• 1
  • 2
2020-04-11, 11:42
Bannlyst
Kan börja med att säga. Att jag hoppas det går så bra som möjligt för Svenskarna med deras ekonomi i framtiden. Och att så få som möjligt blir av med sina jobb.

Jag lever på spel och har gjort det sen jag var 17 år, Jag är 31 år idag och har aldrig jobbat i mitt liv, Har sjusiffrigt på banken. Redan nu har folk börjat bli av med sina jobb. Alla är inte med i A-kassan. Och hyran måste in. Alla har inte besparingar. Kommer bli så att dom kommer få sälja det dom äger.

Kanske bilar, båtar osv. Och med tanke på att framtiden är så osäker med just jobb för många så kommer inte många vara jätte sugna på att lägga 300.000 kontant på en bil/båt?

Så det kommer bli svårt sålt, Men pengarna måste in. Så man kommer kunna pressa ner priset rätt rejält på blocket annonsen?

Samma sak i affärer som säljer saker tex elektronik. Mindre folk kommer lägga pengar på "lyx" grejer eftersom deras ekonomiska framtid är osäker. Och företagen kommer få mindre kunder och alltså få sälja mycket billigare till dom kanske till slut går i konkurs?

En vän till mig har ett hus som han köpte för 3.7 miljoner för knappt 1 år sedan. Hans flickvän lämnade honom. Han blev av med jobbet. Och snart står kronofogden och knackar på dörren då han inte kan betala lånen. Då alla besparingar ligger inne i huset. Huset ligger ute för 3.1 miljoner på hemnet. så 600.000 mindre. Kommer detta bli vanligare?
2020-04-11, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Kan börja med att säga. Att jag hoppas det går så bra som möjligt för Svenskarna med deras ekonomi i framtiden. Och att så få som möjligt blir av med sina jobb.

Jag lever på spel och har gjort det sen jag var 17 år, Jag är 31 år idag och har aldrig jobbat i mitt liv, Har sjusiffrigt på banken. Redan nu har folk börjat bli av med sina jobb. Alla är inte med i A-kassan. Och hyran måste in. Alla har inte besparingar. Kommer bli så att dom kommer få sälja det dom äger.

Kanske bilar, båtar osv. Och med tanke på att framtiden är så osäker med just jobb för många så kommer inte många vara jätte sugna på att lägga 300.000 kontant på en bil/båt?

Så det kommer bli svårt sålt, Men pengarna måste in. Så man kommer kunna pressa ner priset rätt rejält på blocket annonsen?

Samma sak i affärer som säljer saker tex elektronik. Mindre folk kommer lägga pengar på "lyx" grejer eftersom deras ekonomiska framtid är osäker. Och företagen kommer få mindre kunder och alltså få sälja mycket billigare till dom kanske till slut går i konkurs?

En vän till mig har ett hus som han köpte för 3.7 miljoner för knappt 1 år sedan. Hans flickvän lämnade honom. Han blev av med jobbet. Och snart står kronofogden och knackar på dörren då han inte kan betala lånen. Då alla besparingar ligger inne i huset. Huset ligger ute för 3.1 miljoner på hemnet. så 600.000 mindre. Kommer detta bli vanligare?
Javisst, eftersom det har varit konstant lånefest i 20 år är folk horribelt överbelånade.
Folk klagar för fullt över att staten inte hade beredskap, men vanligt folk måste också preppa för arbetslöshet/sjukdom/skilsmässa etc. Det måste kanske inte stå 2 SUV:ar ute på uppfarten och flygas till Thailand 2 gånger per år.
Det trista är att även de skötsamma kommer ta notan.
2020-04-11, 12:14
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Folk är väldigt snåla just nu för dom är så osäkra på hur den närmaste tiden kommer så ut. Men det kommer släppa snart och blir som vanligt igen.
2020-04-11, 12:18
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:

Be din polare att börja med spel då!
2020-04-11, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Be din polare att börja med spel då!

Då kan han lika väl söka jobb som mäklare eller advokat eller något annat jobb han inte har kunskap inom
2020-04-11, 12:28
Medlem
Petermadsens avatar
Om man "förlorat" 600.000 på en försäljning av bostad så tjänar man kanske ungefär lika mycket vid köp av ny bostad. Ja om man köper och inte hyr samt om man köper, köpet på samma ort, vilken nog är det vanligaste.
2020-04-11, 12:29
Medlem
Majoriteten av de arbetslösa är inom olika serviceyrken. Är inte så att de är några innehavare av några lyxvaror såsom båtar och dyra bilar.
2020-04-11, 13:01
Medlem
hydrols avatar
Citat:
[b]Kommer detta bli vanligare?

Din vän har då realiserat en förlust. Folk försöker skjuta upp att likvidera denna typ av tillgångar. En del kommer tvingas göra det men om väldigt många identifierar köpläge så kommer det inte gå ner särskilt mycket, relativt.

Ja detta gynnar individer med köpkraft, ja. Bättre avkastning bör du dock få om du vidgar blicken utanför denna nation. Din köpkraft är sannolikt ännu mer värd i, säg, Sydamerika eller kontinenten Afrika.
2020-04-11, 13:04
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Jag kommer ihåg hösten 2008 då folk omkring mig med lite kontanter som gick i köpabostads-tankar såg framför sig fallande bostadspriser till följd av finanskrisen. Det blev inte så märkvärdiga prisfall under, säg, år 2009 som de tänkte sig. Bostadsägare undvek nämligen i det längsta att sälja till vad man, helt riktigt, antog var tillfälliga underpriser. Med stor kreativitet behöll man sin bostad under den pressade tiden, och därmed begränsades utbudet. Kanske får vi se något liknande denna gång på olika marknader?
2020-04-11, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Folk är väldigt snåla just nu för dom är så osäkra på hur den närmaste tiden kommer så ut. Men det kommer släppa snart och blir som vanligt igen.

Det vet vi inget om. Det är ren naiv dumsvensk gissning att allt är precis som vanligt igen. De flesta ekonomiska experter pratar ju om att vi gått in i svår lågkonjunktur där Corona inte är orsaken utan en utlösande faktor
2020-04-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Om man "förlorat" 600.000 på en försäljning av bostad så tjänar man kanske ungefär lika mycket vid köp av ny bostad. Ja om man köper och inte hyr samt om man köper, köpet på samma ort, vilken nog är det vanligaste.

Detta är ju under förutsättning att villapriserna stiger igen vilket inte alls är säkert
2020-04-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Jag kommer ihåg hösten 2008 då folk omkring mig med lite kontanter som gick i köpabostads-tankar såg framför sig fallande bostadspriser till följd av finanskrisen. Det blev inte så märkvärdiga prisfall under, säg, år 2009 som de tänkte sig. Bostadsägare undvek nämligen i det längsta att sälja till vad man, helt riktigt, antog var tillfälliga underpriser. Med stor kreativitet behöll man sin bostad under den pressade tiden, och därmed begränsades utbudet. Kanske får vi se något liknande denna gång på olika marknader?

Dessvärre ser väl denna kris ut att bli mer ihållande
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in