2017-03-24, 12:17
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Braxen och mört har jag aldrig ätit, men id har jag däremot provat. Kall och inkokt, det finns godare fiskar helt klart, men det gick absolut att äta!
Citera
2017-04-03, 15:15
Medlem
maxorrs avatar
Fick mört till mat en gång hos en för länge sen ... var riktigt gott faktiskt som stekt torsk fast jag visste inte om att det det var mört??

Han var från Grekland, och hade avhyvlat fjällen och lagt fisken på en plåt i ugnen tills den var riktigt genomgrillad och med mycket flytande smör på samt diverse kryddor som nog säkert tog bort mycket av ev mört-smaken? Kan tänka mig att det ingick chili, vitlök, malet senapsfrö och diverse annat som serverades med fluffigt ris och sallad

https://svenska.yle.fi/recept/2003/06/22/mort-som-matfisk

Sen vette fan om mört är hälsosamt, har jäkla svårt att tro det?
Citera
2020-04-12, 06:52
Medlem
Zaxxons avatar
Nu vankas det för Id-fisket, de går upp i åarna för att leka. -"Ushiamej va äckligt med stormört!!"

Ja happ, förbannade jävla tonfisks-sushiätande-"wanna save the planet a la Greta"-östermalms-stadsbor. NU SKALL NI KÄKA ID! ÄT DÅ!! ÄÄÄÄÄÄT!

Kackerlackor smakar ju riktigt bra, ifall man doppar dom i choklad. Kan id och braxen bli lika poppis?
Tänk er en braxen, stor som en LP-skiva, höljd i finaste choklad. MMMMmmmmm! Var är ni nu alla Gretas?!?! Vi måste ju äta ... sånt.

Nä, det behöves inte! Rom från id (vilken den har nu) är inte fy skam. Salt, peppar, hackad charlottenlök med gräddfil på rostat bröd.

Ut I busken till närmsta å och dra upp några feta jävlar. Majs är bra som bete.

Kan frysa in fisk/file' 3-4 dagar, tina upp och grava. Smäll på macka med tomat och gravlaxsås.
Eller kör bara den där sushivarianten, ni små roliga vargälskande, naturabsorberande betongföräldrar .... med gravlaxsås
Senast redigerad av Zaxxon 2020-04-12 kl. 07:21.
Citera
2020-04-12, 08:09
Medlem
Studioworkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Nu vankas det för Id-fisket, de går upp i åarna för att leka. -"Ushiamej va äckligt med stormört!!"

Ja happ, förbannade jävla tonfisks-sushiätande-"wanna save the planet a la Greta"-östermalms-stadsbor. NU SKALL NI KÄKA ID! ÄT DÅ!! ÄÄÄÄÄÄT!

Kackerlackor smakar ju riktigt bra, ifall man doppar dom i choklad. Kan id och braxen bli lika poppis?
Tänk er en braxen, stor som en LP-skiva, höljd i finaste choklad. MMMMmmmmm! Var är ni nu alla Gretas?!?! Vi måste ju äta ... sånt.

Nä, det behöves inte! Rom från id (vilken den har nu) är inte fy skam. Salt, peppar, hackad charlottenlök med gräddfil på rostat bröd.

Ut I busken till närmsta å och dra upp några feta jävlar. Majs är bra som bete.

Kan frysa in fisk/file' 3-4 dagar, tina upp och grava. Smäll på macka med tomat och gravlaxsås.
Eller kör bara den där sushivarianten, ni små roliga vargälskande, naturabsorberande betongföräldrar .... med gravlaxsås

Bästa mixen av ilska och recept jag någonsin sett! 😂
Hur gör du med benen, eller äter du dem rätt av?
Citera
2020-04-12, 08:32
Medlem
stensturedenyngres avatar
Alltid sagt "Brax". Nu vet jag att det heter "Braxen". Känns helt fel men man får gilla läget

Träffar jag en thaia så får hon lära mig allt om mörten och braxen hi hi.
Citera
2020-04-12, 08:37
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studioworks
Bästa mixen av ilska och recept jag någonsin sett! 😂
Hur gör du med benen, eller äter du dem rätt av?
Hihi, kör lite med Se7en-filmstuket: "Wanting people to listen, you can't just tap them on the shoulder anymore. You have to hit them with a sledgehammer"

Ang id så har jag bara ätit den gravad och då filead. Inte något störomoment med ben. Typ som man gravar öring/röding. Braxen har jag bara käkat rökt några gånger. Där var det ben. Fast, jämför man det med ex. böckling så är det ju inte sån stor skillnad.

Som man säger åt tyska fisketuristerna: "Keine beine!"
Citera
2020-04-12, 08:38
Medlem
Haubits77Bs avatar
Braxen innehåller ofta mask.
Värt att tänka på.
Citera
2020-04-12, 08:51
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Braxen innehåller ofta mask.
Värt att tänka på.
Finns även i andra fiskar. Har sett plattmask (måsmask) ofta i mört då man nyttjat dem som betesfisk.

Edit:
Inte måsmask jag tänker på.. Det är en parasit som ligger utanför fiskens tarmkanal i karpfiskar (mört, braxen, id osv)

"Ibland kan man i bukhålan hitta en ljusgrå, platt, masklik larv vars längd kan vara t.o.m ett par meter. Det är en hos mörtfiskar allmänt uppträdande parasit, stumpebandsmaskens larv. Den är totalt ofarlig för människor och tas dessutom bort vid rensningen. Störst skada gör den genom att göra värdfisken magrare."

Källa (som verkat quotat från annan site) en annan FB-tråd: (FB) Går det att äta Mört?

Fan helt rubbat man inte får nått vetenskapligt på detta. Den "vetenskapliga" källan därifrån den andra FB-tråden är utgången... Googling på "strumpebandsmask" ger inga hittar. Va fan, Twilight Zone.

Jaja, he ba koka eller frysa. Sen säg "Huk däh!" och ät.

Nån nyexad biolog som vill doktorera på detta? Finns material, observationer. Du har PhD i en ask. Ba gå ut å meta lite och så.... och karva upp mörtar.
Senast redigerad av Zaxxon 2020-04-12 kl. 09:27.
Citera
2020-04-12, 09:21
Medlem
Min morfar var uppfödd ute på Gräddö. Han brukade slå upp braxen när den lekete mao vassen va full med tusentals braxen o det va bara att slå upp dom på land. Dom syltade sen mormor o stuvade potatis med mycket dill till som dom sen glufsa i sej med god aptit. Kan inte minnas att jag en endaste gång fick mat köpt från affär när jag var där på 80-90talet. Gilla ju att fiska o äta fisk men braxen asp id osv åt jag inte medans morföräldrarna åt allt från Östersjön.
Citera
2020-04-12, 10:35
Medlem
För mycket ben därför äter man den På andra sidan pölen så äter man brax bara vi i Sverige som tycker det är en skit fisk.

I tex Bulgarien så är det populärt att äta friterad karp och det är ju samma släkte.

Var på en sådan restaurang i sommras carp, pommes med ost på och bärs .
Citera
2020-04-12, 14:20
Medlem
Nationbots avatar
.........
Citera
2020-04-12, 14:25
Bannlyst
brax och mört har jag nog hållit mej undan ifrån att äta , mest för att de kan vara fulla av parasiter , sedan slämiga och hala , mört får gå till gäddbete

redigerat , kolla lever , magsäck och rent allmänt efter bölder på fisken , många går nog att äta , men vissa är riktigt drabbade
Senast redigerad av skorpionking 2020-04-12 kl. 14:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in