2020-04-12, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fel av dig igen! Artikeln i Guardian publicerades 7 april och bygger på en vetenskaplig artikel som publicerades i The Lancet 6 april. Skolorna i UK stängde 20 mars. Som du ser stämmer kronologi inte alls med din tes.

Bara om du tror att covid-19 är som en vanlig influensa har du grund för att stänga skolorna:

The evidence for the effectiveness of school closures and other school social distancing measures comes almost entirely from influenza outbreaks, for which transmission of the virus tends to be driven by children.

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext

Är det din tes, att covid-19 är precis som en vanlig influensa? Jaha, säger du det så är det väl så då.

The most important finding to come from the present analysis is the clear evidence that children are susceptible to SARS-CoV-2 infection, but frequently do not have notable disease, raising the possibility that children could be facilitators of viral transmission. If children are important in viral transmission and amplification, social and public health policies (eg, avoiding interaction with elderly people) could be established to slow transmission and protect vulnerable populations.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är lögn, det är inte otroligt få 85+ som klarar intensivvård.
Nej, inte generellt men den behandling som krävs vid svår covid-19, dvs veckovis i respirator är det nog inte många (om ens någon) som gör. Det finns trots allt ingen bot för detta utan allt IVA-vården gör är att köpa tid för att immunförsvaret ska bekämpa viruset. Äldre har ofta ett försvagat immunförsvar och reder helt enkelt inte upp det (utöver alla komplikationer IVA-vård kan ge).
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Saknade lagar, saknade framförhållning och saknade grundläggande material för skydd, behandling och testning.

-ingen riktig förberedelse för en verklig krissituation
-många privatpersoner och företag har levt utan reservkapital
-sverige har inte tillräckligt med ordningsmakt för att upprätthålla lockdown
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är min upplevelse också. Har några släktingar som jobbar inom vården på olika sätt, och de verkar vara vid ganska gott mod än så länge. Då bor vi ändå i en hårt drabbad region.

Jobbar de på ett av våra större sjukhus i Stockholm på en ”coronaavdelning” eller intensiven? Eller ett äldreboende där gamlingar kvävs utan tillgång till syrebehandling eller sjukhusvård?

Annars är det ju så självklart att det är lugnare på andra håll inom vårdkedjan pga att färre människor söker sig till primärvården just nu. Alla jag känner som har behövt träffa läkare har gjort det via videosamtal. Bara i nödfall och om behandling kräver så tar sig folk till en vårdcentral eller närakut.
Citera
2020-04-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det är lögn, det är inte otroligt få 85+ som klarar intensivvård.

sant men det är otroligt få 85+ som överlever respirator
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du får leta själv, jag är inte ditt uppslagsverk.

Men om du inte har sett att det kommer olika uppgifter så kanske du inte läst tillräckligt mycket?

Jag frågade dig eftersom du tydligen hade läst annorlunda men du verkar uppenbarligen inte så intresserad av att dela med dig av dessa "goda nyheter". Men det är ju upp till dig, jag klarar mig dock...
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Det är min upplevelse också. Har några släktingar som jobbar inom vården på olika sätt, och de verkar vara vid ganska gott mod än så länge. Då bor vi ändå i en hårt drabbad region.

Precis! Det kommer både positiva och negativa rapporter direkt från vården. Det verkar ju av naturliga skäl komma mest negativt från folk som arbetar på IVA men totalt sett verkar det vara hanterbart även där även om läget såklart är tuffare än vanligt. men

edit. Vad gäller trycket på IVA så har jag uppfattat det som att det som ställer till det mest är den höga sjukfrånvaron. Men rimligtvis bör ju detta bli bättre allteftersom fler anställda har avverkat viruset.
Senast redigerad av trazke 2020-04-12 kl. 12:49.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
HalHandyman!

När Stefan löfven höll sitt tal till nationen såg han ut som en kasperdocka.
Samma min under hela talet där endast munnen rörde sig. Vet inte om han blinkade ens.
Som att man spelat in rösten. Satt dit en kasperdocka där någon krypit in och rörde på munnen enbart.

Inte ens under en kris kan politiker visa känslor och inlevelse.
Experter som Tegnell tex, pratar som robotar.
Va fan är det för fel..
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-12 kl. 12:42.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Ja, vi vill ju ha alla billiga prylar som tillverkas av Kinas kommunistiska parti.

Nej det tror jag dock inte alla vill. Tror det är lika många som skulle kunna se inhemsk produktion också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Flockimmunitet fungerar inte på co vid-19.

Så det kommer aldrig att finnas något vaccin?
Citera
2020-04-12, 12:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Jag frågade dig eftersom du tydligen hade läst annorlunda men du verkar uppenbarligen inte så intresserad av att dela med dig av dessa "goda nyheter". Men det är ju upp till dig, jag klarar mig dock...

Fast jag bookmarkar inte varje artikel eller varje inlägg jag läser. Gör du?
Citera
2020-04-12, 12:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige kör ju ett experiment, självklart måste jag följa det här. Sverige är ju ensamt i denna taktik ni kör, som är helt fel enligt mig.
Det är ju synd att de inte läser dina forskningsrapporter även om de nu skulle vara skrivna på ryska.

Kanske de blir lästa om du länkar dem hit?

Skönt att du har kunnat åka tillbaka till Ryssland. Du hade ju tydligen fastnat i något land för någon vecka sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in