är känt sen tidigare!
En person i Frankrike kastade sig ut från ett fönster högt upp efter att ha läst OT Materialet och under Clearwater Hearings 1983 så var det någon som berättade att han hörde hamburgaren och väggarna skrika åt han när han var på OT3!
Så visst finns det men nu har materialet varit på vift i massmedia och internet ett tag men jag har inte hört att människor i allmänhet känner av materialet!

Citat:
Scientologi-material som sannolikt skulle vara mycket lättare att ta till sig för många, och som faktiskt skulle kunna hjälpa många människor.
Jag har inte sett några gradvisa förbättringar men om någon säger att någonting har blivit bättre så kan jag inte med övertygelse säga att det inte stämmer för personen har en subjektiv uppfattning som är väldigt svår att motbevisa!
Stefan Tunedal har sagt till mig att anledningen till att han lade ner sin hemsida är att han var trött på skiten, och hade inte lust att betala avgiften för sin hemsida, trots att han enligt egen utsago är nästan ekonomiskt oberoende!
Det är svårt att tro att han fortfarande tror på Hubbards teknologi för då skulle han nog ha sidan kvar för att upplysa omgivningen om David Miscaviges destruktiva förändringar inte minst med tanke på allt jobb han lagt ner på sina artiklar som går förlorade! Han har träffat en ny kvinna och spolat scientologin och gått vidare med henne det är vad jag tror i alla fall!
Citera
2020-04-06, 16:43
Medlem
Vissa säger att OT3 och BT`s kom ur Hubbards eget "case". Det är nonsens! Har man gjort OT2 och OT3 så kan man INTE annat än veta att händelsen har skett. Alla dessa BT`s man hanterar som har liknande upplevelser, förutom ens egna, är ju beviset på att den skedde. Har man gjort den så vet man vad jag menar!

Många tror att allt gick till så som han skrev, men det var såklart en generellt beskrivning. I det stora hela så var det så men givetvis så finns det undantag. Gör man en sådan storskalig handling likt denna så blir undantagen och misstagen motsvarande. Det man kan klandra L.R.H för är att han i de skrivelse jag läst framställer det som att vi alla här på jorden erfarit denna upplevelse. Så var det inte! Han vart som vanligt övermodig av sina egna upptäckter och vart för generaliserande. Undantagen är stora, och många. Det fattar man över tid. Men blir man en "Ronbot" så stämmer, okritiskt, allt han säger.

Men en sak är säker med det som skedde då, på jorden, det är att ALLA som kommit och kommer hit sedan dess blir drabbade av effekterna och därmed får ett - OT3 case som behövs hanteras.

Xenu gjorde i stor skala det Hitler gjorde i mindre. Varför är det så omöjligt att tänka att något sådant kan ha skett i detta universa då det skedde på vår egen planet Vi vet så lite men tror oss veta så mycket. Trots att vår okunskap är så stor. Människans arrogans är så stor trots vår okunskap om vårt ursprung och universums härkomst. Vi borde ha en ödmjukare och öppnare attityd emot teorier för att söka sanningen istället för att allför snabbt avfärda dem. Ibland är det galna det sanna!

Inann vi vet som individer, så VET vi inte.
Citera
2020-04-06, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Kul att höra att du upplever att Scientologin som metod fungerar, och jag håller med om att Scientologi-kyrkan är galen. Det finns s.k. "Free Zone"-Scientologi/"Independent Scientologi", även om man kan behöva sålla lite där också.

Jag har träffat Martin Schultz en enstaka gång (runt 2007 någon gång borde det ha varit)...han framstod mest som ganska formell (i Scientologi-tappning) och övertygad om Scientologins och Scientologi-kyrkans giltighet.

Intressant kommentar...jag hör inte så många personer som har gjort nivån uttala sig särskilt mycket om innehållet...själv har jag läst OT III-innehåll som finns på internet (mer vad jag uppfattar vara faktiskt källmaterial än referat/synopser). Att det finns hopp håller jag helt klart med om!

Faran med M. Schultz är att han inte ens har övervägt att Scientologin gick "fel" under tiden han var i den. Allt var ok trots diverse kriser från 80 till 85. Den graden av okritisk analys är farlig. Numera kallas sådana - nyttiga idioter. Jag gjorde en del kurser där jag "flunkade" men vart ändå godkänd, av honom.

Han var mer intresserad av "framåtrörelsen" inom Scientologi än kvaliteten på resultaten. Farlig person som är indirekt psykopat.

Under hans partners ledning av Kyrkan i Sthlm så infördes en del regler som enligt policy från Hubbard inte var något rörelsen skulle syssla med. Tiggeri av pengar. Det vart då och är numera det vanliga agerandet inom SCN. Hon lät det ske trots att hon, och han, visste att det var fel.

Något jag lärde mig fort inom rörelsen var att alla rättfärdigade sina felaktiga handlingar men inte talade om dem. Den som kan något om SCN vet att just rättfärdiganden är felaktiga.

Martin var väldigt drivande när det gälde statistik/resultat oavsett kvaliteten på desamma. Så han var populär hos ledningen för sin positiva entusiasm och sina goda statistiska resultat.
Citera
2020-04-12, 22:00
Medlem
isasos avatar
Citat:
Det finns Scientolog principer jag samtycker till!

/.../

Den princip (Just den här principen säger mig inte så mycket!) du omnämner här kommer från Kommendörkapten Thompson mer känd som snake Thompson.
Kommendörkapten Thompson var Ortodox Freudian, och Buddist, och det är Buddismen principen har sitt ursprung i!

Ja, det låter ju positivt...det är ganska tröttsamt att diskutera med folk som kategoriskt måste avfärda allt som kommer ifrån en person eller ett sammanhang för att det finns delar av det som personen/sammanhanget förmedlar.

Även om det finns mycket som personen säger som man inte håller med om, så är det som är vettigt fortfarande vettigt ifall man själv kan uppfatta det så.

I ursprungliga utgåvor av vissa grundläggande böcker omnämns såväl Freud, Buddha som Kommendörkapten Thompson som källor och/eller inspiratörer, men inställningen till dessa och deras inflytande varierar från omnämnande till omnämnande inom Scientologin.

Citat:
Du är problem release ser jag angående lån! Det borde betyda att dina inkomster täcker dina utgifter!

Jag är också problem release i den bemärkelsen men jag är ingen Scientolog! Jag har tillgångar men inga lån! Hubbard pratar om att komma ur tillståndet att vara mänsklig

Konstnärer, artister och musiker är kommunikations releaser naturligt!

Jo, att folk naturligt kommer olika långt med att delvis inneha och uppnå flera av release-stegen är ganska påtagligt, och jag har själv sett beskrivningar där konstnärer, artister och musiker beskrivs som naturliga Grad 0-releaser...frågan är hur bra olika personer och sammanhang är på att förbättra tillstånd...Grad 4, där man auditerar s.k. service-faksimil (beskrivs t.ex. i boken Advanced Procedure & Axioms, även om man nog bör försöka få några lite mer grundläggande böcker lästa först) är den nivån där anspråken är att man börjar kunna förbättra tillstånd...

Citat:
Jag har sett detta i Kyrkans Tidskrift START, och att problem release är det första tillståndet ovanför det för när människor försöker lösa problem så blir det bara värre men när en problem release tittar på ett problem så förvinner det!

Det är inget jag sett någonstans inte heller ger han några exempel på det så att man kan se att det blir värre när homosapier försöker lösa något medans homonovis tittar på problemet så försvinner det!
Det finns inget sånt!
Det är därför Hubbard inte ger några exempel på det han pratar om!

Rent personligen skulle jag vilja säga att sedan jag attesterade till Grad I så har jag haft väldigt litet så ens något som jag verkligen har upplevt som problem som jag inte kan lösa...jag kan behöva lära mig något nytt eller utveckla en förmåga eller kunskap för att kunna lösa vissa uppgifter, och sådant görs utifrån avvägningar kring ansträngningen detta gentemot ifall det faktiskt handlar om mitt eget ansvarsområde och om anledningen till varför problemet skall lösas.

Grad II skulle jag däremot säga att jag inte nödvändigtvis fick ut riktigt så mycket ut av som jag hade hoppats på, och har därför inte attesterat till den, även om jag helt klart har fått ut en hel del av den hittills.

Jag har därefter kört sådant som ligger ovanför Grad II på "bron" och fått ut en hel del av det, men de allra mest ortodoxa Scientologerna skulle mycket möjligt kunna ifrågasätta en hel del av det som jag har kört.

Citat:
Det kan säkert fluktuera, folk kommer och går!
Jag har åttitalet i åtanke då såg jag att kyrkan hade runt 40 staff på kammakargatan 46, och minst 4 auditörer- Peter Anstrin-Per Ola Lindberg-Manfred Reuthal - Oti Hattari som var C/S.
Jag kommer ihåg att man måste vara tyst på övervåningen där dom höll till för det var alltid någon i session! I akademin var det alltid minst 10 stycken på kvällar och helger!
Jag hörde av andra som var med på sjuttiotalet när kyrkan låg i korsningen Drottninggatan-Mäster Samuelsgatan utanför Åhléns så var det 120 Staf och akademin var full!

Från den utgångspunkt som jag själv utgår ifrån så är kvaliteten på den tekniska leveransen mer relevant än när det fanns som mest folk på linjerna...däremot så sammanfaller sannolikt fler deltagare med att den tekniska kvaliteten var bättre på 70- och 80-talen jämfört med vad den har varit under de flesta tidpunkter sedan dess.

Det finns en formel i just Introduktion till Scientologi-etik (som du nämner) som lyder:

"Reparationsformeln för kränkning av Power change:

1. Observera, ifrågasätt och gör upp en lista över vad som tidigare var framgångsrikt i ditt område eller din kontrollsfär.

2. Observera och gör upp en lista över alla de saker som inte var framgångsrika i ditt område i ditt förflutna.

3. Sätt IN de framgångsrika åtgärderna.

4. Förkasta de icke framgångsrika åtgärderna.

5. Lägg av med vilda försök att "copa"* eller försvara dig.

6. Återupprätta, på ett förnuftigt sätt, en fungerande struktur.

---

* - 'copa': (försvenskning av eng. cope) på något vis klara av eller stöka undan någonting, vad som än dyker upp, att handskas framgångsrikt med det - på någon vänster"

---

För den som vore engagerad i att vilja få Scientologin att fungera väl, så vore det därför mycket möjligt värdefullt att studera vad som fungerade bra i den under 70-talet och fram tills dess.

Citat:
(omnämnandena av Tomas Björklund och Stefan Tunedal

Jag har träffat både Tomas Björklund och Stefan Tunedal, men med tanke på att jag helst inte lämnar ut personlig kommunikation (såvida det inte skulle behövas för att utreda ett brott eller något motsvarande, vilket jag inte anklagar någon av dem för), så vill jag helst inte påtala sådant som inte redan finns tillgängligt som offentlig kommunikation.

Stefan Tunedal vloggar iaf. offentligt på Youtube, så det kan man ju kolla upp vid intresse om det kan ge några ledtrådar om hans nuvarande inställning: https://www.youtube.com/channel/UCFSx08Ew0iiWKyAz54Opdhw

Ang. Tomas Björklund och Scientologi så får man väl främst kolla upp hur det går för "Stockholms-orgen" (Scientologi-kyrkan i Stockholm) för att se vad han har för inverkan...

Citat:
Ja att några känner av OT materialet är känt sen tidigare!
En person i Frankrike kastade sig ut från ett fönster högt upp efter att ha läst OT Materialet och under Clearwater Hearings 1983 så var det någon som berättade att han hörde hamburgaren och väggarna skrika åt han när han var på OT3!
Så visst finns det men nu har materialet varit på vift i massmedia och internet ett tag men jag har inte hört att människor i allmänhet känner av materialet!

Ja, Clear till OT III är ju inom den så kallade "non-interference zone" inom den ortodoxa Scientologin, vilket gör att de som ligger däremellan förmodligen inte kommer att lyssna på särskilt mycket råd som inte kommer ifrån de som hjälper till att leverera dessa nivåer rent tekniskt för personerna, men jag skulle åtminstone själv starkt rekommendera den som utsätter sig för OT III-innehåll att göra vad den kan för att "de-stimulera" sig...(att ägna sig åt lättare fysiskt arbete, gå i naturen, sådant som riktar ens uppmärksamhet utåt och mot nu:et/framtiden ett tag) och sedan göra en ordentlig och ärlig utvärdering kring ifall de personer som personen ser göra OT IV - OT VIII verkligen verkar bli bättre, eller om de i praktiken faktiskt bara verkar bli mer "in-key:ade" (undermedvetet fastna med mer uppmärksamhet i det förflutna)...
Citera
2020-04-12, 22:17
Medlem
isasos avatar
Citat:
Vissa säger att OT3 och BT`s kom ur Hubbards eget "case". Det är nonsens! Har man gjort OT2 och OT3 så kan man INTE annat än veta att händelsen har skett. Alla dessa BT`s man hanterar som har liknande upplevelser, förutom ens egna, är ju beviset på att den skedde. Har man gjort den så vet man vad jag menar!

Många tror att allt gick till så som han skrev, men det var såklart en generellt beskrivning. I det stora hela så var det så men givetvis så finns det undantag. Gör man en sådan storskalig handling likt denna så blir undantagen och misstagen motsvarande. Det man kan klandra L.R.H för är att han i de skrivelse jag läst framställer det som att vi alla här på jorden erfarit denna upplevelse. Så var det inte! Han vart som vanligt övermodig av sina egna upptäckter och vart för generaliserande. Undantagen är stora, och många. Det fattar man över tid. Men blir man en "Ronbot" så stämmer, okritiskt, allt han säger.

Men en sak är säker med det som skedde då, på jorden, det är att ALLA som kommit och kommer hit sedan dess blir drabbade av effekterna och därmed får ett - OT3 case som behövs hanteras.

Xenu gjorde i stor skala det Hitler gjorde i mindre. Varför är det så omöjligt att tänka att något sådant kan ha skett i detta universa då det skedde på vår egen planet Vi vet så lite men tror oss veta så mycket. Trots att vår okunskap är så stor. Människans arrogans är så stor trots vår okunskap om vårt ursprung och universums härkomst. Vi borde ha en ödmjukare och öppnare attityd emot teorier för att söka sanningen istället för att allför snabbt avfärda dem. Ibland är det galna det sanna!

Inann vi vet som individer, så VET vi inte.

Ja, jag skulle rent personligen inte invalidera någons uttalade upplevelser av auditering, och skulle en person som befinner sig mellan Clear och OT III hänvisa till "non-interference zone" skulle jag personligen inte försöka lägga mig i det som den personen auditerar...

När det gäller vad Ron skrivit och sagt, så kan ju knappast allt sägas vara lika viktigt som allt annat, och därifrån får man ju använda sin egen grad av insatthet i ämnet för att utvärdera vad som i sådant fall skulle vara mer viktigt.

Grundläggande böcker som Dianetics: Evolution of a Science och Dianetics: The Modern Science of Mental Health innehåller infallsvinklar på relativ viktighet, Study Tech gör det också, även boken How to Live Though an Executive och t.ex. Data Series.

Att mycket av senare tiders destruktiva händelseförlopp är dramatiseringar av helspårsmaterial är åtminstone verkligt för mig, och att kunna se "out-points" (vilket definieras i Data Series) i OT III tyder på mer konfront än att bara godtaga allt som ingår i nivån rakt av, och det vore inte en helt dålig infallsvinkel att kritiskt utvärdera hur Ron själv utvecklades efter OT III.

Citat:
Faran med M. Schultz är att han inte ens har övervägt att Scientologin gick "fel" under tiden han var i den. Allt var ok trots diverse kriser från 80 till 85. Den graden av okritisk analys är farlig. Numera kallas sådana - nyttiga idioter. Jag gjorde en del kurser där jag "flunkade" men vart ändå godkänd, av honom.

Han var mer intresserad av "framåtrörelsen" inom Scientologi än kvaliteten på resultaten. Farlig person som är indirekt psykopat.

Under hans partners ledning av Kyrkan i Sthlm så infördes en del regler som enligt policy från Hubbard inte var något rörelsen skulle syssla med. Tiggeri av pengar. Det vart då och är numera det vanliga agerandet inom SCN. Hon lät det ske trots att hon, och han, visste att det var fel.

Något jag lärde mig fort inom rörelsen var att alla rättfärdigade sina felaktiga handlingar men inte talade om dem. Den som kan något om SCN vet att just rättfärdiganden är felaktiga.

Martin var väldigt drivande när det gälde statistik/resultat oavsett kvaliteten på desamma. Så han var populär hos ledningen för sin positiva entusiasm och sina goda statistiska resultat.

Jo, det finns ju begrepp som "stat-push" och falsk rapportering av statistiker, och för att Scientologins statistikrapportering som helhet skall kunna vara relevant behöver den innefatta ärlig statistik kring den tekniska leveransen, samt att denna är av god kvalitet.

Att sälja böcker och föreläsningsserier går att göra med påtryckningar, och att få in mer pengar går att göra med insamlingskampanjer (som ju strider mot policy).

Frågan är, när fungerade Scientologin så pass bra att folk frivilligt var beredda att betala rimliga belopp för den, och hur levererades den tekniskt då? (Alternativt, hur fick man in cykeln Etik->Teknologi->Administration då?)
Citera
2020-04-13, 13:10
Medlem
Reparation av Tillståndet Power!
Jag har läst det och konstaterar att åtgärderna verkar vara förenlig med det sunda förnuftet och jag har nyss kollat etiktillståden och konstaterar att det ungefär är den samma! Det vill säga att man håller koll på grafen så att man vidtar åt gärder när den är på väg ner och gör mer av det som får den att gå upp! (om man vill ha det mer exakt så är det bara och läsa tillstånden själv!)

Det påminner om kyrkans pamflett ”Vägen Till Lycka” som också verkar var ett utryck för sunt förnuft! Texterna är så vitt jag kan se överflödiga och kan inte generera någonting mer än det man kan få fram när man gör det man själv tycker är rätt! Till och med ”Maffian” förstår väll att när dom tappar greppet om sina minst sagt skumma affärer att det är nödvändigt att komma underfund med varför det går sämre och vida åtgärder och mer av det som var framgångsrikt! Det jag försöker säga är att det är naivt att tro att det skulle finnas en mall på sidan om som visar hur man förbättrar alla tänkbara tillstånd! Man måste förstå situationen själv och se vad man ska göra!

Ingvar Kamprad i sin ungdom startade med två tomma händer och byggde upp ett internationellt möbelimperium över hela värden och vart en av värdens rikaste människor utan att IKEA gjort sig känd för att tillämpa L. Ron Hubbards Etiktillstånd, eller att han skulle ha någon annan mall på sidan av som talar om för honom hur han ska gå tillväga!

Scientologikyrkan expanderade över hela värden på sextio och en bit in på sjuttiotalet även i Sverige men började mot mitten – slutet av sjuttiotalet att gå utför utan att kyrkan har kunnat göra något åt det! Dom har ju koll på sina statistiker och skulle gjort något åt det om hade kunnat!
Det finns inga avgörande feltillämpningar som lett fram till det! Dom expanderade för att det var nytt och outforskat, tidningarna i Sverige hade inte hunnit skriva så mycket om det! Allmänheten började klaga så myndigheterna i England och Australien och så vidare kände sig tvungna att ta itu med det på sextiotalet!
http://www.xenu.net/archive/audit/

Eller Nyss i Clearwater där invånarna har röstat in Scientolog Kritikern Mark Bunker som vill ha bort kyrkan eller åtminstone reformera den, till City Councilman!
https://tonyortega.org/2020/03/31/mark-bunker-now-as-city-councilman-confronts-issues-with-scientology-on-day-one/

Scientologikyrkan har aldrig mig veterligen medgivit att dom problem som dom har med myndigheterna eller överhuvudtaget är orsakat av att dom själva har gjort något fel, och sen visat värden vad bra det blir när man tillämpar Etik och etiktillstånden på problemen! Det är alltid en konspiration varpå Hubbard (han vart utsparkad av myndigheterna i England) gav sig ut på havet på mitten av sextiotalet för att utforska OT3 vilket han trodde var orsaken till sina problem , att återvända till USA gick inte för där var han lagsökt av myndigheterna! Det är alltid en konspiration när Hubbard eller kyrkan har problem, men inte när en vanlig medlem har problem för då har han ”pullat in” och är ”nattrig”
Då är det alltid etikhanteringar som gäller!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2020-04-13 kl. 13:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in