Citat:
Då har du minst en sak kvar i livet att prova och det är en resa till Riga. På marknaderna kan du se alla ovan nämnda fiskar säljas i stora kvantiteter. Dessutom finns några andra arter, vilka inte eller mycket sällan finns till salu i Sverige. Det är vimma och mal. För att återgå till ämnet och frågan om braxen, så har resturangkedjan Lido ofta braxen på matsedeln. Jag var själv mycket tveksam till att äta braxen, men den smakar utmärkt, ingen dysmak alls. Det beror på att när braxen fångas, så får den leva i en sump några dagar innan den fileas. Stekt eller ångkokad mal smakar också utmärkt. Idfisken vimma är utmärkt kokt. Ett recept för karp fungerar bra. Om du redan varit i Riga och provat fiskrätterna vore det intressant med dina kommentarer.
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har testat att äta både braxen, sutare, id, mört, lake och björkna. Av alla dessa så tycker jag att björknan är godast om än den som innehåller de besvärligaste benen.
Sutare, lake och braxen har en utpräglad gyttjesmak och köttet har en konsistens likt uppblött havregrynsgröt. Benen på braxen sitter i stort sett överallt. Det blir inte mycket kött m a o.
Mört och id har en bättre konsistens med en knepig bismak, lite sötaktig och frän. Mörten anser jag är något godare tack vare att den går att steka hårdare, ungefär som sill. Ihop med lite havssalt och hel kummin så är den faktiskt ätbar.
Avslutningsvis. Ingen av dessa sorter är någon höjdare. På äldre tider åt man ju dessa fiskarter pga ekonomiska aspekter. På den tiden ansåg man att inkokt braxen, stuvad lake eller gräddstuvad sutare var delikatesser. Idag behöver vi inte göra det längre och därför är det nog på sin plats att låta dessa fiskar simma i fred.
~Paul~
Sutare, lake och braxen har en utpräglad gyttjesmak och köttet har en konsistens likt uppblött havregrynsgröt. Benen på braxen sitter i stort sett överallt. Det blir inte mycket kött m a o.
Mört och id har en bättre konsistens med en knepig bismak, lite sötaktig och frän. Mörten anser jag är något godare tack vare att den går att steka hårdare, ungefär som sill. Ihop med lite havssalt och hel kummin så är den faktiskt ätbar.
Avslutningsvis. Ingen av dessa sorter är någon höjdare. På äldre tider åt man ju dessa fiskarter pga ekonomiska aspekter. På den tiden ansåg man att inkokt braxen, stuvad lake eller gräddstuvad sutare var delikatesser. Idag behöver vi inte göra det längre och därför är det nog på sin plats att låta dessa fiskar simma i fred.
~Paul~
Jag skulle föreslå TS att lägga braxen i en sump några dagar, ifall h-n har den möjligheten. Det borde ta bort det mesta av dysmaken.
). En del säger att man helt enkelt inte äter braxen.