2020-04-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så Sveriges icke-strategi är rakryggad?
Ingen vill ta ansvar utan man bollar det neråt och kallar det ”Folkvett”.
BoJos ställningstagande om nedstängning byggde på en rapport från forskare.

Tycker snarare det var modigt gjort av honom då en nedstängning är nåt väldigt stort att hantera.
De fega politikerna har du här i Sverige - och ingen annanstans.

Ok. Tolkar jag dig rätt nu:
Det är INTE rakryggat att gå tvärt emot alla andra länder och alla vrålande alarmisterna och allmänna gaphalsar.
Ok. Bra där.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Den testmetoden du beskriver här verkar otrevlig? Stämmer den? Jag har hört om enkla metoder i USA som används nu, Trump är lyrisk när han beskriver den, men jag förstår inte allt.

Det sägs vara kaos utanför sjukhus i Moskva och att ambulanser körs i skytteltrafik? Vad är sanning? "The truth is out there"?
Jag är alltid skeptisk till nyheter och tar aldrig något för givet. Svenska nyheter har först ett filter, så uppfattar jag det.

Ja, Sverige test är ingen rolig upplevelse kan jag lova.

Jag har vänner i Moskva och det stämmer inte enligt dom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Haha, det var ett roligt svar

Den balanserade tenderar dock (gissningsvis) att ha en högre utbildning, en eftertanke och ett sätt att reflektera över sitt handlande som nog skulle få hen att haja till när man fick tag i skärpet och inte i bussbältet.

Jag tror snarare att detta alarmistiska och uppskrämmande skrikande från domedagsprofeten/alarmisten blir mer ihågkommet när pandemin är över.

Kanske kommer man med råd hur man ska fånga upp dom nästa gång, lära ut hur man tar några djupa andetag - hur man inte klumpar ihop sans och balans och en tro på FHM med att vilja att alla 30-talister ska mass-dö. En kurs i perspektiv eller så.

Jag säger inte att något är fel, det ligger djupt rotat inom oss att vara rädda för virus.

Det är bara så att alarmismen och domedagsprofetian kan skada mer, både för individen som utför den och för dom som lyssnar på den.

Varför? Jo, för det finns någonting som kallas produktivitet och en vilja att effektivisera gällande sin egen överlevnad. Det gör man inte genom att sitta fastbultad med silvertejp och foliehatt längst bak i bussen - i dagens samhälle behöver snarare sans och balans. I en demokrati alltså. Pandemin kommer gå över.

Att komma ihåg sig själv som den som sa att hela världen skulle gå under, att man skriver under på att man vill att folk ska dö och att man var otrevlig på nätet - det lär inte vara något vidare att berätta för barnbarnen.

detta var banne mig det klokaste jag läst
på ett bra tag i denna tråd
du skriver balanserat med perspektiv
ett gott epos från en scholar tack och bock!
Citera
2020-04-12, 12:49
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Jobbar de på ett av våra större sjukhus i Stockholm på en ”coronaavdelning” eller intensiven? Eller ett äldreboende där gamlingar kvävs utan tillgång till syrebehandling eller sjukhusvård?

Annars är det ju så självklart att det är lugnare på andra håll inom vårdkedjan pga att färre människor söker sig till primärvården just nu. Alla jag känner som har behövt träffa läkare har gjort det via videosamtal. Bara i nödfall och om behandling kräver så tar sig folk till en vårdcentral eller närakut.
Nu är det ju så här mest utav allt, man vill inte ta emot någon inom primärvården.
Inte alls att färre människor söker sig till primärvården just nu.
Citera
2020-04-12, 12:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Fortsätt med samma mantra som alla andra regimtroll. Jag slutar svara på dina frågor för att du vill bara tramsa.
Åh, jag visste inte att du var ett regimtroll!

Jag upprepar samma imbecilla ramsa som du. Det finns virus i Sverige och så gör de inte som jag säger så därför ska de åtalas. Men nu vill du vänta på utvärdering plötsligt? Finns det nåt att utvärdera?
Citera
2020-04-12, 12:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det finns 85-åringar som är pigga, vältränade och starka som en 70-åring. Det gör mig mycket ledsen om man verkligen inte ser på hur individen är utan bara går efter "åldern", fy FAN om det är så. Jag hoppas verkligen att det finns en mänsklighet men troligen är värdegrunden körd nu.
Den "humanitära stormakten" är definitivt körd nu. Nu kan etablissemanget, regering mfl inte komma dragandes med sitt "värdegrundssnack" något mer. Alla kommer bara garva åt dem. För vi vet att det bara är just snack och en massa fina ord utan substans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jo om det rör sig om att ligga i respirator i 2 veckor.....

En frisk 30 åring tappar i snitt 1kg muskelmassa om dagen i respirator. You do the math....

Det är bara att kolla på USA och Kina som vårdar äldreäldre multisjuka och en del tillfrisknar.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Det finns 85-åringar som är pigga, vältränade och starka som en 70-åring. Det gör mig mycket ledsen om man verkligen inte ser på hur individen är utan bara går efter "åldern", fy FAN om det är så. Jag hoppas verkligen att det finns en mänsklighet men troligen är värdegrunden körd nu.
De etiska riktlinjerna talar om att man ska gå efter biologisk ålder.

Du måste dock vara medveten om att intensivvård är en oerhörd påfrestning för en människa och riskerna för komplikationer är stora. Det finns dessutom ingen behandling, utan allt bygger på att kroppen själv ska bekämpa viruset.

Få klarar det. Resultaten (i de små studier som börjar komma fram) för de som blir så sjuka att de hamnar i respirator är riktigt dåliga. Runt 2/3 dör.
https://www.npr.org/sections/health-shots/2020/04/02/826105278/ventilators-are-no-panacea-for-critically-ill-covid-19-patients?t=1586551010539&fbclid=IwAR1nUFG3CDslJC5g Joa6Sgzx5fpDOTiHBCXvPm7GlVX5O12YpiQiNlAnvZc&t=1586 620809283
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vi jobbar på det.

Jag fokuserar på säkerheten för ett vaccin utvecklat av Moderna, ett företag baserat i Cambridge, Massachusetts. Men forskare kommer också att titta noga på arten av det immunsvar som vaccinet kallar.

Moderna-vaccinet består av en RNA-molekyl. Liksom många av de andra SARS-CoV-2-vaccinerna under utveckling är det utformat för att utbilda immunsystemet till att skapa antikroppar som känner igen och blockerar spikproteinet som viruset använder för att komma in i mänskliga celler.

Så det är pågång, men allt tar sin tid.

Mvh
Dr. Jeff

Så, Jeffie, du tittade också på Helgstudion i SVT denna förmiddag?
Citera
2020-04-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Jo om det rör sig om att ligga i respirator i 2 veckor.....

En frisk 30 åring tappar i snitt 1kg muskelmassa om dagen i respirator. You do the math....

Var har du läst detta?
Citera
2020-04-12, 12:52
Medlem
Milldues avatar
Är det någon annan här som tänker lite större om denna corona epedemi och inte enbart dillar om procentsatser i meddelande efter meddelande utan att tänka längre än så ?

Jag anmälde mig som frivillig för några veckor sedan och har gjort några skift. Blev dock själv sjuk men är bättre nu..Dock så pratde vi lite om lite andra saker angående coronasmittan som inte tas upp här.

En av de intressantare är Vad händer med de barn som smittas och går igenom sjukdomen kanske helt utan symptom. Kan det vara så väl att de barn som smittas får ett livslångt skydd mot detta virus och att viruset beter sig som en barnsjukdom de inte blir sjuka av ?

Vi har ju ett antal sk. barnsjukdomar som barn klarar galant men som drabbar vuxna betydligt hårdare. Som mässlingen eller påssjuka, rödahund mf. Ett barn som går igenom dessa har oftast ett livslångt försvar mot sjukdomen medans en vuxen som får påssjuka kan bli väldigt sjuk och även bli steril.

Då viruset är nytt och tämligen okänt så vet man naturligtvis inte detta men det borde nog startas upp forskning på detta genom att noga bokföra barn som haft smittan och sedan följa dessa under en livstid som man gjort med andra sjukdomar historiskt. Kanske kan denna forskning även ge en del andra intressanta svar om detta virus som kan gagna den vuxna och äldre delen av framtida befolkning.

Att barn inte drabbas har nog även skyddat världens regeringar mot våldsamma upplopp och rena revolutioner. Om läget varit tvärt om att barn dött i samma hastighet och procent som nu 70+ dör så hade det nog inte varit så lungt på gator och torg som det är nu. Detta speglar ochså det äldre förakt som dagens människor har eller åtninstånde har förvärvat. I äldre tider så skulle det inneburit väldigt kraftiga förändringar i samhället om de äldre dött av i denna takt.
Citera
2020-04-12, 12:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Melodifestivalen kan ha varit ett sådant event vilket vi nu får betala för.

Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Detta är mest önsketänkande tyvärr. Krävs mer tid för att testa vaccin, och det har redan påbörjats tester. Nu måste man följa dessa personer under 1-2 år och se mer långvariga effekter innan någon massvaccinering kan komma på tal.

Ja det är vitt skild bud. Hoppas bara snart de kan komma på något bra. Om inte vaccin så i vart fall bra läkemedel hade varit guld värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in