2020-04-11, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Men alltså är du helt puckad? Bara för att man stänger ner så stänger man inte ner mataffärer, apotek och äldreomsorg? Vilken jävla rutten sten har du vilat under att du inte har koll på det?

Du fattar ju verkligen inte poängen med varför man ska stänga ner. "Folk blir smittade på nytt". Jaha? Från vem? Vem? Om man skulle stänga ner det helt i 2 månader? Vilka nya smittas efter dag 2, utöver de man eventuellt är inlåsta med? Knappt ingen.
Så knip käft nu.
Är DU helt puckad eller? Jag skrev aldrig att matbutik/apotek/vård stängs ner, men allt annat gör! Läs vafan jag skriver innan du börjar med påhopp, tack.

Jag menar inte att vi blir smittade under karantän, jag menar när karantänen slutar gälla och alla kan resa som vanligt igen.

Fan du läser verkligen vad du själv vill läsa.
Citera
2020-04-11, 10:36
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Vilka är det som förlorar jobbet i Sverige?
Är det bara lågutbildade som diskare, servitörer, kassörskor, hotellstädare och taxichaufförer eller finns det några grupper jag missat?

Har frågat runt bland vänner och kollegor i branschen, alla verkar köra på som vanligt fast hemifrån mest då så är genuint nyfiken.

Ja under mars månad mestadels de grupper som du nämnde.
Samt restaurangägare själva såklart.

Men under april,om detta fortsätter, kommer IT-och tillverkningsindustrin få rejäla problem.
Så som konsulter och underleverantörer på våra stora bolag som Volvo cars, AB Volvo, Scania, ABB och SKF.
Flera tusen konsulter har redan varslats men under april kommer detta bara öka.
Massvis med underleverantörer sitter nu och bara hoppas på att ovannämnda bolag startar snart igen. Annars är det kört.

Se det så här; 1 anställd på ett av dessa storbolag generar 5 andra arbetstillfällen i Sverige. Så som jurister, it-konsulter, underleverantörer m m.
Förlorar 1 person sitt arbete förlorar 5 andra personer sina arbeten.

I maj och juni börjar alltså merparten av den svenska medelklassen få se sina arbeten försvinna.
Det kommer bli en katastrof vi aldrig någonsin upplevt.
Citera
2020-04-11, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Jag jobbar som IT konsult inom Azure och Office 365 och har mer jobb än någonsin.
De flesta av mina vänner är kursare från Data på Chalmers eller kollegor i branschen så jag förstår att det är ett smalt urval av samhället. Men man läser hela tiden om folk som fått gå men som sagt inte träffat någon än.

Frågade frugan, en av hennes kompisar har fått gå från hennes jobb i butik nu. Men återigen är det ett lågavlönat yrke som egentligen inte behövs då man kan köpa online..

Jag har träffat många som iaf är friställda för tillfället. Vid lågkonjunkturer är det i regel alltid de med lägst utbildning som får gå först. Ju längre och djupare en lågkonjuktur blir desto fler högutbildade kommer också drabbas
Citera
2020-04-11, 13:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skurukuken
Jag vände mig mot detta: "Ingen kommer handla med så kraftiga minusresultat på börsen."
Och med det menar jag att efterfrågan kommer minska kraftigt i konsumtionen. Dels för att många förlorar jobb och har således mindre pengar att röra sig med. Dels att många är rädda att förlora jobb och spar sina pengar. Samt att folk är mindre benägna att konsumera när börstillgångar faller. Om du har en miljon på börsen som plötsligt bara är värt 780k. Inte är du då särskilt sugen att ta ut 300k för att köpa bil? Du har plötsligt bara 480 kvar. Jag ser inget konstigt alls i detta. Det är välkänt sedan alla tidigare kriser att folk är mer försiktiga med sina pengar och att konsumtion minskar
Senast redigerad av jonte400 2020-04-11 kl. 13:09.
Citera
2020-04-11, 13:14
Medlem
Ett mycket intressant program som tar upp de ekonomiska konsekvenserna av Corona.

https://kvartal.se/artiklar/veckopanelen-special-v-15/

Speciellt intressant som kanske främst gäller småföretagare är denna lag som många kanske inte vet om eller helt enkelt struntar i. Det är därför flera personer varnat för den svarta konkurstisdagen nästa vecka då många företag kan begäras i konkurs.

"Om du till exempel i ett nystartat bolag har ett aktiekapital på 50 000 kronor, kostnader som uppgår till 28 000 kronor och inga intäkter – du har då förbrukat hälften av ditt aktiekapital och befinner dig i en situation som kallas förbrukat eget kapital.
Vad gör jag nu?
Reglerna i aktiebolagslagen kapitel 25 säger att när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet måste styrelsen snarast upprätta en kontrollbalansräkning.

En kontrollbalansräkning är ett sätt att skydda bolagets kapital om det inte har tillräckligt med intäkter i förhållande till kostnader. Det är företagets styrelse som har ansvaret att upprätta den. Om det inte görs kan styrelsen bli personligt betalningsansvarig för bolagets skulder. "
Citera
2020-04-11, 14:03
Medlem
Detta kanske är en no brainer, men hur går det för firmor som sysslar med rekrytering/HR? har de flera uppdrag på samma företag eller är de ute nu för att ingen nyanställer praktiskt taget?
Citera
2020-04-11, 14:42
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Du jobbar också med något som är ett av de mest relevantaste områdena just nu.
Många inom IT har inte fått gå än nej, möjligtvis en del konsulter på olika håll.
Speciellt IT-konsulter på mediaföretag, de har definitivt försvunnit.
Jag har insyn i många branscher och i samband med att deras verksamheter går segt minskar det även efterfrågan på annat håll. Det minskar också efterfrågan på azure och office365 indirekt, då mindre människor kommer använda det. Jobbar bland annat med 1-200 företag inom IT-sektorn och vår belastning är nere 80%. Varför? För jag antar att verksamheterna pausat, dragit ner, prioriterar annat, jobbar hemifrån och på så sätt inte lika belastande för all deras IT-verksamhet, utan enbart det översta skiktet. Kortsiktigt så är IT-personal som är kompetent inte det första man gör sig av med heller, men minskar belastningen så är det en självklarhet att någon eller några måste försvinna såvida man inte hittar inkomster på annat sätt.

Butiker går i konkurser överallt så om hon fått jobb är det en på miljonen, såvida det då inte är en livsmedelsbutik.
Jag skulle säga att flukke har rätt.
Cloud och digitalisering har högkonjunktur nu. Och det lär vara övertid som gäller för de som jobbar där.
Fler kunder vill in. Och med fler applikationer. Och cloud-leverantörerna måste expandera.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Utbildningsföretag förlorar enormt just nu och dom är högavlönade.
Ang utbildning så är det nog som du säger för de som håller föreläsningar. Men för online utb som coursera så lär det vara högkonjunktur.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-04-11 kl. 14:45.
Citera
2020-04-11, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Och med det menar jag att efterfrågan kommer minska kraftigt i konsumtionen. Dels för att många förlorar jobb och har således mindre pengar att röra sig med. Dels att många är rädda att förlora jobb och spar sina pengar. Samt att folk är mindre benägna att konsumera när börstillgångar faller. Om du har en miljon på börsen som plötsligt bara är värt 780k. Inte är du då särskilt sugen att ta ut 300k för att köpa bil? Du har plötsligt bara 480 kvar. Jag ser inget konstigt alls i detta. Det är välkänt sedan alla tidigare kriser att folk är mer försiktiga med sina pengar och att konsumtion minskar

Då är jag med, jag trodde du menade att köpa och sälja på börsen.
Citera
2020-04-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag skulle säga att flukke har rätt.
Cloud och digitalisering har högkonjunktur nu. Och det lär vara övertid som gäller för de som jobbar där.
Fler kunder vill in. Och med fler applikationer. Och cloud-leverantörerna måste expandera.

Ang utbildning så är det nog som du säger för de som håller föreläsningar. Men för online utb som coursera så lär det vara högkonjunktur.

Den här tråden handlar inte om cloud och det är ingen som sagt att det inte är hett.
Läs om och gör om, gör rätt.
Citera
2020-04-11, 15:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skurukuken
Då är jag med, jag trodde du menade att köpa och sälja på börsen.
Rent generellt minskat väl börshandel med i den mening att färre köper och säljer. Såg något reopotage om detta och det var mest robotar och börshajar som handlade i dessa tider. Kanske inte påverkar volymer men gemene svensk handlar nog inte så mycket nu
Citera
2020-04-11, 15:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Den här tråden handlar inte om cloud och det är ingen som sagt att det inte är hett.
Läs om och gör om, gör rätt.
Cloud är inte exkluderat i trådstarten. De flukke talade om var cloud och då skrev du så här: "Det minskar också efterfrågan på azure och office365 indirekt, då mindre människor kommer använda det."
Detta är andra gången på några få minuter som du påstår utan att ha den blekaste aning om vad du uttalar dig om.

Det lär inte bli någon personal minskning på cloud sidan, pga corona. Snarare tvärtom.
Citera
2020-04-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Cloud är inte exkluderat i trådstarten. De flukke talade om var cloud och då skrev du så här: "Det minskar också efterfrågan på azure och office365 indirekt, då mindre människor kommer använda det."
Detta är andra gången på några få minuter som du påstår utan att ha den blekaste aning om vad du uttalar dig om.

Det lär inte bli någon personal minskning på cloud sidan, pga corona. Snarare tvärtom.

Så mindre efterfrågan på cloud från existerande kunder på grund av att de stänger ner eller halverar styrkor kommer inte ske? Nej nej. Utan det blir HÖGRE efterfrågan med mindre kunder? Visst?

Du är helt lost.
Lägger hälften av alla svenska företag ner så blir det inte mer på cloud-sidan med tanke på hur många av de som redan har det.
Tyst nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in