2020-04-07, 20:28
Medlem
Jag tycker inte ostbågar/chips/snickers och annat onyttigt snacks är dåligt. De innehåller mkt kalorier, vilket är viktigt. Att nötter är ett klart bättre alternativ förändra inte det (nötter är nog det överlägset bästa). Men om man inte äter nötter i vanliga fall, men äter en massa chips, så är det bättre att köpa chips, för då går de åt oavsett vad. Man ska köpa det man tycker om anser jag.

Hur dyrt nötter är beror väldigt mkt på vad för nötter och märke etc man köper, finns utan tvekan billiga nötter. De billiga är kanske inte alls lika goda men innehållet är typ detsamma.
Citera
2020-04-07, 20:47
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Jasså om det är samma shit men olika namn, varför gör du inte så här bunkra en massa strö söcker och blanda ut det med vatten eftersom hey det är samma skit men olika namn bara.

Vi pratade om nötter inte specifikt jordnötter, men även om vi skulle prata om jordnötter så är frågan egentligen hur många butiker har ens sådär stora påsar av jordnötter? Inte många butiker kan jag redan säga och utav dom som har det så har dom inte halv pallar eller stora mängder utav dom så dom kommer gå åt snabbt/bli uppköpta snabbt.

Sen kommer du dina lögner om nötter men sure låt oss titta på dom:

https://www.ica.se/handla/sok/n%C3%B...sberg-id_15973

Inte ekologiska och kostar 256kr/kilo

Inte ekologiska och kostar 199kr/kilo

Inte ekologiska och kostar 199kr/kilo

Inte ekologiska och kostar 214kr/kilo

Inte ekologiska och kostar 269kr/kilo

Inte ekologiska och kostar 206kr/kilo

Inte ekologiska och kostar 279kr/kilo

Ojojojoj vad var det du sa om priserna igen? Aha juste du bara slängde ut en lögn...

Sen glömde du ta med faktorn att det finns folk som är nöt allergiker, men exakt som du sagt ingen ide fortsätta denna diskussion eftersom du kommer ända bara blå ljuga.
Men är du totalt slut i huvudet. Hur menar du att jag ljuger? Jag har skickat med länkar till två olika butiker som har nötter för drygt 30 kr/kg Jag kan säkert också hitta svindyra nötter i småpåsar, men var det inte frågan om att hitta billiga nötter? Det verkar ju på dig som du aldrig varit i en ICA, Willys eller Lidl-butik om du inte hittar nötter på 0,5-1 kg påsar. Du vet att det finns andra butiker än Pressbyrån, Seven-11 och Statoil?

Over and out.

Edit: Så detta tyckte du var kul?
Citat:
Jasså om det är samma shit men olika namn, varför gör du inte så här bunkra en massa strö söcker och blanda ut det med vatten eftersom hey det är samma skit men olika namn bara.
Detta är ju exakt det som du tycker är mer eller mindre en livsnödvändighet och tänker spänna fast sex liter av runt benen, skillnaden är att du kallar det Pepsi. Tror du att kolsyra, smak- och färgämnen har något som helst att tillföra.
Senast redigerad av zepofan 2020-04-07 kl. 21:31.
Citera
2020-04-07, 20:48
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Hahahaha jaddu förväntade mig inget annat ifrån dig, eftersom du har redan så kommer du med lögner.

Den första som kom med personangrepp var du och nu försöker du vända det på mig o så komiskt.

Jag sa redan tidigare där du tyckte du var bra med ditt joggande *host* promenerande *host* med 10kg i en ryggsäck var imponerande så sa jag att jag hade gjort det med tyngre än 10kg.

Du har inget gett några anledningar alls varför pepsi är så dåligt, du använder bara lögner och personangrepp.

Men du gillar ignorera stora dela av mina poster eftersom du vet att du har fel.

I bästa fall är du ett troll och såna behövs inte i såna här tider.

Eller i värsta fall så är du en sjukt sadistisk person som vill folk ska lida.

Så folk undvik denna person för han vill bara skada er!!!

Jag låter övriga läsare avgöra vem av oss som är en idiot.
Citera
2020-04-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Vad finns det för vettiga och prisvärda torkade varor?

Har köpt torkade gula ärter som är riktigt billigt och kommer bli goda ärtsoppor.
samt torkade bruna bönor.
Dessa håller ju sig säkert 10 år vilket gör att man kan hålla långsam rotationstakt under normala omständigheter.

När det gäller att preppa/bunkra så ska man se det ur ifrån ett tidsperspektiv, men även om man ser det ur ett tidsperspektiv så måste man tänka på att minst 25% av det man har bunkrat ska man kunna äta utan el + vatten om det skulle bli problem med nån av dom 2 eller problem med båda två.

Sen kom ihåg när du försöker preppa/bunkra när det är rea på saker så det blir billigare.

1-2 månader

Ägg
Bordsmargarin
Ost

2-6 månader

Kyckling <- Frysa ner
Fisk
Köttfärs <- Frysa ner
Knäckebröd
Majschips/tortilla chips/nacho chips
Mjölk med långhållbarhet
Matlagningsgrädde med långhållbarhet

+6 månader

Pasta
Ris
Spagetti
Tonfisk i olja
Makrill i tomatsås
---------------

Sen utöver detta så kan du köpa olika såser, pasta såser, curry såser, göra egna såser. Köpa konserver som ravioli, soppor, osv.

Men tänk noga när du köper konserver också titta på kalorier den hela konserven kommer att ha i sig, för dom flesta grönsaker i konserver ger inte så mycket kalorier och är i mitt tycke inte värt slänga pengar på tyvärr.

Sen om du ska göra ärtsoppa kanske hälla i den lite matlagnings grädde för få mer kalorier och smak i den skulle jag rekommendera.

Men ska försöka titta mer på saker som är bra så kan jag skriva en nyare lista sen senare.
Citera
2020-04-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag tycker inte ostbågar/chips/snickers och annat onyttigt snacks är dåligt. De innehåller mkt kalorier, vilket är viktigt. Att nötter är ett klart bättre alternativ förändra inte det (nötter är nog det överlägset bästa). Men om man inte äter nötter i vanliga fall, men äter en massa chips, så är det bättre att köpa chips, för då går de åt oavsett vad. Man ska köpa det man tycker om anser jag.

Hur dyrt nötter är beror väldigt mkt på vad för nötter och märke etc man köper, finns utan tvekan billiga nötter. De billiga är kanske inte alls lika goda men innehållet är typ detsamma.

Jag skulle säga snickers + chips är inte bra, vanliga chips har väldigt mycket fett i sig och det sägs det är den dåliga fettet som den har i sig. Medans majschips har inte lika mycket fett i sig, snickers har för mycket socker i sig tycker jag och oftast när man äter godis kan ens godis sug väckas och man äter mer godis än nödvändigt så står man där sen utan mat/godis som man bunkrat.

Ja men problemet är dom här 2 andra personer gjorde massa antaganden.

1. Dom antog att ALLA kan äta nötter
2. Dom antog att ALLA butiker har nötter i stora paket så när personen handlar får ett billigt kilo pris
3. Dom antog att butikerna som har nötter i stora paket har inte redan sålt ALLT dom hade för det är nog inte endast dom här 2 personerna som tänker på att bunkra nötter och det krävs inte mycket folk för tömma dom få butiker som kanske har nötter i stora paket. Vilket som skulle göra att kilo priset på nötter blir dyrare.

En grej som är bra med majschips är att det oftast finns mycket av dom i butiker för dom har ibland rea på taco saker och ibland gäller det majschipsen också så butiker brukar ha extra mycket av det innan/efter rean också för det är nåt som säljs rätt så frekvent ändå.

Men jag älskar nötter, speciellt cashew nötter + pistage nötter, älskar dom i sina vanliga former och älskar dom när dom används i baklawa riktigt gott med baklawa som har cashew/pistage nötter som ingredienser.

Jag brukade äta mycket nötter i det förflutna för få protein för muskel byggnad och kalorier, men tyvärr så dom flesta cashew nötter är OROSTADE och OSALTADE eller så är dom ROSTADE + SALTADE. Jag skulle vilja folk börja göra cashwer nötter som är ROSTADE men INTE SALTADE men kanske aldrig sker.

Jag håller med dig, man måste köpa lite saker som man gillar så man inte bryts ner psykiskt. Men sen måste man också se till tänka på överlevnads aspekten också att allt är inte regnbågar och lycka, att man måste äta för överleva sen måste man tänka på få mycket kalorier också.

Hoppas du har en bra dag.
Citera
2020-04-07, 21:48
Medlem
Bestbesafes avatar
Jag själv hatar tårtor, glass och annat chocklad skit.

Enda jag gillar äta är Baklawa ?
DET Är blatte bakelse.

Men de har mycket socker säkert ?

Köpte 96 bitar av blattelivs här tre veckor sedan.
Vi har över 60 bitar kvar.

Jag älskar Pistagenötter själv
Men kan äta allt

Äter även ALL mat utom surströmning. Det får jag inte ner. Försökt två gånger.
Slutar med att jag spyr bara.
Svalt två gånger men det kom upp lika fort.
Citera
2020-04-09, 11:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
Jag kan inte avgöra om du är sarkastisk eller inte.

Nu är jag i alla fall nere på 85 burkar ärtsoppa och 77 burkar ravioli. Förrådet går åt, precis som jag har planerat. Om ett år så är hela listan förbrukad.

Hur går det med ärtsoppan och raviolin? Hur många burkar har du fått i dig?
Citera
2020-04-09, 21:56
Medlem
Bestbesafes avatar
Jag har hört att COOP sålt slut på deras goda fina Ravioli.
Coop Extra deras egna goda konserv.

Trist

vill själv köra 20st av de

Hoppas de kommer in igen.
Vi köpte 6st burkar
Har 5 kvar.

Mycket gott.

vill ha mer.

GILLAR annars inte burkravioli, testat 5-6 olika genom åren. Allt har varit äckligt.

Men Coops egna är helt jävla fantastisk. Skit god kött, fin pasta, nästan en perfekt sås.
Mums mums.
Riv lite ost gärna över om ni har innan servering, samt tillsätt lite kryddmix och Oregano.
Fantastiskt gott

Är dessa slut hos er med?

Coop Extra Ravioli i metal konservburk
Citera
2020-04-10, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Nu talar jag inte om zombieutbrott, atomvinter eller andra hardcore-situationer som många av de mest seriösa preppers väntar (hoppas?) på. Jag har väldigt, väldigt svårt att tro att detta virus blir mer än en olägenhet för de allra flesta invånare i västvärlden, däremot kan det vara intressant att fundera på hur illa det (realistiskt sett) skulle kunna bli om vi kapar bort de extrema outliers såsom 70% döda i världen, total ekonomisk kollaps, etc. Tänker inte bunkra med 50 limpor cigg för att byteshandla mot grannflickans oskuld i postapokalypsen.

Min tanke är att viruset mycket väl kan sprida sig inom Sverige innan ett vaccin tas fram, och att det kan medföra att svenska sjukhus blir fullständigt överfulla, kollektivtrafik stannar av, folk slutar fara till (ej samhällskritiska) jobb, etc. Leverans av matvaror till butiker kommer antagligen hållas rullande via militär i värsta fall, samma sak med tillgång till färskvatten. Däremot kanske man får räkna med att det blir vissa begränsningar under en tid.

Rekommendation blir att stanna hemma för att minimera spridning (och minska trycket på sjukhus), och egenvård hemma om man inte får allvarliga symptom. Ekonomin får sig en sjuhelvetes smäll men det har vi sett innan, inget som oroar mig mer än att man kanske får byta jobb om företaget man jobbar på konkar.

Viss allmänpanik med tillhörande upplopp/looting kanske man måste räkna med, i varje fall i mer utsatta områden i takt med att fler och fler håller sig hemma och butiker stänger när personal blir sjuka/inte vill jobba. Jag tror dock inte på Purge-situationer där gäng med motorsågar och automatvapen åker runt och bryter sig in i hus och våldtar kvinnorna i hushållet...

Min tanke med tråden är att diskutera hur man förbereder sig för en "mellanjobbig" krissituation. Att bunkra konserver så man klarar sig i 10 år känns inte aktuellt, hamnar vi i ett sådant läge är det antagligen godnatt hur som helst, och det känns så osannolikt att jag inte tänkt lägga flera tusen på det. Däremot kanske man vill ha lite extra mat hemma så man inte behöver pallra sig till militärkonvojen för att få sin ransonerade ris och potatis-säck under ett par månader medan landet återhämtar sig?

Medicin som kan vara bra att ha hemma för att lindra inte bara Corona-virusets besvär utan även annat som man kan tänkas råka ut för under tiden sjukhusen knappt fungerar? Tänker magsjuka, vätskeersättning, febernedsättande, första hjälpen. Worst case, men realistiskt, kanske är att man måste kunna sy ihop ett enklare skärsår hemma och hålla det infektionsfritt eftersom man inte vill åka till sjukhuset. Att få tag på t.ex. antibiotika för att lagra ser jag som ungefär på samma nivå som att börja bunkra vapen - vet inte ens var man får tag på det och det är antagligen inte lagligt för de allra flesta ändå (= stöld eller köp på svarta marknaden).

Skydd mot spridning, utöver att hålla sig hemma, är det ens lönt att köpa skyddsutrustning? Ansiktsmasker etc. Något som kanske underlättar om man nu måste ta sig utanför huset, men som inte är en hel jävla Tjernobyl-hazmat som kusinen smugglat från forna Sovjet (som brukar rekommenderas i trådar här)?

Köpa på sig lite alkohol skulle ju faktiskt kunna vara en sån där sak som skänker lite vardagsglädje om det skulle bli några månader i hemmet. Tror inte pappa staten prioriterar att fylla på hyllorna där, och det är definitivt något som kan utsättas för plundring i ett rätt tidigt skede (eller tömmas av betalande kunder för den delen).

Vad tycker och tänker ni potentiella mellan-preppers?

Ni hade rätt. Viruset spred sig i Sverige innan vaccinet lanserades.

Jag har levt som mellan-prepper i några veckor nu. Det fungerar inte särskilt bra tyvärr.

Innehållet i några av konservburkarna i prepper-skafferiet har nu ätits upp. Till ingen nytta eftersom jag flera gånger under mellan-prepper-veckorna besökt matbutiker för att köpa färskvaror såsom mejeriprodukter och bröd. Jag har alltså frivilligt utsatt mig för risken att smittas av viruset vid besök i matbutik, p.g.a. jag har dålig karaktär. Om svenska politiker skulle få för sig att helt stänga landets matbutiker under kommande veckor under virus-apokalypsen så skulle jag inte svälta ihjäl, men det blir som sagt lite tråkigt att leva endast på konservmat, ris och vatten i det långa loppet.

Jobba hemifrån är svårt p.g.a. arbetsplatsens beskaffenhet varför jag även riskerar att bli smittad och smitta andra på jobbet nu. Stuationen är något obehaglig. Tror inte att jag personligen smittats av viruset ännu (inga symtom) och förhoppingsvis har jag inte smittat andra.
Citera
2020-04-10, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieHallstrom
.
.
90 burkar ärtsoppa
.
.
.
90 rullar toalettpapper
.
.

Det är naturligtvis rimligt att planera på det viset. 90/90=1.
Citera
2020-04-11, 17:12
Medlem
Bestbesafes avatar
Suck

Nu är typ alla konserver slut igen här och där.
Toapapper saknas helt i storpack ännu 18-26 rullarpaketen.

Ris i storpack är slut ännu

Känns som ALLA preppar nu ?

Men det är bra att alla storhandlar , istället för springa och småhandla

Alla säger det finns mat.
Ja men om det finns fyll på hyllorna då.
Men det finns inte i lager när man frågar.

Hm,mm
Citera
2020-04-11, 17:58
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
Suck

Nu är typ alla konserver slut igen här och där.
Toapapper saknas helt i storpack ännu 18-26 rullarpaketen.

Ris i storpack är slut ännu

Känns som ALLA preppar nu ?

Men det är bra att alla storhandlar , istället för springa och småhandla

Alla säger det finns mat.
Ja men om det finns fyll på hyllorna då.
Men det finns inte i lager när man frågar.

Hm,mm
Du hade ju redan 30 kg ris och 150 toarullar hemma redan. Ska du preppa nu igen? Eller sitter nu och lyxkonsumerar under, vad du menar en kris där maten är påväg att ta slut? Lev som du lär istället och börja snåla med all skit du preppat. Vid kristider är inte meningen att man ska lyxkonsumera mat utan då äter man minimum för överlevnad.

Vi andra som lever i verkligheten och inte tror att maten magiskt skulle ta slut för att ett virus som dödar 3 % av befolkningen, varav majoriteten pensionärer som ändå inte bidrar till matproduktionen kan konstatera att det är fullt med mat på hyllorna. Vad bor du i för håla egentligen? Har varit på ICA Netto och Hemköp denna vecka och knappt sett en tom hylla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in