Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-11, 14:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
[b],Har sjusiffrigt på banken. Redan nu har folk börjat bli av med sina jobb. Alla är inte med i A-kassan. Och hyran måste in. Alla har inte besparingar. Kommer bli så att dom kommer få sälja det dom äger.

Men pengarna måste in. Så man kommer kunna pressa ner priset rätt rejält på blocket annonsen?

En vän till mig har ett hus som han köpte för 3.7 miljoner för knappt 1 år sedan. Hans flickvän lämnade honom. Han blev av med jobbet. Och snart står kronofogden och knackar på dörren då han inte kan betala lånen. Då alla besparingar ligger inne i huset. Huset ligger ute för 3.1 miljoner på hemnet. så 600.000 mindre. Kommer detta bli vanligare?

Kul du sätter på pränt vad SC430 fattat sen barn

Pengarna måzzttee IN - det är exakt det som gör att samhällssytemet är sååå jääävla sjuukt

Hela folks liv går ut på att jaga papperslappar - speciella papperslappar, dvs inte vilka som helst.

O skulle man göra de här papperslapparna själv - blir man jagad tills man hittas o sen hamnar man i fängelse -

O blir det brist på papperslapparna klappar hela jävla samhället ihop - hur i helvete kan vi ha ett sånt samhällssystem o hur i helvete har detta kunnat vidmakthållas o fortsätta.

O din kompis - hur i helvete kan man sätta sig i en sån sits att man är beroende av en jävla fittbitch för att få ihop tillräckligt med eller fler papperslappar???

O skall vi ha det här äckliga förbannade jävla penningsamhället, så skall vi ha ett rent kontantsamhälle där det inte finns lån o skulder - då blir allt inte bara mycket billigare utan också mycket enklare

Money is the Root of All Evil - syns ju tydligt nu
Senast redigerad av SC430 2020-04-11 kl. 14:14.
2020-04-11, 14:15
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Detta är ju under förutsättning att villapriserna stiger igen vilket inte alls är säkert

Jag kanske är trött, men förstår inte riktig hur ditt svar har med min teori att göra?
2020-04-11, 14:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Jag kommer ihåg hösten 2008 då folk omkring mig med lite kontanter som gick i köpabostads-tankar såg framför sig fallande bostadspriser till följd av finanskrisen. Det blev inte så märkvärdiga prisfall under, säg, år 2009 som de tänkte sig. Bostadsägare undvek nämligen i det längsta att sälja till vad man, helt riktigt, antog var tillfälliga underpriser. Med stor kreativitet behöll man sin bostad under den pressade tiden, och därmed begränsades utbudet. Kanske får vi se något liknande denna gång på olika marknader?

Ha ha Rikard - det är vad du tror - sanningen som motverkade prisraset var RÄNTESÄNKNINGARNA
2020-04-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Ha ha Rikard - det är vad du tror - sanningen som motverkade prisraset var RÄNTESÄNKNINGARNA

Ja nu finns inte det tricket att ta till, vet inte vad räntan ligger på nu ?
Köpte en villa 91, då var räntan 13%😰
Högkonjunkturen har förslösats de sista 10 åren och använts till att dopa fastighetsmarknaden 🍻
2020-04-11, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Om man "förlorat" 600.000 på en försäljning av bostad så tjänar man kanske ungefär lika mycket vid köp av ny bostad. Ja om man köper och inte hyr samt om man köper, köpet på samma ort, vilken nog är det vanligaste.

Men snälla någon...

Gå du 600tkr minus på försäljningen förvandlas det till privatlån, alternativt försvinner insatsen..
Så det är inget som "tjänas" här.
2020-04-11, 14:50
Medlem
Petermadsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men snälla någon...

Gå du 600tkr minus på försäljningen förvandlas det till privatlån, alternativt försvinner insatsen..
Så det är inget som "tjänas" här.
Glömde sätta " på var sida om ordet tjänar.
2020-04-11, 14:53
Medlem
Citat:
Jag kommer ihåg hösten 2008 då folk omkring mig med lite kontanter som gick i köpabostads-tankar såg framför sig fallande bostadspriser till följd av finanskrisen. Det blev inte så märkvärdiga prisfall under, säg, år 2009 som de tänkte sig. Bostadsägare undvek nämligen i det längsta att sälja till vad man, helt riktigt, antog var tillfälliga underpriser. Med stor kreativitet behöll man sin bostad under den pressade tiden, och därmed begränsades utbudet. Kanske får vi se något liknande denna gång på olika marknader?

Varför jämför du det här med 2008?
Är det här 2008?
Såg bostad- och kreditmarknaden ut som den gör idag? Nej.
Var belåningsgraden likadan nej?
Så många arbetslösa så snabbt nej?

Tyst nu.
2020-04-11, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petermadsen
Glömde sätta " på var sida om ordet tjänar.

Sedan kan personen också glömma att kunna köpa något för 3,1 tills både privatlån är avbetalt och kontantinsats insparad.. det är liksom lite mer komplicerat. + ha ett fast jobb.
2020-04-11, 15:13
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Det vet vi inget om. Det är ren naiv dumsvensk gissning att allt är precis som vanligt igen. De flesta ekonomiska experter pratar ju om att vi gått in i svår lågkonjunktur där Corona inte är orsaken utan en utlösande faktor

Jag är varken dum eller naiv tack
2020-04-11, 15:17
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430

Vad hjälper lite räntesänkningar den som blir arbetslös?
2020-04-11, 15:20
Medlem
REWalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Varför jämför du det här med 2008?
Är det här 2008?
Såg bostad- och kreditmarknaden ut som den gör idag? Nej.
Var belåningsgraden likadan nej?
Så många arbetslösa så snabbt nej?

Tyst nu.

Är människor funtade på samma sätt idag som år 2008? Ja.

För övrigt tycker jag att den som på ett diskussionsforum uppmanar andra att tystna borde bli avstängda.
2020-04-11, 15:22
Medlem
Citat:
Är människor funtade på samma sätt idag som år 2008? Ja.

För övrigt tycker jag att den som på ett diskussionsforum uppmanar andra att tystna borde bli avstängda.

Ja men kriserna är olika?
Är du helt efterbliven eller?

Bara för att folk är "funtade" på samma sätt betyder ingenting. Vad har det med saken att göra om 1 miljard mer blir arbetslösa den här krisen? Liksom vad i helvete snackar du om..

För övrigt bryr sig ingen om vad du tycker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in