2020-04-12, 23:20
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hur är det egentligen..

-BoJo blev smittad..
-Folk i Putins närhet likaså..
-Finlands ex president Ahtisaari även..
-Finns säkert fler politiker globalt..

Men hur är det Sverige, ingen politiker som blivit smittad ?

Tegnell vill ju se hela Sverige smittade så han kan väll vara frivilligt, hehe?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Intensivvård är inte respirator per automatik.
Och om du påstår att den här sjukdomen inte är normalfördelad i utgång så vill jag se underlaget Jag vet en 93-åring som genomgått respiratorvård för covid och återgått till normalt liv . Jag vet inte varifrån du får 80-år är det gränsen för intensivvård menar du?
Jag menar givetvis inte intensivvård generellt. IV kan betyda vad som helst, exempelvis att man ligger under övervakning.

Hmm, jag har faktiskt svårt att tro att du känner en 93-åring som legat flera veckor nedsövd i respirator, och återfått ett normalt liv.

Lungorna är ihopkletade, så respiratorn måste trycka nästan rent syre med högsta respiratoreffekt in i kroppen, som en spärrballong, för att syresätta kroppen. Lungorna blir helt förstörda. Man tappar en stor del av kroppens muskler. Vi pratar år av rehabilitering.

Det har inte ens förflutit tillräckligt med tid med covid19 för att det ska vara rimligt att en 93-åring är på banan igen, efter så svår sjukdom och behandling. Förlåt om jag är skeptisk, men det låter extremt konstigt.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kina och WHO är enda anledningen till att detta blev en Pandemi, det råder det väl inga tvivel om. Särskilt WHO som bär ansvaret att detta spred sig över hela världen.

Helt enkelt kan liknande katastrofer förhindras om regimen inte försöker mörka att ett nytt virus finns i omlopp under flera veckors tid. Då kan virusets framfart minska klart. Och vaccin hinner tas fram innan en pandemi hinner utveckla sig. Det bästa är ju ändå att man försöker kartlägga virus som finns hos värdar/djurarter men som ännu inte har smittat människan för att arbeta med vaccin i förebyggande syfte. Att bygga några fåtal enstaka laboratorier som jobbar med detta förebyggande arbete globalt löser problemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Hur kan man vara såhär envisa? Ponera att ni har rätt och att det här skulle uppväga mer än 6x fler IVA (och ständigt ökande) per capita i USA, hur förklarar ni Tyskland, Frankrike, Italien, osv osv osv osv osv som samtliga har betydligt fler IVA än oss? Vad gör oss världsunika? Eran selektiva logik är skrattretande. Ni fyller på med trams där det passar och fullkomligt ignorerar situationen Sverige befinner sig i med utbredda rapporter om hård triagering. Går inte ens att ta er seriöst längre.
Jag har rätt.

https://www.cdc.gov/pcd/issues/2017/16_0287.htm

https://www.naturvetarna.se/vi-erbjuder/tidning-och-nyheter/2017/nar-antibiotika-inte-langre-hjalper/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
var bara i Stockholm, och det var väl i månadsskiftet. 2,5% är bara en ögonblicksbild, och säger i inget om hur många av de testade som haft viruset och tillfrisknat innan de testat dig, kan ju vara nån procent. Tegnell trodde att 5%-10% var smittade för några dagar sedan, baserat på detta test. Dessutom verkar det finnas "kluster" av smitta, och eftersom testet omfattade färre än 1000 pers kan klustrena gått under radarn, en tanke bara

Fast det är inte jättestor felmarginal i den beräkningsmodellen. Snarare kan det indikera lite för hög procentenhet eftersom Sthlm är bra mycket värre drabbat än övriga landet. Men som sagt inte så stora felmarginaler där inte. AT säger nog så mest för att ge hopp och minska panik
Citera
2020-04-12, 23:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men hur är det Sverige, ingen politiker som blivit smittad ?

Minst en känner jag till i alla fall:

Citat:
Riksdagsledamot vårdas för corona

KD-profilen Roland Utbult, 68, från Öckerö vårdas på sjukhus för covid-19.

https://www.expressen.se/gt/riksdagsledamot-vardas-for-corona/
Citat:
– Han kom in till sjukhuset i fredags eftersom det inte lade sig. Han fick plötsligt ganska hög feber. Efter en utdragen tid i sängläge var han orkeslös och det var tufft för honom att klara sig hemma, säger Marie Nylén Utbult och tillägger:

– Jag tror inte man förstår hur illa det kan bli. Det är en fruktansvärd sjukdom. Mycket värre än influensa. Han är frisk i övrigt. Det är en väldig trygghet och ger goda förutsättningar för att det ska gå bra.
Citera
2020-04-12, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Normalt brukar patienterna få 2-8 veckor på palliativ vård, nu är det säkerligen nere på dagar. De minskar, eller tar bort droppen de sista dagarna. Vad tror du din släkting dog av om det inte var morfinförgiftning?

du har helt fel du målar upp den palliativa vården
som någon slags nazistiskt bödelsverksamhet
jag var med oavbrutet i min släktings sista dagar
sov till och med över i hennes rum när hon hade
svår ångest inget vätskedropp togs bort hon dog
inte av morfinförgiftning hon fick metastaser i levern
det gjorde att hjärtat ej orkade mer
jag fattar inte vad din negativa bild av den
palliativa vården kommer av men den här helt
felaktig du borde läsa på lite mer om den
Citera
2020-04-12, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Jag har haft en hel del att göra med forskare, och jag är inte imponerad kan jag säga. Svenska forskare är allt som oftast röda, eller gröna. Där är värdegrunden första prio. Öppna samhällen och HBTQ. Många ljuger rakt av. Se på Tegnell, har aldrig hört en tjänstman säga så mycket skräp som han.

Med detta sagt, vi kan bekämpa denna smitta, kan Norge ha R0 mindre än 1, så skulle vi kunna ha det.

Flock strategin kommer orsaka ett lidande utan like, förmodligen utan någon framgång mer än att nästan hela befolkningen blir smittade. VI kommer se likhögar i varje ishall runt omkring i Sverige. Lagom till ni hittat er heliga gral, flock immunitet, så kommer viruset ha muterat eller så har vi fått vaccin.

Vi vet inte ens varför Kineserna stoppade in 4 HIV sekvenser i viruset. Men vi forskar med Kina säger du. Det låter jättesmart. Fast jag utgår ifrån att du är röd, med det sagt, så förstår jag din inställning.

Ni kommer ha många liv på era samveten, om min analys är korrekt. Personligen skulle jag vilja att Sverige tar fram dödsstraff för dem som medverkat i massmordet, om det visar sig att Norge kan befria sig från corona. Kan de leka med äldres liv så lätt, så får de sätta era egna liv i pant.

Så allvarligt anser jag att det är. Det är förräderi mot de gamla och Sverige kommer aldrig kunna hämta sig internationellt efter detta. Vi kommer ses som empatilösa monster.

Men vänta lite här nu. Vilka är dessa gamlingar som du pratar om ska offras. Det är väl ändå så att man har en egen hjärna och ett eget ansvar även när man är äldre. Nu pratar jag inte om dem som sitter på något hem, för det torde vara en liten klick av de vi brukar kalla äldre inom riskgruppen. Fattar inte vad du yrar om faktiskt. Det är ett virus, inget massförstörelsevapen som regeringen riktar mot befolkningen. Det är en sjukdom. Och vi är långt ifrån att se något facit ännu. Försök att kontrollera paniken för i helvete!
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Så stört att regeringen inte kan gå ut med en jävla plan. Typ nu sätter vi upp stationer här och här så kan man testa sig, vi kommer även att antikroppstesta alla som vart sjuka bla bla

Om X indikerar bla bla så Gör vi så. Annars så.

En plan som är ordentlig, verklig, realistiskt.

Ska vi försöka hålla ut till vaccin kommer ? Ska vi köra flockimmunitet? Om vi ska köra den varianten så är det väl fan på tiden att folk immun testas så dom som kan då får börja återgå till det normala- börja jobba igång Sverige och vår ekonomi.

Vi står här helt utan en förbannade plan och ”vi vet inte, viruset är nytt. Jösses
Fast det tar tid att utveckla pålitliga tester och massproducerade dessa. Det handlar inte bara om att smälla upp en teststation (där alla får trängas och köa i timmar och hinna bli smittade innan de ens kommit fram och sen trängas igen på bussen tillbaka för alla har inte egen bil).
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag har rätt.

https://www.cdc.gov/pcd/issues/2017/16_0287.htm

https://www.naturvetarna.se/vi-erbjuder/tidning-och-nyheter/2017/nar-antibiotika-inte-langre-hjalper/

Du är oförmögen att tolka studier. Du klarar inte av rudimentär matematik. Du kan inte hantera rapporter.

Nej, du har inte rätt. Inte ett enda rätt.
Citera
2020-04-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, han twittrar på som ett kioskmongo som vanligt, och golfade typ igår va (?), så han är nog inte sjuk.

Haha ja tweetsen slutar nog knappt ens om han skulle ligga för döden 😬

Aha! Missat golfrundan, men dåså, då får vi säkert en ny presskonferens i dagarna med klagomål mot la swede och annat smått och gott.
Citera
2020-04-12, 23:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Covid-19 flyger inte runt som pollen, det kan sitta på ett dörrhandtag tex och så tar du i det för att kort efter klia dig på läppen eller liknande så kan du få i dig viruset, därför tvättar/spritar man händerna.

Virusets överförs från en persons luftvägar till en annan persons luftvägar. Företrädesvis genom utandningsluften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in