2020-04-12, 11:08
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, det handlar inte alltid om det utan de är en hel del som bara kräver lite extra vård som min mor som inte är i något direkt terminalstadium. Under normala förhållande om hon blir allvarligare sjuk i något så tas hon in till sjukhus. Det har hänt ett par gånger under de år hon har haft ASIH. Självklart finns det också människor i livets slutskede som vårdas under ASIH.

Jag tror dessutom att protokollet gäller fler och som inte har ASIH men som har hemtjänst.

Grejen är också att sjukdomsförloppet skiljer sig markant från t.ex. vanlig influensa. Det handlar om ett mer dramatiskt förlopp där man i princip dör drunkningsdöden. Sakta!
Aha, har tidigare fått intrycket av att ASIH handlar om palliativ vård i livets slutskede ordnad så att patienten slipper ligga inlagd och kan vara i hemmiljö för att öka kvalitet för både pat och anhöriga.
Tyvärr tror jag att de flesta äldre, även måttligt sjuka, som bor hemma kommer att nekas en tur till vårdavdelning om covid dyker upp. Triagering på förhand liksom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Precis som att de ska ha en hyllningsgala för alla som gör något för att bekämpa smittan eller bidrar på något annat vis i denna svåra tid så borde man ha en gala där man häcklar folk och får kasta ruttna ägg på alla som skiter i rekommendationerna och ändå reser runt och firar påsk och lever på som vanligt.

Blir så satans provocerad

Förlåt att jag efter 3 veckor i karantän åkte till min stuga i samma region som jag bor och firade påsk. Var inte för att provocera dig jag lovar. Jag gjorde en konsekvensanalys och kom fram till att jag utgjorde ingen belastning på sjukvården mer här än hemma i lägenheten där jag har många äldre grannar.
Förlåt mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Att kurvan nu ser ut att vända i Stockholm är naturligtvis en kombination av restriktioner, ändrat beteende och många smittade.
Det som är det luriga med denna pandemi är att alla kan följa den på nätet. Det gör att det skapas en lite felaktig bild eftersom endast konsterade fall finns med i statistiken.
Men de flesta smittade kommer inte med i statistiken. Det ser alltså ut som att en stor del av de sjuka dör och att bara en liten bråkdel av befolkningen är smittad. Hade man haft den totala bilden hade det sett lite annorlunda ut.
Denna pandemi är första gången som man har kunnat följa det på det här sättet på nätet. Det är bra, men man skulle önska att man kunde få bättre koll på lindriga fall vid nästa pandemi.

Nästa pandemi kommer förmodligen dröja några generationer.

Jag trodde verkligen att Sverige skulle varit mer förberedda på detta och jag förväntade mig att vår statistik skulle vara i världsklass jämfört med Kina som fullkomligt uppenbart mörkare eller fuskade med datan.

Men det uteblev totalt och efter den här krisen är över kommer jag att flytta ut från Sverige för gott.
Citera
2020-04-12, 11:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Enligt företagsekonomi ja,

men inte ur beredskapssynpunkt.

Samma resonemang som att tänk vad man sparar pengar löpande genom att inte brandförsäkra huset.

Snålheten bedrar visheten.

Snälla någon. Du visste inte ens vad ett virus var för något i december. Hur ska man veta vad man ska ha i lager, hyr mycket, var, och hur länge? Det kan ingen veta och det överlägset bästa sättet är att snabbt kunna använda vår starka industri att ställa om till att tillverka den utrustning som en stundande kris kräver. Oavsett om det är skyddsvisir eller vapen.
Citera
2020-04-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Att tacka för sitt liv är inget man gör i första taget - och definitivt inte nåt man gör om man är ledare för ett av världens mäktigaste länder.
Det finns andra uttryck att ta till för mindre allvarliga situationer.

Du verkar väldigt påläst i ämnet!
Du har säkert super-rätt!!!
Citera
2020-04-12, 11:10
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du fortsätter att halka ut från ämnet precis som din landsfader svetsaren. -"Nu ska vi göra allt så mycket bättre, återta allt vi försummade som vi alla är skyldiga till"!

Jag håller mig kvar till det vansinniga beslutet att avveckla beredskapen. Kritiker har funnits hela tiden vilket man kan ta del av på Fokus TV där försvarsexperter Wilhelm Agrell och Magnus Ranstorp samt civilförsvarets tillskyndare häromdagen hade föreläsning i ämnet.

Idioterna har dock alltid varit i majoritet.

Ja det var ju bara en tidsfråga innan kritikerna skulle få rätt egentligen, det visste alla inblandade, men förespråkarna för avrustningen hoppades att de skulle ha tiden på sin sida. Vem bryr sig egentligen om barnen trots allt när det kommer till kritan? Inte många har det visat sig.
Citera
2020-04-12, 11:11
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Enligt företagsekonomi ja,

men inte ur beredskapssynpunkt.

Samma resonemang som att tänk vad man sparar pengar löpande genom att inte brandförsäkra huset.

Snålheten bedrar visheten.

Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Snälla någon. Du visste inte ens vad ett virus var för något i december. Hur ska man veta vad man ska ha i lager, hyr mycket, var, och hur länge? Det kan ingen veta och det överlägset bästa sättet är att snabbt kunna använda vår starka industri att ställa om till att tillverka den utrustning som en stundande kris kräver. Oavsett om det är skyddsvisir eller vapen.

Finlands beredskapslager är gjorda enligt svensk modell.

Så nån har vetat i Sverige.
https://www.svt.se/nyheter/hemliga-finska-beredskapslager-oppnas
Citera
2020-04-12, 11:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Nästa pandemi kommer förmodligen dröja några generationer.

Jag trodde verkligen att Sverige skulle varit mer förberedda på detta och jag förväntade mig att vår statistik skulle vara i världsklass jämfört med Kina som fullkomligt uppenbart mörkare eller fuskade med datan.

Men det uteblev totalt och efter den här krisen är över kommer jag att flytta ut från Sverige för gott.

Personligen är jag chockad över att Sverige ännu så länge (skall tilläggas) ser ut att klara sig så bra med en regering bestående av människor som jag tidigare inte ens skulle pissat på om dom stod i brand.
Citera
2020-04-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Igår släpptes en beräkning från (jag tror det var) Imperial college i London som pekade på att 16% av Sveriges invånare burit smittan, alltså 1,6 miljoner invånare. I Norge var samma siffra 0,5%, alltså runt 25 000 invånare.

I Norge snakker noen om 14000 smittede mens i Sverige snakker noen om 50x-100x det antallet. Sannsynligvis er vel begge tall feil, mest realistisk er at forholdet mellom antall smittede i de to landene for 2-3 uker siden var omtrent det forholdet vi nå har i dødsfall. Så bør man få opp testkapasiteten og sette i gang med immunitetstesting for å finne fasiten.
Citera
2020-04-12, 11:13
Medlem
Vad hände med beredskapslagren? Såg någonstans att ansiktsmaskerna blev fjärrvärme. SR har ett reportage om beredskapslagren som försvann. Värt en lyssning.

https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1490109?programid=5108
Citera
2020-04-12, 11:14
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är klart det är jävligt jobbigt på IVA. Men det betyder inte att smittspridningen exploderat på det sätt som jag, och många med mig, befarade för några veckor sedan. Det verkar trots allt vara hyfsat under kontroll. Men återigen, kontroll är inte detsamma som lugnt. Personalen får slita ont i många veckor till är jag rädd.

Frågar du de ansvariga, -"det är under kontroll, det går åt rätt håll"!

Frågar du de anställda -"det är helt jävla kaos inget fungerar här"!

Har du aldrig själv jobbat på golvet och hört chefernas annorlunda syn på tingens ordning?
Kanske är det så att du alltid tror på auktoriteterna?

-Ja chefen det är rätt och allt är bra bugar och bockar"!
-Ja Dr Tegnell, vi litar fullständigt på dig. Vi lägger våra liv i dina händer"!
-Ja statsministern, i Sverige är allt bra och vi kommer aldrig behöva ha en egen uppfattning om någonting"!
Citera
2020-04-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Brukar du alltid klippa in text och hävda att det är du som skrivit den? Det går inte bra nu profffessorn!
Här har du orginalet till "din"text
http://chefshuset.se/index.php/chefshuset-ny/blogg-item/det_enda_som_aer_vaerre_aen_en_oeveroptimistisk_st atsepidemiolog_aer_att_ha

Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Du vet väl om att du kan prenumerera på den här bloggen du har klippt ut text ifrån och sedan hävdar att du skrivit.
Se nedan för information och länk
Som prenumerant på Chefshusets nyhetsbrev får du Vibekes blogg direkt i din mejl varje onsdag.
Här kan du anmäla dig för att bli prenumerant(Se länk)
https://my.sendinblue.com/users/subscribe/js_id/2jec5/id/1

Här får du lite kuriosa om din favoritbloggerska:

VIBEKE PÅLHAUGEN

Ett par år efter civilekonomstudierna kom jag till insikten att finansvärlden inte var så stimulerande som jag hade hoppats. Jag gick vidare till en karriär som affärsutvecklare och strategikonsult, och 1999 lämnade jag hemlandet Norge för Stockholm, Sverige.

Jag har varit väldigt förtjust i alla mina jobb, men livet blev som allra bäst efter att jag blev chef! Åren 2003 till 2011 arbetade jag på tidningen Chef, först som vice VD och från 2006 som VD. April 2011 startade jag verksamheten Chefshuset där min ambition är att jag och kollegorna på olika sätt ska bidra till att höja chefers prestationsförmåga och välmående. Plattformen för Chefshuset är min djupa övertygelse om att goda ledare är lösningen på allt.

Chef- och ledarskapsfrågor – högt och lågt – är vad mitt arbete handlar om, och det ger mig den stora förmånen att få möta tusentals chefer varje år. Och det är ofta i deras chefsvardag jag hittar material till mina veckovisa bloggar.

Ingen orsak att tacka, det var mitt nöje profffessorn

Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Så proffesorn, du som särskriver och stavar som en kratta fick alltså lite hemliga rapporter hemskickade till dig från dina forskarkompisar och nu idag när du ”släppte bomben” så gör du det först efter att det du släpper redan släppts i media runt om i världen? Uppfattade jag det rätt då?

Sluta nu. Om du själv uppskattar din egen förmåga kring hur många som faktiskt tror på ditt skitsnack så borde du se att det stannar vid 2-3pers som läser i den här tråden och som faktiskt tror på bråkdelen av dina amsagor. Dessa 2-3 av några hundra som hänger här generellt. Jämfört med miljoner utanför forat. Inse att du är obetydlig, rent av pinsam faktiskt. En vuxen man (?) som ägnar så mycket tid åt en illusion. Det om något är bisarrt. (Ja, så stavas det.)

En fråga: vad tycker dina forskarkompisar om att du sitter och släpper deras hemligheter på nätet? Det finns ingen risk att de snear till på dig och klipper kommunikationen? Eller är du forskargruppens Messias som fått i uppdrag att upplysa det dunkel som folk befinner sig? Sådär lite hemligt på ett svenskt forum som framförallt används av högerspöken?

haha fan va bra
"Doktor Jeff" got busted har hela tiden vetat att han är en fraud
men vafan låt snubben leka forskare och klippa och klistra
får det honom att må bra så why not
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här