2020-04-12, 12:41
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Detta är mest önsketänkande tyvärr. Krävs mer tid för att testa vaccin, och det har redan påbörjats tester. Nu måste man följa dessa personer under 1-2 år och se mer långvariga effekter innan någon massvaccinering kan komma på tal.

Gick inga 1-2 år innan svininfluense vaccinet gick ut till allmänheten..
Citera
2020-04-12, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Nej, vi har forskat fram nya tester som är lätta och ger resultat efter 10minuter.
Vi masstestat, tillskillnad från Sverige som knappt testar sina medborgare.

(Inte det resten sverige har när dom trycker upp en pinne via näsan nästan ända upp till hjärnan)

Har ingenting att göra med någon mörkning

Den testmetoden du beskriver här verkar otrevlig? Stämmer den? Jag har hört om enkla metoder i USA som används nu, Trump är lyrisk när han beskriver den, men jag förstår inte allt.

Det sägs vara kaos utanför sjukhus i Moskva och att ambulanser körs i skytteltrafik? Vad är sanning? "The truth is out there"?
Jag är alltid skeptisk till nyheter och tar aldrig något för givet. Svenska nyheter har först ett filter, så uppfattar jag det.
Citera
2020-04-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Allting är ju relativt. Jämför vi med Belgien som har 3600 döda så är det väldigt bra! Helst om det stämmer att "endast" 10% av Belgarna burit viruset mot 16% av svenskarna.

Stämmer det även att Norge endast haft 0,5% smittade av sin befolkning så har alltså Sverige haft 32 gånger så stor smittspridning per capita som Norge. Dessutom har vi dubbelt så många invånare vilket skulle betyda att vi har/haft 64 gånger så många invånare som burit viruset, men vi har inte 64 gånger så många döda utan knappt 8 gånger så många.
Belgien är ju intressant, 3600 döda av en befolkning på 11 miljoner. Betyder väl att det börjar tunna ut med personer i den mest utsatta riskgruppen. Blir det så i alla länder att det " naturliga urvalet" avgör antalet offer oavsett åtgärdspaket?
Citera
2020-04-12, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är lögn, det är inte otroligt få 85+ som klarar intensivvård.

Jo om det rör sig om att ligga i respirator i 2 veckor.....

En frisk 30 åring tappar i snitt 1kg muskelmassa om dagen i respirator. You do the math....
Citera
2020-04-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Nej, inte generellt men den behandling som krävs vid svår covid-19, dvs veckovis i respirator är det nog inte många (om ens någon) som gör. Det finns trots allt ingen bot för detta utan allt IVA-vården gör är att köpa tid för att immunförsvaret ska bekämpa viruset. Äldre har ofta ett försvagat immunförsvar och reder helt enkelt inte upp det (utöver alla komplikationer IVA-vård kan ge).

Det finns 85-åringar som är pigga, vältränade och starka som en 70-åring. Det gör mig mycket ledsen om man verkligen inte ser på hur individen är utan bara går efter "åldern", fy FAN om det är så. Jag hoppas verkligen att det finns en mänsklighet men troligen är värdegrunden körd nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Gick inga 1-2 år innan svininfluense vaccinet gick ut till allmänheten..

Och det var ju väldigt synd och denna gång är de nog försiktigare.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:

Har ingenting att göra med någon mörkning
Jodå, det vet du och hela världen att siffrorna är friserade. 0,001% av befolkningen smittad men 50% av flygresenärerna ut är smittade. Går liksom inte ihop.
Citera
2020-04-12, 12:45
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Sverige kör ju ett experiment, självklart måste jag följa det här. Sverige är ju ensamt i denna taktik ni kör, som är helt fel enligt mig.

Jag är säker på att forskare över hela världen håller ett öga på hur det går för Sverige. Men dom brukar inte skriva inlägg på Flashback och i synnerhet inte i den omfattning du gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har någon læst DN`s intervju med Finlands president Niinistö, den ligger bakom en + artikel.

https://www.dn.se/nyheter/varlden/sauli-niinisto-finland-varderar-att-skydda-sig/

Jag läste intervjun med honom, tyckte den gav en bra bild. Han aktade sig noga för att kritisera Sverige rakt ut, men mellan raderna så blev det ju så ändå lite grann, eftersom han sa saker som man inte skulle göra (t.ex. saker som Sverige gjort).

Han gav exempel som att t.ex. "Man kan inte säga till människor att inte gå ut och äta, och sedan ändå hålla restauranger öppna. Det måste vara tydliga regler". (Ungefärligt citat). Han pratade också om att Finland ville skydda sitt folk osv.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fel av dig igen! Artikeln i Guardian publicerades 7 april och bygger på en vetenskaplig artikel som publicerades i The Lancet 6 april. Skolorna i UK stängde 20 mars. Som du ser stämmer kronologi inte alls med din tes.

Bara om du tror att covid-19 är som en vanlig influensa har du grund för att stänga skolorna:

The evidence for the effectiveness of school closures and other school social distancing measures comes almost entirely from influenza outbreaks, for which transmission of the virus tends to be driven by children.

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext

Är det din tes, att covid-19 är precis som en vanlig influensa? Jaha, säger du det så är det väl så då.

Influensa har en inkubationstid på 2 dagar, självklart märker man där resultat av skolstängningar tidigare än för ett virus som har en inkubationstid på 14 dagar, och där det dessutom kan dröja ytterligare en vecka innan man behöver sjukvård.
Citera
2020-04-12, 12:46
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Så det kommer aldrig att finnas något vaccin?

Vi jobbar på det.

Jag fokuserar på säkerheten för ett vaccin utvecklat av Moderna, ett företag baserat i Cambridge, Massachusetts. Men forskare kommer också att titta noga på arten av det immunsvar som vaccinet kallar.

Moderna-vaccinet består av en RNA-molekyl. Liksom många av de andra SARS-CoV-2-vaccinerna under utveckling är det utformat för att utbilda immunsystemet till att skapa antikroppar som känner igen och blockerar spikproteinet som viruset använder för att komma in i mänskliga celler.

(Översatt från internet)
Så det är pågång, men allt tar sin tid.

Mvh
Dr. Jeff
Senast redigerad av JeffreyEpstein 2020-04-12 kl. 13:02.
Citera
2020-04-12, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
sant men det är otroligt få 85+ som överlever respirator

Stämmer inte det heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto