2020-04-10, 22:50
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
https://apnews.com/20a7e14dada836862b250b54a11305dd?utm_campaign=Soci alFlow&utm_medium=AP&utm_source=Twitter

10% of US Workers Lost Their Jobs in the Last 3 Weeks

Citat: " he damage to job markets is extending across the world. The equivalent of 195 million full-time jobs could be lost in the second quarter to business shutdowns caused by the viral outbreak, according to the United Nations’ labor organization. It estimates that global unemployment will rise by 25 million this year. And that doesn’t even count workers on reduced hours and pay. Lockdown measures are affecting nearly 2.7 billion workers — about 81 percent of the global workforce — the agency said.

Around half a billion people could sink into poverty as a result of the economic fallout from the coronavirus unless richer countries act to help developing nations, Oxfam, a leading aid organization, warned Thursday."

"In the United States, the job market is quickly unraveling as businesses have shut down across the country. All told, in the past three weeks, 16.8 million Americans have filed for unemployment aid. The surge of jobless claims has overwhelmed state unemployment offices around the country. And still more job cuts are expected.

More than 20 million people may lose jobs this month. The unemployment rate could hit 15% when the April employment report is released in early May.

“The carnage in the American labor market continued unabated,” said Joseph Brusuelas, chief economist for RSM, a tax advisory firm."

"The Penn Wharton Budget Model, created at the University of Pennsylvania’s business school, projects that the [u]U.S. economy will shrink at an astonishing 30%[/U] annual rate in the April-June quarter — even including the government’s new $2.2 trillion relief measure, the largest federal aid package in history by far. An economic contraction of that scale would be the largest quarterly plunge since World War II.!

30% kommer bli total katastrof.

Ingen av oss förstår hur sinnesjukt svårt eoknomiskt många i Sverige och runt om i världen kommer få det.
Detta är helt galet.
Citera
2020-04-10, 23:42
Medlem
Hög arbetslöshet kommer att slå bostadsmarknaden, och bopris krasch kommer att skicka en till vågor av varsel ... Ingen bygg projekt, mindre renoveringsarbete ...

Jag tror att den här krisen avslöjade ett värdigt stort problem i marknadsekonomi, där alla industri är faktiskt otroligt beroende av varandra, med så hög effektivitet, de klara inte minsta risk. Vet inte om försäkringsbolag kommer att rädda

När man tittar på Kina, det är olika bilder just nu: Stora statligt bolag fortfarande rekryterar folk, eftersom de fick pengar från staten för att köra projekt, oavsett om det går på vinst eller inte. Det är sant att deras penningmängden har ökat till världens första men deras GDP är bara den andra, d.v.s. hög inflation, men eftersom de behöver inte vara så effektiv, de är mindre berörd av en tvärstopp
Citera
2020-04-11, 05:37
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z08
Kina kommer bli enda supermakten. USAs ekonomi och som supermakt är definitivt dödsdömt, finns gott om bevis.

Jag tror att Kina mörkar hur deras siffror ser ut, trycker igång ekonomin ändå för att få en rivstart, och vi kommer få se många uppköp av företag, köpare med kinesiska intressen alltså.

T ex Tyskland snickrar åtgärder:
https://www.va.se/nyheter/2019/02/05/tyska-statens-plan-kopa-in-sig-i-viktiga-bolag--for-att-stoppa-kinas-utkop/
Citera
2020-04-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
https://apnews.com/20a7e14dada836862b250b54a11305dd?utm_campaign=Soci alFlow&utm_medium=AP&utm_source=Twitter

10% of US Workers Lost Their Jobs in the Last 3 Weeks

Citat: " he damage to job markets is extending across the world. The equivalent of 195 million full-time jobs could be lost in the second quarter to business shutdowns caused by the viral outbreak, according to the United Nations’ labor organization. It estimates that global unemployment will rise by 25 million this year. And that doesn’t even count workers on reduced hours and pay. Lockdown measures are affecting nearly 2.7 billion workers — about 81 percent of the global workforce — the agency said.

Around half a billion people could sink into poverty as a result of the economic fallout from the coronavirus unless richer countries act to help developing nations, Oxfam, a leading aid organization, warned Thursday."

"In the United States, the job market is quickly unraveling as businesses have shut down across the country. All told, in the past three weeks, 16.8 million Americans have filed for unemployment aid. The surge of jobless claims has overwhelmed state unemployment offices around the country. And still more job cuts are expected.

More than 20 million people may lose jobs this month. The unemployment rate could hit 15% when the April employment report is released in early May.

“The carnage in the American labor market continued unabated,” said Joseph Brusuelas, chief economist for RSM, a tax advisory firm."

"The Penn Wharton Budget Model, created at the University of Pennsylvania’s business school, projects that the [u]U.S. economy will shrink at an astonishing 30%[/U] annual rate in the April-June quarter — even including the government’s new $2.2 trillion relief measure, the largest federal aid package in history by far. An economic contraction of that scale would be the largest quarterly plunge since World War II.!

30% kommer bli total katastrof.

Ingen av oss förstår hur sinnesjukt svårt eoknomiskt många i Sverige och runt om i världen kommer få det.
Detta är helt galet.

Ja det är redan katastrof här i USA och det blir bara värre.
Jeremiah Babe har varnat för detta under flera år. Vem lyssnade på honom då ?
Nu ser vi det hända som han sagt under en lång tid.
https://www.youtube.com/watch?v=qbCOSrCq1Ww
Citera
2020-04-11, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Jag tror att Kina mörkar hur deras siffror ser ut, trycker igång ekonomin ändå för att få en rivstart, och vi kommer få se många uppköp av företag, köpare med kinesiska intressen alltså.

T ex Tyskland snickrar åtgärder:
https://www.va.se/nyheter/2019/02/05/tyska-statens-plan-kopa-in-sig-i-viktiga-bolag--for-att-stoppa-kinas-utkop/
Kina har ex inte kopior från väst utan egna bilar som har toppkvalite, Kina har satsat enormt på att få fram så många högintelligenta som möjligt och redan lyckats.
https://www.svd.se/hon-formas-till-ett-geni
Citat:
Kina kommer - med mindre än att en katastrofal vändning sker - snart att gå om USA som världens största ekonomi.

Den tid då Kina - enligt förre ledaren Deng Xiaopings lära - skulle ”avvakta tiden” och ”hålla en låg profil” är över. Dessa coronadagar är det Kina, snarare än USA, som agerar offensivt internationellt.

Kina har sänt experter och medicinsk utrustning eller lovat hjälp till flera länder, från Italien, till Filippinerna, från Irak till Peru. Den kinesiske mångmiljardären och entreprenören Jack Ma har också erbjudit USA hjälp med coronatester och ansiktsskydd.

Kina klarade på många sätt finanskrisen 2008 bättre än väst

Serbiens president Aleksandar Vucic uttrycker sig bittert så här:
– Europeisk solidaritet existerar inte. Det var en saga. Jag tror på min bror och vän Xi Jinping, och jag tror på kinesisk hjälp.
www.expressen.se/kronikorer/mats-larsson/kina-kan-ta-over-den-globala-ledarrollen
Citera
2020-04-11, 07:16
Medlem
flukkes avatar
Vilka är det som förlorar jobbet i Sverige?
Är det bara lågutbildade som diskare, servitörer, kassörskor, hotellstädare och taxichaufförer eller finns det några grupper jag missat?

Har frågat runt bland vänner och kollegor i branschen, alla verkar köra på som vanligt fast hemifrån mest då så är genuint nyfiken.
Citera
2020-04-11, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Är det bara lågutbildade som diskare, servitörer, kassörskor, hotellstädare och taxichaufförer eller finns det några grupper jag missat?

Har frågat runt bland vänner och kollegor i branschen, alla verkar köra på som vanligt fast hemifrån mest då så är genuint nyfiken.

Alla sektorer kommer förlora jobb. Med mindre tryck blir det mindre arbete och pengar som kommer in då kommer vissa arbetsgivare välja att minska ner. Det är många företag som skulle behövas slimmas ner och effektiviseras redan innan Corona. Speciellt när man hör hur den vanlige kontorssvensken jobbar 3-4 Tim per dag och får sitt arbete gjort. Samtidigt som det finns 3-4 extra stand bys som lika gärna kan ta dens uppgifter.

Vad jobbar dina vänner med?
Citera
2020-04-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
https://di-api.quickshot-widgets.net/uploads/USA%20arbetsloshet-1586437876344.svg

Någon postade denna kurva, kan den verkligen stämma?

En annan sak. Jag tittade på konkurser och än så länge syns inte mycket. Men det är väl att vänta, det tar nog ett tag tills det får genomslagskraft.

https://kreditrapporten.se/konkurser

Kurvan stämmer. Den finns att hitta på officiella myndighetssidor från USA. Sök bara jobless claims
Citera
2020-04-11, 08:34
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Alla sektorer kommer förlora jobb. Med mindre tryck blir det mindre arbete och pengar som kommer in då kommer vissa arbetsgivare välja att minska ner. Det är många företag som skulle behövas slimmas ner och effektiviseras redan innan Corona. Speciellt när man hör hur den vanlige kontorssvensken jobbar 3-4 Tim per dag och får sitt arbete gjort. Samtidigt som det finns 3-4 extra stand bys som lika gärna kan ta dens uppgifter.

Vad jobbar dina vänner med?

Jag jobbar som IT konsult inom Azure och Office 365 och har mer jobb än någonsin.
De flesta av mina vänner är kursare från Data på Chalmers eller kollegor i branschen så jag förstår att det är ett smalt urval av samhället. Men man läser hela tiden om folk som fått gå men som sagt inte träffat någon än.

Frågade frugan, en av hennes kompisar har fått gå från hennes jobb i butik nu. Men återigen är det ett lågavlönat yrke som egentligen inte behövs då man kan köpa online..
Citera
2020-04-11, 08:48
Medlem
Citat:
Jag jobbar som IT konsult inom Azure och Office 365 och har mer jobb än någonsin.
De flesta av mina vänner är kursare från Data på Chalmers eller kollegor i branschen så jag förstår att det är ett smalt urval av samhället. Men man läser hela tiden om folk som fått gå men som sagt inte träffat någon än.

Frågade frugan, en av hennes kompisar har fått gå från hennes jobb i butik nu. Men återigen är det ett lågavlönat yrke som egentligen inte behövs då man kan köpa online..

Du jobbar också med något som är ett av de mest relevantaste områdena just nu.
Många inom IT har inte fått gå än nej, möjligtvis en del konsulter på olika håll.
Speciellt IT-konsulter på mediaföretag, de har definitivt försvunnit.
Jag har insyn i många branscher och i samband med att deras verksamheter går segt minskar det även efterfrågan på annat håll. Det minskar också efterfrågan på azure och office365 indirekt, då mindre människor kommer använda det. Jobbar bland annat med 1-200 företag inom IT-sektorn och vår belastning är nere 80%. Varför? För jag antar att verksamheterna pausat, dragit ner, prioriterar annat, jobbar hemifrån och på så sätt inte lika belastande för all deras IT-verksamhet, utan enbart det översta skiktet. Kortsiktigt så är IT-personal som är kompetent inte det första man gör sig av med heller, men minskar belastningen så är det en självklarhet att någon eller några måste försvinna såvida man inte hittar inkomster på annat sätt.

Butiker går i konkurser överallt så om hon fått jobb är det en på miljonen, såvida det då inte är en livsmedelsbutik.
Citera
2020-04-11, 08:48
Medlem
Citat:

Majoriteten är väll lågavlönade inom besöksnäring och handel men det är även många konsulter.
Jag jobbar på ett byggföretag och vi har order om att inte ta in nya externa konsulter och att om möjligt avsluta kontrakten med dom vi har, detta i förebyggande syfte. Utbildningsföretag förlorar enormt just nu och dom är högavlönade. Allt som inte är kärnverksamhet läggs på is så kompetenshöjning, verksamhetsutveckling och liknande läggs på en minimumnivå. Teknikkonsulter förlorar uppdrag eller får dom uppskjutna till hösten.
Många har dessutom infört anställningsstopp för säkerhets skull så rekryteringsföretagen har det kärvt. Föreläsare har fått typ allt avbokat flera månader framåt.
Citera
2020-04-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGårman
Majoriteten är väll lågavlönade inom besöksnäring och handel men det är även många konsulter.
Jag jobbar på ett byggföretag och vi har order om att inte ta in nya externa konsulter och att om möjligt avsluta kontrakten med dom vi har, detta i förebyggande syfte. Utbildningsföretag förlorar enormt just nu och dom är högavlönade. Allt som inte är kärnverksamhet läggs på is så kompetenshöjning, verksamhetsutveckling och liknande läggs på en minimumnivå. Teknikkonsulter förlorar uppdrag eller får dom uppskjutna till hösten.
Många har dessutom infört anställningsstopp för säkerhets skull så rekryteringsföretagen har det kärvt. Föreläsare har fått typ allt avbokat flera månader framåt.

Ja, som ni är inne på i tråden kommer detta drabba de flesta branscher. Däremot går det i olika etapper. De som förlorar jobbet först är lågutbildade inom hotell, restaurang och besöksnäring. Men intakt med mindre efterfrågan kommer fler och fler sektorer drabbas negativt.

Vissa branscher får ökad efterfrågan i övergången som exempelvis jurister men vad händer när företagen läggs ner. Då blir det rimligtvis mindre jobb även för dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in