2020-04-12, 14:03
Medlem
Haj!
r sugen p att jobba offshore pga arbets schemat (typ tv veckor jobb, tre veckor ledigt)
Drfr undrar jag om det finns ngra adminastriva jobb p en plattform som man kan f via universitets utbildning, och vilka jobb som r "lttast" att f och vanligast.

Kom grna med tips p andra jobb dr jobbar t.ex. tv veckor sen tre ledigt, med andra ord lngre ledigheter i schemat
Citera
2020-04-12, 14:11
Medlem
LeifD2s avatar
En hel del jobb p plattform som krver ingenjrsexamen. Man flyger vad jag vet inte ut ekonomer eller andra pappersvndare till plattformarna eftersom det r fr dyrt.

Sedan 2014-2015 s finns det ett mycket stort utbud av den hr typen av arbetskraft ledig, personer med lng erfarenhet. S att komma in som ny r inte s ltt, skulle jag tro.

P norsk sockel s r det dessutom stora nedragningar p gng igen, men det kanske r bttre p annar hll, Ost Asien t.ex. eller Azerbadjan dr riggarna str p grund vatten och kostanderna r lgre?
Citera
2020-04-12, 15:30
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
En hel del jobb p plattform som krver ingenjrsexamen. Man flyger vad jag vet inte ut ekonomer eller andra pappersvndare till plattformarna eftersom det r fr dyrt.

Sedan 2014-2015 s finns det ett mycket stort utbud av den hr typen av arbetskraft ledig, personer med lng erfarenhet. S att komma in som ny r inte s ltt, skulle jag tro.

P norsk sockel s r det dessutom stora nedragningar p gng igen, men det kanske r bttre p annar hll, Ost Asien t.ex. eller Azerbadjan dr riggarna str p grund vatten och kostanderna r lgre?
Att jobba p en oljerigg i Azerbajdzjan lter iofs jkligt spnnande. Undrar hur man ens sker sna jobb..

Edit: Found it https://www.energyjobline.com/jobs/o...as/azerbaijan/
Citera
2020-04-12, 17:26
Medlem
morkfromorks avatar
(FB) Yrke: Sjbuse (sammanslagen trd / mod)

Hr finns kanske en del info
Citera
2020-04-12, 20:11
Medlem
HK1997s avatar
Det gr fortfarande svida jag vet att f offshore-jobb dock extremt svrt. Krver bara massor av utbildningar och kurser som AG sllan str fr samt massor av erfarenhet.

GSK och godknt hlsointyg r absolut minimum i Nordsjn. Var beredd p att hosta upp minst 15k ur egen ficka samt ngra dagars ledighet. Sen finns det ocks fler kurser som AG har som krav beroende p yrkesgrupp, FSE, EX-grunnleggende, HLR, HMS fr att bara nmna ngra. Finns inte mycket administrativa jobb svida jag vet.

Vill du verkligen jobba offshore r det lttare att jobba onshore frst. Ingngskraven r mycket lgre och mjligheter finns att jobba offshore med rtt erfarenhet men absolut ingen garanti. Detta gr under antagandet att ditt yrke har den mjligheten.

Lr finnas jobb inom branschen ett tag till men troligtvis inget lngsiktigt om du kan leva med oskerheten som helt beror p vrldspolitiken. Krvs dessutom flytt/arbetspendling till annat land, enklast r Norge men UAE har jag hrt r ocks mjligt med rtt kontakter.
Citera
2020-04-12, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillfixarN
Haj!
r sugen p att jobba offshore pga arbets schemat (typ tv veckor jobb, tre veckor ledigt)
Drfr undrar jag om det finns ngra adminastriva jobb p en plattform som man kan f via universitets utbildning, och vilka jobb som r "lttast" att f och vanligast.

Kom grna med tips p andra jobb dr jobbar t.ex. tv veckor sen tre ledigt, med andra ord lngre ledigheter i schemat

Sjingenjr och sjkapten r rtt uppenbara alternativa arbeten med den typen av ledighet, som oftast kallas vederlag.
Bgge tv, speciellt sjingenjr, skulle dessutom kunna landa dig ett jobb p oljerigg.
De senaste ren s har det varit rtt enkelt att trilla in p programmen senaste ren, har man haft behrighet s kommer man in i princip men p.g.a. COVID-19 s kanske det r fler som sker en utbildning nu och det blir tuffare, borde dock inte vara ngra toppbetyg som krvs.
Citera
2020-04-15, 08:14
Medlem
Fast nu r ju inte sjingenjr eller sjkapten srskilt administrativt. (OIM och Teknisk Chef r ju naturligtvis det, men brja plugga nu s kanske du r dr om 15 r)

Det enda rent administrativa jobbet som finns r radiooperatr, de roddar med hyttallokering, helikoptrar och liknande men det behver man knappast en universitetsutbildning fr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in