2020-04-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Kanon. Grupptänkande, ja.
Sveriges hobbysyssla. Obekväma röster får hänga på Flashback och stångas.

Har du länk till podden?
Och han säger sig inte ha någon insikt i hur fhm arbetar.
Citera
2020-04-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
SvD:s ledarpodd intervjuar infektionsläkare Björn Olsen.
… jag tyckte absolut att man skulle sätta dem i karantän som kom tillbaka för att åtminstone vinna tid, vi hade inte kunnat stoppa utbrottet … men jag tror vi hade kommit mycket bättre ur det. Vi introducerade ju smittan otroligt effektivt in i landet med just sportlovsresenärer, sen att han /tegnell/ utifrån den information han hade och kanske den information han matades med kommunicerade ett budskap som ligger i linje med den information han fick, och jag hade en helt annan information om att det faktiskt förekom uppe i skidorterna.
/…/ det är inget man ska peka finger åt, men samtidigt ger det en liten indikation om hur man resonerar, det farliga med grupptänkande

Hur är din bild av hur man har det på FHM?
/…/ jag har ingen insikt, men OK jag har väl hört från nån där som säger att det inte är så högt i tak där. De jobbar på så gott de kan.
Men samtidigt säger de att de inte tar hänsyn till en del av de internationella forskningsrapporterna som kommer. De har nån statistiker som menar att de rapporterna som kommer från Imperial College London ... vi tycker inte att den bedömningen räcker vi gör våra egen bedömning.
Men vänta nu, här blev det tankefel, för de på Imperial College är ju trots allt några av de vassaste epidemiologer som finns i världen, de är trots allt top notch.

Helt enig att sportlovsresenärerna borde ha satts i hemkarantän och inte som FHM sa att man skulle stanna hemma om man kände sig krasslig.

Egentligen borde FHM rekommenderat att folk skulle avstå från att åka till alperna. Känner några som frågade om det var safe att åka till franska alperna. Efter att britten hade smittat folk där. Helt ok enligt svenska myndigheter. De åkte och en har haft hosta efter hemkomsten. Men man får ju inte ens testa sig.
Citera
2020-04-11, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
https://time.com/5810454/coronavirus-immunity-reinfection/
Intressant artikel.

Säger bara att viruspartkla kan hittas långt efter du tillfrisknat. Vanligt med andra virus ocskå. Ex calicivirus.

Inget nytt.
Citera
2020-04-11, 11:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Italien har levererat mycket smitta men har den smittan spridit sig? Jag skulle tro att medelklassturister är mer benägna att ta FHMs rekommendationer ad notam och stoppa smittan själva. Med tanke på att FHM missat att asymptomatiska smittar (varit känt länge) så har italienresenärerna som känt sig friska kunnat sprida smittan ändå. FHM har väntat på vetenskap. Gör man det då är man sen på bollen då det handlar om ny sjukdom. Då bör man notera surret och anekdotisk bevisning och utgå från försiktighetsprincipen. Politiska hänsyn till Schengen har sänkt Europa.
Jag tror nog FHM hade hört uppgifter om att asymptomatiska/presymptomatiska kunde smitta, men kanske ansåg att dessa ej smittade "effektivt". Och visst kan man undra om spridningskoefficienten verkligen är så hög om smittan bara sprids av asymptomatiska. Jag tror de flesta är överens om att en hostande symptomatiskt sprider mer "effektivt" och att en spridningskoefficient baserad på symptomatiskt är långt högre.

Om asymptomatiskas spridning anses lägre än 1 kanske den inte utgör ett så stort problem? I en ideal värld där alla symptomatiskt stannar hemma.

Jag har fått intrycket att FHM fokuserade mest på de "effektiva" spridarna. Sen kanske det visade sig att asymptomatiska var fler än beräknat och då kom saken i ett lite annat ljus. Men jag tror de försökte hitta en balans genom att försöka hejda de värsta spridarna men låta samhället rulla på där det verkade rimligt.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aviking
Har märkt detta med.

40-45 i snitt per dag, men det sägs ju inget om vilka datum de räknar på?

Börjar man räkna från när smittan blev känd? Första dödsfallet?

I fredags sa man runt 60 per dag, har jag för mig. Men det kommer ju öka. Tror att de har pratat om typ den senaste veckan då.

Hur som helst är FHM:s metod, att placera respektive dödsfall på den dag det skedde, mer relevant än att placera det på den dag som det rent administrativt rapporterades in. I det stora hela spelar det inte så stor roll dock.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Hur går det här ihop? Är det måntro Giesecke som talar i nattmössan eller Aftonbladets reporter som rört till det? Det andra av mig fetmarkerade citatet, kanske syftar inte bara på folk som är smittade utan att märka det, utan folk som är smittade OCH smittbärare utan att märka det..?

Blir så trött på de här oklara budskapen överallt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJXaw/relationsexperten-om-fest-smittan-som-en-skrackfilm

Finns de som inte kan bli smittade
Aftonbladet har varit i kontakt med smittskyddsexperten, WHO-rådgivaren och tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke. Han berättar att det kan hända att den ena partnern i en relation blir smittad medan den andra slipper undan.

– Det finns två förklaringar, det ena är att en person blir smittad men inte märker något. Det är jättemånga svenskar som har haft en covid-infektion men som inte har märkt något. Jag tror hälften av dem som smittas får en infektion utan att märka av det överhuvudtaget. Det andra är att det finns människor som inte kan bli smittade av olika genetiska skäl. De hör till den grupp av människor som inte kan bli smittade. Viruset måste fastna på celler i kroppen.

Hur ska man tänka om man lever med en partner som smittats av coronaviruset men själv är frisk? Kan man trots det vara smittbärare?

– Man kan nog smitta fast man inte har några symtom. Men det är extremt ovanligt. Det rör sig om några procent där man kan säga att de som är smittade inte märkte av det. Så svaret är ja, men det är ovanligt och spelar ingen roll för själva epidemin.
Citera
2020-04-11, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Alternativt via själva samtalet: Äh, du, kan du räcka mig saltet?

Ja, spottar inte tyskarna en massa då de talar? Ett sånt språk. Då de säger bitte med aspiration så flyger nog en del virusar ut samtidigt. Hur skulle det låta på tyska att be om saltet?
Citera
2020-04-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
vad är en omöjlighet?

Men ditt cp!

Sluta klipp ut delar av mitt inlägg och ställ motfrågor på det!

Det är en omöjlighet att ha 0 smittade. Ingen jävla lockdown lyckas med det..
Kolla runt i världen och se om någon har klarat detta.
Inte ens i ditt hemland Ryssland har man ju klarat det..
Citera
2020-04-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Kanon. Grupptänkande, ja.
Sveriges hobbysyssla. Obekväma röster får hänga på Flashback och stångas.

Har du länk till podden?

Jag startade en egen tråd med länk.

Tryck på min historik eller (FB) För lite och försent - forskaren Björn Olsen förklarar FHMs misstag
Senast redigerad av heavydutybody 2020-04-11 kl. 11:16.
Citera
2020-04-11, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Är det någon som vet hur stor dödligheten är i Covid? Det verkar vara så att dödligheten är mycket större i riskgrupperna, dvs 80+ med underliggande sjukdom samt övriga personer med underliggande sjukdomar?
Går det att idag att grovt uppskatta dödligheten mellan en fullt frisk 30 åring contra en 30 åring med underliggande sjukdom/ar?
Och går det även att uppskatta dödligheten för en helt frisk 20 åring?
Många frågor men jag undrar detta för att jag har läst många olika förklaringar men dessa innehåller nästan aldrig siffror, och om dom gör det så är det omöjligt att veta hur pass tillförlitliga dom är.
I Italien har man gått igenom 16.000 dödsfall. Är du under 40 och frisk kommer du överleva, i princip.

https://www.expressen.se/kronikorer/jennifer-wegerup/dodssiffrorna-bekraftar-monstret-vi-sett-hela-tiden/

Däremot är det fortfarande så att du kan bli allvarligt sjuk, läggas in på IVA och riskera att utveckla otrevliga lungskador. Det är viktigt att poängtera att ingen har frikort, även om fullt friska barn verkar vara förskonade.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-11 kl. 11:17.
Citera
2020-04-11, 11:15
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, spottar inte tyskarna en massa då de talar? Ett sånt språk. Då de säger bitte med aspiration så flyger nog en del virusar ut samtidigt. Hur skulle det låta på tyska att be om saltet?
Om man sitter rygg mot rygg i en trång kantin så är det väl en möjlighet att hålla i minnet?
Citera
2020-04-11, 11:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur går det här ihop? Är det måntro Giesecke som talar i nattmössan eller Aftonbladets reporter som rört till det? Det andra av mig fetmarkerade citatet, kanske syftar inte bara på folk som är smittade utan att märka det, utan folk som är smittade OCH smittbärare utan att märka det..?

Blir så trött på de här oklara budskapen överallt!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zGJXaw/relationsexperten-om-fest-smittan-som-en-skrackfilm

Finns de som inte kan bli smittade
Aftonbladet har varit i kontakt med smittskyddsexperten, WHO-rådgivaren och tidigare statsepidemiologen Johan Giesecke. Han berättar att det kan hända att den ena partnern i en relation blir smittad medan den andra slipper undan.

– Det finns två förklaringar, det ena är att en person blir smittad men inte märker något. Det är jättemånga svenskar som har haft en covid-infektion men som inte har märkt något. Jag tror hälften av dem som smittas får en infektion utan att märka av det överhuvudtaget. Det andra är att det finns människor som inte kan bli smittade av olika genetiska skäl. De hör till den grupp av människor som inte kan bli smittade. Viruset måste fastna på celler i kroppen.

Hur ska man tänka om man lever med en partner som smittats av coronaviruset men själv är frisk? Kan man trots det vara smittbärare?

– Man kan nog smitta fast man inte har några symtom. Men det är extremt ovanligt. Det rör sig om några procent där man kan säga att de som är smittade inte märkte av det. Så svaret är ja, men det är ovanligt och spelar ingen roll för själva epidemin.
Imperial college gjorde en uppskattning om hur många i varje land som hade eller hade haft viruset. Deras siffra för Sverige var nåt på 3 %, med ett stort osäkerhetsintervall upp mot runt 9 %.

Så om 3 % är eller har varit smittade (för ca ett par veckor sen) så har uppskattningsvis hälften inte märkt nåt, vilket borde utgöra någon procent av hela Sveriges befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in