2020-04-12, 12:34
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tjeckien rörde snabbt för att införa restriktioner för resor, förbjuda stora evenemang och stänga icke-väsentliga företag, efter att de förklarade en nödsituation den 12 mars.

Tjeckien var smartq ocjh krävde dessutom 10,7 miljoner människor att täcka sina ansikten med masker eller halsdukar när du är utanför hemmet från 19 mars.

De stränga inneslutningsinsatserna verkar nu betala sig, eftersom regeringen meddelade på måndag att den skulle börja slappna av vissa coronavirusbegränsningar den här veckan.
Sedan tisdag har människor fått träna ensam utan ansiktsmasker. Butiker som bygg- och järnaffärer, cykelaffärer och cykelreparationscentra är bland de som får öppna igen från torsdag.

Utomhusfaciliteter för individuella sporter öppnar också igen, men bara till viss del - högst två personer kan vara i samma utrymme och de kan inte använda duschar eller skåp.
Väsentliga resor utanför Tjeckien kommer att tillåtas från och med den 14 april.

Lockdown har fungerar ännu en gång.
Grattis Tjeckien!
Nämen heeeeej profffessorn är du här och skojar med oss igen, du är för sööööt!
Vilken blogg har du plankat din text ifrån idag då? har du varit inne på Chefshuset blogg igen?, som du verkade gilla så mycket eller har du en ny jätte hemlig blogg som baaara du känner till? hm du kanske har plankat din text från en användare i ett annat forum? hur som helst tycker jag att du ska skriva källan på var din text kommer ifrån, annars kanske jag hjälper dig med det igen vem vet kanske tar jag på mig mina grävarhandskar och söker upp originaltexten?

Jag tror såhär, att om du börjar lära dig rättstavning och utvidgar ditt ordförråd en hel del, eller väldigt mycket om jag ska vara ärlig, så kanske du kommer att komma undan med dina plankningar av text från olika bloggar etc.
Men fram tills dess tror jag att du behöver ange källan till texterna du lägger ut, för att skribenterna kanske inte vill bli sammankopplade med en FB användare som har namn och bild på en sadistisk pedofil som avatar, och dessutom utger sig för att först vara läkare och sedan profffessor...
Just saying...
Senast redigerad av Corona-Ezpecial 2020-04-12 kl. 12:37.
Citera
2020-04-12, 12:34
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hade nog tycket att en respirator vore bevis på att han kunde ha dött. Utan respirator nej han klarade det ju utan.

Han överlevde för att han fick syrgasbehandling och andra åtgärder. Utan dessa så hade han nog dött. Förmodligen pga för låg syrehalt i kroppen. För låg syrehalt leder till organsvikt och döden.

Citat:
Coronavirus: U.K. jolted as PM Boris Johnson receives oxygen in intensive care

https://www.nbcnews.com/news/world/coronavirus-u-k-jolted-pm-boris-johnson-get-oxygen-intensive-n1178266

Boris Johnson är nog medveten om detta. Därför tackar han dem för sitt liv.
Citera
2020-04-12, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Står i bland annat Aftonbladet. Amerikanskt företag, men även Israel lär ha något på gång som de provat. Färdigt tillhösten men förstås inga garantier...

Detta är mest önsketänkande tyvärr. Krävs mer tid för att testa vaccin, och det har redan påbörjats tester. Nu måste man följa dessa personer under 1-2 år och se mer långvariga effekter innan någon massvaccinering kan komma på tal.
Citera
2020-04-12, 12:36
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ryssland har mörkat sina siffror värre än någon, nu börjar det visa sig att det inte går att dölja.

Nej, vi har forskat fram nya tester som är lätta och ger resultat efter 10minuter.
Vi masstestat, tillskillnad från Sverige som knappt testar sina medborgare.

(Inte det resten sverige har när dom trycker upp en pinne via näsan nästan ända upp till hjärnan)

Har ingenting att göra med någon mörkning
Citera
2020-04-12, 12:36
Moderator
Chantres avatar
Nu börjar smittan ta ordentlig fart i Skåne. Kan bara tänka mig kaoset om några veckor när alla de nya fallen ska ha IVA vård.

Citat:
Antal konstaterade fall i Skåne: 436
Totalt antal provtagna i Skåne: 5 389
Totalt antal covid-patienter som vårdas på sjukhus: 65, varav 16 i intensivvård
Totalt antal covid-positiva som avlidit på sjukhus: 22
http://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/pressbulletin-om-covid-19-12-april-2990564?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news

Sex nya fall på ett helt dygn. Skrämmande utveckling.
Citera
2020-04-12, 12:37
Moderator
Tinuviels avatar
Om ansvariga ska åtalas eller ej är inte en frågeställning som hör hemma i Medicin och Hälsa, det får ni diskutera i någon av politiktrådarna. Så, detta OT är raderat.

// mod
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Den studien som du hänvisar till har de backat på och ändrat. Hela Storbritannien stängde sina skolor. Det enda landet som aktivt ökar smittspridningen är Sverige.
Fel av dig igen! Artikeln i Guardian publicerades 7 april och bygger på en vetenskaplig artikel som publicerades i The Lancet 6 april. Skolorna i UK stängde senast 20 mars. Som du ser stämmer kronologi inte alls med din tes.

Bara om du tror att covid-19 är som en vanlig influensa har du grund för att stänga skolorna:

The evidence for the effectiveness of school closures and other school social distancing measures comes almost entirely from influenza outbreaks, for which transmission of the virus tends to be driven by children.

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext

Är det din tes, att covid-19 är precis som en vanlig influensa? Jaha, säger du det så är det väl så då.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-12 kl. 12:44.
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nu över helgen räknar Sverige precis som andra länder och igår rapporterades enbart 16 döda.

Detta justeras sedan upp eftersom Sverige - till skillnad från andra länder - sedan går tillbaka i registren och tar med de som avlidit i hjärtinfarkt, blodpropp mm.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-darfor-har-sverige-hogre-dodstal

Såvitt man nu kan hitta information på så testas inte döda inga prover tas på deras blod för att se om de varit smittade. Så dör någon äldre hemma och inte varit testad innan så förblir denna person otestad och myndigheterna kommer knappast räkna in dödsfall av andra orsaker i coronasmittan.

Det som ev kommer att göras är att jämföra överdödligheten rent statistiskt gentemot andra år för att få fram en ungefärlig siffra. Detta hjälper inte de anhöriga som vill ha svar på VAD som tog livet av deras anhörige. Men det skyddar förstås myndigheterna från framtida rättsliga krav som kan komma på grund av nekad sjukvård alternativt vanvård som lett till någons förtidiga död.
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Inte lite fall heller, ett tecken på det alla vetat: -Att Ryssland har mörkat sina siffror värre än någon annan (undantaget kanske Nordkorea)

Jag trodde inte ryssarna mörkade så mycket. De stängde gränsen mot Kina tidigt. Jag trodde de hade någon form av lockdown också? Men tydligen har de inte lyckats begränsa smittan särskilt bra.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Har själv läst ett antal artiklar som berättar att det är kaos och krigsliknande situationer inom vården dock. Om du har läst motsatsen så skulle jag gärna vilja läsa dessa också...

Du får leta själv, jag är inte ditt uppslagsverk.

Men om du inte har sett att det kommer olika uppgifter så kanske du inte läst tillräckligt mycket?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Njet.

Men nu när ni har era egna Corona problem så kanske ni skulle fokusera på dom istället för att skriva inlägg på Flashback.

Sverige kör ju ett experiment, självklart måste jag följa det här. Sverige är ju ensamt i denna taktik ni kör, som är helt fel enligt mig.
Citera
2020-04-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Vi är nog många som tycker så, att Kina ska stå till svars för det här. Men tror att sanningen är mycket hårdare, Kina spelar en betydande roll i världsekonomin idag och har stort inflytande över andra länder vilket visar sig när regimen lägger sig i Sveriges radios artiklar om landet för att ta ett exempel.

Jag tror mänskligheten kommer glömma detta fortare än kvickt när det börjar bli lugnt igen och allt återgår till det normala....
Ja, vi vill ju ha alla billiga prylar som tillverkas av Kinas kommunistiska parti.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in