2020-04-11, 12:27
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Om staten garanterar att betala de smittades löner blir fler kanske mindre benägna att gå till jobbet när de har corona.

Ja det är väl en rimlig slutsats. När hushållsekonomin håller på och krascha så är nog många definitivt mer benägna att ta risker.
Citera
2020-04-11, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag avskyr " rekommendationer" det är det samma som att ha ryggen fri.

Jag älskar "rekommendationer" det är samma som att lita på sina medmänniskor.
Citera
2020-04-11, 12:29
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tku01
Jag älskar "rekommendationer" det är samma som att lita på sina medmänniskor.
Litar du på alla, även dom du inte känner?
Citera
2020-04-11, 12:30
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Läkaren: Vi har haft många unga som dött

https://www.expressen.se/nyheter/dodligaste-dygnet-2-000-avled-i-usa/

Fyfan va hemskt att begravas sådär som i New York, i en massgrav.

Hade de ens en begravning med nära och kära?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Det där är en mycket intressant sajt, och var extremt intressant för några veckor sedan när de första stora kriserna började komma.
Jag har inte riktigt hittat det optimala sättet att läsa den nu när den vuxit från under 200 prover till över 3000, men filtreringsmöjligheterna har också blivit bättre.

En sak som jag inte alls förstår är varför det inte finns några bidrag från Sverige (förutom det första fallet, som är tämligen ointressant).
Det finns heller inte bidrag från Iran, men där förstår jag litet bättre varför.

Mörkläggning i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pe11e
USA har cirkus dubbla befolkningen vs dessa 3.

Och dessa 3 har fått beröm för sin hantering?
Citera
2020-04-11, 12:31
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
CORONAVIRUS covid-19har muterat i tre distinkta stammar för att fortsätta sin dödliga spridning över hela världen, har experter upptäckt.

Ett par bekanta forskare som kartlade en del av den ursprungliga spridningen av Covid-19 hos människor säger att de har funnit att det finns tre olika men nära besläktade varianter.

Vi forskare vet nu att viruset - kallad SARS-CoV-2 - muterar ständigt för att övervinna immunsystemets resistens i olika populationer.

De använde data från prover som tagits från hela världen mellan 24 december 2019 och 4 mars 2020.

Deras resultat visade att det fanns tre distinkta men nära besläktade varianter av Covid-19, som de kallade A, B och C.

Mer info om av media mörkade mutationer kommer under dagen.
Detta bevisar varför vi stänger ner land efter land, detta viruset är farligare än vu någonsin kunde ana. Vänta 1vecka så står detta i media överallt med dödsvarningar infogade.

Bunkra upp med mat och håll er hemma med nära & kära, glöm inte vart ni läste det först!

Dr. Jeff
Citera
2020-04-11, 12:31
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Om man anpassat den till skillnaden i befolkningsstrukturen så är väl det ganska nära ett generellt snitt?
Det borde betyda att risken för att dö är ytterst lite för att inte säga mikroskopisk om man inte tillhör riskgrupperna dvs? jag tänker att OM det hade funnits ett vaccin så skulle Covid19 betraktas som ett ganska harmlöst virus efter att riskgrupperna vaccinerats som vid en säsongsinfluensa?
Min poäng är att viruset verkar vara (sett till studier/rapporter) otroligt smittsamt men betydligt snällare än vad man trodde för två veckor sedan? Men som sagt, utan vaccin så drabbas äldre och sjuka fruktansvärt hårt och skoningslöst.
Det är sorgligt!
Ännu är det för tidigt att säga något bestämt.

Men de beräkningar jag sett har pekat i riktning mot att inte ens åldringar eller riskgrupper skulle ha en drastiskt större dödlighet.

Betänk att den som är 80 år redan vanliga år löper en mycket större risk att dö, än någon som är 30.
Citera
2020-04-11, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det är dags att våra medier som nu tigger pengar gör sitt jobb och granskar hemtjänstföretagens agerande. Mobba ut de dåliga och lyft fram de bra.

Och kolla också upphandlingarna om de pressat priserna på bekostnad för skyddsutrustning.

Priser är pressade men knappast på grund av skyddsutrusningen. Man har konsekvent sänkt kvalitet på hemtjänsten genom att sänka krav på utövare, inga krav på utbildning av personal och ingen krav på svenska språket. Hemtjänsten är översvämmad av analfabeter, okunniga människor som är bra på omsorg men urdåliga på vård. Brist på kunskap i grundläggande svenska har inte förbättrat odds.

Dessa företag har sänkt kvalitet men också pris. Problem i Sverige är att vi ställer inte krav på folk men samma eller företag. Jag är riktigt förbannad på en del av dessa företag. Deras ägare är nu på tv (inga namn) och pratar om hur vi ska skydda oss men jag vet att de inte har en enda mask i lager. Jag sålde till en av de 50 tusen maskar. Nu står skiten på tv4 och pratar hur bra han är.
Ångrar att jag inte tog mer betalt.
Citera
2020-04-11, 12:32
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

Vad spelar det för roll hur du begravs? Är du död så är du död.
Citera
2020-04-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93

De som begravs på det sättet är de som inte har nära och kära... Tragiskt så klart.
Citera
2020-04-11, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja. De som ger skenet av att vara goda är inte så goda när det kommer till kritan..
Sett detsamma här inne. De som anser sig vara goda är de som hånar högst och mest och som vill ha ihjäl både bönder och övriga "avskräden" till människor.
Finns en hel del hycklare i snällgängen. Oftast vet de inte om det heller.

Det här regeringen och Tegnell " rekommenderar" är exakt detsamma som " du dricker väl inte för mycket, du spelar väl inte för mycket "
Dessutom är en rekommendation något man kan använda uppifrån för att slippa ta ansvar.
Rekommendationer skickas vidare till tjänstemän som i sin tur inte vill ta ansvar.
Jag tror att särskilda omsorgen blir nästa grupp som drabbas. Jag har sett en ännu större försening på dessa områden vad gäller " rekommendationer"
De lät tex boende fortsätta jobba på dagliga verksamheter tills för en till två veckor sedan.
Anhöriga fick hälsa på i deras lägenheter, det var en av de ickebättre lösningarna.
Obs! Gället inte alla kommuner. Man tolkar rekommendationer som man vill i varje kommun och chefer i sin tur tolkar som de vill.

Jag avskyr " rekommendationer" det är det samma som att ha ryggen fri.
Ja, jag anser att mycket av orsaker till problem i detta land är detta i stort sett totala avsaknade av ansvar hos politiker och myndigheter.
Att stå utan ansvar verkar också vara en stor del av hur man utformar strategin man jobbar efter.
Förutom FHMs rekommendationer där dom uttryckligen vid varje PK lägger ansvar på enskilda individer så står socialstyrelsens och lägger ansvar på alla individuella lokala organisationer varje PK.
Sen har vi löfven som sitter och försöker ta politiska poänger genom att uttrycka oro och bestörtning för hur äldre har skyddats.
Men tas det några beslut? Är någon ansvarig och får ta konsekvenserna?
Nej, förutom dom oskyldig som betalat in sin skatt hela livet och nu bärs ut i liksäckarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in