Citat:
Ursprungligen postat av
Hew18
Jag tycker inte ostbågar/chips/snickers och annat onyttigt snacks är dåligt. De innehåller mkt kalorier, vilket är viktigt. Att nötter är ett klart bättre alternativ förändra inte det (nötter är nog det överlägset bästa). Men om man inte äter nötter i vanliga fall, men äter en massa chips, så är det bättre att köpa chips, för då går de åt oavsett vad. Man ska köpa det man tycker om anser jag.
Hur dyrt nötter är beror väldigt mkt på vad för nötter och märke etc man köper, finns utan tvekan billiga nötter. De billiga är kanske inte alls lika goda men innehållet är typ detsamma.
Jag skulle säga snickers + chips är inte bra, vanliga chips har väldigt mycket fett i sig och det sägs det är den dåliga fettet som den har i sig. Medans majschips har inte lika mycket fett i sig, snickers har för mycket socker i sig tycker jag och oftast när man äter godis kan ens godis sug väckas och man äter mer godis än nödvändigt så står man där sen utan mat/godis som man bunkrat.
Ja men problemet är dom här 2 andra personer gjorde massa antaganden.
1. Dom antog att ALLA kan äta nötter
2. Dom antog att ALLA butiker har nötter i stora paket så när personen handlar får ett billigt kilo pris
3. Dom antog att butikerna som har nötter i stora paket har inte redan sålt ALLT dom hade för det är nog inte endast dom här 2 personerna som tänker på att bunkra nötter och det krävs inte mycket folk för tömma dom få butiker som kanske har nötter i stora paket. Vilket som skulle göra att kilo priset på nötter blir dyrare.
En grej som är bra med majschips är att det oftast finns mycket av dom i butiker för dom har ibland rea på taco saker och ibland gäller det majschipsen också så butiker brukar ha extra mycket av det innan/efter rean också för det är nåt som säljs rätt så frekvent ändå.
Men jag älskar nötter, speciellt cashew nötter + pistage nötter, älskar dom i sina vanliga former och älskar dom när dom används i baklawa riktigt gott med baklawa som har cashew/pistage nötter som ingredienser.
Jag brukade äta mycket nötter i det förflutna för få protein för muskel byggnad och kalorier, men tyvärr så dom flesta cashew nötter är OROSTADE och OSALTADE eller så är dom ROSTADE + SALTADE. Jag skulle vilja folk börja göra cashwer nötter som är ROSTADE men INTE SALTADE men kanske aldrig sker.
Jag håller med dig, man måste köpa lite saker som man gillar så man inte bryts ner psykiskt. Men sen måste man också se till tänka på överlevnads aspekten också att allt är inte regnbågar och lycka, att man måste äta för överleva sen måste man tänka på få mycket kalorier också.
Hoppas du har en bra dag.