Citat:
Jag har själv attesterat till Grad I, och har inte haft några problem med låneskulder. Det betyder inte att jag är helt fri ifrån skulder (det som jag har är CSN-lån), men så länge som jag kan betala av detta i rimlig takt är detta inget problem för mig.
Du är problem release ser jag angående lån! Det borde betyda att dina inkomster täcker dina utgifter!
Jag är också problem release i den bemärkelsen men jag är ingen Scientolog! Jag har tillgångar men inga lån! Hubbard pratar om att komma ur tillståndet att vara mänsklig
Konstnärer, artister och musiker är kommunikations releaser naturligt!
Jag har sett detta i Kyrkans Tidskrift START, och att problem release är det första tillståndet ovanför det för när människor försöker lösa problem så blir det bara värre men när en problem release tittar på ett problem så förvinner det!
Det är inget jag sett någonstans inte heller ger han några exempel på det så att man kan se att det blir värre när homosapier försöker lösa något medans homonovis tittar på problemet så försvinner det! Det finns inget sånt!
Det är därför Hubbard inte ger några exempel på det han pratar om!
Citat:
Mina egna erfarenheter ligger ju senare i tiden än dina, och jag skulle nog säga att sedan 2009 och framåt har det kommit in lite nytt folk då och då både inom Scientologi-kyrkan och Free Zone, men det har ju verkligen inte varit ens i närheten av "den stora expansionen" som det brukar kunna talas om på Scientologi-kyrke-event.
Det kan säkert fluktuera, folk kommer och går!
Jag har åttitalet i åtanke då såg jag att kyrkan hade runt 40 staff på kammakargatan 46, och minst 4 auditörer- Peter Anstrin-Per Ola Lindberg-Manfred Reuthal - Oti Hattari som var C/S.
Jag kommer ihåg att man måste vara tyst på övervåningen där dom höll till för det var alltid någon i session! I akademin var det alltid minst 10 stycken på kvällar och helger!
Jag hörde av andra som var med på sjuttiotalet när kyrkan låg i korsningen Drottninggatan-Mäster Samuelsgatan utanför Åhléns så var det 120 Staf och akademin var full!
Bo Simonsson som har varit med sen 1979 – 2011 skrev i sina Artiklar hos Stefan Tunedal att kyrkan har gett upp det där med att få in nytt folk! Stefan Tunedal berättade under en tid på sin hemsida som numera är nerlagd att 3 – 4 personer i veckan lämnade kyrkan och om dom jobbade hårt så kunde dom få ihop 12 stycken som kom på eventen, och ingen svarar i telefonen när man ringer dit!
(Jag har spekulerat i varför dom inte svarar och föreslagit att det beror på att dom inte är GAT tränade vilket gör att dom inte har Staf som är certifierade att leverera service!)
Sen berättade han att dom höll på att bli vräkt för obetalda hyror men Tomas Björlund räddade dom genom att gå in och betala så nu är dom kvar!
Jag träffade Björlund då vid tiden när han tog över som verksamhetsansvarig CO.
Typ 2012 – 2013. Jag pratade med honom även för lite över ett år sen!
Och fick intrycket att det går bättre för dom för han kör lite mjukare stil!
Jag fick tidningen START, 5 nummer 2015 – 2017 och såg att Jan och Karin Hansson-Larsson son Joakim är GAT tränad kursledare där!
Och 15 – 30 personer hade avslutat DIV 6 kurser och 2- 3 personer hade avslutat Student Hatt, men inga Akademi eller level eller grad auditerings avslutningar!
Sen såg jag i START att det var 82 stycken på ett event!
Inget av detta är mer än det var på åttiotalet, det verkar som han håller igång det för personer som kom in förr. Majoriteten är gamla medlemmar och deras barn!
För att nå upp till det som var för så måste Body Routare få in folk på
personlighetstester varenda dag som det var förr men det finns inte kvar längre vad jag vet!
Citat:
Det stämmer ju helt klart att verkliga övernaturliga förmågor lyser med sin frånvaro för mig även bland Scientologer som skall ha uppnått Clear och OT...det närmsta jag kommer är att det inte är helt ovanligt att vissa Scientologer kan se vad man har gjort även i deras frånvaro, men får jag i ärlighetens namn säga att jag har upplevt andra människor också kunna göra, oftast religiösa/andligt engagerade människor av något slag.
Ja förmågorna lyser verkligen med sin frånvaro!
Citat:
Däremot tycker jag inte själv att vinster med Scientologin borde behöva mätas som "superkrafter eller inget"...den lägre bron innefattar förbättrad förmåga att kommunicera, lättnad från problem (Grad I, som du själv nämnde i en tidigare post), lättnad från lidande och fientlighet, lättnad från upprördheter från det förflutna och frihet ifrån fixa tillstånd...
Medan jag inte riktigt kommer att kunna hävda i vilken utsträckning enskilda Scientologer uppnår detta, så skulle jag däremot vilja påstå att en hel del Scientologer uppnår åtminstone delar av detta i åtminstone någon utsträckning...sedan om resultaten får sägas vara värda det i förhållande till investerad tid/investerade pengar, det kommer det att behöva göras individuella bedömningar av...
Här skiljer vi oss åt för jag har inte sett några gradvisa förbättringar!
Bo Simonsson säger i sina memoarer att han inte heller sett några resultat!
Han såg redan andra dagen i Scientologikyrkan att den här organisationen är galen men har haft det nertryckt under alla år!
Citat:
Det stämmer helt klart att en hel del bandinspelningar innehåller material som relaterar till, och som skulle kunna sägas vara en fördjupning till OT-materialet...även grundläggande böcker som Scientology: 8-8008, Creation of Human Ability, Scientology: 8-80 och History of Man innehåller material som delvis skulle kunna sägas vara på OT-nivå, och de böckerna är inte ens konfidentiella...
Det verkar väll stämma!
Citat:
När det gäller grejen att inte vara preparerad, så skulle det kunna vara så att det finns en viss relevans, men att det inte verkligen är så allvarligt som det påstås, samt att riskerna minskar för varje person som går igenom motsvarande händelser (oavsett om de bokstavligen är som de presenteras eller om detta symboliserar någonting annat)...jag har åtminstone själv fått riktigt rejäl huvudvärk av att köra en viss händelse, och jag har själv blivit relativt sömnlös under ett par nätters tid av att läsa visst OT-material, så att det att ta del av material av detta slag inte skulle riskera att åtminstone ge upphov till några obehagliga följdresultat, det kan jag knappast åtminstone själv hävda som någon självklarhet...
Jag känner i övrigt till Panoussis, och det är mycket möjligt att stora delar av det OT-material som jag har tagit del av kommer genom denna incident som det länkats till i inläggen ovan, även om vissa delar även kan komma ifrån andra källor...jämfört med att Scientologi-kyrkan skulle ha monopol på materialet och ta hutlösa priser för det så är det bättre att materialet har kommit ut på internet, men det får ju samtidigt den i sin tur beklagliga följden att fokus ofta hamnar på OT III och att tonen ofta kan vara förlöjligande, vilket riskerar att ta bort uppmärksamheten ifrån massa annat
Ja att några känner av OT materialet är känt sen tidigare!
En person i Frankrike kastade sig ut från ett fönster högt upp efter att ha läst OT Materialet och under Clearwater Hearings 1983 så var det någon som berättade att han hörde hamburgaren och väggarna skrika åt han när han var på OT3!
Så visst finns det men nu har materialet varit på vift i massmedia och internet ett tag men jag har inte hört att människor i allmänhet känner av materialet!
Citat:
Scientologi-material som sannolikt skulle vara mycket lättare att ta till sig för många, och som faktiskt skulle kunna hjälpa många människor.
Jag har inte sett några gradvisa förbättringar men om någon säger att någonting har blivit bättre så kan jag inte med övertygelse säga att det inte stämmer för personen har en subjektiv uppfattning som är väldigt svår att motbevisa!
Stefan Tunedal har sagt till mig att anledningen till att han lade ner sin hemsida är att han var trött på skiten, och hade inte lust att betala avgiften för sin hemsida, trots att han enligt egen utsago är nästan ekonomiskt oberoende!
Det är svårt att tro att han fortfarande tror på Hubbards teknologi för då skulle han nog ha sidan kvar för att upplysa omgivningen om David Miscaviges destruktiva förändringar inte minst med tanke på allt jobb han lagt ner på sina artiklar som går förlorade! Han har träffat en ny kvinna och spolat scientologin och gått vidare med henne det är vad jag tror i alla fall!