2020-04-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Dödsfall i coronaviruset mäts på olika sätt runt jorden, men ingen kan mäta så exakt som Sverige, enligt statsepidemiolog Anders Tegnell.

”Sverige har ett relativt högt dödstal per capita jämfört med andra länder, men det kan delvis förklaras med sättet som man för statistik på i Sverige”, enligt Tegnell.

”Nu har vi många fall i Sverige det ska man absolut inte förneka och det är väldigt olyckligt.”

”Så vi har jättebra koll och är därmed förmodligen mer realistiska, och har med hög sannolikhet högre siffror än de flesta andra länder av den orsaken.”

Anders Tegnell berättar att Norge gör på ett liknande sätt som Sverige, medan länder som Italien saknar individdata på nationell nivå.

Tegnell :
”Av någon anledning så är det just dödstalen vi har som jämförelsetal och det är väldigt enögt, ett väldigt ensidigt sätt att titta på pandemin. ”

Jag antar att Tegnell tycker att det är ett forskningsexperiment i realtid och det är sekundärt hur många som dör. Man häpnar, men domen lär kommer senare.

https://www.skd.se/2020/04/11/tegnel...hogre-dodstal/

Exakt ! Man famlar i mörkret utan ett större antal tester , men det finns inga resurser för det.
Verkligen pinsamt med så dålig beredskap !
Notera hur Tegnell helgarderar sig. Svenskar är duktiga på att följa myndigheters råd, så därför "plattar vi ut kurvan" och får färre dödsfall än andra länder, men får vi ändå fler dödsfall än andra länder så beror det på att vi räknar bättre, och förresten är det inte antalet dödsfall som är det viktiga".

Det är ju omöjligt att vinna mot Tegnell. Som att spela fotboll mot någon som först flyttar sina målstolpar hit och dit, sedan påstår att det andra laget har mindre målbur, sedan förnekar att fotboll över huvud taget går ut på att göra mål.

Hoppas han får covid-19. Inte för att jag vill honom något illa, men för att det nog är det enda som kan rädda landet. Storbritannien gjorde ju en helomvändning från "flockimmunitet" och öppna pubar, till nedstängning och karantän, så fort Boris Johnson fått lite hosta..
Citera
2020-04-12, 11:15
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Personligen är jag chockad över att Sverige ännu så länge (skall tilläggas) ser ut att klara sig så bra med en regering bestående av människor som jag tidigare inte ens skulle pissat på om dom stod i brand.

Så du tycker att 900 döda hittils i Sverige är bra
Citera
2020-04-12, 11:17
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Personligen är jag chockad över att Sverige ännu så länge (skall tilläggas) ser ut att klara sig så bra med en regering bestående av människor som jag tidigare inte ens skulle pissat på om dom stod i brand.

Jag fetade nyckelorden i ditt resonemang. Du har bara inte genomskådat hur de mörkar än verkar det som, trots att det inte kräver speciellt mycket grävande för att komma fram till.

En hint: Testar man inte så kan man inte heller tillskriva dödsorsak korrekt.

Upptäcker man inte de flesta döda förräns någon månad senare, så är det ju ännu bättre, för statistiken idag.
Citera
2020-04-12, 11:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Man kan väl vända på det och säga att det är noga hur man kommunicerar "immunitet" så att människor inte tror att det är en livslång/lång immunitet som för när man tar vaccinationer.
Du har ingen garanterad livslång immunitet för vaccin heller. Så du kan ju tänka på hur du kommunicerar immunitet du med.
Citera
2020-04-12, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Nu tog Sverigedemokraterna tag i några av de mest grundläggande frågorna inför en pandemi, och svaret från socialministern kan du läsa längst ner i dokumentet. Mycket nöje!

Ja en utredning, fram till 2021 framstår ju som svagt.

Men, hon gav svaret den 12 Februari. Det var en helt annan värld då.

Italien hade 3 st corona-fall, inga döda, den 15e februari.

En helt annan värld, det fanns flygplan som flög framåt tillbaka över hela världen. Folk gick till sina arbeten, åkte på semester, allt var som vanligt.

Idag har du en helt annan styrning i Sverige, det är en operativ ledning som agerar snabbt på de behov som finns.

Och så ska det vara. I fredstid finns det gott om tid, det kan tvärtom vara skadligt att genomföra stora förändringar, som slår fel. Långa utredningar är rätt!

I krigstid, som vi befinner oss nu, är det rätt med snabba beslut, med risk för felaktiga beslut.
Citera
2020-04-12, 11:20
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
haha fan va bra
"Doktor Jeff" got busted har hela tiden vetat att han är en fraud
men vafan låt snubben leka forskare och klippa och klistra
får det honom att må bra så why not
Han gjorde nåt inlägg en dryg timme efter att han avslöjats och då kunde jag inte låta bli att retas med honom och sen har jag inte sett något mer av honom.
Jag vet att det kanske var lite taskigt men han har hela tiden bett om det+ att jag var på humör
Citera
2020-04-12, 11:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Melodifestivalen kan ha varit ett sådant event vilket vi nu får betala för.
Man undrar vad som kommer att hända med alla dessa megaevent i framtiden. Kommer allsång på Skansen att måsta lägga ner? Fotbollsmatcher där folk står och hejar och skriker och sprider virus? Körsång i stora körer? Allting kanske kommer att bli mer småskaligt för några år framöver i alla fall.
Citera
2020-04-12, 11:24
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Så du tycker att 900 döda hittils i Sverige är bra

Den siffran hade varit betydligt lägre ifall äldredomshemmen ej blivit smittade. Majoriteten av de döda levde redan på lånad tid, iom hyfsat öppet samhälle är de ekonomiska konsekvenserna förmildrade. Jag tror tyvärr inte att EU överlever detta då speciellt östblocket kommer att konkursa totalt och sedan börja skrika efter nödlån.
Citera
2020-04-12, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Frågar du de ansvariga, -"det är under kontroll, det går åt rätt håll"!

Frågar du de anställda -"det är helt jävla kaos inget fungerar här"!

Har du aldrig själv jobbat på golvet och hört chefernas annorlunda syn på tingens ordning?
Kanske är det så att du alltid tror på auktoriteterna?

-Ja chefen det är rätt och allt är bra bugar och bockar"!
-Ja Dr Tegnell, vi litar fullständigt på dig. Vi lägger våra liv i dina händer"!
-Ja statsministern, i Sverige är allt bra och vi kommer aldrig behöva ha en egen uppfattning om någonting"!

En enskild anställd har ingen översyn på verksamheten i stort. Hen ser bara sin omedelbara omgivning. Det är klart det är en stor arbetsbörda för stackarna i vården just nu, men än har vi inte fått slut på IVA-platser och än så har vi inte fått se samma kaos som de haft i Italien och Spanien framförallt. Hoppas vi slipper det även i fortsättningen.
Citera
2020-04-12, 11:25
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
2.5% har tester visat (också från Tyskalnd/Danmark). Det är siffror som är två veckor gamla (pga antikroppar utvecklas efter aktiv smitta). Lägg till fördubbling per vecka så är vi på 10% 😉

Nu var det ju inte antikroppstester de gjorde. De sa ju att det var aktiv smitta dvs viruset de mätte.. Sen behöver vi göra tester varje vecka för att få bra kläm på ökningstakten.

Men kommer bli intressant när de har antikroppstester som tex danskarna kör
Citera
2020-04-12, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Han gjorde nåt inlägg en dryg timme efter att han avslöjats och då kunde jag inte låta bli att retas med honom och sen har jag inte sett något mer av honom.
Jag vet att det kanske var lite taskigt men han har hela tiden bett om det+ att jag var på humör

äsch han klarar sig nog
antar att han alltid drömt om att bli forskare
men inte riktigt haft förutsättningarna (min teori)
märkligt att han väljer Jeffrey Epstein, en synisk pedofil
och våldtäktsman som användarnamn

Mvh
Dr. Blygdben
Senast redigerad av Blygdben 2020-04-12 kl. 12:20.
Citera
2020-04-12, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmotionalIntegrity
Absolut. Om folk inte tar det på allvar så är det ett garanterat hot mot verkligheten.

Men vi gör ett tankeexperiment:

En obrydd optimist, en balanserad realist och en domedagsprofet/alarmist åker buss tillsammans. Chauffören uppmanar folk att sätta på sig bältet. Hur agerar dom 3 typerna och vad får det för konsekvenser när bussen är framme och alla ska av?

Obrydd optimist (tror på Åre, rosé på uteserveringar och förkylningsvirus): skiter i bältet, och om bussen krockar så flyger hen med huvudet före och tar upp en IVA plats bara för sin naivitet. Om ingen krock kommer personen snabbt av bussen dock.

Balanserad realist (tror på WHO, FHM och sunt förnuft): tar på sig bältet och klarar sig vid krock samt kommer snabbt av bussen.

Domedagsprofet/alarmist (tror på världens undergång, skrämmer upp andra): tar på sig bältet, men bultar också fast sig med silvertejp, foliehatt och spikpistol i sätet samtidigt som hen skriker ”AKTA VI KOMMER KROCKA!!!”. När bussen är framme kommer tyvärr inte hen hinna av, utan har tydligt begränsats av sitt affektiva beteende.

Du behöver inte klumpa ihop WHO och FHM, FHM har inte tagit till sig flera av WHO:s riktlinjer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in