Citat:
Ursprungligen postat av
Ikea-Kamprad
Italien har levererat mycket smitta men har den smittan spridit sig? Jag skulle tro att medelklassturister är mer benägna att ta FHMs rekommendationer ad notam och stoppa smittan själva. Med tanke på att FHM missat att asymptomatiska smittar (varit känt länge) så har italienresenärerna som känt sig friska kunnat sprida smittan ändå. FHM har väntat på vetenskap. Gör man det då är man sen på bollen då det handlar om ny sjukdom. Då bör man notera surret och anekdotisk bevisning och utgå från försiktighetsprincipen. Politiska hänsyn till Schengen har sänkt Europa.
Jag tror nog FHM hade hört uppgifter om att asymptomatiska/presymptomatiska kunde smitta, men kanske ansåg att dessa ej smittade "effektivt". Och visst kan man undra om spridningskoefficienten verkligen är så hög om smittan bara sprids av asymptomatiska. Jag tror de flesta är överens om att en hostande symptomatiskt sprider mer "effektivt" och att en spridningskoefficient baserad på symptomatiskt är långt högre.
Om asymptomatiskas spridning anses lägre än 1 kanske den inte utgör ett så stort problem? I en ideal värld där alla symptomatiskt stannar hemma.
Jag har fått intrycket att FHM fokuserade mest på de "effektiva" spridarna. Sen kanske det visade sig att asymptomatiska var fler än beräknat och då kom saken i ett lite annat ljus. Men jag tror de försökte hitta en balans genom att försöka hejda de värsta spridarna men låta samhället rulla på där det verkade rimligt.