2020-04-12, 18:53
Medlem
Boris talar till folket efter att blivit från coronan. Our NHS. Ja, NHS är något speciellt för britterna. Då de hade OS och presenterade UK så var NHS det viktigaste de lyfte upp.

Tror Boris fick plasma. Inte tillgängligt för alla och då borde vi starta antikroppstester direkt så att vi kan fråga de med antikroppar att donera/eller sälja plasma. En riktig bristvara.

https://twitter.com/BorisJohnson/status/1249336590482243585
Citera
2020-04-12, 18:54
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
ja du vad ska man säga
välkommen till pandemin?

Lite annan klang på det än : Välkommen till the golden years..
Citera
2020-04-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det har du rätt i. Det är som att sitta i livbåten efter att fartyget har sjunkit, och protestera mot alarmister som varnar för isberg.

- Nu behöver du inte vänta längre. Massdöden pågår för fullt. Sverige har haft 899 dödsfall i Covid-19.

- Nej.

Jag vill inte att någon fanatisk diktator ska styra Sverige. Det är en anledning till att Covid-19 borde ha bekämpats så tidigt som möjligt.

Covid-19 är en välsignelse för skumma makthavare. Epidemin har fått härja fritt tills allmänheten får panik, och själva efterfrågar förbud och övervakning. Samhällets handlingsförlamning kan utnyttjas för att sprida misstro mot demokratin. Skumma makthavare kan hävda att demokratin är ett hinder för effektiv bekämpning av epidemin. Dom skumma makthavarna kan peka på att Kina som ett på framgångsrik bekämpning av epidemin, och påpeka att Kinas ledare inte behöver ta hänsyn till demokratin.

Sveriges myndigheter har inte gjort någonting för att försöka att hejda epidemin. Förklaringen har varit att befolkningen behöver ta emot sjukdomen för att kunna uppnå frälsningen flockimmunitet. Men: Någonting är galet när myndigheterna välkomnar ett virus med öppna armar, och därefter låter viruset frodas bland befolkningen.

varför sjunker alltid nivån i denna tråd fram på kvällskvisten?
nån som har en förklaring?
Citera
2020-04-12, 18:55
Medlem
Hur skulle ni reagera om någon på eran arbetsplats blivit smittad?
Jobbat på som vanligt?
Krävt sanering av arbetsplatsen?
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Poängen är väl att en striktare skolstängning an den Sverige har i dag inte skulle ha någon nämnvärd effekt på plattheten på kurvan. Viruset har helt enkelt inte rätt egenskaper för det. Jag tror du missförstår illvilligt.

Dock skulle skolstängning ha betydande effekt för oss som kan jobba hemifrån och är vuxna nog att ta hand om våra barn.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Klart det inte gör för dig, herr begränsning och trångsyntheten själv. Syftade på vad Corona Bob har sagt och vad som har varit fel, dvs allt...

Inge har sagt att du har en roll i vad som händer.

Men du är ju högst ansvarig till vad du själv skriver och propagerar för andra.

Alla du skriver med får du som fiender.

Vilket är tragiskt att du inte ens kan inse det själv

Du fäktar i blindo och vet inte ens vad du argumenterar om. Jag ska alltså erkänna att jag har fel för att du hatar Tegnell.

Fiender... Ja, jag förstår att du ser detta som ett krig. Det brukar ju marginaliserade regeringsfientliga åsiktsbärare göra. Gudilov är jag helt ointresserad när det gäller att politisera detta.

När året är slut vet vi om det var en överdödlighet eller inte.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Så skolstängning resulterar således i färre smittade och färre döda.

Pajas är snarare den som har den lätt oroväckande avataren "Jag är en människohatare"...
Moget...inte alls rubbat...

Om du gör det enkelt för dig, ja. Och nåt annat är du knappast kapabel till, att döma av dina tvärsäkra, onyanserade inlägg igår. Då skulle vi alla kunna leva som eremiter och undvika dödsfall i influensa, och alla andra smittsamma sjukdomar faktiskt.
Bryter man ner det och ser det i ett större perspektiv så är sannolikt skolstängning och dess konsekvenser ett större problem än en ökad smittspridning på några % när vi redan har samhällsspridning.

Ska vi vara noga betyder det "Jag är en människohatande" och är inledningen av en textrad i en låt. Men med ditt nick och din avatar förstår jag att det inte finns utrymme för vare sig ironi, självdistans eller reflektion över det ens.
Citera
Medlem
Citat:
"Over 70 prosent av alle nye smittetilfeller i Norge kommer fra Oslo og Viken. Nå skal smittede isoleres på hotell. Samtidig står smittetallene stille flere andre steder i landet"

"– Tallene viser at tiltakene vi har hatt i Norge har fungert veldig godt i store deler av landet, men så forteller det at i Oslo og Viken, områder der folk bor tett, så er smittekjeden vanskeligere å bryte. Vi må ha særlig fokus der smitten er høy fremover, sier assisterende direktør i Helsedirektoratet, Espen Nakstad".
https://www.dn.no/staticprojects/2020/01/coronaviruset/#51259

Mer informasjon her:
https://www.nrk.no/rogaland/i-rogaland-blir-nesten-ingen-koronasmittet-lenger-1.14980118
Citat:
Denne uken er Rogaland det fylket i landet med færrest nye smittede. Kun en person er registrert med koronasmitte. Det skjedde mandag.

De første syke ble sporet opp, testet og isolert. Vi fikk varslet de som hadde vært i kontakt med dem. Iherdig smittesporing i kombinasjon med folkets dugnad har gitt denne utviklingen i antallet nye smittetilfeller. Innbyggerne har vært lojale mot tiltakene
Senast redigerad av POlROT 2020-04-12 kl. 18:59.
Citera
2020-04-12, 18:56
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Hmm..

Jag undrar hur pensionärer hanterar detta, dvs den delen som är mentalt friska med lite ålderskrämpor och klarar sig stort sett själva.

När man får ett "du är för gammal" för vård, om du behöver det, i denna tid av pandemi.

-Deprimerad.., är detta vad jag är värd ?
-Acceptans.., ja en dag är man ju färdig med det jordiska..
-Förbannad, på något som man uppfattar som ett svek.., när man är som svagast..

När de röstat in en svetsare till statsminister, vars mest kända uttalande är "Vi såg det inte komma", så var det bara en tidsfråga egentligen.

De borde ha sett det komma. Ärligt talat.
Citera
2020-04-12, 18:57
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Boris talar till folket efter att blivit från coronan. Our NHS. Ja, NHS är något speciellt för britterna. Då de hade OS och presenterade UK så var NHS det viktigaste de lyfte upp.

Tror Boris fick plasma. Inte tillgängligt för alla och då borde vi starta antikroppstester direkt så att vi kan fråga de med antikroppar att donera/eller sälja plasma. En riktig bristvara.

https://twitter.com/BorisJohnson/status/1249336590482243585

Låter lovande för framtiden.., kostar inte skjortan heller !
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sodaestereo
Han vet inte vad Imperial College är för något. Han förstår/talar inte engelska. Han bara läser på Expressen och Aftonbladet.

Han har inte ens svarat på detta :

Detta är hans debatt nivå :

Inte EN ENDA ARGUMENT SOM är kontrasterad med både lokala och internationella källor(som sagt, han fattar inte engelska).
Om du inte håller med honom så kommer han fråga dig hur mycket toapapper har du hamstrat, eller att du säkert går på nån statligt bidrag.

Han tycker inte att 899 avlidna i Sverige är "massa döda".

Den enda han kommer med är "alarmister här, alarmister där". Han kan tyvärr inte debattera eller kanske vet vad en debatt är. Hans argumentation nivå som sagt är jätte låg.
Då hans icke fakta backade argument är lika värda som NOLL.

Han kommer inte svara på dig eller mig med en lämplig och intelligent svar när man kommer med lite högre nivå av argument.

Har inga problem alls att svara dig. 900 döda på några månader är inte så mycket, dessa skulle med stor sannolikhet ändå dött av nått annat än corona, influensan t.e.x.( det dör för övrigt över 90 000 människor varje år i sverige där hjärt och kärlsjukdomar står för över 30 000)

Kolla man på statistiken (som du säger att jag inte gör för jag läser bara Afronbladet) så visar den inte nån märkbar uppgång mot mars förra året.

* 9 av 10 som får corona får inga symptom.

* Enligt Norge och WHO har corona en dödlighet på 0,6 %

* 88% av alla som dött är över 70 år

* 80% som hamnar på IVA blir utskrivna

Så nej, jag är inte ett dugg orolig. Är det nått jag är orolig över är det hur detta kommer slå mot ekonomin.

Frågor på det?
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Palliativ vård har inget med passiv dödshjälp att göra. Läs på.

Palliativ vård är passiv dödshjälp. Man ger morfin mot smärta men struntar i att övervaka vätskeintaget. under ett visst differentialtryck slutar njurarna att rena blodet från morfin och det ansamlas i blodet. När morfinnivån nått en viss nivå förlamas andningsmuskeln.

Tror inte sjukvården har så mycket tid för varje patient just nu, så det passiva kan mycket väl blivit aktiv dödshjälp. Vore intressant om det kom in lite polisanmälningar från anhöriga så det kunde prövas rättsligt.
Senast redigerad av Max3x 2020-04-12 kl. 19:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in