2020-04-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Härligt! Det måste ju innebära att ingen har prioriterats bort, dvs alla med lite sämre förutsättnngar som skulle dö i hemmet och allt det där.... Måste ha varit Fake News Rysstroll. Tyckte jag såg ett dokument om ganska hårda prioriteringar i Stockholm, det rapporterades till och med på radio. Troligtvis Fake News Rysstroll även det.

Skönt att allt är över nu!

** Varning, ovanstående inlägg kan innehålla spår av ironi **
Undra om läkaren va ironisk när han sa att det inte behövts.
Citera
Medlem
Precis som att de ska ha en hyllningsgala för alla som gör något för att bekämpa smittan eller bidrar på något annat vis i denna svåra tid så borde man ha en gala där man häcklar folk och får kasta ruttna ägg på alla som skiter i rekommendationerna och ändå reser runt och firar påsk och lever på som vanligt.

Blir så satans provocerad
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det dokumentet skriver man naturligtvis innan det eventuellt blir överfullt. Eller menar du att du har sett ett dokument med namn på personer som har prioriterats bort?

Tack för att du hjälper till att nyansera bilden lite här inne.
Samma sak som med kravallpolisen.
Folk började skrika om att nu har det gått åt helvete, kravallpoliser utanför sjukhusen.

Jag är väldigt glad att man förbereder sig på alla eventualiteter.
Synd bara att man inte var lika förberedande gällande våra äldreboenden.
Citera
2020-04-12, 10:54
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Härligt! Det måste ju innebära att ingen har prioriterats bort, dvs alla med lite sämre förutsättnngar som skulle dö i hemmet och allt det där.... Måste ha varit Fake News Rysstroll. Tyckte jag såg ett dokument om ganska hårda prioriteringar i Stockholm, det rapporterades till och med på radio. Troligtvis Fake News Rysstroll även det.

Stackars Vitruvianske Mannen, hade han fel i sina domedagsprofetior...

Finns ju fortfarande chansen att det går värre i någon annan del av landet så du kan få din chans att gotta dig och frossa i branta diagram med många döda.
Citera
2020-04-12, 10:55
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Enligt David Konrad i morgonstudion på SVT just nu verkar det ändå vara ganska lungt på IVA och utvecklingen går positivt åt rätt håll. Verkar som sthlm nåt sin peak trots allt och med rejäl mersmak för sjukvården som spåddes kollapsa totalt.
Citat:

Enligt denna Expressen-artikel så råder det fullt kaos på IVA:

Citat:
Larmet från IVA: ”Mardrömsvärld”

Kaotisk, orolig och extremt påfrestande. Så ser vardagen ut för många anställda inom intensivsjukvården i Stockholm.

– Det är som en mardrömsvärld. Vi räcker inte till hur vi än sliter och har inte en chans att upprätthålla en anständig vård, säger Anna Helmersson, intensivvårdssjuksköterska på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/larmet-fran-iva-mardromsvarld/
Citera
2020-04-12, 10:55
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Beslut tas snart att vi inte längre har råd att ge någon sjukvård till 70+ : Ekonomin måste återupprättas och någonstans måste pengarna hämtas som ska betala för alla konkursade restauranger, arbetslösa kulturarbetare, frisörer, baristor och hotellstäderskor. Stordalen vill också ha nytt kapital.

70+ ska ju ändå dö snart och det har visats sig att modellen att neka dem intensivvård lätt kan utökas till att de inte får kommas till akuten överhuvudtaget, samt att alla mediciner kan dras in.

**Varning till inbillade goda inlägget är ironiskt, men kan bli en sanning**
Citera
2020-04-12, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Det är klart det är jävligt jobbigt på IVA. Men det betyder inte att smittspridningen exploderat på det sätt som jag, och många med mig, befarade för några veckor sedan. Det verkar trots allt vara hyfsat under kontroll. Men återigen, kontroll är inte detsamma som lugnt. Personalen får slita ont i många veckor till är jag rädd.
Citera
2020-04-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tack för att du hjälper till att nyansera bilden lite här inne.
Samma sak som med kravallpolisen.
Folk började skrika om att nu har det gått åt helvete, kravallpoliser utanför sjukhusen.

Jag är väldigt glad att man förbereder sig på alla eventualiteter.
Synd bara att man inte var lika förberedande gällande våra äldreboenden.

Ja äldreboenden är ett stort misslyckande som var oundvikligt efter lång misskötsel. Jag tror inte att ett tidigare besöksförbud hade gjort någon större skillnad då personalen i många många år har gått på knäna och levt på att ringa in vikarier i sista sekunden.

Det här helt enkelt varit ohållbart att alla med symtom stannar hemma pga att då finns ingen som jobbar.
Citera
2020-04-12, 10:58
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Varför är skolorna stängda i många länder?
För att dom fega politikerna inte vågar stå emot dom som skriker högst. Plus att dom kan peka på varandra när dom kommer att få stå till svars. Ryggen fri kallas det. Brukar sällan vara ett bra arbetssätt.
Så Sveriges icke-strategi är rakryggad?
Ingen vill ta ansvar utan man bollar det neråt och kallar det ”Folkvett”.
BoJos ställningstagande om nedstängning byggde på en rapport från forskare.

Tycker snarare det var modigt gjort av honom då en nedstängning är nåt väldigt stort att hantera.
De fega politikerna har du här i Sverige - och ingen annanstans.
Citera
2020-04-12, 10:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Nej, jag letar inte efter en tidslucka. Min huvudpoäng är att förberedelserna varit lika dåliga i alla land, möjligen bortsett från Finland. Det blir då ganska meningslöst att lägga ner tid på att klandra just S, eller någon annan, M, SD, för att vi inte haft lager. Vi måste fokusera på vad vi kan göra nu.

Personligen tror jag inte att stora lager är lösningen framöver, men kanske snarare utökade lager lokalt, på sjukhusen. Som man då får kassera varje år, den andel som inte används.

Men framförallt att man har en snabb uppstart för tillverkning av skydd, eller vad det nu må vara. Vid denna kris behövs munskydd och respiratorer. Nästa gång kan det vara något annat!

Stora lager är kostsamma, omoderna, och en helt värdelös lösning. Naturligtvis är det en bättre lösning att snabbt kunna tillverka skyddsutrustningen, helst så lokalt som möjligt men iallafall inom landet.
Citera
2020-04-12, 10:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Sjukvården i Sverige har varit på gränsen tlll att kollapsa i 10 år om man tror på Britta-Ulla. Någonstans bör man börja syna uska-Ullas ständiga gnäll om hur hemsk arbetsplats hon går till varje dag.
Citera
2020-04-12, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja äldreboenden är ett stort misslyckande som var oundvikligt efter lång misskötsel. Jag tror inte att ett tidigare besöksförbud hade gjort någon större skillnad då personalen i många många år har gått på knäna och levt på att ringa in vikarier i sista sekunden.

Det här helt enkelt varit ohållbart att alla med symtom stannar hemma pga att då finns ingen som jobbar.
Ser ut att ha gått hyfsat i Skåne. Besöksförbud redan 13 mars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in