Citat:
Ursprungligen postat av
rezpekt1057
Kan börja med att säga. Att jag hoppas det går så bra som möjligt för Svenskarna med deras ekonomi i framtiden. Och att så få som möjligt blir av med sina jobb.
Jag lever på spel och har gjort det sen jag var 17 år, Jag är 31 år idag och har aldrig jobbat i mitt liv, Har sjusiffrigt på banken. Redan nu har folk börjat bli av med sina jobb. Alla är inte med i A-kassan. Och hyran måste in. Alla har inte besparingar. Kommer bli så att dom kommer få sälja det dom äger.
Kanske bilar, båtar osv. Och med tanke på att framtiden är så osäker med just jobb för många så kommer inte många vara jätte sugna på att lägga 300.000 kontant på en bil/båt?
Så det kommer bli svårt sålt, Men pengarna måste in. Så man kommer kunna pressa ner priset rätt rejält på blocket annonsen?
Samma sak i affärer som säljer saker tex elektronik. Mindre folk kommer lägga pengar på "lyx" grejer eftersom deras ekonomiska framtid är osäker. Och företagen kommer få mindre kunder och alltså få sälja mycket billigare till dom kanske till slut går i konkurs?
En vän till mig har ett hus som han köpte för 3.7 miljoner för knappt 1 år sedan. Hans flickvän lämnade honom. Han blev av med jobbet. Och snart står kronofogden och knackar på dörren då han inte kan betala lånen. Då alla besparingar ligger inne i huset. Huset ligger ute för 3.1 miljoner på hemnet. så 600.000 mindre. Kommer detta bli vanligare?
Tyvärr kan jag meddela att sälj av båtar/husbilar etc redan ökat något och spås booma rejält i sommar.
Varför tror branchen det ? Jo för nu skippar enorma mängder semestern och de flesta som hade råd att åka på semester med hela familjen förut har fortfarande sitt jobb kvar. Men nu kommer de behöva lägga pengarna på något annat detta år.
Och då är det stor sannolikhet att man faktiskt köper den där båten/bilen/husbilen/whatever som man aldrig förut "hade råd att prioritera".
Denna kategori behöver knappast spara pengarna några månader för att "bygga buffer".
Jobbar man på Klarna etc pratas det enormt mycket kring detta just nu...