2011-02-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jag har testat att äta både braxen, sutare, id, mört, lake och björkna. Av alla dessa så tycker jag att björknan är godast om än den som innehåller de besvärligaste benen.

Sutare, lake och braxen har en utpräglad gyttjesmak och köttet har en konsistens likt uppblött havregrynsgröt. Benen på braxen sitter i stort sett överallt. Det blir inte mycket kött m a o.

Mört och id har en bättre konsistens med en knepig bismak, lite sötaktig och frän. Mörten anser jag är något godare tack vare att den går att steka hårdare, ungefär som sill. Ihop med lite havssalt och hel kummin så är den faktiskt ätbar.

Avslutningsvis. Ingen av dessa sorter är någon höjdare. På äldre tider åt man ju dessa fiskarter pga ekonomiska aspekter. På den tiden ansåg man att inkokt braxen, stuvad lake eller gräddstuvad sutare var delikatesser. Idag behöver vi inte göra det längre och därför är det nog på sin plats att låta dessa fiskar simma i fred.

~Paul~
Då har du minst en sak kvar i livet att prova och det är en resa till Riga. På marknaderna kan du se alla ovan nämnda fiskar säljas i stora kvantiteter. Dessutom finns några andra arter, vilka inte eller mycket sällan finns till salu i Sverige. Det är vimma och mal. För att återgå till ämnet och frågan om braxen, så har resturangkedjan Lido ofta braxen på matsedeln. Jag var själv mycket tveksam till att äta braxen, men den smakar utmärkt, ingen dysmak alls. Det beror på att när braxen fångas, så får den leva i en sump några dagar innan den fileas. Stekt eller ångkokad mal smakar också utmärkt. Idfisken vimma är utmärkt kokt. Ett recept för karp fungerar bra. Om du redan varit i Riga och provat fiskrätterna vore det intressant med dina kommentarer.

Jag skulle föreslå TS att lägga braxen i en sump några dagar, ifall h-n har den möjligheten. Det borde ta bort det mesta av dysmaken.
Citera
2011-02-08, 18:58
Medlem
När braxen är rökt smakar den ypperligt. Det är något jag åt med god aptit som liten när jag befann mig i Finland. Väl hemma i Sverige höjde folk på ögonbrynen över detta faktum eftersom dom ansåg braxen vara en skräpfisk.

Fan blev sugen på braxen nu. Säkert 15 år sedan sist.
Citera
2011-02-08, 19:01
Medlem
klybans avatar
Tänkte ångkoka lite brax till sommaren, som en dottern får fiska upp åt oss.
Det ser vi framemot, har bara ätit rök brax innan.
Citera
2011-04-29, 01:13
Bannlyst
Jag vet att detta är en jäkligt gammal tråd, men jag var på jakt efter ett recept på mört som är lätt att laga då jag ofta fiskar det för att kunna få tag i gädda och abborre.

Så jus tnu sitter jag på 16 st finfina mörtar i frysan (Den minsta av dom är 11cm och den största 19).

Borde dessa gå att låta tina upp i en plastpåse nersänkt i varmt vatten, eller borde jag få tag i nya?
Ska ut om 5 timmar ungefär, och hade tänkt lägga resten på tining isåfall.
Citera
2011-05-02, 09:39
Medlem
rhodrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Threetooth
Jag vet att detta är en jäkligt gammal tråd, men jag var på jakt efter ett recept på mört som är lätt att laga då jag ofta fiskar det för att kunna få tag i gädda och abborre.

Så jus tnu sitter jag på 16 st finfina mörtar i frysan (Den minsta av dom är 11cm och den största 19).

Borde dessa gå att låta tina upp i en plastpåse nersänkt i varmt vatten, eller borde jag få tag i nya?
Ska ut om 5 timmar ungefär, och hade tänkt lägga resten på tining isåfall.
Fisk ska ätas färsk. Spara du dina frysta mörtar till agn och ställ dig en kvart och meta upp fräscha mörtar.
Citera
2011-05-03, 22:01
Medlem
Braxen är en relativt populär matfisk i Finland och jag kommer ihåg att pappa brukade komma hem med massor av braxen när han varit och fiskat. Det är rätt vanligt att ugnsbaka den i någon form, ett enkelt sätt är att att ta ur fisken, men inte fjälla den, och sedan saltinbaka den i ugn i 200 grader, 40-45 minuter. Använd grovt salt, 1 kg på botten av formen under fisken och 1 kg ovanpå fisken. När braxen är klar går det lätt att ta av skinnet.
Citera
2015-09-18, 01:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Jag har via min flickvän som är från Thailand ätit mycket braxen och mört.
Får höra gång på gång hur konstig jag är:
"Braxen??? Sådant kan man ju inte äta.".

Har jag frågat personen i fråga om dom någon gång har smakat, nej får man alltid som svar.
Har försökt få reda på VARFÖR folk inte äter braxen, det är olika svar gång på gång. En del säger att dom äter slam och skit. En del säger att man äter bara fisk som äter fisk (varför äter folk ko? Dom äter ju gräs. ). En del säger att man helt enkelt inte äter braxen.

Min flickvän fångar braxen och mört. Rensar braxen genom att dela den på ryggsidan så fisken blir delad i mitten (snittar inte magen). Mörten rensar hon från magen istället. Saltar fisken.
Sedan torkar hon den i solen mellan 4-5 timmar.

Hon tillagar braxen och mört genom att steka den rakt upp och ner i olja.
Nu kan man äta fisken som den är. Benen har på något sätt blivit så försvagade och torra av torkningen så man kan äta dom utan problem, möjligtvis inte dom största benen på dom stora braxarna.

Jag tycker det är underbar gott till ris, något stark sås till och grönsaker.

Försökt få folk testa detta men ingen vågar. Det är detta som är min ståndpunkt i mitt inlägg.
VARFÖR vågar inte folk testa? Vad är det EGENTLIGEN som folk har emot braxen och mört?

Min syster säger att det är som grävling, ingen äter grävling, men den är säkert JÄTTE god att äta. Men ändå äter man inte grävling. Det finns inte direkt någon anledning men ingen gör det.
Skulle man säga att man åt grävling hade folk sagt att man är konstig. Frågar man om någon vill testa säger folk, nej för fan!

Så, vad är det EGENTLIGA orsaken till varför folk inte äter braxen och mört?

Megabump. Jag har nyligen testat på att äta stekt ruda (lik mört antar jag) för första gången och tyckte t.o.m att den var godare än aborre så...skulle du kunna ge en mer detaljerad instruktion på hur man torkar mört? Hur mycket salt ska den ha? Hur varmt ska det vara? Funkar det att torka den i en frukttork kanske om inte i solen?

Edit: och hur stora bör de vara?

^Jag bara stekte rakt upp i smör för jag ville testa. Gott var det men en helvetes massa ben. Blir de alltså ätliga av torkningen?
Senast redigerad av wazzobazzo 2015-09-18 kl. 01:56.
Citera
2015-09-18, 02:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wazzobazzo
Megabump. Jag har nyligen testat på att äta stekt ruda (lik mört antar jag) för första gången och tyckte t.o.m att den var godare än aborre så...skulle du kunna ge en mer detaljerad instruktion på hur man torkar mört? Hur mycket salt ska den ha? Hur varmt ska det vara? Funkar det att torka den i en frukttork kanske om inte i solen?

Edit: och hur stora bör de vara?

^Jag bara stekte rakt upp i smör för jag ville testa. Gott var det men en helvetes massa ben. Blir de alltså ätliga av torkningen?
Du saltbeströr dem bara och låter dem ligga några timmar.
Spänner ut dem så köttet exponeras för luften t.ex med några pinnar.
Värmen har inte så stor betydelse viktigare då flugfritt.
Funkar säkert i en frukttork har aldrig provat men ser inte problemet varför det inte skulle funka.
När den torkat förvara fisken torrt i en papperspåse ej plastpåse.
Citera
2015-09-18, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Du saltbeströr dem bara och låter dem ligga några timmar.
Spänner ut dem så köttet exponeras för luften t.ex med några pinnar.
Värmen har inte så stor betydelse viktigare då flugfritt.
Funkar säkert i en frukttork har aldrig provat men ser inte problemet varför det inte skulle funka.
När den torkat förvara fisken torrt i en papperspåse ej plastpåse.

Låter enkelt nog. Stort tack ska du ha. Återkommer med resultat om jag får upp någon mer ruda i år annars sparar jag tråden till nästa vår.
Citera
2015-09-18, 19:52
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Låter enkelt nog. Stort tack ska du ha. Återkommer med resultat om jag får upp någon mer ruda i år annars sparar jag tråden till nästa vår.
Lycka till, skall bli kul att veta om det funkar.
Citera
2017-03-23, 12:19
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Hur gick det?
Citera
2017-03-24, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litet gult djur
Förr åt man mörtbiff inåt landet.

En variant som sades smaka som finaste "riktiga" biff var mycket uppskattad.

Numera är receptet på den mörtbiffen så vitt jag vet förlorat.

Mörtbiff lät så galet att jag blev tvungen att googla. Här finns receptet!

http://www.hallengren.se/hallnas/recept.htm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in