2020-04-12, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NetworkRambo
Borde ligga runt nästan 20K döda för att nå 55% smittade.
Idag 2.5% = 900 döda = ca 360 per 1% * 55 = 19800 Döda

Nej,
De 2,5% var personer som just vid testtillfället bar på viruset.
7% av alla som skulle föda i Stockholm senaste tre veckorna bar på viruset.
Om inte just gravida fungerar som någon slags magnet för Covid19, så ligger nog den riktiga siffran avsevärt högre. Speciellt om man kan räkna med folk som redan gått igenom infektionen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Tyvärr instämmer jag med det. Stort tyvärr.

Skulle tro att det är drygt 500 000 i Sverige som haft el har smittan.

En piss i Mississippi med tanke på hur jävla leds man börjar bli på den här situationen. Klart man står ut. Men det börjar tära

Tror oxå vi ligger där,.ev lite under. Kanske 300k.

Allt inom IVA är redan nu på fitthåret, vi har dussintals intervjuer från seniora +50 trauma/sjuksyrror som säger öppet att allt är en mardröm.

Sen så finns det tokjävlar här på tråden som vill ha +7 miljoner smittade...

Det är iaf ej mitt land som
Citera
Medlem
LukeRhineharts avatar
Flera gånger i den här tråden har jag sett den märkliga föreställningen att det skulle vara ett problem att människor drabbas i höst eller senare, istället för att bli sjuka nu. För två månader sen var det inte många som brydde sig om viruset. Sen dess har det skett en enorm förändring i kunskapsläget, och mängden forskningstimmar som just nu läggs ner måste vara enorm. På sjukhusen sker det en ständig utvärdering av vilka behandlingar som är effektiva och tillverkningsföretag har ställt om till att producera skyddsmateriel och vårdutrustning. På relativ kort tid har Region Stockholm mer än fördubblat antalet intensivvårdsplatser.

Om man inte tror att det finns någon nytta med att fördröja smittspridningen, så tror man rimligtvis också att vår förmåga att behandla viruset är på sin topp nu. Det är en uppfattning som är en ungefär lika pessimistisk som domedagsprofeternas exponentialkurvor som har extrapolerats till himlen, och den är inte särskilt mycket mer realistisk heller. Jag är övertygad om att vi till hösten står mycket bättre rustade för att ta kampen. Flockimmunitetsskocken lägger sig ner och dör utan att ens försöka.
Citera
2020-04-12, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Det är väl ganska mycket ändå med några fåtal procent smittade i hela befolkningen? Men långt ifrån flockimmuniteten som Tegnell vill uppnå, med 50-60% smittade av medborgarna. Hur länge menar han då att den äldre befolkningen ska hålla sig hemma? Detta verkar ju med nuvarande takt ske långsamt om vi eftersträvar flockimmunitet. Denna taktik kommer att påverka ekonomin mycket hårt, även i jämförelse med de flesta andra länder där man valt att stänga ner under en begränsad period för att få bort smittan från landet.

Loss-loss vs. win-win alltså. Sverige har både höga siffror på antalet döda och kommer även att påverkas ekonomiskt hårdare än andra länder om strävan är efter flockimmunitet. Ingen vinning i det alltså. Anders Tegnell har inte koll på att vaccinet kommer under 2021 och att det bästa är att "hålla ut" tills dess så att minsta möjligt antal smittas av befolkningen! Anser jag då.
Precis. Planen kommer gå i baklås då de flesta vettiga människor gör allt dom kan för att inte bli smittade. Jag håller mig undan, vägrar delta i spelet. Tar inga risker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Översatt: du baserar det på ingenting. Ytterligare svammel från en förvirrad hjärna. Okej, tack då vet jag.

Fyller på med lite saklig information för de som gillar att befinna sig i verkligheten istället för din svammelkonstruktion:

USA, ICU beds per 100000 inhabitants: 34.7
Sweden, ICU beds per 100000 inhabitants: 5.8

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_hospital_beds

Sverige har nästan dubblat sin kapacitet. USA har mig veterligen mer än dubblat sin redan extremt mycket högre initiala kapacitet. Sverige är INTE bättre rustat att hantera en okontrollerad infektion. Noll svammel - bara kalla fakta.
Vi har andra faktorer som talar till vår fördel, i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Har Sverige börjat med antikroppstesterna ännu? Har förstått att det är Skalmanfart på detta trots att det skulle vara möjligt för flera veckor sedan. Tänk alla som kan gå tillbaka till arbete om de visste att de haft skiten.

KTH skulle börja i helgen med de första 6000. Sen hur lång tid det tar att genomföra och sammanställa har jag ingen aning om.
Citera
2020-04-12, 22:58
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur ska man veta det menar du?
Finns ju en viss skillnad i respektive länders sjukvardssystem. Obamacare lär inte gett alltför stora och mätbara genomslag än.
Citera
2020-04-12, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Snälla du, använd hjärnan lite!

Det var i slutet av mars det började öka i dödstalen.

Jämför april sedan istället
Och maj, juni och juli. Då kommer du få se hemska siffror.

Jaha. Vi har börjat prata månader nu istället.
Tidigare skulle vi vänta 1-2 veckor för att få se hemska siffror.

Säg mig, i maj-juni är det då meningen ändras till ”...jämför 2020 med 2021, 2022 och 2023. Då kommer ni få se hemska siffror...”
Citera
2020-04-12, 22:59
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
"Sunt förnuft" och "den enskildes samhällsansvar" hörde vi aldrig någon politiker säga om alkohol, lättare droger, föräldraledighet, hemskolning med mera med mera.
Men nu passar det att låta svensken få bestämma själv hur denne vill ha det.

Ganska rolig reflektion i landet av förbud. Här har vi i princip förbud och lagar mot allt, till och med orden som kommer ur munnen. Det gäller att begränsa rätt.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Det är väl ganska mycket ändå med några fåtal procent smittade i hela befolkningen? Men långt ifrån flockimmuniteten som Tegnell vill uppnå, med 50-60% smittade av medborgarna. Hur länge menar han då att den äldre befolkningen ska hålla sig hemma? Detta verkar ju med nuvarande takt ske långsamt om vi eftersträvar flockimmunitet. Denna taktik kommer att påverka ekonomin mycket hårt, även i jämförelse med de flesta andra länder där man valt att stänga ner under en begränsad period för att få bort smittan från landet.

Loss-loss vs. win-win alltså. Sverige har både höga siffror på antalet döda och kommer även att påverkas ekonomiskt hårdare än andra länder om strävan är efter flockimmunitet. Ingen vinning i det alltså. Anders Tegnell har inte koll på att vaccinet kommer under 2021 och att det bästa är att "hålla ut" tills dess så att minsta möjligt antal smittas av befolkningen! Anser jag då.

Håller med dig i din analys, vill bara poängtera att det finns studier som säger att R0 för corona inte är 2,7 utan 5,7. Stod i sossepressen idag. Skulle innebära att flockimmuniteten uppnås vid 82%. Vi har mer än 25% av befolkningen som har riskfaktorer. Vi kan alltså i dagsläget ens köra flocken utan utsätta en del av riskfolket för smittan.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Snälla du, använd hjärnan lite!

Det var i slutet av mars det började öka i dödstalen.

Jämför april sedan istället
Och maj, juni och juli. Då kommer du få se hemska siffror.

Kan du berätta vad hemska siffror innebär?
Citera
Medlem
Citat:
Det beror på att coronaviruset stöter undan den "vanliga" säsongsinfluensan i år. Det ska bli intressant att se hur nästa års säsongsinfluensa blir.

Covid-19 kommer väl tillbaka i december skulle jag tro. Sen kanske det blir en Covid-20....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in