2020-04-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Jaha. Vi har börjat prata månader nu istället.
Tidigare skulle vi vänta 1-2 veckor för att få se hemska siffror.

Säg mig, i maj-juni är det då meningen ändras till ”...jämför 2020 med 2021, 2022 och 2023. Då kommer ni få se hemska siffror...”

Dödsfallen började komma i slutet av mars. Att då jämföra för HELA mars är inte en rättvis jämförelse.

Du vet själv hur dumt ditt resonemang är.
Citera
2020-04-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Man kan jämföra med Titanic's befäl. 14:e april 1912 fanns risk för isberg längs Titanic's väg mot New York. Kapten Edward Smith tyckte likväl att det var en bra idé att hålla hög hastighet. Titanic kolliderade med ett isberg och sjönk. Vem hade ansvar för katastrofen? Kan man hävda att Edward Smith var oskyldig, eftersom skulden låg hos isberget?

Vem har skuld till svenskar dör i Covid-19? Är Anders Tegnell oskyldig, med hänvisning till att skulden ligger hos viruset?

- Immunitet genom utbredd smitta kan uppnås på 2 sätt. Antingen genom att immunförsvaret lär sig känna igen sjukdomen, och kan mobilisera försvar. Eller så kan immunitet uppnås genom att individer med fel sorts immunförsvar dör bort. Resterande befolkning är då immun.

- Man kan hålla sig undan smittan.

- Nu är det svårt att hålla tillbaka viruset, eftersom viruset redan har fått sprida sig i samhället. Anders Tegnell har bränt broarna till möjligheten att kväsa viruset.
Haha, inte ens Anders Tegnell hade kunna stoppa viruset från att spridas globalt och bli en pandemi. Helt efterblivet hur många i denna tråd fortfarande inte fattar det. Nej, det går inte att alla ska "hålla sig undan smittat" i långtidsförloppet. Om det i praktiken skulle ske kommer såklart världen kollapsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan han mena att man inte kan ha lockdown länge för att det är så abrupt och definitivt, att folk inte orkar hålla ut samtidigt som landet står stilla? Men då borde man gått ut med det från början.

Vår statsminister sa i sitt första tal om krisen härom veckan att han vid behov var beredd att ta till hårdare åtgärder, och nu i veckan som var fick regeringen klart med ett ”snabbspår” gällande beslut om åtgärder.

Samtidigt sa Tegnell härom dagen lite eftertänksamt att folk tycks ta till sig av råden, men tröttnar typ rätt snabbt på att följa dem.

Har man nån plan, eller är det ”vänta och se”?

Ja naturligtvis.
Nu är det för tidigt att göra någonting.
Så väntar de lite.
Så att det blir försent att göra någonting.
Och så fortsätter det till 6 miljoner svenskar blivit smittade och 30 000 dött.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menar givetvis inte intensivvård generellt. IV kan betyda vad som helst, exempelvis att man ligger under övervakning.

Hmm, jag har faktiskt svårt att tro att du känner en 93-åring som legat flera veckor nedsövd i respirator, och återfått ett normalt liv.

Lungorna är ihopkletade, så respiratorn måste trycka nästan rent syre med högsta respiratoreffekt in i kroppen, som en spärrballong, för att syresätta kroppen. Lungorna blir helt förstörda. Man tappar en stor del av kroppens muskler. Vi pratar år av rehabilitering.

Det har inte ens förflutit tillräckligt med tid med covid19 för att det ska vara rimligt att en 93-åring är på banan igen, efter så svår sjukdom och behandling. Förlåt om jag är skeptisk, men det låter extremt konstigt.
En 95-arig tant i Italien återhämtade sig men hon fick bara syrgas, inte respirator. Så det finns ljuspunkter.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag menar givetvis inte intensivvård generellt. IV kan betyda vad som helst, exempelvis att man ligger under övervakning.

Hmm, jag har faktiskt svårt att tro att du känner en 93-åring som legat flera veckor nedsövd i respirator, och återfått ett normalt liv.

Lungorna är ihopkletade, så respiratorn måste trycka nästan rent syre med högsta respiratoreffekt in i kroppen, som en spärrballong, för att syresätta kroppen. Lungorna blir helt förstörda. Man tappar en stor del av kroppens muskler. Vi pratar år av rehabilitering.

Det har inte ens förflutit tillräckligt med tid med covid19 för att det ska vara rimligt att en 93-åring är på banan igen, efter så svår sjukdom och behandling. Förlåt om jag är skeptisk, men det låter extremt konstigt.
Jag tror det refereras till en 93 åring man i Indien som låg ett dygn i respirator.
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-52116779
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Du är oförmögen att tolka studier. Du klarar inte av rudimentär matematik. Du kan inte hantera rapporter.

Nej, du har inte rätt. Inte ett enda rätt.
OK. Tagit del av men inte förstått . . .

En tredjedel av USAs befolkning lider av metabolt syndrom.

Jag kan mycket väl läsa och förstå vetenskapliga studier.
Citera
2020-04-12, 23:25
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Virusets överförs från en persons luftvägar till en annan persons luftvägar. Företrädesvis genom utandningsluften.

Öga näsa mun andning bajs. Där har du dom hittills troliga smittvägarna. Bajs är det lite frågetecken kring ännu men allt pekar på det.

Ja, så klart blod mot blod också. Som med hivven.
Citera
2020-04-12, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kan du berätta vad hemska siffror innebär?

Jag är ingen spågubbe men betydligt högre än tidigare år.

Vad var det förra året? Jag spår väl en ökning med minst 3000 dödsfall i reella tal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Håller med dig i din analys, vill bara poängtera att det finns studier som säger att R0 för corona inte är 2,7 utan 5,7. Stod i sossepressen idag. Skulle innebära att flockimmuniteten uppnås vid 82%. Vi har mer än 25% av befolkningen som har riskfaktorer. Vi kan alltså i dagsläget ens köra flocken utan utsätta en del av riskfolket för smittan.

Haha om det där stämmer är vi ännu mer knullade jesus krist.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha, inte ens Anders Tegnell hade kunna stoppa viruset från att spridas globalt och bli en pandemi. Helt efterblivet hur många i denna tråd fortfarande inte fattar det. Nej, det går inte att alla ska "hålla sig undan smittat" i långtidsförloppet. Om det i praktiken skulle ske kommer såklart världen kollapsa.

Stoppa flyg från kina och stängda gränser hade räckt om man gjorde det i tid.
Citera
2020-04-12, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
men alltså helt seriöst!?

Haloumi - Professor emeritus epidemiology
JeffreyEpstein - Forskare i medicin.

vad kommer härnäst tro?

Vet hut! De är legitimerade experter som är här för att rädda liv.
Låt de sköta sitt jobb ifred. De är våra hjältar!!
Citera
2020-04-12, 23:27
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Hur kan man vara såhär envisa? Ponera att ni har rätt och att det här skulle uppväga mer än 6x fler IVA (och ständigt ökande) per capita i USA, hur förklarar ni Tyskland, Frankrike, Italien, osv osv osv osv osv som samtliga har betydligt fler IVA än oss? Vad gör oss världsunika? Eran selektiva logik är skrattretande. Ni fyller på med trams där det passar och fullkomligt ignorerar situationen Sverige befinner sig i med utbredda rapporter om hård triagering och mörkläggning av dödstal. Går inte ens att ta er seriöst längre.
Vet inte riktigt vad du tillskriver mig för åsikter nu?!
Jag bara pekade på några faktorer som talar till Sveriges fördel jämfört med USA.

Säger du att det jag skrev är fel? Vad konkret i så fall?
Tagga ner lite innan du svarar i affekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in