2020-04-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Nej det är inga markanta skillnader. 17 kan vara 30 men ej mer än så.

Fakta och statistiken talar emot dig. Inte ens FHM står på din sida
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Kom in i matchen lite är du snäll. FHM sa på presskonferensen igår att helgens siffror kommer vara som tidigare helgers, i underkant. Siffrorna plussas på cirka 5-6 ggr en vecka framöver.

Dessa 17 är snarare 117.

Läs på lite, är du snäll!

Säkert sant men jag fattar inte vad denna eftersläpning beror på. Har man hört talas om databaser och datorer. Hur kan det bli eftersläpningar i antalet döda. Man konstaterar att personen är avliden. Man registrerar i nationell databas. Hur svårt kan det vara? Varför sker eftersläpningar?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Sett till per capita r läget ännu värre.

Sverige ligger TOPP 8 i världen över flest döda per capita

Sveriges strategi är vansinnig.

Du drar alldeles för snabba slutsatser.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har sån ångest. Vi lever isolerat och jobbar hemifrån. Har familjemedlemmar som är i riskgruppen. Men eftersom vi har små barn och har varit ”isolerade” länge nu (ja två månader i alla fall) så vill nu mormor och morfar och farmor och farfar och även andra släktingar komma och hälsa på! De bor i Stockholm och har andra barnbarn som inte lever isolerat och som de träffar varje dag. Deras andra barnbarns föräldrar är läkare och sjuksköterskor.

Jag blir tokig på att regeringen inte bara kan förbjuda resor! Eller sätta Stockholm i karantän! För nu tvingar sig barnens far och morföräldrar sig hit och vill träffas!

För mig som mamma är det så svårt att förvägra dem det när de hänvisar till Tegnell och min man tycker jag är elak som inte låter dem hälsa på sina barnbarn.

Snälla regeringen gör något.

Det svåraste men ack så viktigt i livet, är att lära sig själv säga "nej" !

Du bör nog tänka att ringa upp släkten, beklaga och säga nej.., det passar inte just nu i dessa tider.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, det är inga markanta skillnader att tala om säger jag. 17 dödsfall har vi att spela med.
Citera
2020-04-11, 14:17
Medlem
Citat:
Japp, det är jag ganska säker på.

Dessvärre så stämmer det inte. Man hoppas ju men de som dör på äldrehemmen kommer rapporteras in efter helgen.
Citera
2020-04-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Säkert sant men jag fattar inte vad denna eftersläpning beror på. Har man hört talas om databaser och datorer. Hur kan det bli eftersläpningar i antalet döda. Man konstaterar att personen är avliden. Man registrerar i nationell databas. Hur svårt kan det vara? Varför sker eftersläpningar?

På en presskonferens förra veckan (tror det var måndag eller tisdag) så sa Tegnell att det bland annat kunde bero på dålig internetuppkoppling på vissa sjukhus.
Citera
2020-04-11, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nej, det är inga markanta eftersläpningar att tala om.
Tegnell skyller ju på "eftersläpningar" hela tiden. Säkert så nu när det är helg. Eller menar du att rapporteringen blivit bättre de senaste dagarna och vad har du i så fall för underlag för den ståndpunkten?
Citera
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det är uppenbart över i Sverige, tom SVT har slutat sända dessa dagliga PKs.
Eller behöver dom ett par skattemiljarder till för att sända samhällsviktig information på en helg?

Detta håller jag med om, det visar att folket börjar lessna på denna hysteri. Vi måste leva som vanligt.

#LevSomVanligt
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggsokk
https://metro.co.uk/2020/04/10/coronavirus-mutated-three-distinct-strains-spread-across-world-12536852/

Jag hittade den här. Vet dock ingenting om källan.

Tack, den var intressant!
Citera
2020-04-11, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Har sån ångest. Vi lever isolerat och jobbar hemifrån. Har familjemedlemmar som är i riskgruppen. Men eftersom vi har små barn och har varit ”isolerade” länge nu (ja två månader i alla fall) så vill nu mormor och morfar och farmor och farfar och även andra släktingar komma och hälsa på! De bor i Stockholm och har andra barnbarn som inte lever isolerat och som de träffar varje dag. Deras andra barnbarns föräldrar är läkare och sjuksköterskor.

Jag blir tokig på att regeringen inte bara kan förbjuda resor! Eller sätta Stockholm i karantän! För nu tvingar sig barnens far och morföräldrar sig hit och vill träffas!

För mig som mamma är det så svårt att förvägra dem det när de hänvisar till Tegnell och min man tycker jag är elak som inte låter dem hälsa på sina barnbarn.

Snälla regeringen gör något.
”Hej Bullen...”

Du måste göra vad du kan för att få riskgrupperna att förstå allvaret. Vi lever inte i en diktatur där staten inskränker vårt förnuft och fria vilja. Därför måste vi alla ta vårt ansvar att försöka tala vett i mindre begåvade, i detta fall riskgrupper som inte förstår riskerna. Annars kommer vi få större problem än vad vi faktiskt behöver, och de själva riskerar att få betala höga priser med det.

”Survival of the fittest” är sedan en diskussion för en helt annan tråd.
Senast redigerad av IlDivino 2020-04-11 kl. 14:22.
Citera
2020-04-11, 14:19
Medlem
Vet inte hur det ser ut i svenska lagar men kan man anmäla Folkhälsomyndigheten. Alltså deras Anders Tegnell för deras felaktiga information om viruset. Att viruset inte kommer till Sverige och sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in