2020-03-28, 10:04
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Misslyckad individ är man om man måste belåna sig 3mkr för att få tak över huvudet.
Hur tänkte du där??

Om man vill bo här och det fattas 3 mille varför skulle man då inte låna de?
Och varför skulle man vara fattig då?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-vaxholm-resaro-vaxholms-kommun-overbyslingan-28-16713015

Citat:
"Kunderna letar sig tillbaka". Var? Har du något som stödjer det du säger? Till min vetskap är vissa städer fortfarande i karantän där och smittan är inte stoppad.
Folk köper aktier även i nedgången. Har du inte märkt det?
Varför skulle dom inte köpa annat.

Citat:
Man måste vara bra bakom flötet om man köper en bil nu när det är global recession.
Varför det?
Varför är det en sämre tidpunkt att köpa? Man kanske kan få ett bättre erbjudande.
Citera
2020-03-28, 10:11
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Vem får full ersättning? Jag som har typ 37000 brutto får 55 procent via a-kassan de första 100 dagarna

Därefter får jag 45 procent...

Konsumtionen för min del skulle avstanna tvärt om jag blev arbetslös i det fallet även om jag har buffert på banken Så kommer jag inte röra den för att konsumera skräp
Nu skriver Tammer via försäkringar. När han faktiskt skriver något som stämmer bör han få credit för det.
Och det går ju att köpa tilläggsförsäkring, så att man får klart mer än akassan ger. Sedan lär väl inte de sträcka sig hur högt som helst. Men det behöver det ju inte heller.
Citera
2020-03-28, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hur tänkte du där??

Om man vill bo här och det fattas 3 mille varför skulle man då inte låna de?
Och varför skulle man vara fattig då?
https://www.hemnet.se/bostad/villa-8rum-vaxholm-resaro-vaxholms-kommun-overbyslingan-28-16713015

Folk köper aktier även i nedgången. Har du inte märkt det?
Varför skulle dom inte köpa annat.

Varför det?
Varför är det en sämre tidpunkt att köpa? Man kanske kan få ett bättre erbjudande.

wow
wow
och
wow

Du är helt lost.
Vad har aktier med det här att göra då värderingarna inte speglar det underliggande värdet på grund av att central och federala banker har gått in i marknaden.. Folk köper av girighet. Finns ingen garanti att vi går upp. Fallet skulle lika gärna kunna fortsätta 1 år framåt. Allt beror på Corona.

Varför det är sämre? För att ekonomin kan försämras ännu mer och de kan förlora sina jobb. Det är en osäker tid. Hur du som säljare inte kan fatta det är bortom... Man köper inte en bil idag om man kan förlora jobbet imorgon.

Vadå om man bor där? Varför tar du upp undantaget? Vem fan har bostadstillgångar på 21 miljoner i Sverige som inte är belånade till en större majoritet? Väldigt få.
Citera
2020-03-28, 10:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du är sanslöst dum i huvudet. Du säger att Volvo kommer producera lika mycket bilar så fort Corona viker ned sig. För att det finns folk som du som inte fått ekonomiskt bortfall. Men jag säger till dig igen spånhuvud. Marknaden viker när arbetslösheten växer och lågkonjukturen kommer. Volvos kunder kommer från den stora massan. Att det ska vara så svårt att förstå
Vad skulle hindra folk?

Vad hindrar produktionen att rampa upp?

Och varför skulle inte folk konsumera? Då har dom ju hållit igen på konsumtionen. Dom har ju tvärtom en uppdämd vilja att konsumera.
Och för en del av oss har bankkontona bara svällt.

Du lyckas ju inte besvara något av detta. Bara komma med personangrepp för att någon skriver något som inte stämmer med din religiösa fantasier.
Citera
2020-03-28, 10:30
Medlem
Citat:
Vad skulle hindra folk?

Vad hindrar produktionen att rampa upp?

Och varför skulle inte folk konsumera? Då har dom ju hållit igen på konsumtionen. Dom har ju tvärtom en uppdämd vilja att konsumera.
Och för en del av oss har bankkontona bara svällt.

Du lyckas ju inte besvara något av detta. Bara komma med personangrepp för att någon skriver något som inte stämmer med din religiösa fantasier.

Därför att den totala köpkraften har reducerats. Förstår du den meningen

Mängder av folk har friställd och varslats. Anders Borg pratar om nästan 20 procents arbetslöshet till sommaren. Det innebär i praktiken att 40 procent av alla familjer kommer drabbas. Inte nog med hög arbetslöshet, folk har fått se sina börstillgångar minska dramatiskt. Inte läge för väldigt många att köpa bil vilket gör att den totala köpkraften minskar.Då spelar det mindre roll att några få enstaka, promilleberäknade har tjänat pengar under krisen när 40 procent av familjerna kan vara drabbade av arbetslöshet
Även väldigt många företag går på knäna nu och kämpar för att inte försätta bolagen i konkurs. Det första eller första åren går åt till att reparera skador. Inte till att köpa nya bilar i Juni.

Jag trodde att vuxna människor kunde ha någon form av enkelt logiskt tänkande. Men ack vad jag bedrog mig. Den här logiken får 10- åringar lära sig

Ser att fler försöker förklara saker för dig. Men du står på dig. Du framstår som superkorkad
Senast redigerad av jonte400 2020-03-28 kl. 10:41.
Citera
2020-03-28, 10:32
Medlem
Kommer Sverige kunna vara lika generösa med tolkstöd i fortsättningen till nyanlända eller de som bott här en längre tid men inte lärt sig språket? Lär bli en del tolkar som bli av med sina jobb om tolkstödet begränsas.

Regeringen kommer dock behöva hitta alla möjliga områden att spara in på.
Citera
2020-03-28, 10:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
wow
wow
och
wow

Du är helt lost.
Vad har aktier med det här att göra då värderingarna inte speglar det underliggande värdet på grund av att central och federala banker har gått in i marknaden.. Folk köper av girighet. Finns ingen garanti att vi går upp. Fallet skulle lika gärna kunna fortsätta 1 år framåt. Allt beror på Corona.

Varför det är sämre? För att ekonomin kan försämras ännu mer och de kan förlora sina jobb. Det är en osäker tid. Hur du som säljare inte kan fatta det är bortom... Man köper inte en bil idag om man kan förlora jobbet imorgon.

Vadå om man bor där? Varför tar du upp undantaget? Vem fan har bostadstillgångar på 21 miljoner i Sverige som inte är belånade till en större majoritet? Väldigt få.
Nu lyckades du inte svara på frågan om varför man skulle vara fattig om man kan lägga in 18.5 MSEK i ett bostadsköp.
Inte heller varför det skulle vara ett problem att låna 3 mille till ett sådant köp.

Nja, att låna en majoritet kräver en (stående) årslön på 2.7 MSEK. Det lär vara fler som kan hala upp stålar än som har en sådan fast inkomst.

Det gäller alltid att ekonomin kan försämras och att man kan förlora jobbet. I alla fall i privat sektor. Du kanske arbetar i offentlig sektor eller inte har börjat arbeta så det är därför du inte förstår det.

I mitt fall är det business as usual. Ingen skillnad. Varför inte köpa en bil nu om det kommer bra erbjudanden. Dessutom är inte jag beroende av en arbetsinkomst. Och de som eventuellt jobbat i en verksamhet som haft problem lär ju andas ut när det rullar igång igen. Och då har dom ju en del konsumtion att ta igen.
Citera
2020-03-28, 10:34
Medlem
bättre arbetslös och fattig än rik och död - men att släppa lyxlivet svider va? Vi lever alla (hela familjen) på 9000 netto i månaden och klagar inte!
Citera
2020-03-28, 10:35
Medlem
Citat:
Nu lyckades du inte svara på frågan om varför man skulle vara fattig om man kan lägga in 18.5 MSEK i ett bostadsköp.
Inte heller varför det skulle vara ett problem att låna 3 mille till ett sådant köp.

Nja, att låna en majoritet kräver en (stående) årslön på 2.7 MSEK. Det lär vara fler som kan hala upp stålar än som har en sådan fast inkomst.

Det gäller alltid att ekonomin kan försämras och att man kan förlora jobbet. I alla fall i privat sektor. Du kanske arbetar i offentlig sektor eller inte har börjat arbeta så det är därför du inte förstår det.

I mitt fall är det business as usual. Ingen skillnad. Varför inte köpa en bil nu om det kommer bra erbjudanden. Dessutom är inte jag beroende av en arbetsinkomst. Och de som eventuellt jobbat i en verksamhet som haft problem lär ju andas ut när det rullar igång igen. Och då har dom ju en del konsumtion att ta igen.

Vad fan babblar du om?
Gäller alltid ja men sannolikheten är större nu. Snälla, sluta kommentera bara. Du är så dum.

Vem bryr sig om dina inkomster?
Dröm på.
Citera
2020-03-28, 10:38
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Smittspridningen är inte linjär. Din kalkyl på 100 000/vecka är helt fel. Försök igen.

Det skriver jag också varför upprepa det jag skriver?

Vi har data från andra länder, det finns inget land som den ökar exponetiellt efter ett tag. Detta gör att vi redan har ett hum om hur det kommer att bli. Den kommer öka i ett par 2 veckor. sedan kommer den vara nästan konstant ganska länge, se på Italien, därefter kommer den minska, detta är klart.

Ser du på alla andra länder som haft corona ett tag, så är inte ökningen exponentiell alls. Bara i början. Detta då vi vidtar åtgärder emot coronat.

Att vi skulle få 100 000 som median när detta är klart, ser jag inte som en omöjlighet. Detta kommer ta lång tid. Att bara dissa ger inget alls.
Citera
2020-03-28, 10:52
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Kommer Sverige kunna vara lika generösa med tolkstöd i fortsättningen till nyanlända eller de som bott här en längre tid men inte lärt sig språket?.

Kostnad för tolkar är bara en liten del av kostnaden för massinvandringen.

Svenskar tvingas betala 52 miljarder kronor varje år i bistånd till andra länder.
Nu är det dags att lägga dessa pengar på att rädda liv och jobb i Sverige.
Citera
2020-03-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Tror ni Volvo flyttar produktionen till Kina efter det här?

Vet ej men även jag är orolig för att det kommer bli någon negativ förändring inom Volvo personvagnar under denna kris. Troligen vill de ha någon verksamhet kvar i Europa men inte självklart att Sverige är förstahandsvalet. Ofta så blir det sammanslagningar och varsel inom industrin i kristider. Volvo lastvagnar har lite större chans att överleva i Sverige jämfört med personbilssidan tror jag.

Blir som vanligt i kristider en stresstest för de svenska underleverantörerna inom fordon också. Kan även bli aktuellt med "effektiviseringar" hos fd svenska Scania om tyskarna börjar se om sitt eget hus nu, sammanslagning med MAN(/Volkswagen)? Den enda aktören inom svensk fordonsindustri som gillar det nuvarande läget är troligen nykomlingen Northvolt! De kan anställa en del av de industriverksamma som sparkas ut på trottoaren under krisen.
Senast redigerad av MrNoShow 2020-03-28 kl. 11:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in